Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο

Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο Facebook Twitter
Νέος φωτισμός ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο
0

Το υπουργείο Πολιτισμού προχωρεί σε νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, μετά την ομόφωνα θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου επί της σχετικής μελέτης. Ο νέος φωτισμός γίνεται είκοσι χρόνια μετά την εγκατάσταση του υφιστάμενου και η φυσική φθορά του χρόνου, οι αστοχίες και οι αλλοιώσεις στα φωτιστικά σώματα, με αποτέλεσμα την αλλοίωση του φωτισμού, επιβάλλουν την εγκατάσταση ενός σύγχρονου φωτιστικού συστήματος. 

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δήλωσε: «Ο δωρικού ρυθμού, Ναός του Ποσειδώνα αποτελώντας τοπόσημο και μείζονα τουριστικό προορισμό, λόγω της θέσης του στην άκρη του Αργοσαρωνικού κόλπου, φαίνεται από πολλές και διαφορετικές θαλάσσιες ζεύξεις. Ο νέος φωτισμός έχει ως στόχο να αναδείξει τον όγκο, την πλαστικότητα, και τη γεωμετρία του μνημείου, από κάθε πιθανό σημείο θέασης και απόστασης, με παράλληλη αποφυγή της φωτορύπανσης. Τα φωτιστικά σώματα θα είναι φιλικά προς το περιβάλλον, προσφέροντας σημαντική οικονομία στην ενέργεια.

Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο Facebook Twitter
Νέος φωτισμός ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο

»Συγχρόνως, εξασφαλίζουν ποιότητα και διάρκεια στον χρόνο. Το υπουργείο Πολιτισμού, στο πλαίσιο της πολιτικής μας για την ενίσχυση των παρεχομένων υπηρεσιών, μετά τη συνολική ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου η οποία ολοκληρώθηκε πρόσφατα από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, σε συνδυασμό με τις εργασίες που εκτελούνται στον άμεσα περιβάλλοντα χώρο, με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και με το νέο φωτισμό ανάδειξης που ολοκληρώνεται το καλοκαίρι, παραδίδει αναβαθμισμένο τον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου, στους Έλληνες και στους ξένους επισκέπτες, απόλυτα λειτουργικό, περισσότερο ελκυστικό και προσβάσιμο».

Ο Ναός του Ποσειδώνα οικοδομήθηκε από τοπικό μάρμαρο της Αγριλέζας πάνω στα ερείπια αρχαϊκού ναού από πωρόλιθο, γύρω στο 444 – 440 π.Χ. Η είσοδος στο φρούριο του ακρωτηρίου του Σουνίου, γινόταν από την προσιτή, από το λιμάνι πύλη, στο βορειοδυτικό τμήμα του τείχους. Το υψηλότερο σημείο του φρουρίου καταλαμβάνει το τέμενος του Ποσειδώνος, το οποίο ορίζεται με κτιστό περίβολο. Η μελέτη φωτισμού ανάδειξης του ιερού προβλέπεται να εκπονηθεί σε δύο φάσεις. Καθεμία, σε επίπεδο προμελέτης, οριστικής μελέτης και μελέτης εφαρμογής.

Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο Facebook Twitter
Νέος φωτισμός ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο

Η α’ φάση περιλαμβάνει το τέμενος του Ποσειδώνα, το οποίο ορίζεται με κτιστό περίβολο, και περιλαμβάνει τον Ναό στο νότιο τμήμα του και στη βορειοδυτική πλευρά του τεμένους τη μεγάλη και τη μικρότερη στοά. Η β’ φάση περιλαμβάνει τα τείχη του φρουρίου που εκτείνονται στη βόρεια και ανατολική πλευρά, καθώς και τα λείψανα του οικισμού, με κύριο χαρακτηριστικό την κεντρική οδό που ανηφορίζει από δυτικά προς ανατολικά, και του νεώσοικου.

Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο Facebook Twitter
Νέος φωτισμός ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο

Οι φάσεις της μελέτης

Για την α’ φάση προτείνεται η τοποθέτηση 31 προβολέων αντί των υφιστάμενων 12, όχι μόνο βόρεια και νότια του Ναού, αλλά και έξω από το ιερό, κατά μήκος του περιβόλου του, καθώς και κατά μήκος της εσωτερικής όψης του τείχους, που ορίζει το ιερό από τα ανατολικά του. Για την επίτευξη του στόχου, τη σωστή ανάδειξη των δομικών υλικών του μνημείου μέσω υψηλής ποιότητας φωτιστικών σωμάτων τεχνολογίας LED, μεγάλης απόδοσης και διάρκειας ζωής και υψηλής χρωματικής απόδοσης.

Επιδιώκονται, επίσης, ο τονισμός της τρίτης διάστασης, μέσω της διαφοροποίησης των εντάσεων και της απόχρωσης του λευκού φωτός, μεταξύ των εξωτερικών και εσωτερικών μερών του μνημείου, ώστε να αναδειχθούν και να είναι διακριτά τα αρχιτεκτονικά του στοιχεία και να είναι αντιληπτή η αναγλυφότητα, το βάθος και η πλαστικότητά τους, καθώς και η αποφυγή φωτορύπανσης με τη χρήση εξειδικευμένων φακών στόχευσης στο μνημείο.

Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο Facebook Twitter
Νέος φωτισμός ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο

Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο Facebook Twitter
Νέος φωτισμός ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο


Σημαντική μέριμνα της μελέτης δόθηκε στην οπτική αντίληψη κατά τη διάρκεια της ημέρας και τις ώρες επίσκεψης του αρχαιολογικού χώρου, τέτοια ώστε όλα τα στοιχεία της εγκατάστασης και των φωτιστικών σωμάτων, να μην αποτελούν εμπόδιο στην περιήγηση των επισκεπτών, ούτε να επιφέρουν οπτική όχληση. Οι θέσεις των φωτιστικών σωμάτων, καθώς και όλες οι οδεύσεις καλωδιώσεων και ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, μελετήθηκαν σε κατάλληλα σημεία για την απρόσκοπτη λειτουργία του χώρου.

Η εγκατάσταση στηρίζεται στην υπάρχουσα καλωδιακή υποδομή, με προσθήκες καλωδίων για τις θέσεις των νέων φωτιστικών, κατόπιν αξιολόγησης της κατάστασης των υφιστάμενων καλωδίων και των σωληνώσεων. Τη μελέτη έχει εκπονήσει το γραφείο της Ελευθερίας Ντεκώ και των συνεργατών της, με χορηγία της εταιρείας «Mytilineos-Energy and Metals», σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού.

Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο Facebook Twitter
Νέος φωτισμός ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο
Η Ελευθερία Ντεκώ σχεδιάζει το νέο φωτισμό ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο Facebook Twitter
Νέος φωτισμός ανάδειξης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο
Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Ο Τομ Κρουζ βρέθηκε στις Κάννες για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της νέας ταινίας του δημοφιλούς franchise, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της ιστορίας που ξεκίνησε με το Dead Reckoning
LIFO NEWSROOM
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM
Βρέθηκε εντυπωσιακό μωσαϊκό σε ερείπια στη Νίκαια της Βιθυνίας

Πολιτισμός / Βρέθηκε εντυπωσιακό ψηφιδωτό του 1ου αιώνα μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας

Η αρχαιολογική σκαπάνη, στην περιοχή όπου πραγματοποιήθηκε η α' Οικουμενική Σύνοδος, αποκάλυψε ένα ψηφιδωτό με μοτίβα γαλέρας και ελαφιού, το οποίο φέρεται να χρονολογείται στον πρώτο αιώνα μ.Χ.
LIFO NEWSROOM
In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Πολιτισμός / Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Μιλώντας στο podcast του δημοσιογράφου Λούι Θερού, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης επεσήμανε ότι «ο κινηματογραφικός κατασκευαστής σταρ τελείωσε περίπου με την εποχή που εμφανίστηκε η Λόρενς»
LIFO NEWSROOM
Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM