«Ανυπομονώ τα Γλυπτά του Παρθενώνα να σμίξουν με τον ουρανό που τους αξίζει» λέει η Τουρκάλα αρχαιολόγος

«Ανυπομονώ τα Γλυπτά του Παρθενώνα να σμίξουν με τον ουρανό που τους αξίζει» λέει η Τουρκάλα αρχαιολόγος Facebook Twitter
Φωτ: Eurokinissi
0

Στα αρχεία της Τουρκίας δεν υπάρχει οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο που να δείχνει ότι το Οθωμανικό Κράτος πούλησε τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αγγλία, δήλωσε στην ΕΡΤ η Ζεϊνέπ Μποζ.

Η Προϊστάμενη του Τμήματος Καταπολέμησης του Λαθρεμπορίου του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας  απενέλαβε τη θέση που είχε διατυπώσει προ ημερών στην 24η Σύνοδο της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης (ICPRCP).

Η ίδια τονίζει ότι, όταν η βρετανική πλευρά ισχυρίστηκε στη Σύνοδο ότι ο λόρδος Έλγιν αγόρασε εκείνη την εποχή τα Μάρμαρα του Παρθενώνα με νόμιμη άδεια από το Οθωμανικό Κράτος, «εμείς δεν πειστήκαμε από όσα μας είπαν περί νομιμότητας από την οθωμανική πλευρά για την απόκτησή τους» ακριβώς επειδή, όπως λέει, δεν υπάρχει στα τουρκικά αρχεία οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο που να αποδεικνύει τον ισχυρισμό αυτόν.

Αναφερόμενη στο έγγραφο που παρουσιάζει η βρετανική πλευρά ως πειστήριο ότι τα Γλυπτά δόθηκαν νομίμως στον Έλγιν, η Ζεϊνέπ Μποζ δηλώνει: «Αυτό πρέπει να το σκεφτούμε ως εξής: Αν σήμερα πάρουμε ένα χαρτί και γράψουμε κάτι και δεν το υπογράψουμε με κάποιο τρόπο, αν δεν έχει κάποιο αριθμό, σφραγίδα ή κάτι ανάλογο και αυτό βρεθεί έπειτα από 200 χρόνια, μάλλον θα είναι απλώς ένα κείμενο γραμμένο πάνω σε ένα χαρτί. Το ίδιο ισχύει και για αυτό το έγγραφο. Δεν έχει τίποτα το επίσημο, ούτε σφραγίδα, ούτε υπογραφή ή τουγρά του σουλτάνου, δεν έχει τίποτα. Ένα έγγραφο που μεταφράστηκε στα ιταλικά».

Η Τουρκάλα αξιωματούχος επισημαίνει ότι η ίδια υπηρετεί από τη θέση αυτή επί 18 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων είδε πολλά αποτελέσματα ερευνών, Τούρκων και ξένων. «Όμως παρ’ όλες τις έρευνες που έγιναν στα αρχεία, γνωρίζω ότι δεν υπάρχει κάποιο φιρμάνι που επέτρεπε την αφαίρεση των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Ξεκάθαρα, και για αυτό το λόγο μου είναι δύσκολο να σκεφτώ ότι είναι έγκυρο ένα έγγραφο χωρίς υπογραφή, χωρίς σφραγίδα» τονίζει.

Για την στήριξη της Τουρκίας στο θέμα του επαναπατρισμού των Γλυπτών σημειώνει πώς «πάντα στηρίζουμε την Ελλάδα, τόσο στο θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα, όσο και της αποτροπής της λαθρεμπορίας πολιτιστικών έργων», καθώς «οι δύο χώρες στηρίζουν πάντα η μία την άλλη και έτσι εκφράσαμε και την υποστήριξή μας και είπαμε ότι εμείς δεν έχουμε στα χέρια μας κάποιο επίσημο έγγραφο που να στοιχειοθετεί τον ισχυρισμό αυτό».

Εξάλλου, όπως επισημαίνει, «η Τουρκία στηρίζει την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα πολλά χρόνια. Ναι, η καταπολέμηση της λαθρεμπορίας πολιτιστικών έργων είναι κοινός στόχος των δύο χωρών. Αυτό είναι αλήθεια. Αυτές οι δύο χώρες είχαν πάντα μεταξύ τους μία προσέγγιση πέραν της πολιτικής όσον αφορά στην καταπολέμηση της λαθρεμπορίας πολιτιστικών αγαθών. Εγώ μπορώ να επιβεβαιώσω το γεγονός αυτό. Κάνω εδώ και πολλά χρόνια αυτή τη δουλειά. Πάντα στηρίξαμε ο ένας τον άλλον σε αυτό το κοινό ιδανικό, ανεξαρτήτως των καταστάσεων, των συνθηκών που μας περιέβαλαν -στην αποτροπή της λαθρεμπορίας πολιτιστικών έργων και την επιστροφή των πολιτιστικών έργων που απομακρύνθηκαν από τη χώρα τους με παράνομο τρόπο».

Καταλήγοντας, η προϊστάμενη του Τμήματος Καταπολέμησης του Λαθρεμπορίου του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού βάζει τη δική της προσωπική πινελιά στην υπόθεση της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα: «Εγώ ανυπομονώ να δω την ημέρα που τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα σμίξουν με τον ουρανό που τους αξίζουν σε εκείνο το καταπληκτικό Μουσείο της Ακρόπολης».

 


 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός θα προλογίσει αρκετές από τις ταινίες του αφιερώματος στην καριέρα της, ενώ θα δώσει και masterclass αφιερωμένο στις διαφορές μεταξύ θεατρικής και κινηματογραφικής ερμηνείας
LIFO NEWSROOM
Φαλλοί πέντε μέτρων και όργια σκελετών: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο πιο τολμηρό έργο της

Πολιτισμός / Φαλλοί πέντε μέτρων και όργια σκελετών: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο πιο τολμηρό έργο της

Η παράσταση αντλεί υλικό από λαϊκές παραδόσεις και αρχέγονες τελετουργίες των Βαλκανίων, οι οποίες όπως λέει, «εμπλέκουν το σώμα, το πέος και τον κόλπο σε διαφορετικές μορφές»
LIFO NEWSROOM
ΣΤΙΒΕΝ ΚΙΝΓΚ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ ΒΙΒΛΙΑ

Πολιτισμός / Οι ΗΠΑ σε περίοδο λογοκρισίας: ο Στίβεν Κινγκ «πρωταγωνιστεί» στις απαγορεύσεις βιβλίων

Οι πολιτείες που πρωτοστατούν στη λογοκρισία είναι η Φλόριντα, το Τέξας και το Τενεσί, οι οποίες ευθύνονται για περίπου το 80 % των καταγεγραμμένων απαγορεύσεων
LIFO NEWSROOM