Ένα αριστούργημα του Canaletto επιστρέφει στην Ουαλία, 80 χρόνια κρυμμένο σε ορυχείο σχιστόλιθου

Το αριστούργημα του Canaletto επιστρέφει στην Ουαλία 80 χρόνια αφότου ήταν κρυμμένο στο ορυχείο σχιστόλιθου Facebook Twitter
Ο πίνακας του 1725, είναι ασυνήθιστος στο έργο του Canaletto καθώς αντί για τις συνήθεις λαμπρές όψεις της Βενετίας, απεικονίζει μια αυλή στην καθημερινότητά της. Φωτογραφία: The National Gallery, Λονδίνο
0

Το αριστούργημα του Canaletto επιστρέφει στην Ουαλία 80 χρόνια από τότε που το έκρυψαν σε ορυχείο σχιστόλιθου
«Η Αυλή των λιθοξόων», που μεταφέρθηκε για φύλαξη κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, εκτίθεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ουαλίας

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο πίνακας μεταφέρθηκε 250 μίλια από το κεντρικό Λονδίνο στη βόρεια Ουαλία για να μείνει κρυμμένος σε ένα ορυχείο σχιστόλιθου, μακριά από τους κινδύνους της ναζιστικής εισβολής και τους βομβαρδισμούς της Λουφτβάφε.

Ογδόντα χρόνια μετά, επιστρέφει για να αποτελέσει το επίκεντρο μιας έκθεσης που εγκαινιάζεται αυτή την εβδομάδα στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ουαλίας στο Aberystwyth.

Ο πίνακας, ένα πρώιμο έργο του Βενετού καλλιτέχνη του 18ου αιώνα, ήταν μεταξύ των θησαυρών που μεταφέρθηκαν από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου στο σπηλαιώδες σχιστολιθικό ορυχείο Manod, κοντά στο Blaenau Ffestiniog, το 1940 για να φυλαχθούν.

Το αριστούργημα του Canaletto επιστρέφει στην Ουαλία 80 χρόνια αφότου ήταν κρυμμένο στο ορυχείο σχιστόλιθου Facebook Twitter
Φύλακες βγάζουν από το κιβώτιό του έναν πίνακα του Girolamo da Treviso για επιθεώρηση ρουτίνας στο λατομείο Manod το 1942. Φωτογραφία: Fred Ramage/Getty Images

Καθώς ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος πλησίαζε, ιδρύματα όπως η Εθνική Πινακοθήκη άρχισαν να σχεδιάζουν τι θα κάνουν με τους θησαυρούς τους. Μια πρόταση ήταν να μεταφερθούν στον Καναδά, αλλά το ενδεχόμενο επίθεσης από υποβρύχια δημιουργούσε προβληματισμούς και ο Ουίνστον Τσόρτσιλ πήρε την απόφαση: "Κρύψτε τους θησαυρούς σε σπηλιές και κελάρια, αλλά ούτε ένας πίνακας δεν πρόκειται να φύγει από αυτό το νησί".

Το ορυχείο του Μανόντ ανταποκρινόταν στο σχέδιο. Χρησιμοποιήθηκαν εκρηκτικά για να διευρυνθεί η είσοδος ώστε να φιλοξενήσει τους μεγαλύτερους πίνακες και χτίστηκαν «δωμάτια» από τούβλα μέσα στα σπήλαια για να προστατεύονται οι πίνακες από τις διακυμάνσεις της υγρασίας και της θερμοκρασίας.

Κατασκευάστηκαν ειδικές θήκες για την ασφαλή μεταφορά των πινάκων, συμπεριλαμβανομένου του Canaletto, με φορτηγά στην Ουαλία. Μέχρι το καλοκαίρι του 1941, η συλλογή είχε μεταφερθεί στο υπόγειο καταφύγιό της, όπου επρόκειτο να παραμείνει για τέσσερα χρόνια.

Ο Canaletto, ο οποίος παραχωρείται ως δάνειο στο πλαίσιο των εορτασμών της Εθνικής Πινακοθήκης για τα 200 χρόνια από την ίδρυσή της, είναι ασυνήθιστος στο έργο του καλλιτέχνη. Αντί να εστιάζει στη λαμπρότητα και τη μεγαλοπρέπεια της Βενετίας, παρουσιάζει τη ζωή των απλών ανθρώπων. Το Campo San Vidal στη Βενετία έχει μετατραπεί προσωρινά σε αυλή λιθοξόου, γεμάτη με πέτρες και εργαλεία, καθώς οι άνθρωποι εργάζονται στην πρωινή λιακάδα. Η πρώτη ονομασία του πίνακα ήταν Campo S. Vidal e Santa Maria della Carità.

Η έκθεση θα διαρκέσει στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ουαλίας από τις 10 Μαΐου έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2024.

Με στοιχεία από την Guardian

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Πολιτισμός / Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Παρά την αναγκαστική μεταφορά στο μουσείο, η τελετή διατήρησε τα καθιερωμένα τελετουργικά, δηλαδή τις χορογραφημένες κινήσεις των «ιερειών» και των κουρών, καθώς και απαγγελίες στην ελληνική γλώσσα
LIFO NEWSROOM
Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Πολιτισμός / Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Εξερευνώντας τη σημασία της μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα, το έργο θα φιλοξενηθεί από τις 19 Μαρτίου ως τις 31 Αυγούστου 2026 στο Μέγαρο Σταθάτου μαζί με δέκα αντίγραφα ειδωλίων «Αφροδίτης» της Ανώτερης παλαιολιθικής περιόδου
LIFO NEWSROOM
Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Τζένιφερ Λόρενς στη νέα ταινία της Λιν Ράμσεϊ, η «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη, και μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί ξεχωρίζουν από την κινηματογραφική σοδειά αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Ο Γιώργος Χατζιδάκις αναφέρει ότι το αίτημα για την περιοδεία είχε απορριφθεί «ρητά», καθώς «δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και στο καλλιτεχνικό ήθος» του Μάνου Χατζιδάκι
LIFO NEWSROOM
Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Πολιτισμός / Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ο Πάπας Λέων επισκέπτεται την Τουρκία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας, σε μια επίσκεψη που αναζωπυρώνει τις ελπίδες για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
LIFO NEWSROOM