Αστικό Βίωμα στην Εθνική Πινακοθήκη και Χαλεπάς στην Τήνο: Δυο μεγάλες εκθέσεις με επίκεντρο τον τόπο

Αστικό Βίωμα και Χαλεπάς στην Τήνο: Δυο μεγάλες εκθέσεις με επίκεντρο τον τόπο Facebook Twitter
Ρένα Παπασπύρου, Βρυάξιδος και Ασπασίας. Φωτ.: Νίκος Αλεξόπουλος
0

Ο τόπος και η σχέση του με τη δημιουργία και τους δημιουργούς βρίσκεται στο επίκεντρο δυο μεγάλων εκθέσεων που θα γίνουν στην Αθήνα και στην Τήνο.

Τόσο η εικαστική δημιουργία όσο και ο κινηματογράφος πρωτίστως απεικόνισαν τις μεγάλες αλλαγές που συντελέστηκαν στη μεταπολεμική Αθήνα. Θέμα που επανέρχεται καθώς η πόλη αλλάζει, με τον όγκο της να αποκτά μεγάλη ρευστότητα σε δομές και χρήσεις και την εικόνα της να μεταμορφώνεται δραματικά ακόμα και μέσα από αναπαλαιώσεις, η Αθήνα αποτέλεσε πάντα πόλο έλξης πολλών και διαφορετικών απεικονίσεων.

Το βίωμα του αστικού ιστού και οι αστικές μεταβολές που συμβαίνουν στη διάρκεια του χρόνου είναι το θέμα της μεγάλης περιοδικής έκθεσης της Εθνικής Πινακοθήκης «Αστικό Βίωμα» στις δεκαετίες 1950 - 1960 - 1970, που θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο και εστιάζει στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο, καταλήγοντας στην εργασία της Ρένας Παπασπύρου «φωτοτυπίες» κι έχοντας συμπεριλάβει τους ομότεχνούς της σε χρονικό εύρος τριών δεκαετιών.

Οι περιπλανήσεις στην πόλη και η ταξινόμηση και κατά μεταφορά «αρχειοθέτηση» του αστικού τοπίου βρίσκεται στον πυρήνα αυτής της ιστορικής ομαδικής έκθεσης Ελλήνων δημιουργών. 

Αστικό Βίωμα και Χαλεπάς στην Τήνο: Δυο μεγάλες εκθέσεις με επίκεντρο τον τόπο Facebook Twitter
Ρένα Παπασπύρου, Φωτοτυπίες απευθείας απ' την ύλη, 1980-81.

Η έκθεση αντιμετωπίζει την πόλη ως εμπειρία, εξετάζει την αστικοποίηση, την ανοικοδόμηση και τη μετανάστευση –εσωτερική και εξωτερική– στο πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συνέβησαν μεταπολεμικά στην ελληνική κοινωνία.

Οι καλλιτέχνες συλλαμβάνουν και αναπαριστούν την πόλη όχι μόνο ως δομημένο περιβάλλον που τους εμπεριέχει, αλλά και ως καθημερινό βίωμα, ένα πλαίσιο με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι, είτε με όρους αναγνώρισης, ασφάλειας και αποδοχής είτε με όρους ανίχνευσης, διαπραγμάτευσης και σύγκρουσης. Παρατηρούν, καταγράφουν και ερμηνεύουν τις μεταβολές του αστικού τοπίου με ρεαλιστική διάθεση τεκμηρίωσης ή προτιμούν να εξιδανικεύουν το αστικό τοπίο συνοψίζοντάς το σε ένα ελληνοκεντρικό ιδεόγραμμα ειδυλλιακής αστυγραφίας.

Εγκαινιάζοντας την πρακτική της διατομεακότητας, η έκθεση διερευνά τις εκδοχές του αστικού βιώματος στις εικαστικές τέχνες, στις δημοφιλείς ελληνικές ταινίες, καθώς και στον κινηματογράφο κριτικού ρεαλισμού σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Η πόλη θα έρθει σε πρώτο πλάνο και σε συνομιλία με το αστικό βίωμα όχι μόνο των δημιουργών αλλά και των επισκεπτών που θα αναστοχαστούν επάνω στην εμπειρία τους από την πόλη και την εξέλιξή της.

Η επιστροφή του Χαλεπά στην Τήνο

Αστικό Βίωμα και Χαλεπάς στην Τήνο: Δυο μεγάλες εκθέσεις με επίκεντρο τον τόπο Facebook Twitter
Ο Γιαννούλης Χαλεπάς φωτογραφίζεται δίπλα στο γλυπτό του «Η Γενοβέφα και οι Δήμιοί της», Τήνος, 1930 (Αρχείο Κ.Π.Καλαϊτζίδη)

Ο τόπος είναι αυτός που καθόρισε ένα σημαντικό μέρος του έργου του Xαλεπά και ένα μέρος που καταστράφηκε και μένει μέχρι σήμερα άγνωστο. Η Τήνος είναι το νησί του κορυφαίου Έλληνα γλύπτη και τον Ιούνιο, το Ίδρυμα Ωνάση συνεργάζεται με το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, στο οποίο εκτίθενται μόνιμα 23 γλυπτά, 15 γύψινα προπλάσματα, 3 πήλινα αγαλματάκια και 4 χάλκινα έργα, καθώς και 14 σχέδια με μολύβι του Χαλεπά.

Στη νέα έκθεση θα ενωθούν με τα έργα της Τήνου από την πρώτη περίοδο δημιουργίας τους (1875-1878), έργα της δεύτερης περιόδου που φιλοτέχνησε στην Τήνο. Σε αυτή την έκθεση ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις δημιουργίες του Χαλεπά στη γενέτειρά του. Η έκθεση αυτών των έργων μας δείχνει καθαρά πόσο δραματικά αλλάζει η γλυπτική του όσο βρίσκεται στο νησί του. Ενώ για τα προηγούμενα χρόνια δεν έχουμε εικόνα των έργων του, από τότε που επιστρέφει από το ψυχιατρείο, μετά τον θάνατο της μητέρας του, το έργο αρχίζει να φαίνεται ξεκάθαρα. Ο κόσμος του νησιού τον αντιμετωπίζει με καχυποψία, ζει τελείως απομονωμένος σε ένα χωριό μαρμαράδων, αλλά δεν έχει ούτε μάρμαρο στη διάθεσή του, ούτε εργαστήριο.

Ωστόσο, την ανάγκη του για να δουλέψει τη διαμορφώνει με τον πηλό που βρίσκεται στη διάθεσή του και το υλικό το εξελίσσει, το πάει στα άκρα, αλλάζει το πλάσιμο και τη δομή και έρχεται κοντά σε εκφράσεις της σύγχρονης τέχνης, μη έχοντας ιδέα από αυτές.

Η έκθεση δανείζεται τον τίτλο από τα λόγια του Πικιώνη «Χαλεπάς-Γλυπτικής μέγιστον μάθημα» και φιλοδοξεί να φωτίσει αυτή την ιδιαίτερη περίοδο του καλλιτεχνικού του βίου.










 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρένα Παπασπύρου: «Θεωρούσαν το έργο μου ακατανόητο και περιθωριακό»

Οι Αθηναίοι / Ρένα Παπασπύρου: «Θεωρούσαν το έργο μου ακατανόητο και περιθωριακό»

Εικαστική δημιουργός της ύλης του αστικού τοπίου, γεννήθηκε στο Παγκράτι. Είναι η πρώτη γυναίκα καθηγήτρια της Καλών Τεχνών με δικό της εργαστήριο. Παρουσιάζει στο φουαγιέ της Στέγης την εγκατάσταση «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας – Η άγνωστη όψη».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: H άγνωστη όψη» της Ρένας Παπασπύρου σε μια εικαστική εγκατάσταση στη Στέγη

Πολιτισμός / «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: H άγνωστη όψη» της Ρένας Παπασπύρου σε μια εικαστική εγκατάσταση στη Στέγη

Στο ισόγειο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, πάνω σε έναν ειδικά διαμορφωμένο γωνιακό τοίχο τον οποίο σχεδίασε η Ρένα Παπασπύρου,  έχει τοποθετήσει η ίδια διάφορες αποτοιχισμένες επιφάνειες που απέσπασε από μια ερειπωμένη μονοκατοικία.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tι να δείτε στα σινεμά το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου

Πολιτισμός / Tι να δείτε στα σινεμά το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου

Από την πρώτη κινηματογραφική εξόρμηση του πράκτορα 007 στη θριλερική διαδικασία εκλογής νέου Πάπα στο «Κονκλάβιο» κι από τη δοκιμασμένη χιτσκοκική συνταγή του «Man who knew too Much» στην συναρπαστική αγωνιστική δράση του «F1: The Movie», μερικές επιλογές για όσους αποφάσισαν να περάσουν την αργία στο Κλεινόν Άστυ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χίος: Μικρές φθορές από τη φωτιά στον ναό Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Πολιτισμός / Χίος: Μικρές φθορές από τη φωτιά στον ναό Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Στον Ναό Αγίου Γεωργίου Πραστειάς καταστράφηκε μεγάλο μέρος του εργοταξιακού εξοπλισμού στον προαύλιο χώρο, ενώ στο Κάστρο Βολισσού, ζημιές σημειώθηκαν στις υποδομές ανάδειξης 
LIFO NEWSROOM
Τι μάθαμε από την πολυαναμενόμενη συνέντευξη podcast της Τέιλορ Σουίφτ στον Τράβις Κέλσι

Πολιτισμός / Τι μάθαμε από την πολυαναμενόμενη συνέντευξη podcast της Τέιλορ Σουίφτ στον Τράβις Κέλσι

Περισσότεροι από 1,3 εκατομμύρια θεατές συντονίστηκαν ζωντανά για την εκπομπή, καθώς η Τέιλορ Σουίφτ μίλησε για τη σχέση της με τον Τράβις, τα «κρυμμένα στοιχεία» που ενσωματώνει στα τραγούδια της, αλλά και για την ενασχόλησή της με το... ψωμί
LIFO NEWSROOM
Kοσμοπολιτισμός, τρόμος και σκοτεινές αλληγορίες από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Kοσμοπολιτισμός, τρόμος και σκοτεινές αλληγορίες από αύριο στους κινηματογράφους

Οι επανεκδόσεις της πρώτης περιπέτειας του Τζέιμς Μποντ, του «Dr. No», και του εξαιρετικού ψυχολογικού θρίλερ του Ρόμαν Πολάνσκι «The Tenant» ξεχωρίζουν εύκολα από το πρόγραμμα της εβδομάδας του Δεκαπενταύγουστου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Έντεκα χρόνια από την ημέρα που ο Ρόμπιν Γουίλιαμς έβαλε τέλος στη ζωή του

Πολιτισμός / Ρόμπιν Γουίλιαμς: 11 χρόνια από την ημέρα που έβαλε τέλος στη ζωή του

Το «θαλάσσιο τέρας με τα 50 πλοκάμια», όπως χαρακτήρισε η σύζυγός του τη σπάνια μορφή άνοιας που τον βασάνιζε, και το τελευταίο τους βράδυ, λίγο πριν ο ηθοποιός βάλει τέλος στη ζωή του
LIFO NEWSROOM