Αλμπέρ Καμύ επί τρία στη θεατρική Αθήνα

Αλμπέρ Καμύ επί τρία στη θεατρική Αθήνα Facebook Twitter
Ο Γιάννης Χουβαρδάς ανεβάζει την «Παρεξήγηση» του Καμύ στο θέατρο της Φρυνίχου. Φωτο: Ελευθερία Νικολαΐδου
0

Ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης μετά τους «Παλιούς καιρούς» του Πίντερ και ανεβάζει την «Παρεξήγηση» από τις 3 Φεβρουαρίου στη σκηνή της Φρυνίχου, ενώ στο  Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ξεκίνησαν μόλις «Οι Δίκαιοι» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Γιαννοπούλου και οι παραστάσεις θα διαρκέσουν μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου 2023.

Η τρίτη παράσταση με τίτλο «Μερσώ», βασισμένη στον «Ξένο», κάνει πρεμιέρα στις 30 Ιανουαρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης σε σκηνοθεσία Ελένης Παππά, απόφοιτης του πρώτου τμήματος σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου.

Η «Παρεξήγηση» γράφτηκε από τον Αλμπέρ Καμύ το 1944. Πρόκειται για ένα έργο δομημένο κατά τους αριστοτελικούς κανόνες της τραγωδίας, που οι ρίζες της πλοκής του εντοπίζονται τόσο στην κλασική όσο και στη βιβλική παράδοση.

Ο Καμύ αποδίδει την έμπνευσή του σε μια είδηση που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ηχώ του Αλγερίου το 1935. Βρίσκουμε ήδη στο μυθιστόρημά του «Ο Ξένος» τη νύξη σε αυτό το γεγονός: «Μεταξύ του αχυρένιου στρώματός μου και της σανίδας του κρεβατιού είχα βρει ένα παλιό άρθρο από μια εφημερίδα... αφορούσε μια πραγματική είδηση… αλλά και τη βιβλική παραβολή του άσωτου γιου που τον σκότωσε η οικογένειά του».

Στην ιστορία του ένας γιος επιστρέφει μετά από 20 χρόνια οικειοθελούς εξορίας στην Αφρική στην πατρίδα του, κάπου στην κεντρική Ευρώπη, για να βρει ξανά τη μητέρα και την αδερφή του. Έρχεται με τη νεαρή γυναίκα του, αποφασίζοντας να μην ανακοινώσει εξ αρχής την πραγματική του ταυτότητα. Απόφαση μοιραία, γιατί οι δύο γυναίκες, που διατηρούν ένα μοναχικό πανδοχείο, ληστεύουν και δολοφονούν τους καλεσμένους τους προσπαθώντας να επιβιώσουν αλλά και με την ελπίδα να αφήσουν πίσω τον τόπο τους και να εγκατασταθούν κάπου «μπροστά στη θάλασσα», σε μια χώρα όπου «ο ήλιος καταβροχθίζει τα πάντα».

Αλμπέρ Καμύ επί τρία στη θεατρική Αθήνα Facebook Twitter
Ο Αλμπέρ Καμύ

«Εάν ο άνθρωπος θέλει να αναγνωρίζεται, πρέπει απλά να λέει ποιος είναι. Αν σιωπά ή ψεύδεται, πεθαίνει μόνος και το σύμπαν γύρω του βουλιάζει στη δυστυχία. Αν, αντιθέτως, μιλήσει τη γλώσσα της αλήθειας, χωρίς αμφιβολία και πάλι θα πεθάνει, αλλά αφού θα έχει βοηθήσει τους άλλους και τον εαυτό του να ζήσουν», γράφει ο συγγραφέας με αφορμή την «Παρεξήγηση».

Το θέματα που αναδεικνύει το κείμενο παραμένουν και σήμερα επίκαιρα σε μια εποχή διαθλασμένης επικοινωνίας και παραμορφωμένης πληροφόρησης. Τα συναισθήματα του εγκλωβισμού και της απομόνωσης μέσα σε έναν απρόσωπο, ψηφιακό κόσμο, ο πόθος για μια αληθινή ζωή που βρίσκεται κάπου αλλού, η αποξένωση από τον ίδιο μας τον εαυτό, το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα σ’ ένα αδιάφορο σύμπαν, η αδυναμία επικοινωνίας ανάμεσα στους πιο κοντινούς μεταξύ τους ανθρώπους –τα μέλη μιας οικογένειας– που φτάνει εδώ στην απόλυτα τραγική της συνέπεια, τον θάνατο.

Αλμπέρ Καμύ επί τρία στη θεατρική Αθήνα Facebook Twitter
Το 1949, ο Καμύ γράφει το πεντάπρακτο θεατρικό «Οι Δίκαιοι» που ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Γιαννοπούλου. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Πέντε χρόνια μετά την «Παρεξήγηση», το 1949, ο Καμύ γράφει το πεντάπρακτο θεατρικό «Οι Δίκαιοι» που τοποθετείται στο 1906 και επικεντρώνεται στη δράση μιας μικρής ομάδας σοσιαλεπαναστατών στην τσαρική Ρωσία, αντιτάσσοντας στον μηδενισμό που καλύπτει την Ευρώπη, από την εποχή του μέχρι και σήμερα, την ευαισθησία των Δίκαιων. «Δεν είμαστε για τούτον τον κόσμο, είμαστε Δίκαιοι. Υπάρχει κάποια ζεστασιά που δεν είναι για μας. Α, λίγη συμπόνοια για τους Δίκαιους» γράφει.

Τέσσερις επαναστάτες ετοιμάζονται να δολοφονήσουν με εκρηκτικό μηχανισμό τον Μεγάλο Δούκα Σεργκέι. Τη στιγμή όμως της απόπειρας, ο επιφορτισμένος με την εκτέλεση του σχεδίου Ιβάν Καλιάγιεφ υπαναχωρεί, μια και στην άμαξα μαζί με τον Δούκα επιβαίνουν δύο παιδιά. Με αφορμή τη ματαιωμένη δολοφονική επίθεση ξεσπά διαμάχη ανάμεσα στα μέλη της οργάνωσης γύρω από τα καίρια ζητήματα της βίας, της ηθικής και της ευθύνης.

Οι επαναστάτες του Καμύ, εγκλωβισμένοι ανάμεσα στον θάνατο και τον έρωτα, ανάμεσα στη θέληση για ζωή και την απαίτηση για δικαιοσύνη, αναδεικνύουν τις συνέπειες του παραλόγου της κοινωνικής και πολιτικής ύπαρξης.

Μπορεί ένας δίκαιος σκοπός να επιτευχθεί με άδικα μέσα; Μπορεί κανείς να αποφασίσει ποιος δικαιούται να ζήσει και ποιος όχι; Ο Καμύ ανατέμνει τη σχέση της Επανάστασης με τα υψηλά ιδανικά και τις αξίες, μέσα από ένα μοναδικής πυκνότητας έργο, φέρνοντας σε πρώτο πλάνο συγκρούσεις χαρακτήρων, ηθικά διλήμματα για το δικαίωμα στη ζωή και πόσο μπορεί να γίνει θυσία στον βωμό της δικαιοσύνης.

Αλμπέρ Καμύ επί τρία στη θεατρική Αθήνα Facebook Twitter
Ένας από τους γοητευτικότερους αντιήρωες της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ο Μερσώ, είναι ο ήρωας της ομότιτλης παράστασης που θα παιχτεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Το 1942 ο Καμύ έγραψε το πιο διάσημο ίσως έργο του, τον «Ξένο», αποτυπώνοντας το λογοτεχνικό αντίστοιχο των ιδεών του περί παραλόγου.

Ο θάνατος, ο ήλιος, η μητέρα, η απομόνωση, ο χρόνος και η δικαιοσύνη διατρέχουν θεματικά το έργο διαμέσου ενός από τους γοητευτικότερους αντιήρωες της  παγκόσμιας λογοτεχνίας, του Μερσώ, ήρωα της παράστασης.

Ένας απλός υπάλληλος του οποίου η μητέρα πεθαίνει σε ένα γηροκομείο ταξιδεύει για να πάει στην κηδεία, κατά τη διάρκεια της οποίας δεν κλαίει. Αργότερα, προβαίνει σ’ ένα αναίτιο έγκλημα σε μια παραλία στο Αλγέρι. Δικάζεται σιωπηλός από μια κοινωνία νάρκισσο. Εν μέσω μιας παράλογης δίκης συντελείται μια δημόσια «αυτοκτονία» ενός ανθρώπου που άνοιξε την αγκαλιά του στην «τρυφερή αδιαφορία του κόσμου».

«Ποιος από εμάς μπορεί πράγματι να είναι προσωπικός σε έναν κόσμο που αδημονεί να κατασπαράξει οποιονδήποτε "δεν παίζει το ίδιο παιχνίδι"; Σε έναν κόσμο που ευνοεί τους προνομιούχους; Ποιος από εμάς αντέχει να πορεύεται μόνο με τις αλήθειες του; Ίσως μόνο ο Μερσώ. Η μοναχική και αδιόρατη επανάστασή του θα μπορούσε να ενσαρκώνει σε μεγάλο βαθμό τη θέση του συγγραφέα "Εξεγείρομαι, άρα υπάρχουμε". Διότι αν προσπεράσουμε σήμερα τον παραλογισμό του κόσμου, τότε θα τον προσπερνούμε πάντα» σημειώνει η σκηνοθέτις της παράστασης.

Πληροφορίες για την παράσταση «Παρεξήγηση» εδώ

Πληροφορίες για την παράσταση «Οι Δίκαιοι» εδώ

Πληροφορίες για την παράσταση «Μερσώ» εδώ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Πολιτισμός / Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Η επιτροπή σημείωσε ότι ο Κρασναχορκάι βραβεύεται «για τη μαγνητική, εκτενή πρόζα του που με υπομονετική ένταση και φιλοσοφική οξύτητα αποκαλύπτει το χάος, την ειρωνεία και τη μοναξιά του ανθρώπινου πολιτισμού»
LIFO NEWSROOM
Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM