Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες

Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες Facebook Twitter
H Τζούντι Γκάρλαντ στο ρόλο της μικρής Ντόροθι στην ταινία Ο Μάγος του Οζ, 1939.
0

Πρόσφατα, ένας λέκτορας στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, έπεσε επάνω σε από τα κοστούμια που φορούσε η Τζούντι Γκάρλαντ ως Ντόροθι στην ταινία του 1939 ο Μάγος του Οζ.

Για δεκαετίες, μέλη του τμήματος θεάτρου του Καθολικού Πανεπιστημίου της Αμερικής (CUA) άκουγαν φήμες για ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κοστούμια της ταινίας, ένα μπλε και άσπρο καρό φόρεμα που φορούσε η Τζούντι Γκάρλαντ.

Το φόρεμα έγινε δωρεά στο πανεπιστήμιο που εδρεύει στην Ουάσινγκτον, στη δεκαετία του 1970, αλλά από τότε δεν το είχε δει κανένας. Τελικά σε μια επιχείρηση καθαριότητας και ενώ από το κτίριο έπρεπε να πεταχτούν τα άχρηστα πράγματα ενόψει της ανακαίνισής του βρέθηκε μια σακούλα σκουπιδιών που όταν ανοίχτηκε για να δουν τι υπάρχει ως δια μαγείας εμφανίστηκε το φόρεμα.

Σοκαρισμένος από την ανακάλυψη, ο άνθρωπος που το βρήκε ένιωσε να κρατά στα χέρια του την ιστορία του Χόλιγουντ. Με ενθουσιασμό, τράβηξαν μερικές φωτογραφίες του ξεθωριασμένου ενδύματος πριν κατευθυνθούν προς τα αρχεία.

Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες Facebook Twitter
Το φόρεμα της Γκάρλαντ βρέθηκε σε μια σακούλα σκουπιδιών στις αποθήκες του Πανεπιστημίου. Φωτο:Catholic University of America

Οι μελετητές στις ειδικές συλλογές του πανεπιστημίου επικοινώνησαν έπειτα με τον Ryan Lintelman, επιμελητή στο Εθνικό Μουσείο Αμερικανικής Ιστορίας του Smithsonian (NMAH) και έναν εμπειρογνώμονα στα αναμνηστικά του Wizard of Oz. Το μουσείο στεγάζει ένα ζευγάρι ρουμπίνι παντόφλες που φορούσε η Garland στις συλλογές του, καθώς και ένα πλήρες κοστούμι που φορούσε ο Ray Bolger ως το Σκιάχτρο και ένα πρωτότυπο σενάριο του 1938 βασισμένο στο βιβλίο του L. Frank Baum του 1900.

Το εμβληματικό μπλε-άσπρο φόρεμα είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα στην ιστορία του κινηματογράφου αποτελούμενο από δύο κομμάτια: «μια λεπτή βαμβακερή μπλούζα και ένα μπλε και άσπρο καρό φόρεμα που φορούσε η Γκάρλαντ από πάνω.

Αυτή η απλή στολή έγινε τελικά ένα από τα πιο διάσημα σύνολα στην κινηματογραφική ιστορία. όταν παρασέρνεται από έναν ανεμοστρόβιλο ο οποίος τη μεταφέρει μαζι με τον Τότο σε έναν ονειρεμένο, φανταστικό και πολύχρωμο κόσμο τη Χώρα του Οζ.

Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες Facebook Twitter
Τα ρουμπινί παπούτσια που φορούσε η Γκάρλαντ στην ταινία βρίσκονται στην συλλογή του Smithsonian’s National Museum of American History. Φωτο: NMAH

Για τη Γκάρλαντ, η ζωή ως Ντόροθι απαιτούσε σκληρή δουλειά. Μετά από πολλές μέρες χορού στο σετ, η έφηβη ηθοποιός έσκιζε συχνά το λεπτό φόρεμα, και τις τιράντες που το κρατούσαν στους ώμους. Όπως και άλλα κοστούμια που φορούσε στο σετ, το φόρεμα φέρει ενδείξεις μικρών επιδιορθώσεων από μοδίστρες.

Το φόρεμα διαθέτει και μια χαρακτηριστική «μυστική τσέπη» όπου η Γκάρλαντ έκρυβε το μαντήλι της. Το όνομα της ηθοποιού που είναι επίσης γραμμένο στο φόρεμα είναι χειρόγραφο, το ίδιο που εμφανίζεται και σε άλλα γνωστά κοστούμια της.

Ο ρούχο αυτό θυμίζει και μια θλιβερή ιστορία κακοποίησης. Αργότερα, η Γκάρλαντ ισχυρίστηκε ότι στελέχη στούντιο, ηθοποιοί και ο ιδρυτής του Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) Studios Louis B. Mayer την παρενόχλησαν σεξουαλικά ενώ γυριζόταν η ταινία. Οι διευθυντές του MGM ανάγκασαν επίσης τη νέα Γκάρλαντ να πάρει ναρκωτικά και να λιμοκτονήσει για να χάσει βάρος - ενέργειες που συνέβαλαν στους εθισμούς και τις διαταραγμένες διατροφικές συνήθειες που μάστιζαν την ηθοποιό για το υπόλοιπο της ζωής της, όπως έγραψε η Suyin Haynes για το περιοδικό Time το 2019.

Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες Facebook Twitter
Η Mercedes McCambridge παραδίδει το φόρεμα στον ιερέα Gilbert Hartke, στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Φωτο:Catholic University of America

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός Mercedes McCambridge δώρισε το φόρεμα στον στενό της φίλο, διευθυντή του τμήματος θεάτρου του CUA, ιερέα Gilbert Hartke, στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Ένα άρθρο στη φοιτητική εφημερίδα αναφέρει ότι η ΜακΚάμπριτζ αναφέρθηκε στους εθισμούς της Γκάρλαντ και σημείωσε πως ελπίζει ότι το φόρεμα θα μπορούσε να είναι πηγή «ελπίδας, δύναμης και θάρρους» για τους μαθητές. Τέσσερα χρόνια πριν η ΜακΚέμπριτζ δωρίσει το φόρεμα, η Γκάρλαντ πέθανε από υπερβολική δόση ναρκωτικών σε ηλικία 47 ετών.

Πέντε άλλα φορέματα που φορούσε η Γκάρλαντ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων  βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές. Οι επιμελητές ελπίζουν να μπορέσουν να εκθέσουν το φόρεμα με τα ρουμπινί παπούτσια της Γκάρλαντ που έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην αμερικανική ζωή και θεωρούνται από τα πιο εμβληματικά παπούτσια στην ιστορία του κινηματογράφου και έχουν  εμπνεύσει τις νέες γυναίκες να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.

Η Τζούντι Γκάρλαντ, φορώντας το φόρεμα που βρέθηκε, σε σκηνή της ταινίας ο Μάγος του Οζ, 1939.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM