8 ταινίες για να μπείτε σε ανοιξιάτικη διάθεση

8 ταινίες για να μπείτε σε ανοιξιάτικη διάθεση Facebook Twitter
Η Ντόροθι στον «Μάγο του Οζ» (1939)
0

Η άνοδος της θερμοκρασίας. H ηλιοφάνεια. Η τόνωση της ερωτικής διάθεσης. Η ανθοφορία. Οι αλλεργίες. Η μετάβαση στη θερινή ώρα ‒ ένα βάναυσο μέτρο που επί δεκαετίες κλέβει μία ολόκληρη ώρα από τον ύπνο μας, προκειμένου να μην γκρινιάζουν οι καλοκαιράκηδες. Σημάδια ότι άρχισε σιγά-σιγά να μπαίνει η άνοιξη, που στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια μοιάζει να έχει μετατεθεί έναν μήνα μετά το σύνηθες, όπως όλες οι εποχές. 

Προκειμένου να μπούμε κι εμείς οι σινεφίλ στην κατάλληλη ψυχική διάθεση, συγκέντρωσα μια λίστα με «ανοιξιάτικες» ταινίες. Τι μπορεί, άραγε, να συνιστά μια ανοιξιάτικη ταινία; Η έντονη παρουσία της χλωρίδας και η τοποθέτηση της δράσης στην εποχή μάλλον αρκούν για να εντάξεις μια ταινία στην κατηγορία. Τα ζωηρά χρώματα επίσης ‒ μια ταινία των αδερφών Νταρντέν, βέβαια, δεν θα μπορούσες ποτέ να την αποκαλέσεις ανοιξιάτικη, ακόμα κι αν η ιστορία που αφηγείται εκτυλίσσεται Μάη μήνα. Υπό ευρεία έννοια, ανοιξιάτικη μπορεί να είναι και μια ταινία που μιλά για το ξύπνημα του έρωτα, για τη γέννηση ή για ένα νέο ξεκίνημα.

Με αυτά ως δεδομένα, ακολουθούν οκτώ «ανοιξιάτικες» ταινίες, κατάλληλες για έναν ωραιότατο εποχικό σινεμαραθώνιο. Με το που πατήσετε το play, θα ’ναι σαν να μπαίνει η άνοιξη – συγγνώμη, δεν κρατήθηκα. 

Υπό ευρεία έννοια, ανοιξιάτικη μπορεί να είναι και μια ταινία που μιλά για το ξύπνημα του έρωτα, για τη γέννηση ή για ένα νέο ξεκίνημα.

Ο Μάγος του Οζ

(The Wizard of Oz, 1939)

του Βίκτορ Φλέμινγκ

wizard of oz Facebook Twitter

Για να φέρεις την άνοιξη στο δωμάτιο, πρέπει να καταφύγεις, πριν από οτιδήποτε άλλο, σε κάποιο technicolor διαμάντι, από εκείνα που πατάς το pause κάθε λίγο για να χαζέψεις το χρωματάκι σε κάθε σπιθαμή του κάδρου. Ο «Μάγος του Οζ» είναι η πρώτη ταινία που έρχεται στον νου, επειδή διαθέτει το εξής εύρημα: όταν η ονειροπαρμένη Ντόροθι περνά «πέρα από το ουράνιο τόξο, στη χώρα για την οποία είχε ακούσει κάποτε σε ένα νανούρισμα», το φιλμ μεταμορφώνεται, αφήνοντας τη μονότονη όψη μεταξύ ώχρας και σέπιας, αποκτά μια γερή δόση κορεσμένων χρωμάτων κι εσύ μένεις να κοιτάς με το στόμα ανοιχτό. 

Φαντασία

(Fantasia,1940)

των Τζειμς Άλγκαρ, Σάμιουελ Άρμστρονγκ και Φορντ Μπιμπ Τζ.

FANTASIA

Ιδανικότερη μέρα στον χρόνο για να δεις την ντισνεϊκή «Φαντασία» είναι η Πρωτοχρονιά, αμέσως μετά την καθιερωμένη συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης. Έλα, όμως, που η πανδαισία χρωμάτων, ήχων και ευρημάτων της ταινίας συνάδει με το κλίμα της εποχής, χώρια που μία από τις βινιέτες του έργου πατά πάνω στην «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Στραβίνσκι. Φαντασμαγορικό θέαμα, που παντρεύει την κλασική μουσική με τα σκίτσα του Ουόλτ Ντίσνεϊ, και ανεπανάληπτο φιλμικό πείραμα που θα στέκει ως αποστομωτική απάντηση σε κάθε κείμενο το οποίο λίγο αυτάρεσκα θα στηλιτεύει την Ντίσνεϊ για δημιουργικό συντηρητισμό. 

Αν με ρωτάτε, η ταινία θα έπρεπε να προβάλλεται κάθε χρόνο στο Μέγαρο Μουσικής, συνοδεία ζωντανής ορχήστρας – δηλώνω δημοσίως ότι παραχωρώ στους υπευθύνους του ιδρύματος την ιδέα, με μοναδικό αντάλλαγμα την ισόβια κράτηση μιας διπλής θέσης στην παράσταση, και ότι παραιτούμαι από κάθε άλλη απαίτηση.  

Το ξέσπασμα μιας ψυχής

(Now, voyager, 1942)

του Ίρβινγκ Ράπερ

8 ταινίες για να μπείτε σε ανοιξιάτικη διάθεση Facebook Twitter

Το φιλμ του Ίρβινγκ Ράπερ καταγράφει την προσπάθεια ενός νέου ανθρώπου να κατακτήσει, με τη βοήθεια της ψυχοθεραπείας, την προσωπική του ελευθερία, σπάζοντας τα δεσμά μιας καταδυναστευτικής γονικής φιγούρας και των επακόλουθων, επίκτητων νευρώσεων, επιτυγχάνοντας έτσι την προσωπική του άνοιξη. Φυσικά, αυτή δεν μπορεί να είναι μόνιμη, ο χειμώνας πάντοτε θα επιστρέφει, μα, σε αντίθεση με τον κύκλο των εποχών, όπου η άνοιξη θα κάνει τη ρελάνς νομοτελειακά, στους ανθρώπους ίσως να χρειαστεί προσπάθεια και από τη δική τους πλευρά για την ανοιξιάτικη επάνοδο. Όπως και η κατάλληλη βοήθεια, αρκεί να είναι έτοιμοι να τη δεχτούν. Χαρακτηριστικό δείγμα της ερμηνευτικής στόφας της Μπέτι Ντέιβις –θα μπορούσες ποτέ να τη φανταστείς συνεσταλμένη, εύθραυστη παιδούλα;‒ και ένα από τα καλύτερα μελοδράματα της χρυσής εποχής του αμερικανικού σινεμά. 

O Kήπος των Φίντζι - Κοντίνι

(Il Giardino dei Finzi - Contini, 1970)

του Βιτόριο ντε Σίκα

8 ταινίες για να μπείτε σε ανοιξιάτικη διάθεση Facebook Twitter

Υπήρξε από τους διασημότερους κινηματογραφικούς κήπους, έφτασε, μάλιστα, και ως το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, αλλά, δυστυχώς, είναι λίγο εκείνοι που θυμούνται σήμερα τον «Κήπο» των Φίντζι - Κοντίνι. Πρόκειται για το comeback του Βιτόριο ντε Σίκα μετά από σειρά αποτυχιών, με αποκορύφωμα το απονεκρωμένο άρλεκιν «Amanti» (1968) που ένωσε επί της οθόνης τη Φέι Νταναγούεϊ με τον Μαστρογιάνι.

Tο φιλμ εκτυλίσσεται στη φασιστική Ιταλία των ’30s, με τον ομώνυμο, ολάνθιστο κήπο να λειτουργεί σαν ένα κουκούλι προστασίας, εντός του οποίου οι Εβραίοι νεολαίοι του φιλμ μπορούν ελεύθεροι να παίξουν, να ερωτοτροπήσουν, να πληγώσουν και να πληγωθούν, ανεπηρέαστοι από το αντισημιτικό κλίμα που επικρατεί στον έξω κόσμο. Ο κήπος στο φιλμ συμβολίζει την αθωότητα, τα ερημωμένα πλάνα του φινάλε καθιστούν σαφές τι συνέβη με αυτή στη συνέχεια. Πρέπει να τον επισκεπτόμαστε συχνότερα.   

Θρύλος

(Legend, 1985)

του Ρίντλεϊ Σκοτ

8 ταινίες για να μπείτε σε ανοιξιάτικη διάθεση Facebook Twitter

Η σημειακή πλοκή, η ντισνεϊκή αφέλεια και οι νωχελικοί ρυθμοί είναι στοιχεία που μπορεί να κάνουν κάπως πιο δύσκολο για τον σημερινό ενήλικο θεατή το να αποδράσει μέσα στον κόσμο της ταινίας του Ρίντλεϊ Σκοτ. Έλα, όμως, που το νεραϊδοΰφαντο, ανοιξιάτικο περιβάλλον της είναι εκθαμβωτικό, τα πλάσματα που σουλατσάρουν μέσα της βγαλμένα από τα παραμύθια της γιαγιάς, ενώ η ανδρόγυνη ακτινοβολία του νεαρού Τομ Κρουζ και οι synth ήχοι των Tangerine Dream συνδράμουν με τη σειρά τους στον αλαφροΐσκιωτο χαρακτήρα της!

Όσοι την είδαν σε τρυφερή ηλικία, τρέφουν εκτίμηση γι’ αυτήν, το πώς θα σταθούν οι νέοι θεατές απέναντί της εξαρτάται από την απάντησή τους στο ερώτημα που απευθύνουν οι κιθαρισμοί του Γκίλμουρ και η βελούδινη φωνή του Μπράιαν Φέρι στο φινάλε: «Is your love strong enough?».

Όλοι λένε σ’ αγαπώ

(Everyone says I love you, 1996)

του Γούντι Άλεν

«It’s finally springtime, birds on the wing-time, and what a lovely day for love» τραγουδούν οι περαστικοί στην ανοιξιάτικη Νέα Υόρκη, σε ένα από εκείνα τα γοητευτικά εισαγωγικά μοντάζ πόλης του Γούντι. Αγαπητικός φόρος τιμής στο παραδοσιακό μιούζικαλ, όπου οι χαρακτήρες μπορούν να ξεσπάσουν ξαφνικά σε τραγούδι για να κοινοποιήσουν τα συναισθήματά τους και οι κούκλες στη βιτρίνα του Yves Saint Laurent να αρχίσουν μαγικά να κινούνται και να χορεύουν.

Ευφάνταστα χορευτικά, λαχταριστές επιλογές από το μεγάλο αμερικανικό songbook, γυρίσματα σε Νέα Υόρκη, Παρίσι και Βενετία, λαμπρό καστ που περιλαμβάνει από Τζούλια Ρόμπερτς ως Έντουαρντ Νόρτον, μερικά από τα καλύτερα γουντιαλενικά ευφυολογήματα, το σύνηθες ερωτικό γαϊτανάκι και μια φέτα μαγικού ρεαλισμού, όπου ο σκηνοθέτης και η Γκόλντι Χόουν χορεύουν δίπλα στον Σηκουάνα υπό τους ήχους του «I’m thru with love» – από τις ρομαντικότερες σκηνές στην ιστορία του μέσου. Όλα μαζί συνθέτουν μια ταινία με την οποία νιώθεις όχι μόνο σαν να μπαίνει η άνοιξη, αλλά και το καλοκαίρι και τα Χριστούγεννα μαζί.   

Απρίλης

(Aprile, 1998)

του Νάνι Μορέτι

Tέσσερα χρόνια μετά τον θρίαμβο του «Caro Diario» (1994), ο Νάνι Μορέτι επέστρεψε με ακόμα μία αυτοσχέδια, σκωπτική, ημιαυτοβιογραφική φιλμική λιχουδιά, με τον ίδιο να υποδύεται εκ νέου μια εκδοχή του εαυτού του, που εδώ γκρινιάζει και ανησυχεί για ζητήματα όπως η έλευση του πρώτου του παιδιού, η επιλογή του θέματος της επόμενης ταινίας του ‒μιούζικαλ ή ντοκιμαντέρ για τις εκλογές;‒ και, βέβαια, η αριστερά. Λιποβαρές σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, μα απολαυστικό, εάν σε πιάσει το χιούμορ του, με το μοτίβο της γέννησης –μιας νέας ταινίας, μιας νέας ζωής, μιας ελπίδας για τον τόπο– να διατρέχει τα μόλις 74 λεπτά που διαρκεί, αιτιολογώντας επαρκώς τον τίτλο του. 

Κι έπειτα, αν υπάρχει μία πόλη στην οποία θα ήθελες να βρίσκεσαι την άνοιξη, αυτή είναι η Ρώμη. Μη σου πω και τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου.    

Θα σε βρω στον Παράδεισο

(What dreams may come, 1998)

του Βίνσεντ Γουόρντ

8 ταινίες για να μπείτε σε ανοιξιάτικη διάθεση Facebook Twitter

Ένας άνδρας σκοτώνεται σε φρικιαστικό ατύχημα και πληροφορείται στην άλλη ζωή ότι η σύζυγός του αδυνατούσε να διαχειριστεί τη θλίψη της και αυτοκτόνησε. Ξεκινά, λοιπόν, μια αναζήτηση μέσα από τους ανθοβριθείς ζωγραφικούς της πίνακες, προκειμένου να τη συναντήσει ξανά και να ανακουφίσει την ταραγμένη ψυχή της. 

Η ιμπρεσιονιστική απεικόνιση του επέκεινα χάρισε στο φιλμ ένα δικαιότατο Όσκαρ Οπτικών Εφέ, ο απροκάλυπτος και ατρόμητος συναισθηματισμός τού στοίχισε σε κριτικές, ο θάνατος και η αγωνία της απώλειας τού στοίχισαν σε εισιτήρια, ενώ η αποτυχία του κόστισε στον στυλίστα Βίνσεντ Γουόρντ («Vigil») την καριέρα του. Kρίμα μεγάλο για ένα φιλμ τόσο καλόψυχο και ευρηματικό –οι σκηνές στην Κόλαση μοιάζουν παρμένες από έργο του Γκίλιαμ–, το οποίο αξιοποιεί στο έπακρο το θλιμμένο βλέμμα που πάντα έκρυβαν τα ζωηρά γαλάζια μάτια του Ρόμπιν Γουίλιαμς.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Θάνος Σαμαράς για το «Vertigo»

Η ταινία της ζωής μου / Η ταινία της ζωής μου: Ο Θάνος Σαμαράς για το «Vertigo»

Διαθέτοντας ένα τεράστιο αρχείο από αγαπημένες ταινίες, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης δυσκολεύτηκε πολύ να καταλήξει στη μία εκείνη που θεωρεί καθοριστική για την πορεία του. Νίκησε το μεγαλείο του Άλφρεντ Χίτσκοκ (έστω και ως double feature με το «Μάτια χωρίς πρόσωπο» του Ζορζ Φρανζί!).
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 ταινίες για τον ύπνο με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου

Οθόνες / 10 ταινίες για τον ύπνο με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου

Η αϋπνία για να μην έρθει ο Φρέντι Κρούγκερ, οι φαντασιώσεις στο «Μάτια Ερμητικά Κλειστά», τα πολυεπίπεδα όνειρα του «Inception» και πολλές ακόμα ταινίες που έβαλαν τον ύπνο στον πυρήνα τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ