Πράσινο φως από το ΚΑΣ για τη μελέτη ανάπλασης του κτήματος του Τατοΐου

Πράσινο φως από το ΚΑΣ για τη μελέτη ανάπλασης του κτήματος του Τατοΐου Facebook Twitter
0

Προχωρά με γοργούς ρυθμούς και εντός χρονοδιαγραμμάτων η υλοποίηση του εμβληματικού σχεδίου ανάπλασης του  τ. βασιλικού κτήματος στο Τατόϊ.

Με ομόφωνη  γνωμοδότηση το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων ενέκρινε σήμερα τις οριστικές μελέτες (αρχιτεκτονική, στατική, ηλεκτρομηχανική), οι οποίες αφορούν στην αποκατάσταση του θερινού ανακτόρου. 

Σύμφωνα με τη μελέτη, προβλέπεται η οικοδομική, λειτουργική και αισθητική αποκατάσταση του μνημείου στην εποχή του Γεωργίου Α'. Το ανάκτορο μετατρέπεται σε μουσείο  και οι χώροι  του θα αντανακλούν την περίοδο του Γεωργίου του Α´, εκθέτοντας   έπιπλα,  αντικείμενα, πίνακες, αλλά και χαρτώες μαρτυρίες, που τεκμαίρουν την διαδρομή της τ. βασιλικής οικογένειας. Παράλληλα, στους χώρους του υπογείου, θα υπάρχουν αίθουσες για εκπαιδευτικά προγράμματα ή μικρές θεματικές περιοδικές εκθέσεις, ενώ η αίθουσα του κινηματογράφου, θα χρησιμοποιείται  για προβολές συναφούς ιστορικού υλικού.

Το κτηριακό συγκρότημα ανακτά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, την αρχιτεκτονική του ταυτότητα ως αντίγραφο αγροικίας στο Peterhof, τον  μνημειακό χαρακτήρα, αλλά και την ανάδειξη των στοιχείων της αυθεντικότητας του. Επισημαίνεται ότι η επαναφορά στην εποχή του Γεωργίου Α’, σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, προτάθηκε μόνο σε όσα στοιχεία υπήρχε επαρκής επιστημονική τεκμηρίωση. 

Στην οριστική αρχιτεκτονική μελέτη περιλαμβάνονται τροποποιήσεις ως προς την εγκεκριμένη προμελέτη, καθώς ενσωματώνονται στοιχεία από την υπό εκπόνηση μουσειογραφική μελέτη, προκειμένου να εμπλουτισθεί περαιτέρω το μουσειολογικό αφήγημα. Ταυτόχρονα ο  στόχος είναι η βελτίωση της λειτουργικότητας του κτηρίου, ώστε να καταστεί  λειτουργικό και φιλικό προς τον επισκέπτη.

Σε ό,τι αφορά την αρχιτεκτονική μελέτη:

Στο ισόγειο, διατηρείται η κεντρική είσοδος στη βόρεια όψη του κτηρίου, δεδομένου ότι αντιστοιχεί στην εποχή της υφιστάμενης διαμόρφωσης του χώρου της κύριας εισόδου με το κλιμακοστάσιο. Η υφιστάμενη εσωτερική διαμόρφωση αποτελεί επέμβαση της 2ης περιόδου (1913-1947) του κτηρίου και ειδικότερα (το έτος 1937) επί Γεωργίου Β’, ώστε να καταστεί μεγαλύτερος και ενιαίος ο χώρος της εισόδου, του κτηρίου. Επί Γεωργίου Α’ ο χώρος αυτός ήταν μικρότερος και η κλίμακα ανόδου στον Α’ όροφο ήταν διαφορετική. Διατηρείται και αποκαθίσταται το στέγαστρο της κεντρικής εισόδου, στην υφιστάμενη μορφή του, με τα υφιστάμενα μεταλλικά φουρούσια, καθώς αναφέρεται στην ίδια χρονική περίοδο με την κεντρική είσοδο. Διαμορφώνεται  η είσοδος και για ΑμεΑ.

Διατηρείται η κλίμακα που οδηγεί από το ισόγειο στη στάθμη του υπογείου, πλησίον του αναβατορίου τροφίμων, για λόγους μουσειολογικούς, καθώς από την σκάλα αυτή, σε συνδυασμό με το αναβατόριο, γινόταν η  επικοινωνία  από την κουζίνα (υπόγειο) στο ισόγειο. Επίσης, για μουσειολογικούς λόγους διατηρείται η κλίμακα που οδηγούσε από το γραφείο του ισογείου, στα υπνοδωμάτια, στον  Α΄ όροφο.

Στον Α’ όροφο, αναδιαμορφώνεται ο χώρος γύρω από την ξύλινη κλίμακα. Παραμένουν τα μεγάλα παράθυρα στη νότια όψη του κτηρίου. Επισημαίνεται ότι για την περίοδο του Γεωργίου Α’, υπάρχει φωτογραφικό υλικό για τους εσωτερικούς χώρους του ισογείου, κυρίως από το γραφείο του Γεωργίου Α’, το σαλόνι και στους χώρους της νότιας πλευράς του κτηρίου.

Στον Β’ όροφο (σοφίτα), διατηρείται το σύνολο των υφιστάμενων φεγγιτών, εκτός από δύο, οι οποίοι καταργούνται, καθώς προβλέπεται η επαναφορά του δυτικού αετώματος της στέγης. Στη στάθμη υπογείου, διαμορφώνονται επιπλέον χώροι υγιεινής για το κοινό.

Συνοπτικά, οι εργασίες που προβλέπονται για την αποκατάσταση του ανακτόρου αφορούν σε:

• Εργασίες στερέωσης και επισκευής σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή της στατικής μελέτης.

•  Εργασίες διαρρύθμισης, (κατασκευή νέων χώρων υγιεινής, ενσωμάτωση ανελκυστήρων κλπ).

•  Εκ νέου κατασκευή όλων των Η/Μ εγκαταστάσεων, σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή της μελέτης η/μ εγκαταστάσεων ώστε να καλύπτονται πλήρως λειτουργικά οι νέες χρήσεις των χώρων.

•  Εργασίες συντήρησης διακοσμητικών στοιχείων.

•  Εργασίες διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου.

•  Το κτήριο του ανακτόρου και οι οικοδομικές του φάσεις

Το κτήριο του θερινού ανακτόρου αποτελεί αντίγραφο αγροικίας του Peterhof. Εκπονήθηκε από τον αρχιτέκτονα Σάββα Μπούκη, ο οποίος, ύστερα από εντολή του Γεωργίου Α', μετέβη το 1880 στην Αγία Πετρούπολη για τον σκοπό αυτό. Η ανέγερση του κτηρίου ξεκίνησε το 1884 και ολοκληρώθηκε το 1886.

Πρόκειται για κτήριο λιθόκτιστο, μήκους 72 μέτρων και μέγιστου πλάτους 16 μέτρων περίπου, το οποίο αναπτύσσεται σε τέσσερα επίπεδα :

•  Υπόγειο επιφανείας 1220,30τ.μ. 

•  Ισόγειο επιφανείας 1017,27τ.μ.

•  Όροφο επιφανείας 963,86 τ.μ. και

•  Σοφίτα επιφανείας 842,86 τ.μ.

Τ

ο κτήριο αποτελείται από 2 κύριες πτέρυγες, την ανατολική και τη δυτική, και επιστεγάζεται με ξύλινη κεραμοσκεπή. Η μεγάλη τραπεζαρία, στο ισόγειο, αποτελούσε το διαχωριστικό όριο μεταξύ των δύο πτερύγων.

Η σημερινή εικόνα του ανακτόρου είναι προϊόν μετατροπών και τροποποιήσεων που έγιναν από την τ. βασιλική οικογένεια για πρακτικούς, αισθητικούς και για λόγους εκσυγχρονισμού. Υλοποιήθηκαν σε τρεις κυρίως περιόδους:

•  Την 1η περίοδο (1884-1913) που αφορά στην ανέγερσή του και την διαμόρφωση των κήπων από τον Γεώργιο Α',

•  Την 2η περίοδο (1913-1947) κατά την οποία ξεκίνησε (το έτος 1937) επί Γεωργίου Β’ μια σειρά εργασιών τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό του, που τροποποίησαν σημαντικά την αρχική του εικόνα και στις οποίες οφείλει τη σημερινή του μορφή 

•  Την 3η περίοδο (1947-1967) κατά την οποία, επί Παύλου Α', το ανάκτορο εκσυγχρονίσθηκε και έγιναν νέες τροποποιήσεις κυρίως στο υπόγειο, τμήμα (κάτω από τον χώρο του  γραφείου του Γεωργίου Α’) που μετατράπηκε σε αίθουσα κινηματογράφου, τη σοφίτα και τον κήπο του κτηρίου, καθώς και εσωτερικές διαρρυθμίσεις.

Το έτος 1967 το ανάκτορο σφραγίστηκε οριστικά και παραμένει κλειστό έως και σήμερα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπουργείο Πολιτισμού: Θωράκιση του αρχαιολογικού χώρου των Δελφών από κεραυνικά πλήγματα

Πολιτισμός / Υπουργείο Πολιτισμού: Θωράκιση του αρχαιολογικού χώρου των Δελφών από κεραυνικά πλήγματα

«Η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς προϋποθέτει την ασφάλεια επισκεπτών και εργαζομένων, εφαρμόζοντας σύγχρονες, επιστημονικά και τεχνολογικά τεκμηριωμένες λύσεις, για την πρόληψη και αντιμετώπιση των φυσικών κινδύνων» δήλωσε η Λίνα Μενδώνη
LIFO NEWSROOM
Κατερίνα Γιουλάκη: Το συγκινητικό «αντίο» της Φίνος Φιλμ – «Αγαπήθηκε βαθιά από κοινό τεσσάρων δεκαετιών»

Πολιτισμός / Κατερίνα Γιουλάκη: Το συγκινητικό «αντίο» της Φίνος Φιλμ – «Αγαπήθηκε βαθιά από κοινό τεσσάρων δεκαετιών»

«Η Κατερίνα Γιουλάκη ήταν μια ηθοποιός με ψυχή και ταλέντο, που κατάφερε κάτι άπιαστο: να αγαπηθεί βαθιά και αυθεντικά από κοινό τεσσάρων δεκαετιών χωρίς να φθαρεί στο πέρασμα του χρόνου»
LIFO NEWSROOM
Δράκοι, Εξορκιστές και Κεκάτος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Δράκοι, Εξορκιστές και Κεκάτος από αύριο στους κινηματογράφους

Δυο μεγάλα γαλλικά εισπρακτικά σουξέ, οι «Άγριες Μέρες Μας» του Βασίλη Κεκάτου και η live-action διασκευή του «How to train your Dragon» είναι μερικές από τις νέες ταινίες αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
BET Awards 2025: Η στιγμή που ο Τζέιμι Φοξ παραλαμβάνει φανερά συγκινημένος το βραβείο Ultimate Icon

Πολιτισμός / BET Awards 2025: Η στιγμή που ο Τζέιμι Φοξ παραλαμβάνει συγκινημένος το βραβείο Ultimate Icon

«Δεν ξέρω γιατί πέρασα ό,τι πέρασα, αλλά ξέρω πως αυτή τη δεύτερη ευκαιρία δεν θα την αφήσω να πάει χαμένη» ανέφερε ο δημοφιλής καλλιτέχνης αναφερόμενος στην περιπέτεια της υγείας του
LIFO NEWSROOM