Λονδίνο-Νέα Υόρκη σε 3,5 ώρες: Τα υπερηχητικά αεροσκάφη ΧΒ-1 θα διαδεχτούν τα κονκόρντ στον αέρα

Λονδίνο-Νέα Υόρκη σε 3,5 ώρες: Τα υπερηχητικά αεροσκάφη ΧΒ-1 θα διαδεχτούν τα κονκόρντ στον αέρα Facebook Twitter
0

Παίρνοντας τη σκυτάλη από το κονκόρντ, οι Αμερικανοί σχεδιάζουν μία νέα γενιά υπερηχητικών αεροσκαφών. Και μετά το διθέσιο τζετ που παρουσιάστηκε, ακολουθεί ο σχεδιασμός ενός μεγαλύτερου επιβατικού αεροσκάφους.

Αεροναυπηγική βιομηχανία ή αποστειρωμένο εργαστήριο; Στις εγκαταστάσεις της εταιρίας Boom Supersonic στο Ντένβερ του Κολοράντο επικρατεί σιγή. Δεν ακούγονται μηχανές να δουλεύουν, δεν πέφτουν ρινίσματα στο πάτωμα. H κατασκευή του νέου υπερηχητικού αεροσκάφους γίνεται με υπερσύγχρονο εξοπλισμό λέιζερ, που εργάζεται αθόρυβα, αλλά με χειρουργική ακρίβεια. Καλώς ήρθατε στην αεροναυπηγική του 21ου αιώνα.

 


«Κάθε μέρα αισθανόμαστε μία δημιουργική αναστάτωση, ανυπομονούμε να ανακαλύψουμε το μέλλον», λέει ο Μπλέικ Σολ, επικεφαλής της Boom Supersonic. Στόχος του είναι να κατασκευάσει το πρώτο, μετά το γαλλικό Κονκόρντ, υπερηχητικό επιβατικό αεροσκάφος. "Overture" θα είναι η ονομασία του. Το σχέδιο δεν αναμένεται βέβαια να υλοποιηθεί πριν τα τέλη της δεκαετίας.

Αλλά ήδη την Τετάρτη έγινε ένα πρώτο, φιλόδοξο βήμα: η Boom Supersonic παρουσίασε το μικρό αεροσκάφος ΧΒ 1, το αποκαλούμενο Baby Boom. Είναι το πρώτο υπερηχητικό αεροσκάφος που χρηματοδοτείται από ιδιωτικά κεφάλαια, με μήκος 21 μέτρα και άνοιγμα πτερύγων 6,40 μέτρων, το οποίο μπορεί να αναπτύσσει ταχύτητα μέχρι 2,2 μαχ, πολύ μεγαλύτερη από εκείνη του ήχου.

Λονδίνο-Νέα Υόρκη σε 3,5 ώρες: Τα υπερηχητικά αεροσκάφη ΧΒ-1 θα διαδεχτούν τα κονκόρντ στον αέρα Facebook Twitter
 


Μία προσιτή πολυτέλεια

Περίπου 160 εκατομμύρια δολάρια έχει συγκεντρώσει μέχρι στιγμής η Boom Supersonic από ιδιώτες επενδυτές. Μεγάλο μέρος του ποσού αυτού έχει διοχετευθεί στο Baby Boom, η μαζική παραγωγή του οποίου αναμένεται στα μέσα του 2021, τρία χρόνια αργότερα απ' ό,τι είχε προβλέψει ο αρχικός προγραμματισμός. Με βάση τις τεχνικές δοκιμές που θα γίνουν στο Baby Boom θα συνεχιστούν οι προσπάθειες για τον καλύτερο σχεδιασμό του Overture, το οποίο θα είναι τρεις φορές μεγαλύτερο σε μήκος, ενώ θα μπορεί να μεταφέρει συνολικά 75 επιβάτες.


Μπορεί η εποχή του Κονκόρντ να έλαβε άδοξο τέλος το 2003, αλλά η Boom Supersonic βλέπει αισιόδοξες προοπτικές για την ανάπτυξη μίας νέας γενιάς υπερηχητικών αεροσκαφών. Και αυτό γιατί, όπως λένε στελέχη της εταιρίας, οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν μία πιο προσιτή τιμολόγηση, με αποτέλεσμα ένα ταξίδι με το νέο υπερηχητικό αεροσκάφος να είναι πιο οικονομικό από την πρώτη θέση στο αντίστοιχο δρομολόγιο με συμβατικό αεροπλάνο. Πάντως το Overture θα είναι μικρότερο από το γνωστό Κονκόρντ (μήκος 51,8 μέτρα έναντι 62 μέτρων του γαλλοβρετανικού υπερηχητικού, άνοιγμα πτερύγων 18,2 μέτρα έναντι 25,5 στο Κονκόρντ).


Το πρόβλημα του θορύβου
Οι κατασκευαστές ελπίζουν ότι οι μικρότερες διαστάσεις θα κάνουν και πιο αθόρυβο το νέο υπερηχητικό, γεγονός που θα διευκόλυνε και την ευρύτερη εμπορική χρήση του. Το Κονκόρντ επιτρεπόταν να αναπτύξει πλήρη ταχύτητα μόνο πάνω από τον ωεκανό και όχι, για παράδειγμα, πετώντας πάνω από την Ευρώπη. Η Boom Supersonic θεωρεί ότι η απαγόρευση αυτή δεν πρόκειται να αρθεί πολύ γρήγορα, ωστόσο οι αμερικανικές αρχές Πολιτικής Αεροπορίας εξετάζουν πιθανές εξαιρέσεις για τα λιγότερο θορυβώδη υπερηχητικά αεροσκάφη.

Λονδίνο-Νέα Υόρκη σε 3,5 ώρες: Τα υπερηχητικά αεροσκάφη ΧΒ-1 θα διαδεχτούν τα κονκόρντ στον αέρα Facebook Twitter
Λονδίνο-Νέα Υόρκη σε 3,5 ώρες: Τα υπερηχητικά αεροσκάφη ΧΒ-1 θα διαδεχτούν τα κονκόρντ στον αέρα Facebook Twitter

Ο Μπλέικ Σολ υπολογίζει ότι ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα υπάρχουν 500 πιθανές διαδρομές που προσφέρονται για το αμερικανικό υπερηχητικό. Υπολογίζει δε ότι το δρομολόγιο από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη θα διαρκεί μόλις τρεις ώρες και δεκαπέντε λεπτά, έναντι επτά ωρών σήμερα, ενώ μία πτήση από το Σαν Φρανσίσκο για το Τόκιο δεν θα υπερβαίνει τις πεντέμισι ώρες, έναντι έντεκα ωρών με το συμβατικό αεροσκάφος.


Ίσως είναι και αυτός ένας λόγος που η αεροπορική εταιρία Japan Airlines (JAL) έχει ήδη παραγγείλλει 20 υπερηχητικά αεροσκάφη, πληρώνοντας την απαραίτητη προκαταβολή. Οψιόν αγοράς για δέκα Overture εξασφάλισε και η Virgin Atlantic Airways του Ρίτσαρντ Μπράνσον. Η Boom Supersonic υπόσχεται ότι τα νέα αεροσκάφη θα είναι και ιδιαίτερα φιλικά προς το περιβάλλον, καθώς θα κινούνται με βιο-κηροζίνη. Τα δικά της σχέδια για ένα υπερηχητικό αεροσκάφος δώδεκα θέσεων, που αναμένεται να παρουσιαστεί επίσης στα μέσα της δεκαετίας, κάνει η αναταγωνίστρια εταιρία Aerion Supersonic.


Προηγούνται Ρώσοι και Ευρωπαίοι
Με τα πρωτοποριακά τους σχέδια για την κατασκευή υπερηχητικών αεροσκαφών οι Αμερικανοί φαίνεται να ξεπερνούν το "τραύμα" της δεκαετίας του '60, όταν, παρά τις εντατικές προσπάθειες, δεν είχαν καταφέρει να αναπτύξουν ένα υπερηχητικό αεροσκάφος για εμπορική χρήση. Ήδη από το 1963 ο τότε πρόεδρος Τζον Κένεντι είχε διακηρύξει τον φιλόδοξο στόχο για ένα «εμπορικά επιτυχημένο υπερηχητικό αεροσκάφος που θα είναι ανώτερο από οποιοδήποτε άλλο έχει κατασκευαστεί σε όλον τον κόσμο».

Λονδίνο-Νέα Υόρκη σε 3,5 ώρες: Τα υπερηχητικά αεροσκάφη ΧΒ-1 θα διαδεχτούν τα κονκόρντ στον αέρα Facebook Twitter

Η βιασύνη οφειλόταν στον ανταγωνισμό της εποχής με τους Σοβιετικούς, οι οποίοι τελικά κατάφεραν να κατασκευάσουν πρώτοι το υπερηχητικό Τουπόλεφ Tu-144. Μόνο που το συγκεκριμένο μοντέλο δεν γνώρισε ποτέ εμπορική επιτυχία, σε αντίθεση με το γαλλοβρετανικό Κονκόρντ.


Μετά από όλα αυτά οι Αμερικανοί άρχισαν να σχεδιάζουν το Boeing 2707, ένα γιγαντιαίο υπερηχητικό αεροσκάφος για 300 επιβάτες, τριπλάσιους από το Κονκόρντ. Το νέο μοντέλο θα είχε μήκος 30 μέτρα και ταχύτητα 2,7 μαχ. Δεν κατασκευάστηκε ποτέ, καθώς το 1971 το Κογκρέσο διέκοψε τη χρηματοδότηση. Είχε ήδη δαπανηθεί πάνω ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αλλά το μόνο ορατό αποτέλεσμα ήταν ένα ξύλινο μοντέλο του μελλοντικού αεροσκάφους σε φυσικό μέγεθος. Ο Βρετανός πιλότος Μπράιαν Θράμπσοου έγραφε στα απομνημονεύματά του ότι «οι ΗΠΑ ξόδεψαν περισσότερα χρήματα από όσα δόθηκαν ποτέ για το Κονκόρντ, χωρίς τελικά να κατασκευάσουν τίποτα».

 

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Τech & Science
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Meta παγώνει τις προσλήψεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη, μετά τις δαπανηρές κινήσεις Ζούκερμπεργκ

Τech & Science / Η Meta παγώνει τις προσλήψεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη, μετά τις δαπανηρές κινήσεις Ζούκερμπεργκ

Ο Ζούκερμπεργκ είχε αναλάβει προσωπικά την προσέλκυση ταλέντων από OpenAI, Google DeepMind και άλλες εταιρείες, προσφέροντας πακέτα αποδοχών ακόμη και 100 εκατ. δολαρίων
LIFO NEWSROOM
Η πρόωρη εφηβεία ενδέχεται να συνδέεται με κοινό χημικό σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας

Τech & Science / Η πρόωρη εφηβεία ενδέχεται να συνδέεται με κοινό χημικό σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας

Μία χημική ένωση που βρίσκεται σε πληθώρα προϊόντων - από καλλυντικά και αρωματικά χώρου έως απορρυπαντικά και σαπούνια - μπορεί να στέλνει σήμα σε περιοχή του εγκεφάλου που ενεργοποιεί την έναρξη της εφηβείας
LIFO NEWSROOM
Οι ΗΠΑ σε διαπραγματεύσεις για το 10% της Intel: «Ο πρόεδρος θέτει τις ανάγκες της Αμερικής σε προτεραιότητα»

Τech & Science / Οι ΗΠΑ σε διαπραγματεύσεις για το 10% της Intel: «Ο πρόεδρος θέτει τις ανάγκες της Αμερικής σε προτεραιότητα»

Επιβεβαίωσε ο Λευκός Οίκος πως υπάρχει ενδιαφέρον για τη γιγαντιαία εταιρεία μικροτσίπ - Οι ΗΠΑ ζητούν μερίδιο σε αντάλλαγμα για παλαιότερες επιχορηγήσεις
LIFO NEWSROOM
Η Intel εξασφαλίζει «σωσίβιο» 2 δισ. δολαρίων από τη SoftBank – Σκέψεις για συμμετοχή και από την κυβέρνηση Τραμπ

Τech & Science / Η Intel εξασφαλίζει «σωσίβιο» 2 δισ. δολαρίων από τη SoftBank – Σκέψεις για συμμετοχή και από την κυβέρνηση Τραμπ

Οι μετοχές της Intel κατέγραψαν άνοδο άνω του 5% - Ο Τραμπ έχει ήδη συμφωνήσει με Nvidia και AMD να καταβάλουν το 15% των εσόδων τους από πωλήσεις κινεζικών AI chips στο αμερικανικό κράτος
LIFO NEWSROOM
Curio: Τα λούτρινα παιχνίδια με τεχνητή νοημοσύνη που μιλούν στα παιδιά

Τech & Science / Curio: Τα λούτρινα παιχνίδια με τεχνητή νοημοσύνη που μιλούν στα παιδιά

Η εταιρεία Curio δημιουργεί αρκουδάκια-chatbots με τεχνητή νοημοσύνη που συνομιλούν με παιδιά από 3 ετών - Πώς αλλάζουν τα παιχνίδια την έννοια του παιδικού παιχνιδιού και τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς;
LIFO NEWSROOM
Έλον Μασκ και Τζεφ Μπέζος σχεδιάζουν ανεφοδιασμό καυσίμων στο διάστημα για αποστολές σε Σελήνη και Άρη

Τech & Science / Έλον Μασκ και Τζεφ Μπέζος σχεδιάζουν ανεφοδιασμό καυσίμων στο διάστημα για αποστολές σε Σελήνη και Άρη

Ο Έλον Μασκ και ο Τζεφ Μπέζος εξερευνούν τον ανεφοδιασμό καυσίμων σε τροχιά, ώστε τα διαστημόπλοια να ταξιδεύουν πιο μακριά με λιγότερο βάρος στην εκτόξευση, ανοίγοντας τον δρόμο για φθηνότερες και μακρινότερες αποστολές στη Σελήνη και τον Άρη
LIFO NEWSROOM
Ιός του Δυτικού Νείλου, δάγκειος πυρετός και τσικουνγκούνια: Επιδημίες κουνουπιών στην Ευρώπη το 2025

Τech & Science / Επιδημίες κουνουπιών στην Ευρώπη το 2025: Ιός του Δυτικού Νείλου, δάγκειος πυρετός και τσικουνγκούνια

Η Ευρώπη βλέπει άνοδο στα κρούσματα του ιού του Δυτικού Νείλου, του τσικουνγκούνια και του δάγκειου πυρετού, καθώς η κλιματική αλλαγή διευκολύνει την εξάπλωση των κουνουπιών
LIFO NEWSROOM