Μια μεγάλη αντίφαση στον πυρήνα του Waves, της επίσημης πρότασης της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, είναι ότι η δράση του τοποθετείται στην καρδιά της επονομαζόμενης «Άνοιξης της Πράγας» μα δεν διαθέτει ίχνος από τους μοντερνισμούς, τους πειραματισμούς και την αιχμηρότητα του κινηματογραφικού ρεύματος που θέριεψε την περίοδο φιλελευθεροποίησης του πολιτικού συστήματος και των κοινωνικών ηθών στην Τσεχοσλοβακία – αναφερόμαστε στο επονομαζόμενο «Τσέχικο Νέο Κύμα». Αντίθετα, η γραφή του είναι «ακαδημαϊκή», όπως θα την αποκαλούσαμε με όρους παλαιοκριτικής, αν και βλέπουμε ότι οι απανταχού ακαδημίες και δη η οσκαρική, στην οποία αναφέρεται πρωτίστως ο εν λόγω όρος, εξελίσσονται και εδώ και χρόνια προκρίνουν άλλου τύπου σινεμά – αλλιώς το «Waves» θα είχε μπει στην οσκαρική πεντάδα και όχι μόνο στη shortlist, σωστά;

 

Η δράση της ταινίας του Γίρι Μαντλ περιστρέφεται γύρω από το ραδιοφωνικό μέγαρο του δημόσιου ραδιοφώνου της Τσεχοσλοβακίας σε μια τεταμένη περίοδο και κορυφώνεται με τη σοβιετική εισβολή που στόχευε (και πέτυχε) την καταστολή της «Άνοιξης της Πράγας». Στο επίκεντρο του φιλμ βρίσκεται ο αγώνας των δημοσιογράφων να κρατήσουν ψηλά το λάβαρο της ελευθεροτυπίας όσο περισσότερο γίνεται. Η στρωτή αφήγηση, η γνώση των μηχανισμών του σασπένς –η τρίτη πράξη αποδεικνύεται νευρώδης ακόμα και για θεατές που γνωρίζουν την έκβαση των γεγονότων–, η επιλογή του κατάλληλου σημείου για να χειραγωγηθεί το συναίσθημα του κοινού και μια tracklist που, πλάι σε γνώριμες δυτικές επιτυχίες, περιλαμβάνει άγνωστες τσεχικές της εποχής διασφαλίζουν μια προβολή που θα αποζημιώσει το ενήλικο κοινό που αναζητά σινεμά αυτού του τύπου και το βρίσκει δύσκολα πια.

 

Κάποιοι ίσως λογαριάσουν για μελανό σημείο την προσθήκη αρχειακού υλικού σε μια ταινία μυθοπλασίας που μάχεται για την ακεραιότητα του δημοσιογραφικού λειτουργήματος, ωστόσο αυτό ενσωματώνεται για να συνδράμει τη δραματουργία και όχι για να δημιουργήσει μια meta-αλήθεια και να πείσει για το δίκαιο της επιχειρηματολογίας των δημιουργών – συνεπώς, αίρεται ο καταλογισμός.