Ο 70χρονος Πιρς Μπρόσναν υποδύεται έναν 92χρονο βετεράνο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, δείχνοντας περίπου σαν τον αληθινό Μπέρναρντ Τζόρνταν και παίζοντας άλλοτε σαν υπερήλικας και άλλοτε −συχνότερα− σαν ευέλικτος μεσήλικας. Η δραματική κομεντί του Τέρι Λόουν βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, δηλαδή στην απόδραση του Ιρλανδού Τζόρνταν από τον οίκο ευγηρίας στη Μεγάλη Βρετανία με κατεύθυνση τη Γαλλία, για να παραστεί με δική του πρωτοβουλία, αφού δεν προσκλήθηκε επίσημα, στην 75η επέτειο του D-Day. Αφού αποχαιρετά από τη ζωή την αγαπημένη του σύζυγο και αφήνει στον φίλο του να εννοηθεί πως δεν έχει άλλη επιλογή στη ζωή που του απομένει, το σκάει αθόρυβα και στη διαδρομή βρίσκει έναν νεαρό (ο ανερχόμενος Σάμιουελ Μπότομλι από το How to Have Sex) που τον βοηθά στις πρακτικές δυσκολίες και μοιράζεται εμβληματικό Μορικόνε movie theme από τα ακουστικά του, μια οδηγό φορτηγού που τον δέχεται για οτοστόπ, και μια ντελικάτης υγείας Γαλλίδα μητέρα που τον καταλαβαίνει.

 

Στο μεταξύ, ένας ρεπόρτερ τον ψάχνει για το ιδανικό #dday στόρι που θα του χαρίσει δημοσιογραφική δόξα. Άλλωστε, ο Τζόρνταν είναι όντως ο τελευταίος του τάγματος που επέζησε από την απόβαση στη Νορμανδία, μια λεπτομέρεια που είτε δεν γνωρίζει ή έχει απωθήσει. Όπως συμβαίνει κάποιες φορές στα κινηματογραφικά χρονικά, σαν από συντονισμένο και πεισματάρικο ατύχημα, ακόμη μια ταινία με ακριβώς το ίδιο θέμα, το Great Escaper, γυρίστηκε την ίδια περίοδο και έκανε ταυτόχρονη παγκόσμια πρεμιέρα (στην προκειμένη περίπτωση με διαφορά ενός μήνα, τον Οκτώβριο και τον Σεπτέμβριο του 2023 αντίστοιχα), προφανώς αμφότερες εμπνευμένες από σχετικά άρθρα στις εφημερίδες και τα περιοδικά.

 

Η διαφοροποίηση του Τελευταίου Στρατιώτη είναι πως βασίζεται πιο χαλαρά στο τι συνέβη πραγματικά, εστιάζοντας σε μια road movie προοπτική, με συναντήσεις που μοιάζουν στρατηγικά τοποθετημένες, και βέβαια στο όχι πάντα πειστικό, σύνηθες εύρημα του λαγωνικού που απειλεί την καλοπροαίρετη ανομία ενός αξιότιμου κυρίου, ενώ η σημαντική διαφορά με το Great Escaper είναι το πιο ευθύβολο και συγκινητικό πορτρέτο του παλιού πολεμιστή στο λυκόφως της ζωής του, η σχέση του με τη γυναίκα του, που ακόμη ζει, και βέβαια η παρουσία δυο κορυφαίων ηθοποιών στους αντίστοιχους ρόλους, και μάλιστα στην τελική τους υπόκλιση στο σινεμά, 47 χρόνια μετά το πρώτο και μοναδικό συνταίριασμά τους, στη Ρομαντική Αγγλίδα: ο Μάικλ Κέιν γιατί αποφάσισε να αποσυρθεί, αφού όπως δήλωσε δεν είχε λόγο να συνεχίσει μια μακρά, μεστή, λαμπρή καριέρα με ρόλους 90ρηδων, ειδικά μετά τις εγκωμιαστικές κριτικές που δέχτηκε, και η Γκλέντα Τζάκσον διότι έφυγε από τη ζωή 9 μήνες μετά το πέρας των γυρισμάτων − ευτυχώς ο σκηνοθέτης Όλιβερ Πάρκερ πρόλαβε να τους δείξει το φιλμ σε ιδιωτική προβολή, τον περασμένο Ιούνιο. 

 

Ο Τελευταίος Στρατιώτης δεν διαθέτει τις ισχυρές συγκινήσεις του Great Escaper, που δεν προβλέπεται να δούμε στη χώρα μας, και ποντάρει σε μια πιο ευχάριστη, τρυφερή, σχετικά ανώδυνη παρά τις αντικειμενικές δυσχέρειες βόλτα στις αναμνήσεις ενός αξιότιμου κυρίου χωρίς πολλές εντάσεις. Μοιάζει επίσης με μια φιλότιμη, συμπαθή απόπειρα του Μπρόσναν να αποσπάσει υποψηφιότητες για κάποιο από τα βραβεία της σεζόν, και γιατί όχι ακόμη και Όσκαρ, ωστόσο η ταινία βγήκε κατευθείαν στο κανάλι Skycinema στο εξωτερικό, γεγονός που ακυρώνει τις πιθανότητές της για κινηματογραφικές διακρίσεις.