Ο Καετάνο Βελόζο και το βραζιλιάνικο κίνημα του τροπικαλίσμο

Καετάνο Βελόζο «Βrasil» Facebook Twitter
Στην περσινή λίστα του Rolling Stone με τους διακόσιους κορυφαίους τραγουδιστές όλων των εποχών, το όνομα του Καετάνο Βελόζο φιγουράριζε στο νούμερο 108. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΣTIΣ ΑΡΧΕΣ ΤΙΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ '90, όταν ο Βραζιλιάνος τροβαδούρος Καετάνο Βελόζο –πραγματικός μύθος στη Λατινική Αμερική– έπαιζε ζωντανά σε νεοϋορκέζικο κλαμπ, κλήθηκε από τους New York Times να γράψει ένα άρθρο για τη διάσημη συμπατριώτισσά του, τη χολιγουντιανή ντίβα του '40 και του '50, Κάρμεν Μιράντα.

Το φλογερό κείμενό του, γραμμένο αναπόφευκτα από την οπτική γωνία του «τροπικαλίστα» που υπήρξε κι ο ίδιος, κίνησε το ενδιαφέρον ενός Αμερικανού εκδότη, ο οποίος του παρήγγειλε ένα βιβλίο ακριβώς γι’ αυτό: για το κίνημα του τροπικαλίσμο που, εν μέσω κοινωνικών, πολιτικών και πολιτιστικών ανακατατάξεων, γεννήθηκε στα μέσα του περασμένου αιώνα στη Βραζιλία, αφήνοντας ανεξίτηλη τη σφραγίδα του σ’ όλο το φάσμα των τεχνών.

Αποτέλεσμα της παραπάνω πρόσκλησης ήταν ένα κράμα αυτοβιογραφίας και δοκιμίου, το «Tropical Truth» (2002), που κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2007 από τις –εξαφανισμένες εδώ και καιρό– εκδόσεις Ηλέκτρα, σε μετάφραση Λεωνίδα Αντωνόπουλου, με τον τίτλο «Βrasil: Μια ιστορία μουσικής και επανάστασης».

Με περισσότερα από σαράντα άλμπουμ στο ενεργητικό του, με δύο βραβεία Γκράμι κι άλλα εννέα Λάτιν Γκράμι, και με κινηματογραφικές συνεργασίες όπως στο «Φρίντα» και το αλμοδοβαρικό «Μίλα της», ο Καετάνο Βελόζο δηλώνει πάντα παρών.

Γόνος πολυμελούς οικογένειας, γεννημένος σε μια κωμόπολη της Μπαΐα το 1942, ο Βελόζο ανακάλυψε την μπόσα νόβα ταυτόχρονα σχεδόν με τη γέννησή της, μέσα από τις ηχογραφήσεις του Ζοάο Ζιλμπέρτο. Στον αντίποδα όσων αντιμετώπισαν το είδος σαν μια ποπ εκδοχή της σάμπας προς μαζική κατανάλωση, εκείνος το είδε σαν την συνέχεια μιας καινοτόμου διαδικασίας που δεν απομακρυνόταν από τις λαϊκές παραδόσεις αλλά μπορούσε να φωτίσει το παρελθόν αλλιώς. Κι ακροβατώντας ανάμεσα στην επιθυμία του να γίνει σκηνοθέτης ή ζωγράφος, κατέληξε να γίνει μουσικός και συνοδοιπόρος του Ζιλμπέρτο Ζιλ στο κίνημα που έμελλε να παντρέψει την μπόσα νόβα με την καλλιτεχνική πρωτοπορία της δεκαετίας του ΄60.

BRASIL
Το βιβλίο του Καετάνο Βελόζο «Βrasil: Μια ιστορία μουσικής και επανάστασης» είναι εξαντλημένο στον εκδότη.

Μίξη όλων των στιλ χωρίς προκαταλήψεις. Αυτό ήταν το ζητούμενο για τους τροπικαλίστες, κληρονομημένο από τον μοντερνιστή ποιητή Όσβαλντ ντε Αντράντε και το έργο του «Ανθρωποφαγικό μανιφέστο» (1928), απ’ όπου ξεπήδησε κι η ιδέα του πολιτιστικού κανιβαλισμού. Ένα κράμα από μπόσα νόβα, ροκ εντ ρολ, λαϊκές μελωδίες της Μπαΐα και πορτογαλέζικα φάδο μ' έναν χαρακτηριστικό άφρο ρυθμό ήταν κι η μουσική τους, όπως προέκυψε μέσα από μια κοινωνία γεμάτη ανισότητες και υπό στρατιωτική δικτατορία, όπου η τάση για την καθιέρωση μιας πολιτικοποιημένης τέχνης προωθούνταν τα μέγιστα από την αριστερά.

«Το τροπικαλίσμο», εξηγεί ο Βελόζο, «επιθυμούσε να προβληθεί ως έκφραση θριάμβου επί δύο αντιλήψεων: πρώτον, ότι η εκδοχή της επιχειρηματικής δραστηριότητας δυτικού τύπου που πρόσφερε η αμερικανική ποπ μουσική και μαζική κουλτούρα ήταν εν δυνάμει απελευθερωτική (…) ενώ η δεύτερη ήταν η αποστροφή για τον εξευτελισμό που εκπροσωπούσε η συνθηκολόγηση με τα στενά συμφέροντα των κυρίαρχων ομάδων, εγχώριων και διεθνών».

Οι τροπικαλίστας πίστευαν πως η αυθεντική δημιουργία εξαγνίζει τα πάντα. Και οι ίδιοι άντλησαν πρώτη ύλη συνδυάζοντας τις «καταγέλαστες προσδοκίες των αμερικανόφιλων» με τις «αφελείς καλές προθέσεις των εθνικιστών», και την παραδοσιακή βραζιλιάνικη «οπισθοδρομικότητα» με την ντόπια και διεθνή αβανγκάρντ.

Καετάνο Βελόζο «Βrasil» Facebook Twitter
Οι θρύλοι της βραζιλιάνικης μουσικής Καετάνο Βελόζο (δεξιά) και Ζιλμπέρτο Ζιλ στην πλατεία Τραφάλγκαρ κατά τη διάρκεια της εξορίας τους στο Λονδίνο. Φωτ: Αrchive Caetano

Μαρτυρία για μια ολόκληρη γενιά, το βιβλίο του –ομολογημένα αμφισεξουαλικού– Βελόζο δίνει ταυτόχρονα το στίγμα ενός καλλιτέχνη του οποίου τα τραγούδια και ο λόγος είναι ουσιαστικά πολιτικά. Ανήκουν, όπως λέει ο ίδιος, στην αριστερά που εμπνέεται αποκλειστικά και παθιασμένα από την ελευθερία της έκφρασης.

Δεν είναι τυχαίο ότι αυτός που, όπως κι ο Ζιλμπέρτο Ζιλ, φυλακίστηκε από το καθεστώς κι έζησε αυτοεξόριστος μεταξύ 1969 και 1972 στο Λονδίνο, ουδέποτε συμφιλιώθηκε μ’ εκείνους που ταύτιζαν τον αντιδικτατορικό και αντιαμερικανικό αγώνα με την υποταγή στον δογματισμό της κομμουνιστικής αριστεράς, μ’ ό,τι συνέπειες είχε αυτό για τον δικό του, έστω και πρόσκαιρο, καλλιτεχνικό αποκλεισμό.

Ο Βελόζο γράφει για το παντοτινό του ίνδαλμα, τον Ζοάο, για τον φίλο του Ζιλ και την τραγουδίστρια αδελφή του, τη Μαρία Μπετάνια, για τις επιρροές του από τον Πάουντ, τον Κάμινγκς, τον Τζον Κέιτζ ή τον Γκοντάρ, όπως και για τη συνάντησή του με τον Ντέιβιντ Μπερν.

Παραμένοντας συνεπής στην παραγγελία του Νεοϋορκέζου εκδότη του, σταματά την αφήγησή του στα μέσα της δεκαετίας του '70, μολονότι τότε άρχισε να γίνεται γνωστός διεθνώς. Με περισσότερα από σαράντα άλμπουμ στο ενεργητικό του, με δύο βραβεία Γκράμι κι άλλα εννέα Λάτιν Γκράμι, και με κινηματογραφικές συνεργασίες όπως στο «Φρίντα» και το αλμοδοβαρικό «Μίλα της», ο Καετάνο Βελόζο δηλώνει πάντα παρών. Στην περσινή δε λίστα του Rolling Stone με τους διακόσιους κορυφαίους τραγουδιστές όλων των εποχών, το όνομά του φιγουράριζε στο νούμερο 108.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική»

Μουσική / H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική»

Ο Ζοάο Ζιλμπέρτο, εκ των αρχιτεκτόνων της bossa nova, πέθανε προχθές στα 88 του, ενώ ο Μπολσονάρο ζει και δυστυχώς βασιλεύει στη χώρα του. Το υπέροχο αυτό όμως μουσικό είδος θα είναι για πάντα «το κορυφαίο απάνθισμα της βραζιλιάνικης κουλτούρας»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ