H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική»

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική» Facebook Twitter
Για όλα φταίει το Ρίο: Οι αρχιτέκτονες της bossa nova Ζοάο Ζιλμπέρτο και Τομ Ζομπίμ πλαισωμένοι από δύο Ευρωπαίες σταρ(λετ) της επχοής, την Γαλλίδα Μιλέν Ντεμονζό και την Ιταλίδα Σίλβα Κοσίνα
0

Πριν από έξι χρόνια σε ένα αφιέρωμα - ρεπορτάζ στον Guardian για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Βινίσιους ντε Μοράες, του μεγάλου στιχουργού, ποιητή, διπλωμάτη (κάτι σαν Γκάτσος και Σεφέρης της Βραζιλίας θα μπορούσαμε να πούμε, τηρουμένων των αναλογιών), δημιουργού του περίφημου μιούζικαλ «Ορφέο Νέγκρο» (Μαύρος Ορφέας) αλλά και ενός εκ των αρχιτεκτόνων της bossa nova μαζί μες τον Ζοάο Ζιλμπέρτο και τον Αντόνιο Κάρλος (Τομ) Ζομπίμ, είχε κληθεί να μιλήσει κι ο Καετάνο Βελόζο.

Θυμήθηκε λοιπόν τότε ο Βελόζο - που με τη σειρά του ανήκει μαζί με άλλους επιφανείς Βραζιλιάνους συνθέτες και ερμηνευτές όπως ο Ζιλμπέρτο Ζιλ, η Γκαλ Κόστα και ο Τομ Ζε, στην επόμενη γενιά από τους πατριάρχες της bossa που στα τέλη της δεκαετίας του '60 πήραν το είδος και προσθέτοντας στοιχεία ψυχεδέλειας και αντικουλτούρας δημιούργησαν το κίνημα της tropicalia – μια συναυλία στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης το 1989.

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική» Facebook Twitter
Αντόνιο Κάρλος (Τομ) Ζομπίμ και Βινίσιους ντε Μοράες - ο Χατζιδάκις και ο Γκάτσος της bossa nova, τηρουμένων των αναλογιών

Επρόκειτο για εκδήλωση που στόχο είχε την ευαισθητοποίηση για τα δάση του Αμαζονίου και συμμετείχαν εκτός από τον Βελόζο και τον Τομ Ζομπίμ, καλλιτέχνες όπως ο Στινγκ και ο Έλτον Τζον, ο οποίος σχεδίαζε αρχικά να εμφανιστεί στη σκηνή ντυμένος Κάρμεν Μιράντα με πλήρη drag αμφίεση και φρουτιέρα στο κεφάλι, την ώρα που θα έπαιζε ο Ζομπίμ το πιο διάσημο τραγούδι του, το The Girl from Ipanema...

«Τελικά τον πείσαμε να μην το κάνει» έλεγε γελώντας ο Βελόζο. «H bossa nova είναι ιερή μουσική για πολλούς Βραζιλιάνους. Είναι πολιτική, εθνική και ποιητική μουσική. Είναι μια μορφή τέχνης υψηλού μοντερνισμού που με κάποιο τρόπο έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή είδη μουσικής στον κόσμο. Αποτελεί ένα από τα σπανιότατα παραδείγματα μουσικής που όσο πιο εκλεπτυσμένη εξελισσόταν τόσο πιο δημοφιλής γινόταν. Πήρε την σάμπα και της πρόσθεσε σοφιστικέ αρμονίες μαζί με ένα υψηλό επίπεδο στιχουργικής ».

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική» Facebook Twitter

Σύμφωνα με τον διακεκριμένο Βραζιλιάνο μουσικό και μουσικολόγο Αρτούρ Νεστρόβσκι η bossa nova [σημαίνει «νέα τάση» ή «νέο κύμα»] «είναι μια μουσική η οποία προέρχεται από μια συγκεκριμένη και κρίσιμη καμπή στην ιστορία της Βραζιλίας αποτελώντας προϊόν μιας σύντομης δημοκρατικής περιόδου ανάμεσα στα μέσα της δεκαετίας του '50 και τα μέσα της δεκαετίας του '60. Ο πρωθυπουργός Ζουσελίνο Κουμπίτσεκ ήταν σοσιαλδημοκράτης που έκανε σημαντικές τομές στην εκπαίδευση, στην υγεία και στα εργασιακά ζητήματα. Είχαμε μια νέα πρωτεύουσα, την Μπραζίλια, σχεδιασμένη από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Όσκαρ Νιεμάγιερ, είχαμε πάρει δύο φορές διαδοχικά το Παγκόσμιο Κύπελλο και τέλος, είχαμε την bossa nova, το κορυφαίο απάνθισμα της βραζιλιάνικης κουλτούρας... Αν επιχειρήσεις να τραγουδήσεις αυτό το είδος με ένταση μπορεί να ακουστεί κιτς. Είναι τελείως διαφορετικό από την samba. Το κόλπο είναι να τραγουδάς την bossa nova σα να μιλάς, όπως ιδανικά έκανε ο Ζοάο Ζιλμπέρτο. Μ' αυτόν τον τρόπο ακούγεται πάντα οικεία και ανεπίσημη, σαν κουβέντα ή σαν εξομολόγηση».

«Ο Ζοάο Ζιλμπέρτο είχε πει ότι η bossa nova δεν έχει να κάνει με τη θλίψη αλλά με το 'άγγιγμα της θλίψης'», σύμφωνα με την τραγουδίστρια Μόνικα Βασκονσέλος. «Μπορεί να το δει κανείς ακόμα και στην πρώιμη ποίηση του Βινίσιους ντε Μοράες. Λέει ένα από τα σονέτα που είχε γράψει παλιά αλλά ακούγεται μέχρι σήμερα συχνά σε γάμους: 'Φλόγα καθώς είναι, η αγάπη μας δεν θα είναι αιώνια / θα είναι αιώνια όμως όσο καίει'. Ή ας πάρουμε ως παράδειγμα το τραγούδι 'Insensatez' (How Insensitive) το οποίο συλλαμβάνει μοναδικά μια απαλή, διακριτική θλίψη...».

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική» Facebook Twitter
Ο Ζοάο Ζιλμπέρτο (αριστερά) με δύο επιφανείς εκπρόσωπους της επόμενης γενιάς στα τέλη της δεκαετίας του '60 πήραν την bossa nova και προσθέτοντας στοιχεία ψυχεδέλειας και αντικουλτούρας δημιούργησαν το κίνημα της tropicalia - τον Καετάνο Βελόζο και την Γκαλ Κόστα

Ο Καετάνο Βελόζο πιστεύει ότι η bossa nova σηματοδότησε μια σημαντικότατη αλλαγή στους στίχους της βραζιλιάνικης μουσικής – εκεί που η samba αναφερόταν κυρίως στη δημόσια σφαίρα, είτε επρόκειτο για την ατμόσφαιρα του καρναβαλιού είτε για τους κοινωνικούς αγώνες, η bossa nova εστιάζει αντίθετα στο ατομικό και στο προσωπικό: «Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για την πρώτη δημοφιλή μουσική όπου τα θέματα ήταν καθαρά υπαρξιακά. Είναι αυτό το στοιχείο εν μέρει που την καθιστά υψηλή τέχνη. Το επαναστατικό με την bossa nova ήταν ότι μια χώρα του αποκαλούμενου τρίτου κόσμου δημιουργούσε υψηλή τέχνη με τους δικούς της όρους και ακολούθως την διοχέτευε σε ολόκληρο τον πλανήτη. Η bossa nova ήταν και παραμένει ένα όνειρο του τι μπορεί να δημιουργήσει ένας ιδανικός πολιτισμός».

 

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT
Αlex Kapranos : «Η κουζίνα και το rock 'n' roll είναι δυο κόσμοι που μοιάζουν»

Μουσική / Αlex Kapranos : «Η φήμη είναι πολύ γελοία. Όσο λιγότερο τη σκέφτεσαι, τόσο το καλύτερο»

Οι Franz Ferdinand έρχονται τον Σεπτέμβριο στην Αθήνα και ο Ελληνοβρετανός frontman τους, από την κορυφή ενός ελβετικού βουνού, βρίσκει χρόνο να μιλήσει για την ελληνικότητα, τις ανησυχίες του, το φαγητό και την αγάπη του για το ska.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Private Recordings»: Στο δωμάτιο του Μίκη

Μουσική / Σε πρόβα με τον Μίκη, ενώ το σταθερό κουδουνίζει μάταια

Τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη, το διπλό άλμπουμ «Private Recordings» φέρνει στο φως ανέκδοτες ηχογραφήσεις του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη, που ξαναζωντανεύουν το αξεπέραστο μουσικό του αποτύπωμα.
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΟΥΒΑΣ
Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ