Η ερωτική και αξεπέραστη Μάτση Χατζηλαζάρου

Η ερωτική και αξεπέραστη Μάτση Χατζηλαζάρου Facebook Twitter
Η Μάτση δεν έγραφε αφηρημένα αλλά σωματικά, έχοντας βιώσει κάθε στίχο στο ίδιο της το δέρμα.
0

Η «ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΑΦΙΕΡΩΣΗ» δεν είναι μόνο το τελευταίο κείμενο που έγραψε και δημοσίευσε η Μάτση Χατζηλαζάρου αλλά και ένα από τα πιο όμορφα ποιήματα που έχουν γραφτεί ποτέ, μια εξαίσια ωδή στη γραφή και την ερωτική συνθήκη.

Ο Χρήστος Δανιήλ, που ασχολείται εδώ και χρόνια με το έργο της ποιήτριας, μόλις εξέδωσε τη μέλετη Όλα δεν τα ‘χω πει - Η «Αντίστροφη Αφιέρωση» της Μάτσης Χατζηλαζάρου από τις εκδόσεις Άγρα, η οποία, όπως μας εξηγεί, «εστιάζει στο ποιητικό της έργο και συγκεκριμένα στο τελευταίο σημαντικό ποιητικό κείμενο που έγραψε και δημοσίευσε η ίδια λίγο πριν από τον θάνατό της, την “Αντίστροφη Αφιέρωση”», προσθέτοντας πως «το βιβλίο επιχειρεί μια πολυπρισματική, αναλυτική (σε επίπεδο στίχων αλλά και λέξεων) αλλά και συνθετική προσέγγιση στο ποίημα αυτό. Ένα βιβλίο για ένα ποίημα, μία μελέτη για την ποίηση και την ποιητική της Μάτσης Χατζηλαζάρου».

Για τη Μάτση ο Ανδρέας Εμπειρίκος υπήρξε ο εραστής και σύντροφος, ο τρίτος της σύζυγος, ο ψυχαναλυτής-ερμηνευτής της, ο μύστης της στον ποιητικό χώρο και τον υπερρεαλισμό, ο αποδέκτης πολλών ποιημάτων της, ο άνθρωπος που τη φέρνει σε μια διαρκή κατάσταση μετεωρισμού: την εκριζώνει.

Εξηγώντας μας όλο το χρονικό της πολυετούς ενασχόλησής του, ο Χρήστος Δανιήλ ομολογεί πως το ταξίδι ξεκίνησε «χωρίς πολλή σκέψη και προγραμματισμό», όταν, έχοντας τελειώσει τη διδακτορική του διατριβή –που εξετάζει τις σχέσεις των Ελλήνων υπερρεαλιστών με το δημοτικό τραγούδι–, αποφάσισε να ασχοληθεί με κάτι που πραγματικά αγαπούσε:

«Έφηβος ακόμη, είχα διαβάσει τη συνέντευξη της Μάτσης στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο στην “Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία” και ομολογώ ότι είχα εντυπωσιαστεί», δηλώνει, εξηγώντας πως όλα ξεκίνησαν από αυτήν τη συνέντευξη, κάτι που συνιστά στιγμή αφετηρίας και του βιβλίου.

«Την ποίησή της τη γνώρισα αργότερα, στα φοιτητικά μου χρόνια και τη διδασκαλία του Γιάννη Δάλλα. Ξεκίνησα, λοιπόν, την έρευνα, έψαξα αρχειακό υλικό, συνομίλησα με φίλες της, που τότε ήταν ακόμη εν ζωή, ξαναδιάβασα ό,τι είχε γραφτεί γι΄ αυτή –δεν ήταν άλλωστε και τόσα πολλά έως τότε– και εντελώς αβίαστα συγκεντρώθηκε το υλικό που στη συνέχεια αποτέλεσε τον τόμο …Ιούς, Μανιούς, ίσως και Aqua Marina, Μάτση Χατζηλαζάρου, η πρώτη Ελληνίδα υπερρεαλίστρια, στις εκδόσεις Τόπος το 2011, με τη φροντίδα και επιμέλεια του Άρη Μαραγκόπουλου.

Χάρη σε αυτό το βιβλίο γνωρίστηκα με τον Λεωνίδα Εμπειρίκο, τον γιο του Ανδρέα και διαχειριστή του αρχείου του πατέρα του, ο οποίος και μου εμπιστεύτηκε τα γράμματα της Μάτσης προς αυτόν. Έτσι λίγο αργότερα, το 2013, βγήκε στις εκδόσεις Άγρα, με επιμέλεια και σχεδιασμό του Σταύρου Πετσόπουλου, το Γράμματα από το Παρίσι στον Ανδρέα Εμπειρίκο (1946-1947) και άλλα ανέκδοτα ποιήματα και πεζά της ίδιας περιόδου, με το οποίο, θέλω να πιστεύω, φωτίστηκε μια άγνωστη έως τότε περίοδος της δημιουργίας της: τα πρώτα χρόνια της διαμονής της στο Παρίσι, η ένταξή της στους εκεί καλλιτεχνικούς κύκλους, η συνάντησή της με τους Αντρέ Μπρετόν και Πάμπλο Πικάσο, αλλά και αναδείχθηκε η πολυεπίπεδη και πολυσύνθετη σχέση της με τον Ανδρέα Εμπειρίκο».

Όλα δεν τα ‘χω πει
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Χρήστος Δανιήλ, Όλα δεν τα ‘χω πει - Η «Αντίστροφη αφιέρωση» της Μάτης Χατζηλαζάρου, Εκδόσεις Άγρα

Αναμφίβολα η «Αντίστροφη αφιέρωση – dédicace à rebours» συνιστά την κορύφωση της ποίησης της Μάτσης Χατζηλαζάρου. Ωστόσο, όπως εξηγεί ο ίδιος στο βιβλίο, το ποίημα μάλλον δεν είναι τόσο αυθόρμητο όσο φαίνεται και όσο η ίδια ισχυριζόταν.

«Ας μη συγχέουμε το αυθόρμητο στην έμπνευση με την αυτόματη γραφή των υπερρεαλιστών, αυτήν τη μόνιμη πηγή παρεξηγήσεων, όπως χαρακτηριστικά σημείωνε ένας άλλος σημαντικός Έλληνας υπερρεαλιστής, ο Έκτορας Κακναβάτος», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Δανιήλ.

«Οι υπερρεαλιστές είχαν εγκαταλείψει την αυτόματη γραφή από τα πρώτα κιόλας χρόνια της εμφάνισής τους. Τα γραπτά τους, λόγω της κυριαρχίας της συνειρμικής ή/και της ψυχαναλυτικής λειτουργίας, μπορεί να δίνουν την εντύπωση της αυθόρμητης ή και της αυτοματικής γραφής (ειδικά η “Αντίστροφη Αφιέρωση” στην οποία η Μάτση καταργεί σε κάποια σημεία τη σύνταξη και τη γραμματική), αποτελούν όμως προϊόντα συστηματικής επεξεργασίας.

Στο αρχείο της Μάτσης Χατζηλαζάρου διασώζονται χειρόγραφά της με δοκιμές, δεύτερες, τρίτες και τέταρτες γραφές του ίδιου ποιήματος, τα οποία και μαρτυρούν τη βάσανο της γραφής. Στην “Αντίστροφη Αφιέρωση” η Μάτση υιοθετεί τρόπους έκφρασης που είχε χρησιμοποιήσει και στην πρώτη της συλλογή, ενώ ταυτόχρονα αξιοποιεί μέσα και τεχνικές που είχε αναπτύξει στη συνέχεια της ποιητικής της πορείας. Με άλλα λόγια, η “Αντίστροφη Αφιέρωση” λειτουργεί ως συμπύκνωση, κορύφωση και επιστέγασμα ολόκληρης της ποιητικής της παραγωγής».

Μάτση Χατζηλαζάρου Facebook Twitter
Η Μάτση, σύμφωνα με μαρτυρίες αλλά και με βάση τα γραπτά της, έζησε με τρόπο ποιητικό, προσπάθησε δηλαδή να κάνει πράξη τις διακηρύξεις των υπερρεαλιστών περί ταύτισης της ποίησης με τη ζωή.

Η ίδια, πάντως, στη συνέντευξη με τον Τσαγκαρουσιάνο είχε ισχυριστεί ότι πηγή έμπνευσής της ήταν μια συζήτηση που είχε με τη Μαργκερίτ Γιουσερνάρ, κάτι που μάλλον αμφισβητεί ο Δανιήλ, αλλά σίγουρα φαίνεται να έχει μεγάλο ενδιαφέρον να μάθει κανείς περισσότερα για τη σχέση των δυο αυτών σπουδαίων γυναικών:

«Αυτό που υποστηρίζω είναι πως η συζήτηση με τη Γιουρσενάρ πιθανώς να έδωσε την αφορμή για να “αναμοχλεύσει μέσα της” και να βγει το ποίημα “Αντίστροφη Αφιέρωση” ως ένα “ευχαριστήριο” για ένα πρόσωπο, όπως είχε δηλώσει η ίδια στη συνέντευξή της στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο, όμως η διαδικασία “αναμόχλευσης” φαίνεται να είχε ξεκινήσει από πολύ πιο πριν.

Το ποίημά της “Αντί αφιέρωση” φαίνεται να αποτελεί ένα πρώτο αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας και να λειτούργησε ως μήτρα για τη σύνθεση της “Αντίστροφης Αφιέρωσης”, ενώ ως πυροδότης για την έναρξη της συγγραφής εικάζω πως λειτούργησε η ανάγνωση του ποιήματος “Η μνήμη των αναμνήσεων” του Ανδρέα Εμπειρίκου, το οποίο είχε κυκλοφορήσει μόλις έναν μήνα πριν τη συγγραφή του δικού της ποιήματος. Τα δύο ποιήματα, άλλωστε, αυτό του Εμπειρίκου και αυτό της Μάτσης, εμφανίζουν εντυπωσιακές ομοιότητες, θεματικές, στιχουργικές και λεκτικές».

Όσο για τη φιλία ανάμεσα σε Μάτση και Γιουρσενάρ, ο ίδιος θεωρεί ότι «συνδετικός κρίκος υπήρξε ο Ανδρέας Εμπειρίκος. Και η Μάτση και η Γιουρσενάρ ήταν γυναίκες δημιουργοί που με το έργο τους συνεισέφεραν στη χειραφέτηση των γυναικών, στην απελευθέρωση της έκφρασής τους για σειρά θεμάτων που έως τότε θεωρούνταν ταμπού στη διαπραγμάτευσή τους από μία γυναίκα.

Να σημειώσω βέβαια πως η συνεισφορά της Γιουρσενάρ αναγνωρίστηκε όσο η ίδια βρισκόταν εν ζωή, υπήρξε η πρώτη γυναίκα που αναγορεύτηκε μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας. Αντίθετα, η Μάτση μόλις τα τελευταία χρόνια, χρόνια μετά τον θάνατό της, φαίνεται να αρχίζει να γνωρίζει την αποδοχή και την αναγνώριση που θεωρώ πως αξίζει το έργο της».

Ανδρέας Εμπειρίκος Μάτση Χατζηλαζάρου Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Εμπειρίκος και η Μάτση Χατζηλαζάρου στο γαμήλιο ταξίδι τους στο Ναύπλιο, το 1939. Λίγο μετά την Κατοχή χώρισαν, αλλά στην ουσία δεν έπαψαν να επικοινωνούν ποτέ.

Σίγουρα πάντως η συλλογή απηχεί την αξεπέραστη και πάντα ένθερμη σχέση της ποιήτριας με τον Ανδρέα Εμπειρίκο. Χαρακτηριστικός είναι ο στίχος «Έλα, η μέρα είναι τόσο ωραία - τα ποιήματα που αγαπώ θέλω να τα ζήσω μαζί σου» από το ποίημα που αφιερώνει στον Ανδρέα στην πρώτη της συλλογή «Μάης, Ιούνης και Νοέμβρης», που ο Δανιήλ λέει ότι απευθύνεται με σαφήνεια στον Ανδρέα Εμπειρίκο.

Τελικά τα έζησε τα ποιήματα μαζί του; «Η συγγραφή της πρώτης της συλλογής είχε ολοκληρωθεί ενόσω η Μάτση ζούσε με τον Ανδρέα Εμπειρίκο. Η αφιέρωση σε αυτόν υπάρχει στο χειρόγραφό της προτού εισέλθει στη ζωή της ο έτερος ποιητής, Ανδρέας κι αυτός, ο Ανδρέας Καμπάς. Η πράξη της αφιέρωσης έχει προσωπικό χαρακτήρα, η τοποθέτηση διευκρίνισης του επιθέτου του Ανδρέα θα μεταβίβαζε την αφιέρωση από το προσωπικό επίπεδο σε αυτό της κοινωνικής προσαρμογής.

Η Μάτση, σύμφωνα με μαρτυρίες αλλά και με βάση τα γραπτά της, έζησε με τρόπο ποιητικό, προσπάθησε δηλαδή να κάνει πράξη τις διακηρύξεις των υπερρεαλιστών περί ταύτισης της ποίησης με τη ζωή. Το πώς βίωσαν τη σχέση τους, τον έρωτά τους, η Μάτση και ο Εμπειρίκος το ξέρουν και το έζησαν μόνο οι ίδιοι. Απόρροια όμως αυτής της σχέσης είναι, ευτυχώς για μας, τα έξοχα ποιητικά κείμενα που μας άφησαν.

Ειδικά στην περίπτωση της Μάτσης, τα κείμενα αυτά καταλαμβάνουν μια χρονική διάρκεια, σχεδόν μιας ολόκληρης ζωής: από το πρώτο της έργο έως και το τελευταίο της, το πιο σημαντικό. Η ένταση, το πάθος, η ειλικρίνεια, η συγκίνηση, η απόλαυση, η συντριβή και όλα όσα πηγάζουν από αυτά περνάνε με τρόπο άμεσο και ευθύ στους αναγνώστες. Οπότε, ναι, για να προκύψουν τέτοια δημιουργήματα, νομιμοποιούμαστε να υποθέσουμε πως τουλάχιστον κάποια “ποιήματα” θα πρέπει να έζησαν αυτοί οι δύο δημιουργοί».

Ο Χρήστος Δανιήλ παραδέχεται πως «η σχέση Μάτσης Χατζηλαζάρου και Ανδρέα Εμπειρίκου είναι πολυσύνθετη, πολυεπίπεδη αλλά και πολυκύμαντη μέσα στον χρόνο. Για τη Μάτση ο Ανδρέας Εμπειρίκος υπήρξε ο εραστής και σύντροφος, ο τρίτος της σύζυγος, ο ψυχαναλυτής-ερμηνευτής της, ο μύστης της στον ποιητικό χώρο και τον υπερρεαλισμό, ο αποδέκτης πολλών ποιημάτων της, ο άνθρωπος που τη φέρνει σε μια διαρκή κατάσταση μετεωρισμού: την εκριζώνει. Στην “Αντίστροφη Αφιέρωση” βρίσκουμε την ποιητική συμπύκνωση αυτής της σχέσης.

Για τον Ανδρέα Εμπειρίκο και τις ανάλογες διαστάσεις που έχει η Μάτση Χατζηλαζάρου σε αυτόν, μόλις τα τελευταία χρόνια αρχίζουμε να έχουμε μια πληρέστερη εικόνα, με την έκδοση των χειρογράφων του που βρέθηκαν στο αρχείο του και στα οποία η παρουσία της Μάτσης είναι έντονη. Στην προσπάθεια κατανόησης και εξήγησης τόσο της ιδιαίτερης εκδοτικής πρακτικής που ακολούθησε ο Εμπειρίκος όσο και συνολικά της ποιητικής του πορείας, η παράμετρος Μάτση Χατζηλαζάρου κατέχει κυρίαρχο ρόλο».

Τελικά, όμως, η Μάτση δεν έγραφε αφηρημένα αλλά σωματικά, έχοντας βιώσει κάθε στίχο στο ίδιο της το δέρμα και δεν μπορώ να μη ρωτήσω τον Χρήστο Δανιήλ αν τελικά μπορεί να γράψει κανείς αλλιώς ποίηση: «Φαντάζομαι πως ναι. Στον νου μου έρχονται αξιολογότατοι ποιητές που υπηρέτησαν έναν πιο διανοητικό, στοχαστικό ποιητικό λόγο, κι άλλοι που κατέθεσαν μια πιο επικαιρική, πολιτική ή και στρατευμένη ποίηση. Αλλά κι εμένα μου αρέσει η σωματικότητα των ποιημάτων της Μάτσης!».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μάτση Χατζηλαζάρου: Μια ποιήτρια χωρίς ενοχές

Βιβλία και Συγγραφείς / Μάτση Χατζηλαζάρου: Μια ποιήτρια χωρίς ενοχές

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την Άντεια Φραντζή, ποιήτρια και ομότιμη καθηγήτρια στο ΑΠΘ, για τη Μάτση Χατζηλαζάρου που μας καθηλώνει με τη σωματική, ερωτική αλλά και λυρική ποίησή της.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Μάτση Χατζηλαζάρου: «Γράμματα από το Παρίσι στον Ανδρέα Εμπειρίκο 1946-1947»

Το πίσω ράφι / Τα γράμματα της Μάτσης Χατζηλαζάρου προς τον Ανδρέα Εμπειρίκο από το Παρίσι

Τα γράμματα αυτά δεν ήταν πολλά όμως φωτίζουν την ποιότητα του ερωτικού δεσμού τους, τη διάρκεια της πνευματικής τους σχέσης και το κλίμα μιας κρίσιμης εποχής.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Ιώκο ετοίμασε ένα «έργο για έναν άνθρωπο μονάχα»

Εικαστικά / Ο Ιώκο ετοίμασε ένα «έργο για έναν άνθρωπο μονάχα» με drag και ποίηση της Μάτσης Χατζηλαζάρου

Σε μια παλιά θεατρική μάντρα της μπελ επόκ, μια βίντεο εγκατάσταση που συνδυάζει την ποίηση, τη μουσική και το drag καλεί τους θεατές σε μια άκρως προσωπική ερωτική εξομολόγηση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οι κύκλοι του Ζωδιακού ή ο οργιαστικά ερωτικός κόσμος του Ανδρέα Εμπειρίκου

Βιβλίο / Οι κύκλοι του Ζωδιακού ή ο οργιαστικά ερωτικός κόσμος του Ανδρέα Εμπειρίκου

Ήρθε η στιγμή να ολοκληρωθεί εκδοτικά το έργο του Ανδρέα Εμπειρίκου με την πανηγυρική έκδοση ανέκδοτων κειμένων που περιλαμβάνονται στο βιβλίο «Οι κύκλοι του Ζωδιακού» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα σε επιμέλεια-επίμετρο Γιώργη Γιατρομανωλάκη
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ