Έξι βιβλία Ελλήνων συγγραφέων με στοχαστικό και καινοφανή λόγο

EPEXERGASIA Πέντε συν ένα βιβλία Ελλήνων συγγραφέων Facebook Twitter
0

Κωστής Παπαγιώργης 

Τα Βιβλία των Άλλων - ΙΙ, Καστανιώτης

Κωστής Παπαγιώργης  Τα Βιβλία των Άλλων - ΙΙ, Καστανιώτης
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Κωστής Παπαγιώργης 
Τα Βιβλία των Άλλων - ΙΙ, Καστανιώτης

Παρότι ο στοχαστής και θεωρητικός –ο ίδιος προτιμούσε τον όρο «γραφιάς»– Παπαγιώργης φαίνεται πως είχε σχεδόν αποκηρύξει την πρώιμη περίοδο των γραπτών του και ειδικά τα βιβλία του Ο νομοθέτης που αυτοκτονεί και Οντολογία του Μάρτιν Χάιντεγκερ, δυο άρτια και πρωτότυπα, κατά τη γνώμη μας έργα, είναι εξαιρετικά σημαντικά καθώς αποκαλύπτουν την ακάματη διακονία του πάνω στα μεγάλα φιλοσοφικά έργα. Αντίστοιχα πάλι, τα κριτικά του δοκίμια που αφορούν φιλόσοφους-στοχαστές και κομβικά έργα της εποχής αποκαλύπτουν τις βάσεις, πάνω στις οποίες θεμελίωσε τις αρχές της κριτικής του: ανοιχτό βλέμμα και καχυποψία απέναντι σε πάσης φύσεως σχολές, βαθιά απέχθεια για τους δοκησίσοφους και τους από καθέδρας καθηγητές, τον κάθε λογής doctus cum libro, όπως χαρακτηριστικά αποκαλούσε τον κάθε προφέσορα με αυλές, και κριτική στα κλειστά συστήματα.

Ο Μάρτιν Χάιντεγκερ παρέμενε για εκείνον ουσιαστικός οδοδείκτης για τη γόνιμη αποδόμηση του κλειστού οντολογικού συστήματος της Δύσης, οδηγώντας τον αργότερα στον Ντεριντά, κάτι που δικαιολογεί την κριτική του στην παρανάγνωση του χαϊντεγκεριανού έργου από τον Χρήστο Μαλεβίτση. Αντίστοιχα κριτικός φαίνεται να είναι ο Παπαγιώργης προς το περίφημο Χαμένο Κέντρο του Ζήσιμου Λορεντζάτου καθώς, όπως λέει, ο Λορεντζάτος «διαγράφει τη Δύση για να φτάσει στην υψηλή θρησκευτικότητα του Μεσαίωνα», αποκηρύσσοντας συλλήβδην τους φιλοσόφους.

Ανεξαρτήτως, πάντως, του διαλόγου που άνοιξαν, οι πολύτιμες αυτές πρώιμες κριτικές του Παπαγιώργη φανερώνουν τον πλούσιο λόγο και το βάθος της σκέψης του, επιβεβαιώνοντας το τεράστιο κενό που άφησε η πρώιμη τελευτή του. 

Αν, όμως, τον ενοχλεί το αντι-φιλοσοφικό πνεύμα και ο «ελληνοκεντρισμός» του Λορεντζάτου, δεν μπορεί, σε καμία περίπτωση, να δεχτεί τον καρτεσιανό ορθολογισμό που κρύβει η φαινομενολογία του Καστοριάδη και των οπαδών του, κάνοντας μάλιστα λόγο, με το ευφυές δηκτικό του ύφος, για ανανήψαντες νεο-ορθόδοξους μαρξιστές: «Τους μιλάς για αταξική κοινωνία και ο νους τους τρέχει στον Γολγοθά». Ανεξαρτήτως, πάντως, του διαλόγου που άνοιξαν, οι πολύτιμες αυτές πρώιμες κριτικές του Παπαγιώργη φανερώνουν τον πλούσιο λόγο και το βάθος της σκέψης του, επιβεβαιώνοντας το τεράστιο κενό που άφησε η πρώιμη τελευτή του. Κατατοπιστικότατη η εισαγωγή του Δημήτρη Καράμπελα, ο οποίος έχει αναλάβει με περισσή φροντίδα και την επιμέλεια των τόμων «Τα βιβλία των άλλων». 

Γιάννης Ευσταθιάδης

Ποιήματα και στιχουργήματα, Μελάνι

Γιάννης Ευσταθιάδης Ποιήματα και στιχουργήματα, Μελάνι
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Γιάννης Ευσταθιάδης
Ποιήματα και στιχουργήματα, Μελάνι

Ένα ιδιότυπο ταξίδι στην αλληγορική επαναφορά της μνήμης, ουσιαστική και μακροχρόνια θητεία στις λέξεις και στην αλήθεια τους, βιωματική έκφραση συναισθημάτων που ξεπερνούν τα πρόσωπα και γίνονται κόσμοι: όπως και να προσδιορίσεις το πλούσιο ποιητικό οικοδόμημα που στήνει εδώ και μισό αιώνα με ακάματο ζήλο ο Γιάννης Ευσταθιάδης, το σίγουρο είναι ότι φέρει αυτούσια την προσωπική του σφραγίδα. Με άλλα λόγια, υπηρετεί με συνέπεια, αισθητική και βαθιά ανθρωπιά –γιατί αυτή είναι η λέξη που ταιριάζει στον εκφραστικής ακρίβειας λεκτικό του κόσμο (με την έννοια της εκλέπτυνσης αλλά και της συνέπειας)– την ποίηση σε κάθε έκφρασή της.

Από τα «Ασπρόμαυρα» πρώτα του ποιήματα και τη στοχαστική Άρση Βαρών μέχρι το τελευταίο Μάθημα ωδικής υπάρχει μια ενιαία γραμμή που χαρακτηρίζει το έργο του: η βαθιά κομψότητα, η ανθρώπινη αλήθεια και η υψηλή αισθητική. Είτε πρόκειται για τον ρυθμό που υπαγορεύει το ύφος κάθε ποιήματος είτε για την εξομολόγηση –ειδικά στα σπαραχτικά στη λιτότητά τους κείμενα που αφιερώνει στον γιο του ή στα πολύ όμορφα για τον έρωτα–, ο Ευσταθιάδης είναι εκεί για να αναλάβει τον ρόλο πιστού εργάτη του λόγου. Το συγκινητικό είναι ότι ακόμα και στις δύσκολες περιπτώσεις που εμφιλοχωρούν στα ποιήματά του δεν χάνει ποτέ την παιγνιώδη διάθεση που ανέκαθεν εκφραζόταν σε ιδιότυπα λογοπαίγνια και τον κατέστησε δημοφιλή και ευρηματικό ανιχνευτή τίτλων στις κορυφές των κειμένων. Η γλώσσα υπαγορεύει, δεν προδίδει, και φαίνεται να προσδιορίζει κάθε γωνιά του κόσμου του. Όπως έγραφε με ακρίβεια σε ένα ποίημά του: «Χρησιμοποιώ / τις λέξεις / για σιδερόπανο / των συναισθημάτων / επιλέγω λέξεις / κομψές / ασυνήθιστες / για να ισιώνω το τσαλάκωμα της ψυχής».

Πέτρος Μάρκαρης

Η Αθήνα της μιας διαδρομής, Κείμενα

Πέτρος Μάρκαρης Η Αθήνα της μιας διαδρομής, Κείμενα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Πέτρος Μάρκαρης
Η Αθήνα της μιας διαδρομής, εκδ. Κείμενα

Μέχρι σήμερα έχουμε δει τον Ηλεκτρικό της Αθήνας να πρωταγωνιστεί ως σημείο δράσης σε διάφορα μυθιστορήματα, όπως η Κυρία Κούλα του Μένη Κουμανταρέα, μια πρωτότυπη ερωτική ιστορία στην πιο πραγματική διαδρομή της Αθήνας. Αντίστοιχες διαδρομές έχει χαράξει ο ήρωας του Πέτρου Μάρκαρη, αστυνόμος Χαρίτος, ο οποίος μετέτρεψε κυριολεκτικά την Κυψέλη σε κέντρο του σύμπαντος, κάνοντάς τη γνωστή σε διαφορετικές χώρες του κόσμου όπου μεταφράζονται τα ιδιαίτερα δημοφιλή βιβλία του. Επομένως, δεν ήταν απρόσμενη η συγγραφή ενός βιβλίου στα γερμανικά για την ανθρωπογεωγραφία, την ιστορία αλλά και τα μυστικά των περιοχών που περιβάλλουν τον άξονα του Ηλεκτρικού της Αθήνας, ενώνοντας τις δύο άκρες της στον Βορρά και τον Νότο.

Τα βιωματικά αυτά κείμενα, που μας θυμίζουν τις κρυμμένες ιστορίες της πόλης από τον Πειραιά μέχρι την Κηφισιά, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα τις κοινωνικές διαστρωματώσεις και το ετερόκλητο τοπίο, περιλαμβάνονται στο βιβλίο Η Αθήνα της μιας διαδρομής –είχε κυκλοφορήσει αρχικά από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη–, χάρη στο οποίο, μαζί με τον συγγραφέα, ταξιδεύουμε σε όλα τα κοινωνικά στρώματα αλλά και στα αρχαία μονοπάτια και στις άγνωστες ιστορίες. Όπως λέει και ο ίδιος ο Μάρκαρης: «Η σκέψη μου ήταν να μπω σε μια κόντρα μαζί του και να περιγράψω την Αθήνα από τη δική μου οπτική και μέσα από τον Ηλεκτρικό που τόσο αγαπώ».

Θεοδόσης Μίχος

Ένα για τον δρόμο, Μεταίχμιο

Θεοδόσης Μίχος Ένα για τον δρόμο, Μεταίχμιο
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Θεοδόσης Μίχος
Ένα για τον δρόμο, Μεταίχμιο

Από τότε που ο Λουίς Μπουνιουέλ άνοιξε την αυτοβιογραφική του αφήγηση στην Τελευταία πνοή, εξηγώντας την επιβεβλημένη τελετουργία τού να πίνει κανείς μόνος στην μπάρα ενός μπαρ, πολλοί ήταν οι συγγραφείς που έστησαν τις αφηγήσεις τους στις νυχτερινές διαδρομές μιας τέτοιας ανυπόκριτης μύησης. Πάνω στην μπάρα και με τη βοήθεια του «ευσπλαχνικού αλκοόλ», κατά τον Καβάφη, οι γλώσσες λύνονται και οι ιστορίες μοιάζουν να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια, γι’ αυτό έχει δίκιο ο Μίχος που στήνει εκεί το ιδανικό του ντεκόρ. Στον τόπο όπου «όλα χαλαρώνουν και χάνονται μέσα σε μια γλυκιά απόφαση του να μεγαλώσουν οι διάρκειες», όπως επέβαλε η φράση του αγαπημένου του Χρήστου Βακαλόπουλου, ο συγγραφέας ξεδιπλώνει μια σειρά από αφηγήματα που σίγουρα έρχονται να προστεθούν στον μύθο της δικής μας αθηναϊκής μυθογραφίας, και όχι μόνο.

Πρόκειται για διηγήματα που σχετίζονται άμεσα με την μπάρα ενός περιώνυμου, εγγεγραμμένου πλέον στο αθηναϊκό ασυνείδητο κεντρικού μπαρ της πόλης, που αποκαλύπτουν το εύρος της φαντασίας ενός συγγραφέα, ο οποίος πάντοτε βουτούσε τις ιστορίες του στα δικά του αυτοβιογραφικά δεδομένα. Απόλυτα βιωμένη, κάθε του λέξη κρύβει την αλήθεια της έξαρσης και τη βαθιά αγάπη για τη ζωντανή αφήγηση και γραφή. Μια συλλογή διηγημάτων που έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά από ωραία βιβλία, όπως τα Η Αλκμήνη και οι Άλλοι και Κράτα το σόου, που μας έχει χαρίσει ο συγγραφέας και μία από τις καλύτερες πένες της γενιάς του – στο παρελθόν.

Βαγγέλης Ραπτόπουλος

Ο Θεός φταίει που έκανε τον κόσμο τόσο ωραίο, Κέδρος

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Θεοδόσης Μίχος Ένα για τον δρόμο, Μεταίχμιο
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Βαγγέλης Ραπτόπουλος
Ο Θεός φταίει που έκανε τον κόσμο τόσο ωραίο, Κέδρος

Πολλές φορές συμβαίνει το δεύτερο βλέμμα, η προσέγγιση ενός έργου να αποφέρει καρπούς που δεν μπορεί κανείς να σκεφτεί ότι μπορεί να δώσει το πρωτότυπο και αυτό συμβαίνει με την περίπτωση του Νίκου Καζαντζάκη που έχει εμπνεύσει κατά καιρούς με διαφορετικούς τρόπους διάφορους συγγραφείς. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, ο οποίος φάνηκε να εξιτάρεται από τον λευκό γάμο του Νίκου Καζαντζάκη και της Γαλάτειας κι έτσι έγραψε την Ανέγγιχτη, διεισδύοντας στον ψυχισμό του Έλληνα λογοτέχνη και στοχαστή.

Η εξοικείωση του Ραπτόπουλου με διαφορετικές πτυχές του έργου του Καζαντζάκη, από τον έντονο «μεσογειακό μυστικισμό» της Ασκητικής, όπως τον έχει περιγράψει, έως τα Ταξιδιωτικά, τον έκανε έναν μύχιο, πιστό παρατηρητή του τρόπου που ο παγκοσμίως γνωστός Έλληνας συγγραφέας στήνει τον κόσμο του. Ως εκ τούτου, η περιπλάνηση του Ραπτόπουλου στο έργο του Καζαντζάκη μέσα από ένα μωσαϊκό 259 αλληγοριών σπαρμένων σε ολόκληρο το έργο του, από τα μυθιστορήματα μέχρι τα ταξιδιωτικά, ακόμα και στην αλληλογραφία του, είναι ένας ωραίος, πρωτότυπος τρόπος να συναντηθεί κανείς εκ νέου με τον κόσμο του. Όπως γράφει χαρακτηριστικά ο ίδιος στον πρόλογό του: «Μέσα στα μεγάλα κομμάτια από πεντελικό μάρμαρο που είναι το έργο του Καζαντζάκη, όποτε έβλεπα ένα φυλακισμένο μικρό άγαλμα πάλευα, όπως οι γλύπτες, να το απελευθερώσω».

Νίκος Ξένιος

Αλλοτεκοίτη, Κριτική

Νίκος Ξένιος Αλλοτεκοίτη, Κριτική
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Νίκος Ξένιος, Αλλοτεκοίτη, Κριτική

Η περίπτωση του Νίκου Ξένιου είναι άκρως ιδιοσυγκρασιακή και καινοφανής: ακριβώς επειδή δεν μοιάζει με κάτι αντίστοιχο στα ελληνικά γράμματα, φανερώνει γραμμές της εξοικείωσης και του ανοίκειου που διαπερνούν κάθε πτυχή της γραφής του. Δηλαδή, ενώ γράφει για ελληνικές περιπτώσεις αλλοτρίωσης και διαφθοράς, οι συμπαντικοί του κόσμοι μπορούν να αφορούν οποιαδήποτε κοινωνία έχει δεχτεί τόσο πολύ μια τόσο έντονη, ριζική αποσάθρωση, κοινωνική, πολιτική, περιβαλλοντολογική.

Αν στα Σπλάχνα του μιλούσε για το μαύρο χρώμα του φασισμού, στην Αλλοτεκοίτη αποκαλύπτει όλο το περιβαλλοντικό έγκλημα που δεν είναι μόνο προϊόν δυστοπικής φαντασίας αλλά και ακραίας, κυνικής πραγματικότητας. Το βλέμμα του, κινούμενο σε αυτές τις ιδιότυπα πρωτότυπες ιστορίες, μοιάζει με αυτό ενός παράξενου προφήτη που εισέρχεται σε σκοτεινά μέρη και ανιχνεύει λεκτικούς θησαυρούς και οράματα.

Πρωταγωνίστρια στο βιβλίο αυτό είναι η Κυβέλη, μια ρομαντική καθηγήτρια που ερωτεύεται έναν ακτιβιστή οικολόγο και προσπαθεί, μέσα από τον λόγο της, να ανιχνεύσει μια νέα μεταγλώσσα επικοινωνίας μέσα από το άρρητο και μυστικό που εκφράζει η φύση. Η διαφορά της με τον αλλοτριωμένο κόσμο, που αδυνατεί να συλλάβει τα οράματά της, γρήγορα την κάνει να φαντάζει σαν ψυχασθενής, όπως μπορεί σε λίγα χρόνια να φαντάζει ο καθένας από μας που μπορεί να προσδοκά μια άλλη σχέση με τον άνθρωπο, τη φύση, οτιδήποτε τον περιβάλλει και τον ξεπερνά. Στο χέρι του αναγνώστη είναι, όπως υπαγορεύει ο συγγραφέας, να συμπεράνει ποια θα είναι η εκδοχή της ιστορίας, που φτάνει, τελικά, να γίνει και δική του.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

The Happy Reader / Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

Η Γενιά Ζ γράφει και διαβάζει, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα. Βιογραφίες, ταξιδιωτικοί οδηγοί και υγεία οδηγούν τους Ευρωπαίους στα βιβλιοπωλεία. Οι γιοι του Μάρκες, Ροδρίγκο και Γκονζάλες, απολογούνται για το δικαίωμά τους στο έργο του πατέρα τους. Εκδοτικό γεγονός, η μετάφραση του πρώτου μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ