Αρχαία ομοερωτικά ποιήματα από τους άνδρες στους εραστές τους: μια ανθολογία

Αρχαία ομοερωτικά ποιήματα από τους άνδρες στους εραστές τους: μια ανθολογία Facebook Twitter
0

“Οι ερωτικοί ποιητές της Αρχαιότητας έγραφαν σε μια γλώσσα σπαρταριστά ζωντανή, όχι τόσο για να θαυμαστούν από τους φιλολόγους όσο για να διαβαστούν από τους φυσικούς πελάτες κάθε ερωτικής ποίησης, τους νέους και τους ερωτευμένους” γράφει ο Σπύρος Καρυδάκης στην εισαγωγή του βιβλίου του με  “Καυτό μέλι-Αρχαία Ελληνικά ερωτικά ποιήματα από άντρες για άντρες & ερωτολογικός σχολιασμός”, το οποίο περιλαμβάνει ερωτικά ποιήματα και αποσπάσματα μεγάλων δημιουργών όπως ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Θεόκριτος, αλλά και ανώνυμοι και ελάσσονες. Από τον Όμηρο και την αρχαική εποχή,τον Σόλωνα, τον Αλκαίο, τον Ίβυκο, τον Θέογνι μέχρι τον 4ο μΧ. Το ύφος των αποσπασμάτων ποικίλλει και άλλοτε είναι γλυκόπικρο, άλλοτε εξομολογητικό και άλλοτε σκωπτικό-ο συγγραφέας ευτυχώς δεν φοβάται να αποδώσει με θάρρος αυτούσιες τις έννοιες, ακόμα και αν, κάποιες φορές, τους σύγχρονους φαντάζουν απρεπείς. “Αποδυθήκαμε σ'αυτή την αναβάπτιση στις πηγές με σκοπό να παρουσιάσουμε μια πιο αντικειμενική αλλά και πιο ζωντανή έποψη των αρχαιοελληνικών ομοερωτικών αντιλήψεων με τη σφύζουσα από τη ζωή, αγωνία για τη γνώση και αυτοκριτικό χιούμορ φωνή των ίδιων των Ελλήνων” γράφει χαρακτηριστικά στην εισαγωγή του. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ευρασία/Στιγμός με τα αποσπάσματα να παρατίθενται τόσο στην πρωτότυπη γλώσσα όσο και τη σύγχρονη απόδοσή τους. 

 

Επιλογή αποσπασμάτων: Τίνα Μανδηλαρά

 

Έπεσα στην παγίδα του Έρωτα, εγώ που μήτε στ’ όνειρο 

δεν ήξερα φλόγα αρσενική να βόσκω στην ψυχή μου. 

Έπεσα στην παγίδα. Κι όχι η λαγνεία για πράγματα κακά, 

μα ένα βλέμμα ντροπαλό, δίχως να φταίξω, με απανθράκωσε. 

Ας μαλακώσει, λοιπόν, των Μουσών ο πολύς κόπος· ο νους μου 

ρίχνεται τώρα στη φωτιά με άχθος γλυκιάς οδύνης.

 Ελλ. ανθ. 12, 99 

 

Ολόιδια όπως σ’ ανοιξιάτικο μπουρίνι, Διόδωρε, 

κινδυνεύει ο έρωτάς μου στ’ απρόβλεπτο σου πέλαγος. 

Και πότε φέρνεις την πολλή βροχή κι άλλοτε πάλι 

αίθριος, τρυφερά χαμογελώντας, προβάλλεις μπρος στα μάτια μου. 

Τυφλά περδινινίζομαι σαν ναυαγός στο φουσκονέρι, 

τα κύματα μετρώντας αβοήθητος μες στη μεγάλη καταιγίδα. 

Πες μου επιτέλους τον σκοπό σου, αγάπη ή μίσος; 

Να δούμε σε τι κύμα κολυμπάω! 

 

Ελλ. ανθ. 12, 156 

 

 

 

Δεν βλέπω τον ωραίο Διονύση. Μην τον άρπαξες, 

Δία μου, να κερνάει κι αυτός τους Αθανάτους;

Αητέ μου, τ’ ομορφόπαιδο φτεροκοπώντας πώς κουβάλησες; 

Μπας κι έχει πουθενά γρατζουνιστεί απ’ τα νύχια σου; 

Ελλ. ανθ. 12, 67 

 

Θρασύβουλε, ο έρωτας των αγοριών σ’ έχει ψαρέψει, 

φυσομανάς σαν το δελφίνι, που πεταμένο στη στεριά 

το κύμα λαχταράει. Κι ούτε το ξίφος του Περσέα 

δεν θ’ αρκούσε για να ξεσκίσει το δίχτυ που σε δένει. 

Ελλ. ανθ. 11, 52 

 

...Και για τα τρυφερά τ’ αγόρια, τραγούδι πες μελένιο 

(γιατί πρέπει να ξέρεις πως) <...> 

όσοι άνθρωποι γεννιούνται δεν μπορούν να ξεφύγουν του θανάτου, 

αν είσαι σοφός  κι έχεις βαθύ μυαλό. 

Ανόητοι! ούτε τρίχα δεν πέφτει χωρίς να θέλει η μοίρα. 

Γι’ αυτό, ξέροντας πως οι θλίψεις όλο αυξάνουν, ας πίνουμε κρασί 

παρέα, αγόρι μου, προτού περάσουμε τον βαθυρρέματο Αχέροντα. 

Αλκαίος, P. Oxy. x. 1233, fr. 8 

 

Διόνυσε, που ο δαμαστής Έρωτας 

και οι σκοτεινομάτες Νύμφες

 και η ρόδινη Αφροδίτη 

παίζουν μαζί σου και χορεύετε 

στις ψηλές κορφές, στα όρη, 

στα πόδια σου πέφτω, δείξε μου εύνοια, 

έλα ν’ ακούσεις την ευχή μου 

που έφτιαξα να σου χαρίσω· 

στον Κλεόβουλο γίνε σύμβουλος

αγαθός, για να δεχτεί, 

βασιλιά, τον έρωτά μου. 

 

Ανακρέων, απ. 12 

 

 

Στείλε, προσκάλεσέ τον! όλα έτοιμα! όμως αν έρθει 

τι θα κάνεις; Αυτομέδων, ομολόγησέ το στον εαυτό σου! 

Αυτή που την είχες ντούρα, τώρα πιο μαλακή από χόρτο 

νεκροζώντανη κρύφτηκε ανάμεσα στα μπούτια. 

Πολλοί θε να γελάσουνε με σένα αν βάλεις πλώρη 

ξυλάρμενος, δίχως κουπί για να κωπηλατήσεις! 

Αυτομέδων, Ελλ. ανθ. 11, 30 

 

Σου ’δωσα φτερά για να πετάξεις πάνω από τ’ απέραντο 

πέλαγο και να υψωθείς ανάλαφρα απ’ τη γη, 

σε γιορτές και σε τραπέζια να βρεθείς,

 σε στόματα πολλά που θα λεν για σένα επαίνους, 

και με λυγερόφωνους αυλούς νεαροί άντρες, 

φρόνιμα ερωτιάρηδες, τραγούδια θα λεν για σε 

όμορφα και γλυκά. Κι όταν θα μπεις στο μαύρο χώμα, 

στ’ ανάκτορα του Άδη που βουίζουν απ’ τους θρήνους, 

δεν θα χάσεις τη δόξα, ούτε και τότε που θα ’σαι πεθαμένος, 

μα θα σε τραγουδούν οι άνθρωποι και θα ’χεις όνομα αθάνατο, 

Κύρνε, σ’ όλη την Ελλάδα θ’ αντηχεί και στα νησιά, 

πάνω απ' την ατέλειωτη θάλασσα με τα πολλά της ψάρια 

ταξιδεύοντας όχι σε σέλα αλόγου μα στα φτερά 

που θα σου δίνουν τα δώρα μου των Μουσών 

των στεφανωμένων με γιούλια· και οι κατοπινοί το ίδιο 

θα τραγουδούν για σένα, όσο θα υπάρχουν Γη και Ήλιος. 

Και για όλα τούτα, ούτε που μου δείχνεις λιγάκι σεβασμό,

μα σαν μικρό παιδί με κοροϊδεύεις με τα ψέματά σου! 

Θέογνις, 237–254 

 

Αρχαία ομοερωτικά ποιήματα από τους άνδρες στους εραστές τους: μια ανθολογία Facebook Twitter

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ