«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;»

«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;» Facebook Twitter
Hugo von Werenwag, from Codex Manesse, 1305-15
0

Tον 12o αιώνα λειτούργησαν στη Γαλλία τα λεγόμενο «ερωτικά δικαστήρια», που τ' αποτελούσαν γυναίκες από ευγενή τάξη, με επικεφαλής κάποια πριγκίπισσα, είτε την ίδια τη βασίλισσα. Τα βασικά διλήμματα τα οποία οι δέσποινες καλούνταν να επιλύσουν ήταν:

α) «Μπορεί ανάμεσα στους συζύγους να υπάρξει πραγματικός έρωτας;» 

β) «Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;»


Οι «νόμοι», κατά κάποιον τρόπο, πάνω στους οποίους τα ερωτικά δικαστήρια βασίζονταν, ήταν «γραμμένοι» από τροβαδούρους και μυθιστοριογράφους της εποχής - ήταν δηλαδή δημόσια γνωστοί ερωτικοί κώδικες υπαγορευμένοι απ' το κοινό αίσθημα, γι' αυτό και «ισχυρότεροι» απ' τους πραγματικούς νόμους.


Ο πιο πλήρης κώδικας που υπάρχει, είναι γραμμένος στο βιβλίο του βασιλικού εφημέριου Andre le Chapelain «De Arte honeste amandi» και υπολογίζεται oτι γράφτηκε στις αρχές του 13ου αιώνα Ο Δ.Οβιδόπουλος τον μετέφρασε πολύ πετυχημένα (παραθέτοντας και μια ενημερωτική μικρή μελέτη) στο παλιό περιοδικό της δεκαετίας του '60 «Εποχές».

Τον παραθέτουμε,κάνοντας αφηρημένα τη σκέψη ότι ο έρωτας· αλλάζει μορφή στο πέρασμα του χρόνου, οι άνθρωποι όμως μάλλον με τον ίδιο τρόπο βασανίζονται από τα ψέματα και τις φρεναπάτες του.


«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;» Facebook Twitter
Hugo von Werenwag, from Codex Manesse, 1305-15


  • Κανένας δεν μπορεί σε δυο αγάπες να δοθεί
  • Αγευστο θα μένει ό,τι με τη βία παίρνει ο ένας απ' τον άλλον εραστή.
  • Ο έρωτας πάντα μπορεί να μεγαλώνει ή να λιγοστεύει..
  • Ορίζεται χηρεία δύο ετών στον εραστή που έχασε το ταίρι του.
  • Από κανέναν χωρίς πάρα πολύ βάσιμο λόγο, δεν μπορεί ν' αφαιρεθεί το δικαίωμα της αγάπης.
  • Δεν αρμόζει ν' αγαπάς αυτή που θα ντρεπόσουν να πάρεις γυναίκα σου.
  • Ο αληθινός εραστής τα μόνα χάδια που ποθεί είναι της αγαπημένης του.
  • Η εύκολη επιτυχία κάνει τον έρωτα ανούσιο: τα εμπόδια τον καταξιώνουν.
  • Στο ίδωμα της αγάπης τους οι εραστές χλωμιάζουν.
  • Καινούργια αγάπη διώχνει την παλιά
  • Δεν αγαπιέσαι παρά μόνο για την αξία σου.
  • Ερωτας που σβήνει, γρήγορα πέφτει και σπάνια ξαναζεί
  • Οποιος αγαπάει έχει πάντα το φόβο μέσι του.
  • Η ζήλεια η αληθινή τον έρωτα πάντα αυξάνει
  • Η υποψία κι η ζήλεια που τη συντροφεύει μεγαλώνουν της αγάπης τον καημό.
  • Οποιον του έρωτα παιδεύει η σκέψη, ο ύπνος και το φαΐ του λιγοστά.
  • Του εραστή η κάθε πράξη πάντα στη σκέψη του άλλου καταλήγει.
  • Ο έρωτας στον έρωτα τίποτα δεν αρνιέται.
  • Ο εραστής δε γίνεται του άλλου χορτασμό να έχει
  • Η παραμικρή υποψία βάζει τον εραστή σε μαύρες σκέψεις για το αγαπημένο πρόσωπο.
  • Η πάρα πολύ συχνή χρήση της ηδονής στέκεται εμπόδιο στην άνθηση του έρωτα
  • Δεν υπάρχει εμπόδιο μια γυναίκα ν' αγαπιέται από δύο άντρες κι ένας άντρας από δύο γυναίκες.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ