«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;»

«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;» Facebook Twitter
Hugo von Werenwag, from Codex Manesse, 1305-15
0

Tον 12o αιώνα λειτούργησαν στη Γαλλία τα λεγόμενο «ερωτικά δικαστήρια», που τ' αποτελούσαν γυναίκες από ευγενή τάξη, με επικεφαλής κάποια πριγκίπισσα, είτε την ίδια τη βασίλισσα. Τα βασικά διλήμματα τα οποία οι δέσποινες καλούνταν να επιλύσουν ήταν:

α) «Μπορεί ανάμεσα στους συζύγους να υπάρξει πραγματικός έρωτας;» 

β) «Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;»


Οι «νόμοι», κατά κάποιον τρόπο, πάνω στους οποίους τα ερωτικά δικαστήρια βασίζονταν, ήταν «γραμμένοι» από τροβαδούρους και μυθιστοριογράφους της εποχής - ήταν δηλαδή δημόσια γνωστοί ερωτικοί κώδικες υπαγορευμένοι απ' το κοινό αίσθημα, γι' αυτό και «ισχυρότεροι» απ' τους πραγματικούς νόμους.


Ο πιο πλήρης κώδικας που υπάρχει, είναι γραμμένος στο βιβλίο του βασιλικού εφημέριου Andre le Chapelain «De Arte honeste amandi» και υπολογίζεται oτι γράφτηκε στις αρχές του 13ου αιώνα Ο Δ.Οβιδόπουλος τον μετέφρασε πολύ πετυχημένα (παραθέτοντας και μια ενημερωτική μικρή μελέτη) στο παλιό περιοδικό της δεκαετίας του '60 «Εποχές».

Τον παραθέτουμε,κάνοντας αφηρημένα τη σκέψη ότι ο έρωτας· αλλάζει μορφή στο πέρασμα του χρόνου, οι άνθρωποι όμως μάλλον με τον ίδιο τρόπο βασανίζονται από τα ψέματα και τις φρεναπάτες του.


«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;» Facebook Twitter
Hugo von Werenwag, from Codex Manesse, 1305-15


  • Κανένας δεν μπορεί σε δυο αγάπες να δοθεί
  • Αγευστο θα μένει ό,τι με τη βία παίρνει ο ένας απ' τον άλλον εραστή.
  • Ο έρωτας πάντα μπορεί να μεγαλώνει ή να λιγοστεύει..
  • Ορίζεται χηρεία δύο ετών στον εραστή που έχασε το ταίρι του.
  • Από κανέναν χωρίς πάρα πολύ βάσιμο λόγο, δεν μπορεί ν' αφαιρεθεί το δικαίωμα της αγάπης.
  • Δεν αρμόζει ν' αγαπάς αυτή που θα ντρεπόσουν να πάρεις γυναίκα σου.
  • Ο αληθινός εραστής τα μόνα χάδια που ποθεί είναι της αγαπημένης του.
  • Η εύκολη επιτυχία κάνει τον έρωτα ανούσιο: τα εμπόδια τον καταξιώνουν.
  • Στο ίδωμα της αγάπης τους οι εραστές χλωμιάζουν.
  • Καινούργια αγάπη διώχνει την παλιά
  • Δεν αγαπιέσαι παρά μόνο για την αξία σου.
  • Ερωτας που σβήνει, γρήγορα πέφτει και σπάνια ξαναζεί
  • Οποιος αγαπάει έχει πάντα το φόβο μέσι του.
  • Η ζήλεια η αληθινή τον έρωτα πάντα αυξάνει
  • Η υποψία κι η ζήλεια που τη συντροφεύει μεγαλώνουν της αγάπης τον καημό.
  • Οποιον του έρωτα παιδεύει η σκέψη, ο ύπνος και το φαΐ του λιγοστά.
  • Του εραστή η κάθε πράξη πάντα στη σκέψη του άλλου καταλήγει.
  • Ο έρωτας στον έρωτα τίποτα δεν αρνιέται.
  • Ο εραστής δε γίνεται του άλλου χορτασμό να έχει
  • Η παραμικρή υποψία βάζει τον εραστή σε μαύρες σκέψεις για το αγαπημένο πρόσωπο.
  • Η πάρα πολύ συχνή χρήση της ηδονής στέκεται εμπόδιο στην άνθηση του έρωτα
  • Δεν υπάρχει εμπόδιο μια γυναίκα ν' αγαπιέται από δύο άντρες κι ένας άντρας από δύο γυναίκες.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ