Limanakia: H εντελώς NSFW και gay πλευρά της Βουλιαγμένης

Limanakia: H εντελώς NSFW και gay πλευρά της Βουλιαγμένης Facebook Twitter
3

Η μικρού μήκους δημιουργία Limanakia του Αντόνιο Nτα Σίλβα ήταν μια από τις μεγάλες ατραξιόν του φετινού Outview Film Festival που πραγματοποιήθηκε τον προηγούμενο μήνα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Το μόλις δωδεκάλεπτο φιλμάκι του Πορτογάλου καλλιτέχνη συζητήθηκε πολύ μόλις ανέβηκε στην on demand πλατφόρμα του αφού αποτελεί έναν σουρεαλιστικό, στα όρια του camp, σεξουαλικό ύμνο στο γκέι ψωνιστήρι για το οποίο φημίζεται εδώ και δεκαετίες ένας συγκεκριμένος όρμος του location της Βουλιαγμένης.

Ο πολυάσχολος δημιουργός εξερευνά με τη δουλειά του τα όρια της τέχνης και της πορνογραφίας, επιλέγοντας πάντα ιδιοσυγκρασιακές θεματικές της γκέι κουλτούρας για τις ταινίες του, χωρίς να αυτο-λογοκρίνεται ποτέ ενθέτοντας σκηνές σκληρού πορνό που συνήθως διαθέτουν μια ονειρική διάσταση. Έτσι και στα Limanakia, αυτή η αθέατη και άγνωστη για πολλούς πλευρά της "αθηναϊκής Ριβιέρας" που λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια ως το απόλυτο meeting point και χώρος ελεύθερης εκτόνωσης βγαλμένος από άλλες εποχές για τους γκέι της πόλης αλλά και για τους ξένους επισκέπτες που πηγαίνουν συστημένοι από τους μεγάλους γκέι τουριστικούς οδηγούς, έγινε στα χέρια του Ντα Σίλβα ένα κολάζ από έντονες -και συχνά αστείες- εικόνες, με τις προθέσεις του δημιουργού να είναι εμφανώς ειλικρινείς και την αγάπη του για την πόλη μας ιδιαίτερα εμφανής. Είχαμε μαζί του μια σύντομη κουβέντα, εν όψει της κορύφωσης της φετινής τουριστικής σεζόν:

Για μένα τα Λιμανάκια είναι στην ουσία το ιδανικό μέρος για ψωνιστήρι. Το φυσικό τοπίο με τα βράχια, τον ήλιο, τη θάλασσα και τους γυμνούς άντρες ήταν το τέλειο σκηνικό για να κάνω ένα σουρεαλιστικό, σέξι, ρομαντικό οπτικό κολάζ που να μεταφέρει τον θεατή πίσω στον χρόνο, στις ιστορίες των ελληνικών ομοερωτικών οργίων.

— Πότε επισκέφθηκες για πρώτη φορά τα Λιμανάκια;

Βρέθηκα στην παραλία για πρώτη φορά πέρσι το καλοκαίρι, τον Ιούλιο, και εντυπωσιάστηκα από την ομορφιά της. Αποφάσισα να επιστρέψω τον Σεπτέμβριο για να γυρίσω την ταινία.

— Πόσες μέρες διήρκεσαν τα γυρίσματα;

Πήγαινα στην παραλία κάθε μέρα για μια εβδομάδα. Προτιμούσα να κινηματογραφώ τις ώρες που έδυε ο ήλιος, αργά το απόγευμα.

Αντόνιο Ντα Σίλβα

— Γνώριζαν τα άτομα που βλέπουμε στην ταινία ότι τους τραβούσες; Τους έδωσες συγκεκριμένες οδηγίες για τις σκηνές σεξ ή τους άφησες να αυτοσχεδιάσουν;

Όλη η ταινία είναι σε μεγάλο βαθμό ένας αυτοσχεδιασμός, όμως όλο το υλικό που συνέλεξα σε διαφορετικές συνθήκες γυρισμάτων χορογραφήθηκε στο μοντάζ για να δίνει στον θεατή την αίσθηση της συνέχειας. Κάποιοι από τους χαρακτήρες είναι άτομα που συνάντησα εκεί και δεν είχαν πρόβλημα να τους κινηματογραφήσω. Εκείνοι που τους τραβάω από μεγαλύτερη απόσταση δεν ήξεραν ότι γύριζα ταινία. Γι' αυτό αποφάσισα να θολώσω όλα τα πρόσωπα ώστε κανείς να μην είναι άμεσα αναγνωρίσιμος.

— Η αισθητική της ταινίας και ο τρόπος που αποδίδεται το κόνσεπτ θυμίζει μέρος ενός σεξουαλικού ονείρου. Αυτός ήταν ο στόχος σου, να παρουσιάσεις τα Λιμανάκια ως ένα ονειρεμένο και ιδανικό μέρος για ήλιο, θάλασσα και γκέι ψωνιστήρι;

Για μένα τα Λιμανάκια είναι στην ουσία το ιδανικό μέρος για ψωνιστήρι. Το φυσικό τοπίο με τα βράχια, τον ήλιο, τη θάλασσα και τους γυμνούς άντρες ήταν το τέλειο σκηνικό για να κάνω ένα σουρεαλιστικό, σέξι, ρομαντικό οπτικό κολάζ που να μεταφέρει τον θεατή πίσω στον χρόνο, στις ιστορίες των ελληνικών ομοερωτικών οργίων.

Limanakia: H εντελώς NSFW και gay πλευρά της Βουλιαγμένης Facebook Twitter

— Γιατί επέλεξες να τονίσεις κάποια στοιχεία της ταινίας, όπως το νερό που πετάγεται από τις βουτιές ή την αντανάκλαση του ηλίου, με μη ρεαλιστικό, σχεδόν καρτουνίστικο τρόπο;

Ήθελα με αυτό τον τρόπο να δώσω έμφαση στη φυσική ομορφιά του τοπίου.

— Κατάγεσαι από την Πορτογαλία κι έχεις ως βάση σου το Λονδίνο. Από τις επισκέψεις σου στην Αθήνα, μπορείς να μου αναφέρεις πώς αντιλαμβάνεσαι τις διαφορές στη γκέι νοοτροπία και το cruising εδώ κι εκεί;

Θεωρώ ότι το cruising αποτελεί παγκόσμια γλώσσα για τους γκέι και δεν υπάγεται σε γεωγραφικούς περιορισμούς. Δεν αντιλήφθηκα κάποια διαφορά πέρα από τους σωματότυπους. Οι Έλληνες έχουν πανέμορφη φυσιογνωμία - το στοιχείο αυτό εξάλλου αναδεικνύεται τέλεια στα αρχαιοελληνικά αγάλματα.

— Η δουλειά σου ως κινηματογραφιστής τοποθετείται κάπου στη λεπτή διαχωριστική γραμμή που μπορεί συνδέει την τέχνη με την πορνογραφία. Το Limanakia μπορεί να χαρακτηριστεί καλλιτεχνικό πρότζεκτ, μπορεί όμως να θεωρηθεί και κανονικό πορνό από τη στιγμή που κάποιος ενδεχομένως να καυλώσει βλέποντας την ταινία. Τελικά, πού σταματά η τέχνη και πού αρχίζει η πορνογραφία;

Για μένα δεν υπάρχουν όρια ανάμεσα στην τέχνη και το πορνό. Η δουλειά μου μπορεί να κατηγοριοποιηθεί ως "πειραματικά ντοκιμαντέρ για την ανδρική σεξουαλικότητα". Δεν κάνω πορνογραφία με τον τρόπο που ορίζεται σήμερα, τουλάχιστον από τον μέσο θεατή. Η έννοια της τέχνη είναι ένα πολύ υποκειμενικό ζήτημα που θα χάσει την ουσία του αν του θέσουμε όρια. Εμένα, οι βασικές μου εμπνεύσεις προέρχονται από επαφές με ανθρώπους και μέρη. Γενικά θεωρώ τον εαυτό μου καλλιτέχνη, κινηματογραφιστή, εθνογράφο και μερικές φορές χορογράφο, ο οποίος δουλεύει όμως με πορνογραφικά στοιχεία.

— Τι πρέπει να διαθέτει ένα έργο τέχνης για να είναι καλό και τι μια ταινία πορνό;

Οτιδήποτε διατηρεί το νόημά τους και εξακολουθεί να σε ερεθίζει με το πέρασμα του χρόνου.

— Μίλησέ μου για τις υπόλοιπες δουλειές σου. Πώς επιλέγεις τα θέματα των ταινιών σου;

Όλα μου τα πρότζεκτ συμπεριλαμβάνουν πραγματικούς ανθρώπους. Οι δουλειές μου ενέχουν πάντα το στοιχείο του συναισθήματος και παρουσιάζουν καταστάσεις τόσο αληθινές που μπορεί μερικές φορές να καταντούν άβολες. Τα θέματά μου, όπως σου είπα, τα επιλέγω με βάση τους ανθρώπους που γνωρίζω ή επικοινωνούν μαζί μου και τα μέρη που επισκέπτομαι.

— Είναι τελικά το γυμνό απαραίτητο μέσα στον νεο-συντηρητισμό που διέπει τις σημερινές κοινωνίες;

Αν νιώθεις καλά μες στο πετσί σου, τότε ναι, το γυμνό είναι ένα βήμα μπροστά προς την αγάπη και την αποδοχή του εαυτού σου και των άλλων.

 

 

 ______

Για on demand προβολή ολόκληρης της ταινίας και των υπόλοιπων δουλειών του Ντα Σίλβα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του:
antoniodasilvafilms.com (Προσοχή: Σκληρό gay περιεχόμενο)

 

3

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM
Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον Chris Karakatsanis και τον Tim Kruger ως τους queer OnlyFans performers, αυτό το κείμενο χαρτογραφεί το σώμα που επιμένει να ποθεί, να μιλά, να επιβιώνει. Μια διαδρομή από το τραύμα ως την ηδονή, χωρίς ενοχή
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ

σχόλια

1 σχόλια
Όμορφη ταινία και στην ουσία πολύ ανθρώπινη. Ο χώρος είναι όντως θρυλικός εδώ και δεκαετίες. Εκεί γνώρισα και τον σύντροφό μου, 14 χρόνια τώρα!