Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Τρανς διαδηλώνουν κατά της αστυνομικής βίας στην οδό Πανεπιστημίου, 1982. Φωτογραφικό Αρχείο Αδελφών Φλώρου 

Από τα '70s μέχρι σήμερα: αυτοί είναι οι σημαντικότεροι σταθμοί του ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμού στην Ελλάδα

Άλλοτε «στρωμένοι» με ροδοπέταλα και γκλίτερ, άλλοτε πάλι με θλίψη και οργή, οι αθηναϊκοί δρόμοι έχουν χαραγμένα και τα δικά μας ονόματα.

Το φετινό σύνθημα του Athens Pride εστιάζει στον ακτιβισμό «του δρόμου», σ' εκείνες δηλαδή τις φορές που η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα της πόλης βγήκε κυριολεκτικά «προς τα έξω», αξιώνοντας ορατότητα, ελευθερία, αξιοπρέπεια, δικαιώματα, δικαιοσύνη.

 

Ξεκινά δυναμικά τέλη δεκαετίας '70 - αρχές '80 ως αντίδραση στην αστυνομική καταστολή και σε ένα αυταρχικό, αντιδημοκρατικό νομοσχέδιο για την «προστασία» της δημόσιας υγείας. Γνωρίζει, όπως συνέβη γενικότερα με τον ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμό, μια μακρά ύφεση που συμπίπτει εν πολλοίς με τα «χρόνια της αρρώστιας». Επανακάμπτει λίγο μετά το millennium, οπότε η κοινότητα με την ευρεία έννοια εξελίσσεται σταδιακά –με όλες τις ελληνικές «ιδιαιτερότητες» και τις δεδομένες αντιθέσεις εντός της– σε κάτι πιο μαζικό, πολυσυλλεκτικό και διεκδικητικό, για να γίνει «κανονικότητα» τα τελευταία χρόνια, είτε με θετικές αφορμές (θέσπιση Συμφώνου, ΝΑΤΦ) είτε με αρνητικές (ομοφοβία, ρατσισμός, δολοφονία Ζακ). Ιδού οι πλέον αξιομνημόνευτες «δράσεις δρόμου» της 42χρονης αυτής πορείας, πέρα, βεβαίως, από τα Pride:

 

25/4/1977, θέατρο Λουζιτάνια

Εδώ έχει οριστεί η προγραμματισμένη συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στην αστυνομική βαρβαρότητα και στο χουντικής έμπνευσης νομοσχέδιο «περί αφροδισίων νοσημάτων και άλλων συναφών θεμάτων» που ετοίμαζε η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Ουσιαστικά νομιμοποιούνταν έτσι η καταστολή και οι διώξεις ενάντια σε εκδιδόμενες γυναίκες, τρανς και ομοφυλόφιλους. «Πας άρρεν τιμωρείται διά φυλακίσεως μέχρις ενός έτους εφόσον περιφέρεται εις τας οδούς, πλατείας, δημόσια κέντρα ή άλλους χώρους επί εμφανεί σκοπώ προσελκύσεως αρρένων προς τέλεσιν παρά του ιδίου παρά φύσιν ασέλγειας» ανέφερε χαρακτηριστικά μία από τις επίμαχες διατάξεις. Ήδη σε «πιάτσες» και άλλα στέκια είχαν ενταθεί οι αστυνομικές έφοδοι, συνοδευόμενες συχνά από ξύλο και εξευτελισμό, ενώ είχαν αυξηθεί και οι προσαγωγές τρανς ατόμων που εκδίδονταν – μόνη διέξοδος επιβίωσης τότε για τις περισσότερες.

 

Μετά το πέρας της εκδήλωσης, που σηματοδότησε την απαρχή του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος στην Ελλάδα, οι «πρωταίτιοι» κατέληξαν σε χασαποταβέρνα στη Βάρη με το πούλμαν που καλού-κακού είχε νοικιάσει η Αλόμα για διαφυγή σε περίπτωση επεισοδίων.

 

Οι πιο ανήσυχες τρανς με μαζώξεις σε μπαρ της Πλάκας, όπως το Tammy's και το Zodiac, συζητούσαν καιρό πριν τρόπους αντίδρασης με τη συμμετοχή μελών του ΑΚΟΕ (Λουκάς Θεοδωρακόπουλος, Ανδρέας Βελισσαρόπουλος κ.ά.), το οποίο είχε μόλις αρχίσει να συγκροτείται, κυκλοφορώντας τέλη του '76 –όταν άρχισαν οι συζητήσεις για το νομοσχέδιο με σχεδόν διακομματική συναίνεση και ελάχιστους βουλευτές να διαφοροποιούνται– το πρώτο του μανιφέστο. Αποφάσισαν κι εκείνες να οργανωθούν, κάτι που ανέλαβε η Αλόμα, από τις δυναμικότερες ανάμεσά τους και με πολλά «προηγούμενα» με τις αρχές.

 

Εκείνη βρήκε και νοίκιασε την αίθουσα, τύπωσε φέιγ βολάν, έπεισε με το καλό ή με τη... φοβέρα αρκετές ακόμα τρανς να παρευρεθούν. Προσκλήθηκαν μάλιστα και οι διοικητές των αστυνομικών τμημάτων που γειτόνευαν με τη λεωφόρο Συγγρού. Τις προσκλήσεις παρέδωσε η Μπέττυ, που επιπλέον ανέλαβε να μιλήσει σε κοινό και δημοσιογράφους, καθότι δεν βρισκόταν άλλη πρόθυμη ή ικανή, όπως αναφέρει στο ομώνυμο βιβλίο της (α' έκδοση Εξάντας 1980, β' έκδοση Τυπωθήτω 2007). Έγραψε μάλιστα η ίδια τον λόγο της, βοηθούμενη, λέει, κι από ένα υποστηρικτικό άρθρο που δημοσίευσε τότε στο περιοδικό «Ταχυδρόμος» ο ποινικολόγος Γεώργιος Μαυρογορδάτος. Την αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου, που επισήμαναν και νομικοί, επέκρινε και ο Γιώργος Βότσης στην «Ελευθεροτυπία», γράφοντας για την προσφυγή του ΑΚΟΕ στο Συμβούλιο της Ευρώπης (Αύγουστος '78) – «οάσεις» όπου σπάνιζαν τότε τέτοια άρθρα.

 

Η Μπέττυ μιλά στο κοινό στην εκδήλωση που έγινε στο θέατρο Λουζιτάνια τον Απρίλιο του 1977. Φωτογραφία: Eurokinissi
Η Μπέττυ μιλά στο κοινό στην εκδήλωση που έγινε στο θέατρο Λουζιτάνια τον Απρίλιο του 1977. Φωτογραφία: Eurokinissi


Οι πρώτες τραβεστί, όπως αναφέρονταν τότε, κατέφθασαν ομαδικά με ταξί. Απ' έξω, στην οδό Μαυρομματαίων, υπήρχε ήδη αρκετή αστυνομία και κλούβες. Ο κόσμος αρχικά ελάχιστος, σταδιακά όμως το θέατρο γέμισε: τρανς και ομοφυλόφιλοι, πολλοί με μαύρα γυαλιά και καπέλα για κάλυψη, συμπαθούντες (σήμερα θα τους λέγαμε «αλληλέγγυους») και κάποιοι περίεργοι. Τα τελευταία καθίσματα κατέλαβαν αστυνομικοί του Ηθών. Η Μπέττυ μίλησε με σθένος καταχειροκροτούμενη, ακολούθησαν εκπρόσωποι του ΑΚΟΕ, των φεμινιστριών και μια ψυχολόγος.


Μετά το πέρας της εκδήλωσης, που σηματοδότησε την απαρχή του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος στην Ελλάδα, οι «πρωταίτιοι» κατέληξαν σε χασαποταβέρνα στη Βάρη με το πούλμαν που καλού-κακού είχε νοικιάσει η Αλόμα για διαφυγή σε περίπτωση επεισοδίων (παραχριστιανικές οργανώσεις απειλούσαν με αντισυγκέντρωση, που όμως δεν πραγματοποιήθηκε).


Οι εγχώριες και διεθνείς αντιδράσεις τους επόμενους μήνες (είχαν ενημερωθεί από τον ΟΗΕ και τον ΠΟΥ μέχρι τη Διεθνή Αμνηστία, ενώ είχαν γίνει και διαδηλώσεις ακτιβιστών έξω από ελληνικές πρεσβείες) ανάγκασαν τον τότε υπουργό Υγείας Κωνσταντίνο Δοξιάδη να αποσύρει το νομοσχέδιο για «επανεπεξεργασία», που δεν έγινε ποτέ, αφού το φθινόπωρο προκηρύχθηκαν εκλογές.


14/3/1980, Προπύλαια

Ακτιβίστριες υψώνουν πλακάτ με λεσβιακό σύμβολο στην πρώτη δημόσια εμφάνιση λεσβιών στην Αθήνα σε φεμινιστική συγκέντρωση. 14/3/1980
Ακτιβίστριες υψώνουν πλακάτ με λεσβιακό σύμβολο στην πρώτη δημόσια εμφάνιση λεσβιών στην Αθήνα σε φεμινιστική συγκέντρωση. 14/3/1980

 

Πρώτη δημόσια εμφάνιση λεσβιών στην Αθήνα: ακτιβίστριες κρατούν πανό με λεσβιακό σύμβολο σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας των φεμινιστικών οργανώσεων που γίνεται με βασικό αίτημα την αναμόρφωση του οικογενειακού δικαίου.


26/1/1981, ανοιχτή συγκέντρωση στα Προπύλαια

Τρανς με επικεφαλής την Αλόμα απέναντι σε αστυνομικούς έξω από το Eφετείο. Δεκαετία ’80. Φωτογραφία: Eurokinissi
Τρανς με επικεφαλής την Αλόμα απέναντι σε αστυνομικούς έξω από το Eφετείο. Δεκαετία ’80. Φωτογραφία: Eurokinissi

 

Η πρώτη στα χρονικά με πλακάτ και πανό όπως «Έξω το κράτος από τα κρεβάτια μας», «Η ομοφυλοφιλία είναι ανθρώπινη δυνατότητα», «Διεστραμμένη είναι η κοινωνία σας», «Τα αφροδίσια δεν θεραπεύονται με νομοσχέδια». Γίνεται στο πλαίσιο των κινητοποιήσεων για την ψήφιση του αναθεωρημένου νομοσχεδίου, αλλά και τις εντεινόμενες αστυνομικές «επιχειρήσεις αρετής», για τις οποίες μάλιστα καταθέτουν επερώτηση στη Βουλή οι Μελίνα Μερκούρη και Πέτρος Βάλβης.

 

Διαβάζονται κείμενα του ΑΚΟΕ, της Μπέττυς και του Κώστα Ταχτσή και γίνεται έκκληση σε δημοσιογράφους, εκπαιδευτικούς και πολιτεία να προκρίνουν τη σύγχρονη επιστημονική ενημέρωση πάνω στη σεξουαλικότητα αντί για την υποκριτική της αστυνόμευση. Πολλοί/-ές φορούν μάσκες για κάλυψη, αλλά και για να υποδηλώσουν το πώς τους υποχρεώνει η κοινωνία να ζουν. Διαβάζεται και ψήφισμα που επιδίδεται στη Βουλή. Το επίμαχο νομοσχέδιο αποσύρεται εν τέλει από το ΠΑΣΟΚ, που γίνεται κυβέρνηση τον Οκτώβριο.


10/3/1983, συγκέντρωση κάπου 100 τρανς

Πορεία αλληλέγγυων, γκέι και τρανς κατά της αστυνομικής καταστολής και της βίας, λίγο μετά τη δολοφονία της τρανς Σόνιας από αγνώστους στη Βάρκιζα, 1982. Φωτογραφικό Αρχείο Αδελφών Φλώρου
Πορεία αλληλέγγυων, γκέι και τρανς κατά της αστυνομικής καταστολής και της βίας, λίγο μετά τη δολοφονία της τρανς Σόνιας από αγνώστους στη Βάρκιζα, 1982. Φωτογραφικό Αρχείο Αδελφών Φλώρου

 

(κυρίως) στα Προπύλαια και μετάβαση με πούλμαν στο Καστρί. Οι αστυνομικές διώξεις, η βία και το κυνηγητό κατά των τρανς καλά κρατούν και οι τρανς, κάποιες εκ των οποίων ήδη έχουν προβεί σε καθιστικές διαμαρτυρίες στην Πανεπιστημίου, έξω από δικαστήρια, αστυνομικά τμήματα κ.α., αποφασίζουν να αντιδράσουν μαζικότερα, αξιώνοντας σεβασμό από τη νέα κυβέρνηση της «Αλλαγής».

 

Πρωτοστατεί ξανά η Αλόμα με τη συνδρομή μελών του ΑΚΟΕ. Νοικιασμένα πούλμαν παραλαμβάνουν τον συγκεντρωμένο στα Προπύλαια κόσμο και φτάνουν με συνοδεία περιπολικών μέχρι το σπίτι του πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου στο Καστρί –ο ίδιος απουσίαζε–, σκοπεύοντας να διαδηλώσουν κι εκεί. Η αστυνομία υποχρεώνει τα πούλμαν να επιστρέψουν, όχι όμως προτού η Αλόμα παραδώσει κατάλογο αιτημάτων και αποσπάσει κάποιες καθησυχαστικές βεβαιώσεις.


4/12/1984, διαδήλωση κατά της επίσκεψης Λεπέν

ΛΟΑΤΚΙ+ με δικά τους πλακάτ στη διαδήλωση ενάντια στην επίσκεψη Λεπέν στην Αθήνα. 4/12/1984 Φωτογραφία: Γιώργος Νικολαΐδης από το βιβλίο Είμαστε τρελοί κι ευτυχισμένοι (εκδ. Στο Περιθώριο).
ΛΟΑΤΚΙ+ με δικά τους πλακάτ στη διαδήλωση ενάντια στην επίσκεψη Λεπέν στην Αθήνα. 4/12/1984 Φωτογραφία: Γιώργος Νικολαΐδης από το βιβλίο Είμαστε τρελοί κι ευτυχισμένοι (εκδ. Στο Περιθώριο).

 

Αριστεροί και αντιεξουσιαστές ομοφυλόφιλοι/-ες που υπογράφουν ως «Αναρχοπούστηδες» συμμετέχουν με δικά τους πλακάτ στη διαδήλωση που ξεκινά από τα Προπύλαια και καταλήγει επεισοδιακά στο ξενοδοχείο Caravel, όπου μιλά σε εγχώριους ομοϊδεάτες του ο πρόεδρος του ακροδεξιού γαλλικού Εθνικού Μετώπου Ζαν-Μαρί Λεπέν, πατέρας της Μαρίν. Θα περάσουν αρκετά χρόνια μέχρι τα «πολύχρωμα μπλοκ» να γίνουν κανόνας σε αντιρατσιστικές, και όχι μόνο, κινητοποιήσεις, φεστιβάλ και λοιπές εκδηλώσεις.


30/5/1985, ΛΟΑΤΚΙ+ πορεία στην Αθήνα

«Ομοφυλόφιλε, γιατί θα τους ψηφίσεις;» Με το σύνθημα αυτό στο κεντρικό πανό συγκεντρώνονται στα Προπύλαια, λίγο προτού ξεκινήσει η κεντρική προεκλογική ομιλία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στο Σύνταγμα, μερικές δεκάδες γκέι, λεσβίες και τρανς με πρωτοβουλία της Πάολας και του περιοδικού «Κράξιμο». Ακολουθεί πορεία μέχρι την Ομόνοια κι επιστροφή. Είχε προηγηθεί έρευνα του περιοδικού «Αμφί» αναφορικά με τις θέσεις των κομμάτων για την ομοφυλοφιλία – η πρώτη σχετική, που μάλιστα αναδημοσίευσαν όλη ή εν μέρει αρκετές εφημερίδες και το περιοδικό «Τέταρτο» του Μάνου Χατζιδάκι. ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ εσ. και ΚΟΔΗΣΟ προέβαλλαν ως τα πλέον «φιλικά».


27/1/1987, Προπύλαια-Μαξίμου, πορεία συμπαράστασης στον απεργό πείνας Χρήστο Ρούσσο

Η ανένδοτη άρνηση του τότε ΠτΔ Χρήστου Σαρτζετάκη να απονείμει χάρη στον ισοβίτη «Άγγελο» –στάση που αποδόθηκε σε προκατάληψη και διάκριση, εφόσον υπήρχαν οι προϋποθέσεις– και η εξ αυτού απεργία πείνας που ξεκινά ο Ρούσσος πυροδοτούν ένα ευρύ κίνημα συμπαράστασης με τη συμμετοχή πολλών προσωπικοτήτων του πνευματικού, νομικού, πολιτικού και καλλιτεχνικού κόσμου.

 

Πραγματοποιούνται αλληλέγγυες δράσεις, συλλογές υπογραφών, συγκεντρώσεις και μια δυναμική πορεία αριστερών και αντιεξουσιαστικών κυρίως συλλογικοτήτων –ανάμεσά τους αρκετά ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα– μέχρι το αποκλεισμένο από τα ΜΑΤ Προεδρικό Μέγαρο.


Ο Χρήστος Ρούσσος αποφυλακίστηκε εν τέλει τον Οκτώβριο του '90, ύστερα από 14 χρόνια εγκλεισμού, με χάρη που απένειμε ο επόμενος ΠτΔ Κωνσταντίνος Καραμανλής. Η ιστορία του υπήρξε, επιπλέον, πηγή έμπνευσης για την πρώτη mainstream ελληνική ταινία με queer θεματολογία: o πολυσυζητημένος Άγγελος του Γιώργου Κατακουζηνού, που η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα υποδέχτηκε με ανάμεικτα συναισθήματα, απέσπασε βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Α' Ανδρικού Ρόλου (Μιχάλης Μανιάτης) στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1982, έκοψε κάπου 300.000 εισιτήρια και σίγουρα συνέβαλε στο αίσιο τέλος της υπόθεσης.

 

Πορεία στο κέντρο της Αθήνας που διοργάνωσε το περιοδικό «Κράξιμο» ανήμερα της προεκλογικής ομιλίας του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στο Σύνταγμα. 30/5/1985
Πορεία στο κέντρο της Αθήνας που διοργάνωσε το περιοδικό «Κράξιμο» ανήμερα της προεκλογικής ομιλίας του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στο Σύνταγμα. 30/5/1985


20/2/2003, Γκάζι, υπόθεση κλαμπ Spices

Κόντευε να ξημερώσει όταν κάπου 15 αστυνομικοί εισήλθαν στο εν λόγω κλαμπ, στη διάρκεια ενός men-only party, συλλαμβάνοντας τον ιδιοκτήτη, τον DJ, τον μπάρμαν και τρία άτομα που βρίσκονταν στο dark room. Λίγες ώρες πριν, αστυνομικοί είχαν εισβάλει στο σπίτι του διοργανωτή αυτών των πάρτι, στο πλαίσιο οργανωμένης επιχείρησης καταπολέμησης της παιδοφιλίας και διανομής παιδικής πορνογραφίας στο Internet, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ. Δεν υπήρχαν, ωστόσο, ανήλικοι στο μαγαζί, ούτε προβάλλονταν τέτοιου είδους πορνό.


Οι έξι άνδρες (συν άλλοι πέντε που η αστυνομία συνέλαβε σε ιδιωτικό σπίτι) οδηγήθηκαν στην Ασφάλεια για «μαστροπεία κατ' εξακολούθηση», «διευκόλυνση ακολασίας άλλων», «πορνογραφία ανηλίκων», «ασέλγεια παρά φύση από κερδοσκοπία», «κατοχή και χρήση ναρκωτικών», «άσεμνα δημοσιεύματα» κ.λπ., κατηγορίες βαριές, πλην όμως παντελώς αστήρικτες, όπως αποδείχθηκε.


Την άλλη μέρα εμφανίστηκαν πρωτοσέλιδα τύπου «Ομοφυλόφιλοι κάνουν σεξ δημόσια» και η ιστορία αυτή έγινε πρώτο θέμα στις κουτσομπολίστικες τηλεοπτικές εκπομπές, με μπόλικες δόσεις ομοφοβίας, δαιμονολογίας και ηθικού πανικού. Το πρωί της 24ης Φεβρουαρίου ένας από τους συλληφθέντες αυτοκτόνησε στο κελί του, μην αντέχοντας τον διασυρμό. Το ίδιο απόγευμα οι υπόλοιποι αφέθηκαν ελεύθεροι. Με τον δραματικό αυτόν τρόπο έληξε ένα απαράδεκτο όσο και πρωτοφανές στη μεταπολιτευτική περίοδο συμβάν, που χρεώθηκε πολιτικά ο τότε υπουργός Δημόσιας Τάξης Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.


Το Spices δεν ξανάνοιξε, ούτε βέβαια απολογήθηκε κανείς για τον αυτόχειρα και τους άλλους ανθρώπους που άδικα και παράνομα ταλαιπωρήθηκαν. Δεν υπήρξε κάποια συγκέντρωση διαμαρτυρίας ή διαδήλωση, εντούτοις η υπόθεση αυτή επαναδραστηριοποίησε το ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα, έγιναν μαζώξεις, συνελεύσεις κ.λπ. Δύο χρόνια αργότερα, το νέο αυτό «αίμα» θα δώσει ηχηρό «παρών» στο 1ο σύγχρονο Athens Pride στην πλατεία Κλαυθμώνος.


28/3/2009, πλατεία Εξαρχείων

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας και πορεία στους γύρω δρόμους κατά της ομοφοβίας από άτομα και συλλογικότητες. Αφορμή, η με ομοφοβικές προεκτάσεις επίθεση κάποιων αλητών στο πολυσυλλεκτικό μπαρ Querido Coucou και ο προπηλακισμός θαμώνων του σε μια γειτονιά που λογίζεται από τις πλέον φιλόξενες για ό,τι διαφορετικό. Τα κρούσματα λεκτικών ή και σωματικών επιθέσεων κατά ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην περιοχή –επί τούτου ή από σπόντα– δεν εξέλιπαν, και ανάλογες διαμαρτυρίες επαναλήφθηκαν τα επόμενα χρόνια, επιβεβαιώνοντας ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο και ότι ο αγώνας να υπάρχεις όπου και όπως θες είναι αδιαπραγμάτευτος μεν, ατέρμονος δε.

 

Τρανς και ομοφυλόφιλοι στα Προπύλαια στη συγκέντρωση κατά του ομοφοβικού νομοσχεδίου «περί αφροδισίων». 26/1/1981 Φωτογραφικό Αρχείο Αδελφών Φλώρου
Τρανς και ομοφυλόφιλοι στα Προπύλαια στη συγκέντρωση κατά του ομοφοβικού νομοσχεδίου «περί αφροδισίων». 26/1/1981 Φωτογραφικό Αρχείο Αδελφών Φλώρου


28/11/2009, Προπύλαια

Πρώτη σιωπηλή συγκέντρωση και πορεία μέχρι τη Βουλή στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Τρανς Μνήμης από το ΣΥΔ. Η πορεία αυτή έκτοτε επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, ενώ πραγματοποιείται και σχετική ημερίδα.


17/10/2012, Γκάζι

Συγκέντρωση συμπαράστασης με αντιφασιστικό χαρακτήρα και έντονη «πολύχρωμη» παρουσία για το Corpus Christi του Τέρενς Μακ Νάλι, που σκηνοθετεί ο Ελληνοαλβανός Λαέρτης Βασιλείου, έξω από το θέατρο Χυτήριο στην Ιερά Οδό. Το έργο επιχείρησαν επανειλημμένα να σταματήσουν βουλευτές και μέλη της Χρυσής Αυγής πρωτοστατούντος του Παναγιώταρου, με τη συνδρομή παραθρησκευτικών οργανώσεων. «Πολιόρκησαν» το θέατρο, προκάλεσαν ζημιές και προπηλάκισαν άτομα που πήγαιναν να το δουν ή «μοιάζανε ύποπτα». Όλα αυτά υπό το ατάραχο βλέμμα των ΜΑΤ κι ενόσω βωμολοχούσαν ασύστολα κατά των μεταναστών και των ομοφυλόφιλων. Η παράσταση, εν τέλει, κατέβηκε πρόωρα.

 

5/10/2014, πλατεία Βαρνάβα, Παγκράτι

Το κάλεσμα και η πρώτη μετά από πολλά χρόνια ΛΟΑΤΚΙ+ πορεία πέρα από τις επετειακές παρελάσεις του Athens Pride στο Παγκράτι το 2014.
Το κάλεσμα και η πρώτη μετά από πολλά χρόνια ΛΟΑΤΚΙ+ πορεία πέρα από τις επετειακές παρελάσεις του Athens Pride στο Παγκράτι το 2014.

 

Συγκέντρωση και πορεία για την ομοφοβία μέχρι το Σύνταγμα: Το κάλεσμα και η πρώτη μετά από πολλά χρόνια ΛΟΑΤΚΙ+ πορεία πέρα από τις επετειακές παρελάσεις του Athens Pride, που μάλιστα συγκέντρωσε αρκετό ΛΟΑΤΚΙ+ κόσμο και αλληλέγγυους, είχε αφορμή την απρόκλητη ομοφοβική επίθεση λίγες ημέρες πριν σε ζευγάρι γκέι αγοριών που κάθονταν σε παγκάκι της εν λόγω πλατείας που κατέληξε στον τραυματισμό του ενός.

 

21/3/2015, Μοναστηράκι

Μικροφωνική συγκέντρωση κατά του σεξισμού, της τοξικής αρρενωπότητας, του μπούλινγκ και της ετεροκανονικότητας με αφορμή ομοφοβική επίθεση σε νεαρό άτομο, ύστερα από πρωτοβουλία του QV, που έχει διοργανώσει κι άλλες δράσεις και events με queer και fem προβληματική.

 

22/12/2015, Σύνταγμα

Με κεντρικό σύνθημα «Νόμος είναι η Αγάπη» εκατοντάδες άνθρωποι απαιτούν την καθολική θεσμοθέτηση όχι μόνο του συμφώνου, που θα υπερψηφιστεί άνετα με 194 «ναι». Φωτο: Eurokinissi
Με κεντρικό σύνθημα «Νόμος είναι η Αγάπη» εκατοντάδες άνθρωποι απαιτούν την καθολική θεσμοθέτηση όχι μόνο του συμφώνου, που θα υπερψηφιστεί άνετα με 194 «ναι». Φωτο: Eurokinissi

 

Συγκέντρωση ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων και συλλογικοτήτων έξω από τη Βουλή με αφορμή την ψήφιση της επέκτασης του Συμφώνου Συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια που εξαγγέλλει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Με κεντρικό σύνθημα «Νόμος είναι η Αγάπη» εκατοντάδες άνθρωποι απαιτούν την καθολική θεσμοθέτηση όχι μόνο του συμφώνου, που θα υπερψηφιστεί άνετα με 194 «ναι», αλλά και του πολιτικού γάμου, όπως υποσχόταν, ως αντιπολίτευση, ότι θα έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ ήδη από τους «γάμους της Τήλου» (Ιούνιος 2008). Ιστορικά μένουν τα φιλιά που αντάλλαξαν στα θεωρεία μέλη της κοινότητας μετά το πέρας της ψηφοφορίας και της εξαντλητικής, γεμάτης εντάσεις συζήτησης που προηγήθηκε. Την ίδια μέρα καταργείται το άρθρο 347 του ΠΚ που δίωκε υπό προϋποθέσεις την «παρά φύσιν ασέλγεια μεταξύ αρρένων», εξισώνονται δε τα ηλικιακά όρια συναίνεσης και για τα δύο φύλα (15 έτη).

 

22/11/2017, Σύνταγμα

Αντίστοιχη συγκέντρωση πραγματοποιείται για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου (ΝΑΤΦ) με τη συμμετοχή αρκετών αλληλέγγυων, μια και ακροδεξιοί είχαν εξαγγείλει αντισυγκέντρωση. Και αυτή η πρόταση νόμου περνάει με 148 «ναι» παρά τις αντιδράσεις, παραπέμπονται όμως στις καλένδες ζητήματα όπως η ισότητα στην τεκνοθεσία, στα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+ γονέων και οικογενειών, αλλά και των ίντερσεξ ατόμων.


Σημειωτέον ότι για τη θέσπιση τόσο του ομόφυλου συμφώνου όσο και της ΝΑΤΦ μεγάλη ήταν η συμβολή δικαιωματικών ακτιβιστών που ασκούσαν επί χρόνια έντονες πιέσεις σε τοπικά και διεθνή θεσμικά όργανα, όπως το ΕΔΔΑ, με την Ελλάδα να έχει «μαζέψει» αρκετές σχετικές καταδίκες.


26/9/2018, Ομόνοια, πεζόδρομος Γλάδστωνος

Η υπόθεση Ζακ ταρακουνά την κοινότητα και ευαισθητοποιεί πολλούς ανθρώπους, ΛΟΑΤΚΙ+ και μη. Φωτο: Eurokinissi
Η υπόθεση Ζακ ταρακουνά την κοινότητα και ευαισθητοποιεί πολλούς ανθρώπους, ΛΟΑΤΚΙ+ και μη. Φωτο: Eurokinissi

 

Παλμός, πάθος και κόσμος πολύς στην πρώτη μαζική πορεία για τη δικαίωση του Ζακ Κωστόπουλου, με κεντρικό σύνθημα «Οργή και θλίψη / Η Zackie θα μας λείψει». Ο γνωστός ακτιβιστής και drag queen (Zackie Oh) υπέστη άγριο ξυλοδαρμό από ιδιοκτήτη κοσμηματοπωλείου της περιοχής και συνεργό του όταν –παραμένει άγνωστο γιατί– κατέφυγε στο εν λόγω κατάστημα, όπου εγκλωβίστηκε και απειλούμενος επιχείρησε να εξέλθει, σπάζοντας τη βιτρίνα. Η επιπλέον βία και κακομεταχείριση που του ασκήθηκε από αστυνομικούς, ακόμη και διασώστες που κατέφθασαν, συνέβαλαν στη μοιραία κατάληξη από ισχαιμικό επεισόδιο, συνέπεια των πολλαπλών τραυμάτων. Ήταν απόγευμα της 21ης Σεπτεμβρίου 2018 και ήταν μόλις 33 ετών.


Τα πρώτα ρεπορτάζ μιλούσαν, όπως και οι δράστες, για ένα τζάνκι που πήγε να κλέψει (λες και θα δικαιολογούνταν τότε το λιντσάρισμα). Οι ιατροδικαστικές γνωματεύσεις, όπως και η έκθεση του διεθνούς ινστιτούτου Forensic Architecture, τους διέψευσαν απόλυτα. Οι εξόφθαλμες παρατυπίες –άφησαν π.χ. τον κοσμηματοπώλη, δηλαδή τον κύριο υπαίτιο, να καθαρίσει(!) τη σκηνή του εγκλήματος– και η έκδηλη απροθυμία της αστυνομίας ακολούθως να αναζητήσει αυτόπτες μάρτυρες και να συλλέξει επιπλέον στοιχεία –μάλιστα, παρά τις στομφώδεις δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη– δημιουργούν τεράστιο σκάνδαλο.


Η υπόθεση Ζακ ταρακουνά την κοινότητα και ευαισθητοποιεί πολλούς ανθρώπους, ΛΟΑΤΚΙ+ και μη. Δημιουργείται η πρωτοβουλία Justice for Zack που, πλαισιωμένη από ένα πολύπλευρο κίνημα συμπαράστασης, προβαίνει τις επόμενες εβδομάδες σε νέες δράσεις, διαδηλώσεις και παραστάσεις διαμαρτυρίας που φτάνουν μέχρι τη ΓΑΔΑ (1/12/18), κρατώντας το θέμα στην επικαιρότητα. Σε αυτό συμβάλλουν αποφασιστικά συνάδελφοι που τιμούν το επάγγελμα κόντρα στην «κίτρινη», σκανδαλοθηρική, μισαλλόδοξη, φασίζουσα εκδοχή του. H υπόθεση διεθνοποιείται, διαδηλώνουν για τον Ζακ και σε πόλεις του εξωτερικού, τον υιοθετεί η Διεθνής Αμνηστία. Ανοίγει παράλληλα μεγάλη κουβέντα σε συνελεύσεις και κοινωνικά δίκτυα για τις τοξικές αρρενωπότητες, «επαναστατικές» και μη, για τα όρια της νομιμότητας, τις έμφυλες προβληματικές και το δίπολο βία - μη βία.


Φέτος τον Απρίλιο κι ενώ πολλά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα, μεταξύ αυτών η «τύχη» της διαταχθείσας αστυνομικής ΕΔΕ, ο αρμόδιος ανακριτής ενημέρωσε τους εμπλεκόμενους ότι ο φάκελος «έκλεισε» και η υπόθεση περνά πλέον στο Δικαστικό Συμβούλιο, ώσπου να οριστεί δίκη. Η άγρια αυτή δολοφονία –που δεν ξέρουμε ακόμη αν ήταν ευθέως ομοφοβική, σίγουρα όμως σχετίζεται με τη μηδενική ανοχή απέναντι στην όποια διαφορετικότητα– ήταν μια απότομη προσγείωση σε μια πραγματικότητα που δεν έγινε λιγότερο ωμή επειδή κερδήθηκαν κάποιες θεσμικές κατακτήσεις κι επειδή για ένα Σάββατο κάθε Ιούνιο η πόλη «μας ανήκει». Μια υπενθύμιση ότι ο δρόμος προς την ελευθερία και την αξιοπρέπεια είναι ακόμα μακρύς, δύσβατος και απρόβλεπτος. Το μνημειώδες γκράφιτι με τη μορφή του Ζακ/Zackie που φιλοτέχνησε πρόσφατα στη μνήμη του η καλλιτεχνική ομάδα Political Stencil στα Εξάρχεια (οδός Σολωμού) υπενθυμίζει ένα χρέος που παραμένει ανεκπλήρωτο.

 

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Μαθήτευσε στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το αθηναϊκό underground press. Ως επαγγελματίας γραφιάς συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τις εκδόσεις Τερζόπουλος, τον ΔΟΛ, την Ελευθεροτυπία, το free press Metropolis, τα περιοδικά 01, 10% και Υποβρύχιο. Ανήκει στην συντακτική ομάδα της Lifo. Έχει επίσης ασχοληθεί με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μετά από 50 χρόνια η αστυνομία της Νέας Υόρκης ζήτησε επισήμως συγγνώμη για την επιδρομή στο γκέι μπαρ Stonewall Inn
Ο αρχηγός της αστυνομίας της Νέας Υόρκης ζήτησε σήμερα συγγνώμη για την επιδρομή των αρχών, πριν από μισό αιώνα, στο Stonewall Inn
The Fruit Machine: Όταν ο Καναδάς «ανίχνευε» τις ομοφυλοφιλικές τάσεις με «ειδική» συσκευή
Μια σκοτεινή περίοδο, όταν η χώρα επιχειρούσε εκκαθάριση των γκέι από τον δημόσιο τομέα της, διερευνά το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ που προβάλλει σήμερα, με ελεύθερη είσοδο, η Ταινιοθήκη.
Βγες και Πες: Η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα ξορκίζει τον φόβο και αφηγείται τις ιστορίες της
Το #vgeskaipes είναι μια online καμπάνια που επιθυμεί να παροτρύνει την ευρύτερη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και όποια άτομα βιώνουν διακρίσεις, να πάρουν ένα κινητό, μια κάμερα και να πουν τη δική τους ιστορία.
Στέγη και LGBTQI+ κοινότητα: Είναι θέμα παιδείας, αλλά και ευτυχίας
Μια κατατοπιστική συζήτηση με τον project leader του Onassis Stegi in Athens Pride Week Νίκο Αθανασόπουλο για την ουσιαστική στήριξη της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση προς την LGBTQI+ κοινότητα μέσα από τα προγράμματα, τις δράσεις αλλά και τη συνολικότερη καθημερινή στάση της προς τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Queer Athens, Queer LifO: ένα τεύχος για την gay ιστορία της πόλης μας
Αφιερωμένο σε όσους έκαναν όσα έκαναν, ώστε να έχουμε το δικαίωμα να είμαστε σήμερα δίχως απολογίες ο εαυτός μας.
Η αποστομωτική απάντηση του Κρις Έβανς στους «διοργανωτές» του Straight Pride στη Βοστώνη
Ο Κρις Έβανς απάντησε σε τρεις «ομοφοβικούς» άντρες στη Βοστώνη που θέλουν να διοργανώσουν Straight Pride
Οργή και Θλίψη, η Ζάκι θα μας λείψει. Νοηματοδοτώντας την απώλεια.
Aνοιχτή συζήτηση με τη συμμετοχή του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας, της Colour Youth, του Orlando LGBT+ και της πρωτοβουλίας Justice4ZakZackie.
Athens Pride 2019: Με σύνθημα «Ο δρόμος έχει την δική μας ιστορία» στη μνήμη του Ζακ Κωστόπουλου
Κυκλοφόρησε η αφίσα του φετινού Athens Pride που είναι αφιερωμένο στην μνήμη του Ζακ Κωστόπουλου
To ομοφοβικό σκάνδαλο της Φιλιππούπολης - Η πολιτιστική πρωτεύουσα 2019 διχάζεται από ακραίους εθνικιστές
Η Πλόβντιβ, γνωστή ως Φιλιππούπολη έχει εμπλακεί σε ένα σκάνδαλο ομοφοβίας που προκαλείαντιδράσεις

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η εξέλιξη του queer κινηματογράφου στην Ελλάδα
Από τη Φτερού και τους «κραγμένους» χαρακτήρες του Παράβα μέχρι τις ταινίες του Γιάνναρη και τη Στρέλλα, το ελληνικό queer cinema εξελίχθηκε παράλληλα με τους αγώνες του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος
Το βράδυ που άνοιξαν οι Κούκλες
Σε μια κάθετη της Συγγρού ένα μαγαζί με drag show καταφέρνει εδώ και 25 χρόνια να συνταιριάζει το πιο ετερόκλητο κοινό της Αθήνας
Μια κυρία στα μπουζούκια,  ένας μάγκας  στα σαλόνια: έμφυλες αναπαραστάσεις στο ελληνικό σινεμά
Μια σύντομη αναδρομή σε έμφυλες αναπαραστάσεις και queer προσδοκίες στο ελληνικό εμπορικό σινεμά και την τηλεόραση της περιόδου 1950-1980
Ο Έλληνας χορευτής Στέφανος Δημουλάς φωτογραφίζεται με τον πατέρα του στο εξώφυλλο του γκέι περιοδικού Attitude
Ο χορευτής Στέφανος Δημουλάς με τον πατέρα του στο εξώφυλλο του γκέι περιοδικού Attitude για το Pride Issue
Athens Pride 2019: Αμέτρητα μηνύματα αγάπης και σεβασμού από τους #DUOmessengers
H παρουσία του DUO στη διοργάνωση ήταν μεγαλειώδης, ώστε όλοι να ζήσουν την εμπειρία του Athens Pride πιο έντονα και... πολύχρωμα από ποτέ!
Ελισάβετ Βακαλίδου: «Kαπετάνιος» της ψυχής της και πρωτεργάτρια του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος
Από τις πρώτες δυναμικές ακτιβίστριες, συγγραφέας δύο πολυσυζητημένων βιβλίων αλλά και ταλαντούχα ηθοποιός, η τρανς που έγινε γνωστότερη ως Μπέττυ είναι μια ιδιαίτερη περσόνα.
Ανταπόκριση από το Pride του Τελ Αβίβ: τεράστια εμπορική φιέστα ή αγωνιστική συσπείρωση;
Αναρίθμητες διαφορετικές και αλληλοσυγκρουόμενες απόψεις και ταυτότητες συνυπάρχουν σε μια διοργάνωση πιο ετερόκλητη κι από τις δικές μας
Desmond is Amazing: Ένας 11χρονος drag ακτιβιστής
Έχει παρουσιαστεί επίσημα από τους διοργανωτές του Pride της Νέας Υόρκης ως σύμβολο της LGBTQ κοινότητας
«Αμφί» (1978-1990): το πλέον επιδραστικό έντυπο της ελληνικής ΛΟΑΤΚΙ+ ιστορίας
«Πνευματικό παιδί» του πρώιμου ΑΚΟΕ, εκφραστικό και ακτιβιστικό «αλφαβητάρι» της κοινότητας σε δύσκολους καιρούς, άνοιξε ορίζοντες και συνειδήσεις, θέτοντας καινοφανείς διεκδικήσεις και προβληματικές.
Σκοτεινοί έρωτες και παράνομοι πόθοι: το γκέι ψωνιστήρι και η ιστορία του στην Αθήνα
Τζουρά, πάρκα, τσοντοσινεμά, παραλίες κι ένας ολόκληρος κώδικας επικοινωνίας που εξελίχθηκε από το '50 μέχρι τις μέρες μας
Tζένη Xειλουδάκη: Η ιστορία του πρώτου τρανς μοντέλου της Ελλάδας
«Έζησα τα πάντα. Τα έκανα όλα στη ζωή. Και τι ζωή, Θεέ μου!»
O εκρηκτικός αθηναϊκός λόγος του Κώστα Ταχτσή
Τα βαθιά ίχνη που άφησε ο συγγραφέας του «Τρίτου στεφανιού» στην queer κοινότητα και στην τέχνη.
Η ιστορική πρώτη εμφάνιση του Γρηγόρη Βαλλιανάτου στην τηλεόραση ως εκπροσώπου της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας
Ο ακτιβιστής και πολιτικός επιστρέφει στο 1985, όταν εμφανίστηκε ως «Εκπρόσωπος Ομοφυλοφίλων» στη δημοφιλή εκπομπή «Ρεπόρτερς»
Γιάννης Τσαρούχης: Η αγάπη που δεν έλεγε το όνομά της
Στη δύσκολη εποχή που έζησε, ο Γιάννης Τσαρούχης μετατόπισε, με τη ζωγραφική του, τα όρια της ανεκτικότητας για την ομοφυλόφιλη επιθυμία μιας πολύ συντηρητικής κοινωνίας και υπερασπίστηκε σθεναρά το δικαίωμά του να μην κοινοποιήσει ποτέ δημόσια τον σεξουαλικό προσανατολισμό του.
Πάολα: Η πολιτική φωνή της επιθυμίας και της άλλης Αθήνας
Μέσα από μια διαδρομή που δεν έγινε χωρίς πόνο, αλλά με απόλυτη δύναμη, η Πάολα Ρεβενιώτη πρωταγωνίστησε σε έναν ανοιχτό δημόσιο λόγο που κάποτε αρθρωνόταν στις παρυφές της πόλης,
2 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Takis Papas Takis Papas 8.6.2019 | 16:49
Τί ειρωνία να κατατίθενται νομοσχέδια κατά των γκέι, με ομοφυλόφιλους πρωθυπουργούς.
Ή να διαμαρτύρεται τότε η Μερκούρη, ενώ η Φώφη εν έτει 2015 να "λείπει" απ την ψήφιση του συμφώνου συμβίωσης...
avatar Γράφων 12.6.2019 | 16:19
ΑΚΟΕ το κόμμα που συνεργάστηκε με το Ουράνιο Τόξο του κου Βοσκόπουλου, ήτοι της εν Ελλάδι "μακεδονικής" μειονότητας.
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή