Γιατί έχει ακριβύνει τόσο το κρασί;

Η τιμή του κρασιού και οι παράγοντες που την επηρεάζουν Facebook Twitter
Η σχέση μας με το κρασί μοιάζει να βασίζεται στο «όσο πιο πολλά πληρώσουμε τόσο περισσότερο θα μας αρέσει. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

ΜΕ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΦΕΤΙΝΟΥ ΤΡΥΓΟΥ, το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την επικράτεια (χωρίς να ασχοληθούμε με τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου) είναι ότι η απόδοση ήταν αισθητά μειωμένη και ότι υπήρξε σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς αναντιστοιχία θερμοκρασιών και βροχοπτώσεων. Κάθε τόπος, κάθε ποικιλία, σε συνάρτηση με την εμπειρία και την τόλμη των αμπελουργών, διαφοροποιούν την ποιότητα. Η τριάδα που χαρακτηρίζει την εσοδεία του ’24 είναι: πρώιμος τρύγος, μειωμένη παραγωγή, αύξηση τιμών.

Εδώ λοιπόν αρχίζουν τα δύσκολα και εύλογα οφείλουμε όλοι να αναρωτηθούμε πόσο μπορεί να αντέξει στις αυξήσεις το πορτοφόλι του Έλληνα καταναλωτή. Αν πρόκειται για είδη πρώτης ανάγκης, δυστυχώς είμαστε δέσμιοι του «νόμου της αγοράς»· το κρασί όμως είναι προϊόν απόλαυσης, όχι πρώτης ανάγκης.

Η τιμή του σταφυλιού προκύπτει από την τιμή της γης, τα εργατικά, τα έξοδα μεταφοράς, εάν πρόκειται για απομακρυσμένα ή δύσβατα αμπέλια, και την απόδοση ανά στρέμμα. Η απόδοση είναι συνάρτηση της ποικιλίας αμπέλου, της ηλικίας του αμπελιού και της προσδοκίας του αμπελουργού. Καθοριστικός παράγοντας η σχέση προσφοράς-ζήτησης, η οποία δύναται να επηρεάσει σημαντικά την τελική τιμή. Διευκρινίζουμε ότι αυτό αφορά τα οινοποιεία που αγοράζουν σταφύλια, τα οποία είναι και τα περισσότερα. Εάν πρόκειται για ιδιόκτητα αμπέλια, ο παράγοντας αυτός δεν υφίσταται ή, πιο σωστά, δεν πρέπει να υφίσταται. Από τη στιγμή που το σταφύλι φτάσει στο οινοποιείο, ξεκινάει το κόστος του ζουμιού, που σημαίνει χρήση δεξαμενών, βαρελιών (νέων ή παλαιών), πιθαριών κ.λπ. 

Αν αγαπάμε το κρασί, εκτός από το να κουνάμε το ποτήρι και να συζητάμε για φρουτώδη αρώματα και τανίνες, επιβάλλεται να αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση. Σε κάθε έξοδό μας να μάθουμε να πληρώνουμε αυτό που θα πιούμε όσο αξίζει να κοστίζει και ποτέ να μην παραγγέλνουμε κρασί για να εντυπωσιάσουμε τα γύρω τραπέζια με την τιμή του.

Βασικότερο όμως όλων είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μέχρι το εμφιαλωμένο κρασί να φύγει από το οινοποιείο. Για να καταλάβουμε όλοι με απλά λόγια πώς προκύπτει η τιμή ενός καθόλου απλοϊκού προϊόντος σαν το εμφιαλωμένο κρασί, σκεφτείτε ότι ένα οινοποιείο κατέβαλε σήμερα όλα τα έξοδα για την παραγωγή μιας φιάλης, με την προσδοκία να εισπράξει μετά από μήνες, αν πρόκειται για «φρέσκο», ή χρόνια, εάν πρόκειται για «ώριμο». Γι’ αυτόν και μόνο τον αμείλικτο παράγοντα –τον χρόνο– οφείλουμε όλοι να σεβόμαστε τον κόπο και την αγωνία του οινοποιού. Αντιθέτως, όσο κι αν προσπαθούν να μας πείσουν για το αυξημένο κόστος εντυπωσιακών φιαλών, πωμάτων, ετικετών με τσιτάτα, αυτά είναι έξοδα που ο ανταγωνισμός επιβάλλει να υπάρχουν, αλλά ένα μέτριο κρασί δεν θα το κάνουν ποτέ σπουδαίο. Σε όλα τα παραπάνω, ίσως υπάρχει επιβάρυνση συμβουλευτικής, τόσο στο αμπέλι όσο και στο οινοποιείο. Τούτο όμως αφορά κάθε επιχείρηση ή συγκεκριμένους κωδικούς αυτής, μεμονωμένα. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εκτοξεύσει το κόστος.

Το κρασί έφυγε από το οινοποιείο και η διαχείρισή του πλέον είναι στα χέρια του χονδρεμπόρου. Η τιμή είναι μία και όλα τα τελικά σημεία (οι επιχειρήσεις εστίασης, με την ευρύτερη έννοια) αγοράζουν με αφετηρία αυτή την αρχική τιμή. Αυτό που διαφοροποιεί το ποσοστό έκπτωσης –με μικρές αποκλίσεις– είναι οι ποσότητες που συμφωνεί πιθανά να απορροφήσει το κατάστημα, και ο τρόπος πληρωμής. Με απλά λόγια, το εστιατόριο Χ και το all day Ψ, που βρίσκονται αντικριστά, αγοράζουν τη φιάλη κρασί με μέγιστη απόκλιση 10% στην τελική τιμή κτήσης. Ως ποσοστό ακούγεται σημαντικό, αλλά στα περισσότερα κρασιά που συναντάμε σε λίστες μεταφράζεται σε 1,50 ευρώ περίπου. 

Για την τιμή του κρασιού Facebook Twitter
Η τριάδα που χαρακτηρίζει την εσοδεία του ’24 είναι: πρώιμος τρύγος, μειωμένη παραγωγή, αύξηση τιμών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όμως η διαφορά τιμής που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής για το ίδιο προϊόν σε διαφορετικά καταστήματα –ακόμα κι αν βρίσκονται αντικριστά– συχνά είναι εξωπραγματική. Πιστεύετε ότι η τιμή για το ίδιο προϊόν προκύπτει από τις προσφερόμενες υπηρεσίες ή από άλλους παράγοντες; Πριν απαντήσετε, παρακαλώ αναρωτηθείτε πόσο συχνά συναντάτε οινοχόο σε ένα μαγαζί; Εννοώ μια εξειδικευμένη θέση εργασίας, που διαφοροποιεί τις προσφερόμενες υπηρεσίες, όχι σερβιτόρο που μετά από ένα τρίωρο σεμινάριο κρασιού «πουλάει γνώσεις». Κι αν ξεπεράσουμε το ανθρώπινο στοιχείο, ποιοι είναι οι άλλοι παράγοντες που δύνανται να αυξήσουν την τιμολόγησή του; Προφανώς είναι τα υψηλής ποιότητας ποτήρια, που συχνά πλέον συναντάμε, και η τοποθεσία του καταστήματος. Αν απολαμβάνει κάποιος το κρασί του στην ακροθαλασσιά, με θέα που κόβει την ανάσα, ή ακουμπάει με το χέρι την Ακρόπολη, να το πληρώσει, όχι όμως στο βρομερό πεζοδρόμιο μιας ανερχόμενης αθηναϊκής γειτονιάς.

Με γνώση και ευθύνη γράφω ότι στον ελληνικό μικρόκοσμο την τιμή του κρασιού στην εστίαση καθορίζει πρωτίστως το κοινό που επιθυμούν οι περισσότεροι επιχειρηματίες να προσελκύσουν. Λυπηρό, αλλά ειλικρινά αυτός είναι ο κανόνας, γι’ αυτό και τα σημεία που έχουν ορθή τιμολόγηση σπανίζουν. Υπάρχει διαφορά στην παραγωγή και την κατανάλωση κρασιού και στην οινική κουλτούρα. Η σχέση μας με το κρασί μοιάζει να βασίζεται στο «όσο πιο πολλά πληρώσουμε τόσο περισσότερο θα μας αρέσει».

Αν αγαπάμε το κρασί, εκτός από το να κουνάμε το ποτήρι και να συζητάμε για φρουτώδη αρώματα και τανίνες, επιβάλλεται να αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση. Σε κάθε έξοδό μας να μάθουμε να πληρώνουμε αυτό που θα πιούμε όσο αξίζει να κοστίζει και ποτέ να μην παραγγέλνουμε κρασί για να εντυπωσιάσουμε τα γύρω τραπέζια με την τιμή του. Ας αφήσουμε τέτοιες συμπεριφορές για τους απαίδευτους.

Κλείνοντας, με αφορμή την αναφορά σε ποτήρια, μια σύντομη ιστορία που συνέβη το περασμένο Σάββατο, σε bistrot των νοτίων προαστίων. Η λίστα έξυπνη και σωστά τιμολογημένη. Στο σερβίτσιο, το ποτήρι που προοριζόταν για κρασί ήταν ποτήρι νερού συνοικιακής πιτσαρίας στα ’80s – προφανώς από άποψη. Όταν ο σερβιτόρος έφερε τη φιάλη, ζήτησα ευγενικά τη δυνατότητα να έχω ένα οποιοδήποτε άλλο ποτήρι. Με περίσσια αυτοπεποίθηση απάντησε «τα φυσικά κρασιά σε αυτά τα ποτήρια πίνονται»! Για να ξεπεράσω την απογοήτευση της κακοποιητικής αυτής απάντησης για ένα αγαθό που τόσο αγαπώ, έβγαλα το μπλοκ μου και άρχισα να σημειώνω ελεύθερα κρασιά που σκέφτομαι να σας προτείνω για την περίοδο των γιορτών. Τα καλύτερα είναι μπροστά και οφείλουμε να τα απολαύσουμε.


 

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Dr. George Soleas εξηγεί πώς έγινε ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς έγινα ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

O Dr. George Soleas, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του LCBO, του μεγαλύτερου εισαγωγέα κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, αφηγείται στην Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κινηματογραφική ζωή του.
THE LIFO TEAM
Εκπέμπει SOS ο ελληνικός αμπελώνας; Ο γκουρού της αμπελουργίας Στέφανος Κουνδουράς απαντά.

Το κρασί με απλά λόγια / Εκπέμπει SOS ο ελληνικός αμπελώνας; Ο γκουρού της αμπελουργίας Στέφανος Κουνδουράς απαντά

Ο καθηγητής αμπελουργίας Στέφανος Κουνδουράς εξηγεί στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κατάσταση που επικρατεί στον ελληνικό αμπελοοινικό κόσμο αυτήν τη στιγμή.
THE LIFO TEAM
Ρωμέικο Orange de Noir, η ανάμνηση από τα Χανιά

Γεύση / Ρωμέικο Orange de Noir: Ένα κρασί - εμπειρία από τα Χανιά

Δεν είναι ένα κλασικό, τυπικό κρασί, φτιάχνεται χωρίς βιασύνη και άγχος. Είναι όμως προσιτό, και έκανε έναν τριάστερο σεφ να κλείσει τα μάτια και να πει πως έχει φανταστεί το πιάτο που θα του ταίριαζε.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ
Τοkaj: Η περιοχή των αυτοκρατορικών κρασιών της Ουγγαρίας

Το κρασί με απλά λόγια / Τοkaj: Η περιοχή των αυτοκρατορικών κρασιών της Ουγγαρίας

Τι είναι το Aszu, το Szamorodni, το Furmint και το Harslevelu; O Robert Kindl, γενικός διευθυντής του θρυλικού Oremus, εξηγεί στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET τον Παναγιώτη Ορφανίδη γιατί το Tokaj είναι μια από τις σημαντικότερες οινοπαραγωγικές περιοχές της Ευρώπης.
THE LIFO TEAM
Μαρία Ταμιωλάκη: «Η πορεία μου από το Μπορντό στις νομαδικές οινοποιήσεις»

Το κρασί με απλά λόγια / Μαρία Ταμιωλάκη: «Η πορεία μου από το Μπορντό στις νομαδικές οινοποιήσεις»

Η οινολόγος Μαρία Ταμιωλάκη εξιστορεί στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και στον Παναγιώτη Ορφανίδη την εμπειρία της στo Μπορντό και στο Haute Brion, ένα από τα πιο εμβληματικά οινοποιεία στον κόσμο, στην επιστροφή στην Κρήτη και στη «gypsy wine making» φιλοσοφία.
THE LIFO TEAM
Είναι η Λημνιώνα η ποικιλία που θα αντέξει την κλιματική αλλαγή;

Το κρασί με απλά λόγια / Είναι η Λημνιώνα η ποικιλία που θα αντέξει την κλιματική αλλαγή;

Η Υρώ Κολιακουδάκη DipWSET και o Παναγιώτης Ορφανίδης μιλούν με τον οινοποιό και οινολόγο Χρήστο Ζαφειράκη για τη Λημνιώνα, την κομψή ερυθρή ελληνική ποικιλία με το διεθνές και σύγχρονο προφίλ.
THE LIFO TEAM
Κυδωνίτσα: Η ποικιλία της Λακωνίας που κατακτά τις καρδιές των οινόφιλων

Το κρασί με απλά λόγια / Κυδωνίτσα: Η ποικιλία της Λακωνίας που κατακτά τις καρδιές των οινόφιλων

H Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και ο Παναγιώτης Ορφανίδης μιλούν με τη γεωπόνο και οινολόγο Μαριαλένα Τσιμπίδη για την Κυδωνίτσα, την ποικιλία της Λακωνίας με την οποία η Οινοποιητική Μονεμβασιάς έκανε από τις πρώτες της εμφιαλώσεις.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι ανθοί της cucina povera

Γεύση / Κολοκυθανθοί: Τα λουλούδια της φτωχής αλλά σοφής κουζίνας

Τα άνθη που είτε βουτιούνται στο κουρκούτι είτε γίνονται τροφαντός ντολμάς κρύβουν φθαρτή ομορφιά και μεγάλη γευστική παράδοση — πολύ πριν ο οδηγός Michelin αναδείξει τάσεις σαν το zero waste και το «από το χωράφι στο τραπέζι».
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Αμπέλι, άστρα και συναίσθημα: Ο Θοδωρής Κοντογιάννης και η βιοδυναμική οινοποίηση

Το κρασί με απλά λόγια / Αμπέλι, άστρα και συναίσθημα: Ο Θοδωρής Κοντογιάννης και η βιοδυναμική οινοποίηση

Πώς επηρεάζει η αστρονομία τις καλλιεργητικές πρακτικές στο αμπέλι; Η Υρώ Κολιακουδάκη και ο Παναγιώτης Ορφανίδης σε μια συζήτηση με τον Θοδωρή Κοντογιάννη για τη σχέση του ανθρώπου με τη γη, την τεχνολογία και το κρασί, έξω από τα συνηθισμένα.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ
Οι ιδιαίτερες γεύσεις του καλοκαιριού στο Αιγαίο

Γεύση / Σαρδέλες Καλλονής, Φούσκες, Σκίζα. Αυτή είναι η γεύση του Αιγαίου

Οι μένουλες Καρπάθου, το σπινιάλο Καλύμνου, η σκίζα της Μήλου και η μόστρα της Μυκόνου: Από τον ιωδιούχο αφρό του Αιγαίου ως τα μητάτα των Κυκλάδων, η γεύση του καλοκαιριού αποτυπώνεται σε προϊόντα που φέρουν την ιστορία και το φως των νησιών.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Ελένη Σαράντη

Γεύση / Ελένη Σαράντη: «Κυνήγησα πράγματα που τελικά δεν είχαν σημασία»

Μετά από μια δύσκολη στιγμή, κατάλαβε πως η μόνη επιβράβευση που μετρά δεν είναι τα αστέρια, αλλά το “φάγαμε καταπληκτικά”. Όταν την αποκαλούν σεφ, απαντά απλά: «Εγώ μαγειρεύω». Η υπερήφανη μαγείρισσα που προκαλεί ουρές στην οδό Σαλαμίνος, στον Κεραμεικό, είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Από τη γαλλική bistronomie στο σαμιώτικο αμπέλι: Η συναρπαστική διαδρομή του Βασίλη Αλεξίου

Το κρασί με απλά λόγια / Από τη γαλλική bistronomie στο σαμιώτικο αμπέλι: Η συναρπαστική διαδρομή του Βασίλη Αλεξίου

Ο σεφ και οινοποιός μας ταξιδεύει από τη Σαντορίνη στο Παρίσι, στο Μarais, όπου είχε μια πολύ επιτυχημένη μακρόχρονη πορεία ως ένας από τους δημιουργούς του ρεύματος του bistronomie. Τώρα βρίσκεται στη Σάμο όπου φτιάχνει κρασιά τα οποία εκφράζουν την προσωπικότητά του και τον χαρακτήρα του, με σκοπό να τα απολαμβάνει ο κόσμος με το φαγητό του, μαζί με άλλους ανθρώπους.
THE LIFO TEAM
Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Nothing Days / Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Ένα «ανοιξιάτικο» τριήμερο σε μία πόλη που ξέρει από φυσικές καταστροφές αλλά ξέρει και να υμνεί τη ζωή, και μία μεγάλη βόλτα στην Πομπηία και στο Ερκολάνο. Από το αρχαίο «fast food» στις σύγχρονες γεύσεις της ναπολιτάνικης κουζίνας.
M. HULOT
Τραπέζι κάτω από την κληματαριά

Γεύση / Τραπέζια κάτω από βαθύσκιωτες κληματαριές. Αυτό είναι το καλοκαίρι

Σκάροι με μπάμιες μαγειρεμένα στον χυμό των ανώριμων σταφυλιών από την κληματαριά της αυλής μας, σκορπιοί μακαρονάδα με ρόγες των ώριμων τσαμπιών, καθώς και αρνάκι κοκκινιστό με γλυκόξινες αγουρίδες. Αυτές είναι οι γεύσεις που αξίζουν τον ίσκιο της κληματαριάς.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Αν ζούσε ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, το ελληνικό κρασί θα ήταν διαφορετικό

Το κρασί με απλά λόγια / Αν ζούσε ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, το ελληνικό κρασί θα ήταν διαφορετικό

Ένα podcast από την Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και τον Παναγιώτη Ορφανίδη αφιερωμένο σε έναν πιονέρο του ελληνικού αμπελώνα, για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι.
THE LIFO TEAM