Γιατί τόση σύγχυση στην εξακρίβωση των θυμάτων και αγνοουμένων;

Γιατί τόση σύγχυση στην εξακρίβωση των θυμάτων και αγνοουμένων; Facebook Twitter
Πρόκειται για το φονικότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, όμως ο αριθμός των νεκρών παραμένει αδιευκρίνιστος. Φωτ.: Thanasis Elmazis/ NurPhoto/ Getty Images/ Ideal Images
0

ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ΠΙΑ ΣΧΕΔΟΝ τρία ολόκληρα 24ωρα μετά την τραγική μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη. Παρότι γνωρίζουμε με βεβαιότητα πως πρόκειται για το φονικότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, ο αριθμός των νεκρών παραμένει αδιευκρίνιστος. 

Η πιο πρόσφατη ανακοίνωση της αστυνομίας κάνει λόγο για 57 θύματα, ενώ η διαδικασία της ταυτοποίησης των νεκρών, είτε με φυσικό τρόπο είτε μέσω ανάλυσης DNA, συνεχίζεται και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το βράδυ της Παρασκευής. Σύμφωνα με τις Αρχές, από το σύνολο των 57 ανθρώπινων σορών, οι 23 είναι πλήρως απανθρακωμένες, και από αυτές μόλις 12 παραμένουν αναγνωρίσιμες

Ταυτόχρονα, έχουν συγκεντρωθεί 10 σακούλες με ανθρώπινα μέλη που συλλέχθηκαν στο σημείο της φονικής σύγκρουσης, προκειμένου να γίνουν ξεχωριστές εξετάσεις DNA και να διαπιστωθεί αν αυτά είναι συμβατά με τις σορούς που έχουν εντοπιστεί ήδη. 

Δεν αποκλείεται, επίσης, να υπάρξουν και θύματα των οποίων ο θάνατος δεν θα επιβεβαιωθεί ποτέ. Οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν στα πρώτα βαγόνια κατά την πρόσκρουση, άλλωστε, ξεπέρασαν τους 1.300 βαθμούς Κελσίου, ενώ, όπως επιβεβαίωσε λίγες ώρες μετά το συμβάν ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας, «κυριολεκτικά δεν έμεινε τίποτα όρθιο στα δύο πρώτα βαγόνια».

Δεν αποκλείεται η διαδικασία της ταυτοποίησης των μελών να οδηγήσει σε αύξηση του απολογισμού της καταστροφής, με τον αριθμό των νεκρών να ξεπερνά αυτό των αγνοουμένων που έχουν δηλωθεί ήδη από συγγενείς και φίλους των επιβατών. «Ίσως τελικά ξεπεράσουμε τους 60 νεκρούς», ανέφερε συντετριμμένη στους δημοσιογράφους η Ρουμπίνη Λεονταρή, προϊσταμένη της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας.

Το άλυτο ερώτημα των νεκρών και των αγνοουμένων Facebook Twitter
Αξίζει να αναφερθεί πως όσο μακάβρια και αν είναι η εικόνα των διαμελισμένων θυμάτων, επ’ ουδενί δεν δικαιολογείται η δήλωση της αναπληρώτριας υπουργού Υγείας, Μίνας Γκάγκα, πως «δεν θα δουν οι συγγενείς ανθρώπους τους που δεν ζουν πια, ώστε να τους θυμούνται γερούς». Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν αποκλείεται, επίσης, να υπάρξουν και θύματα των οποίων ο θάνατος δεν θα επιβεβαιωθεί ποτέ. Οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν στα πρώτα βαγόνια κατά την πρόσκρουση, άλλωστε, ξεπέρασαν τους 1.300 βαθμούς Κελσίου, ενώ, όπως επιβεβαίωσε λίγες ώρες μετά το συμβάν ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας, «κυριολεκτικά δεν έμεινε τίποτα όρθιο στα δύο πρώτα βαγόνια». Λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης αλλά και των υψηλών θερμοκρασιών, λοιπόν, κάποιες οικογένειες ενδέχεται να μη μάθουν ποτέ, με την επιβεβαίωση ιατροδικαστή, αν οι συγγενείς τους χάθηκαν ανάμεσα στα συντρίμμια της φονικής σύγκρουσης.

Υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι που εξηγούν την τρομερή σύγχυση η οποία εξακολουθεί να επικρατεί όσον αφορά την επιβεβαίωση των θυμάτων και των αγνοουμένων. Σε αυτούς, φυσικά, συνυπολογίζεται και η ίδια η φύση του δυστυχήματος, που δυσχεραίνει σημαντικά τις προσπάθειες των εγκληματολογικών εργαστηρίων της ΕΛ.ΑΣ. και της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας της Λάρισας, καθώς η διαδικασία της ταυτοποίησης είναι εξαιρετικά επώδυνη και δύσκολη.

Σε αυτό το σημείο, βέβαια, αξίζει να αναφερθεί πως όσο μακάβρια και αν είναι η εικόνα των διαμελισμένων θυμάτων, επ’ ουδενί δεν δικαιολογείται η δήλωση της αναπληρώτριας υπουργού Υγείας, Μίνας Γκάγκα, πως «δεν θα δουν οι συγγενείς ανθρώπους τους που δεν ζουν πια, ώστε να τους θυμούνται γερούς». Η διαχείριση της απώλειας είναι ζήτημα προσωπικό, ενώ, σύμφωνα με το άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το δικαίωμα των συγγενών να έχουν πρόσβαση στο σώμα του νεκρού είναι νομικά κατοχυρωμένο ως αναφαίρετη πτυχή του δικαιώματος σεβασμού της οικογενειακής ζωής. Πήγες του υπουργείου Υγείας ξεκαθάρισαν σήμερα στη LiFO πως οι δηλώσεις της υφυπουργού κατά πάσα πιθανότητα παρερμηνεύτηκαν, καθώς πρόκειται για σύσταση «ώστε η επόμενη μέρα να είναι λιγότερο ψυχοφθόρα για τους συγγενείς», και όχι για οδηγία.

Δεύτερη αιτία της νεφελώδους εικόνας που επικρατεί αναφορικά με τους νεκρούς και τους αγνοουμένους είναι το γεγονός πως μέχρι και σήμερα κανένας δεν είναι σε θέση να προσδιορίσει με βεβαιότητα πόσοι επιβάτες βρίσκονταν στο τρένο το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης. 

Γιατί τόση σύγχυση στην εξακρίβωση των θυμάτων και αγνοουμένων; Facebook Twitter
ΑΠΕ

Στην πρώτη και εξοργιστικά λιτή ανακοίνωσή της, που μάλιστα δεν περιείχε την παραμικρή αναφορά σε νεκρούς ή τραυματίες, η Hellenic Train έκανε λόγο για «περίπου 350 επιβάτες» που συνέχισαν το ταξίδι τους μετά τη στάση της Λάρισα. Ο ακριβής αριθμός τους κατά πάσα πιθανότητα δεν θα αποσαφηνιστεί ποτέ, καθώς το μόνο που είναι σε θέση να επιβεβαιώσει η εταιρεία είναι ο αριθμός εισιτηρίων που εκδόθηκαν πριν από την έναρξη του ταξιδιού ‒ ούτε τα ονόματα των επιβατών, καθότι δεν υπάρχει κάποια διαδικασία ταυτοποίησης κατά την επιβίβαση, ούτε και τον αριθμό των εισιτηρίων που αγοράστηκαν απευθείας από τον εισπράκτορα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. 

Εξίσου χαοτική και ανοργάνωτη φαίνεται πως ήταν και η απομάκρυνση όσων επέζησαν από το σημείο της πρόσκρουσης, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια της αποχώρησής τους ούτε καταμετρήθηκαν ούτε προσδιορίστηκαν τα ονόματα όσων επιβιβάστηκαν στα δύο πρώτα λεωφορεία που αναχώρησαν προς Θεσσαλονίκη. Οι δηλώσεις για «250 άτομα που απομακρύνθηκαν με ασφάλεια από το συμβάν» αποδεικνύεται πως ήταν πρόχειρες εκτιμήσεις, βασισμένες στη χωρητικότητα των οχημάτων και όχι σε κάποια επίσημη αναφορά. Ένα πιο οργανωμένο σχέδιο απομάκρυνσης και καταμέτρησης των επιζησάντων σαφώς θα βοηθούσε στη σημερινή διαλεύκανση του τραγικού απολογισμού.

Έτσι, καταλήγουμε στην τρίτη αιτία της σύγχυσης σχετικά με τον αριθμό των νεκρών και αγνοουμένων, που έχει πλέον να κάνει με την έλλειψη κάποιου επίσημου φορέα ή εκπροσώπου Τύπου που να ανακοινώνει, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τους επιβεβαιωμένους αριθμούς μέσω συνεντεύξεων ή και δελτίων Τύπου. Οι αριθμοί που κατά καιρούς δημοσιεύονταν ήταν αποτέλεσμα σποραδικών δηλώσεων που αποσπούσαν οι δημοσιογράφοι οι οποίοι βρίσκονταν στο πεδίο, όπως αυτές της ιατροδικαστή από τη Λάρισα ή οι περιστασιακές ανακοινώσεις από εκπροσώπους της Ελληνικής Αστυνομίας. Η υιοθέτηση μιας κοινής και κεντρικής γραμμής ενημέρωσης, μια παγιωμένη διεθνής πρακτική σε ανάλογα τραγικά συμβάντα, θα είχε σίγουρα συμβάλει στην αποφυγή αυτής της συγκεχυμένης και αποσπασματικής εικόνας.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως στη λίστα των αγνοουμένων αρχικά δεν βρισκόταν ένας υπήκοος του Μπαγκλαντές, ο οποίος ταυτοποιήθηκε ως νεκρός έπειτα από ιατροδικαστικές εξετάσεις. Δεν είναι καθόλου απίθανο να μην είναι το μοναδικό θύμα της τραγωδίας που δεν βρισκόταν στην αρχική λίστα, καθώς δεκάδες μετανάστες χρησιμοποιούν καθημερινά την εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή. Ιδού, λοιπόν, η τραγική λεπτομέρεια: σε πρόσφατη έρευνα του Μεσογειακού Ινστιτούτου Ερευνητικής Δημοσιογραφίας, όπου παρουσιάστηκαν τα διαχρονικά προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, που το μετατρέπουν στο φονικότερο σε ολόκληρη την Ευρώπη, η ανησυχητική αύξηση των θανάτων και τραυματισμών αποδόθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων στους μετανάστες, οι οποίοι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεσή της, «αποτελούν το κύριο πρόβλημα των ελληνικών σιδηροδρόμων», καθώς «δεν γνωρίζουν τη γλώσσα και δεν μπορούν να καταλάβουν ή να διαβάσουν τα προειδοποιητικά σημάδια και δεν ακολουθούν τους κανόνες ασφάλειας».

Εκείνοι που παρουσιάζονταν ως αποδιοπομπαίοι τράγοι, λοιπόν, για να δικαιολογηθούν τα διαχρονικά προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου δεν αποκλείεται σήμερα να αποτελούν μερικά από τα αόρατα θύματα της φονικής μετωπικής σύγκρουσης, που ίσως δεν θα ταυτοποιηθούν ποτέ.

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το φονικότερο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης είναι το ελληνικό

Θέματα / Το φονικότερο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης είναι το ελληνικό

Εδώ και χρόνια η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση στην Ε.Ε. όσον αφορά τον αριθμό των θανάτων από σιδηροδρομικά ατυχήματα. Παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις για τους κινδύνους που προκαλούν οι τρομακτικές ελλείψεις στα συστήματα σηματοδότησης και αυτόματης προστασίας των συρμών, ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει στον ελληνικό σιδηρόδρομο. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Πόσο κοστίζει σήμερα το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Είσαι γονιός στην Ελλάδα; Θα γονατίσεις οικονομικά

Πόσο κοστίζει το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα και πώς σχετίζεται με το δημογραφικό προβλημα; Τα έξοδα ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και αυξάνονται σταδιακά. Τι αναφέρουν οι ίδιοι οι γονείς, τι συμβουλεύουν οι ειδικοί επιστήμονες και τι μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φυλακές Κορυδαλλού: Πότε θα πάνε στον Ασπρόπυργο και ποιο είναι το σχέδιο για την τύχη των παλιών κτιρίων

Ρεπορτάζ / Πότε θα φύγουν τελικά οι φυλακές από τον Κορυδαλλό;

Η απομάκρυνση των φυλακών Κορυδαλλού και η μεταφορά τους στον Ασπρόπυργο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και είναι ένα έργο βαρύνουσας σημασίας. Πότε θα γίνει η μετεγκατάστασή τους και πώς θα αξιοποιηθούν τα παλιά κτίρια;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Σουφλέ ζυμαρικών, σκαλοπίνια αλά κρεμ, κρέπες σπανάκι στον φούρνο

Οπτική Γωνία / Γαρίδες κοκτέιλ, σκαλοπίνια αλά κρεμ: Τι τρώγαμε αλήθεια στα ’80ς;

Τα ελληνικά βιβλία συνταγών του παρελθόντος σχεδόν δυσφήμιζαν το φαγητό: μπόμπες, βρασμένα αυγά κομμένα στη μέση, σφολιάτες που ξεχείλιζαν τυριά. Πολλές φορές νομίζω πως ξεχνάμε πώς έμοιαζε η «καλή μαγειρική» τη δεκαετία του ’80.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Δύσκολο να είσαι δημοσιογράφος στις ΗΠΑ

Ακροβατώντας / Δύσκολο πια να είσαι δημοσιογράφος στις ΗΠΑ

Η διακυβέρνηση Τραμπ αποκτά όλο και περισσότερο χαρακτηριστικά ολοκληρωτικού καθεστώτος, κι αυτό δεν αφορά μόνο τα μέσα ενημέρωσης και τους δημοσιογράφους, αλλά επεκτείνεται στη δικαιοσύνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα πανεπιστήμια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Τι περιμένει ο Μητσοτάκης από τη Μελόνι και τι φοβάται από τον Μερτς;

Οπτική Γωνία / Τι περιμένει ο Μητσοτάκης από τη Μελόνι και τι φοβάται από τον Μερτς;

Ενώ η παραπομπή ή μη του Κώστα Αχ. Καραμανλή παραμένει αγκάθι για την κυβέρνηση, η σχέση του ελληνικού δημοσίου με την Hellenic Train επανεξετάζεται, και ο πρωθυπουργός προβληματίζεται για τις συνέπειες από την αυστηροποίηση της γερμανικής μεταναστευτικής πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ