ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Το κοινωνικό συναίσθημα και ο δρόμος

apergia Facebook Twitter
Μια ασαφής αλλά σημαντική ιδέα δικαιοσύνης μιλάει στους νεότερους ή σε ένα μέρος τους. Φωτ.: Eurokinissi
0

ΜIA BΑΘΥΤΕΡΗ ΔΥΣΦΟΡΙΑ –όχι πάντα με μορφή θυμού– έχει απλωθεί.

Δεν μιλώ για αυτούς που ήδη έχουν ιδεολογική και εκλογική άποψη ή για όσους αναλύουν τον νεοφιλελευθερισμό, τις πολιτικές, τα διαχρονικά συστήματα. Μιλώ για νέους με κάποια ευαισθησία, για ένα κομμάτι της κοινωνίας που θεωρεί πως έχει βρεθεί «από κάτω» και σε συνθήκες μεγαλύτερης και άδικης ανασφάλειας.

Αν δεν υπήρχε κάτι –στον αέρα–, δεν θα μπορούσαν να μαζεύουν κόσμο οι απεργιακές συγκεντρώσεις της ΑΔΕΔΥ. Τα δε παραδοσιακά καλέσματα αριστεράς-ακροαριστεράς θα είχαν το συνηθισμένο, ήδη πεισμένο από πριν, κόσμο των ακτιβιστών.

Ούτε προσχώρηση άνευ όρου σε συνθήματα και λογικές σύγκρουσης, ούτε σνομπ ή περιφρονητική στάση απέναντι στα κύματα δυσφορίας και στο κοινωνικό συναίσθημα που δεν είναι μόνο για το τρένο στα Τέμπη, αλλά και για πολλές συσσωρευμένες ματαιώσεις.

Η δυσφορία έχει εξαπλωθεί και φυσικά είναι απολύτως «μεταρρυθμιστική» στον πυρήνα της: δεν είμαι καθόλου βέβαιος πως είναι μια δυσφορία υπεράσπισης της αδράνειας ή των παραδοσιακών status. Eνδεχομένως να είναι η αναζήτηση –θολή και συναισθηματικά φιλτραρισμένη– ενός καλύτερου συστήματος δημόσιων υπηρεσιών, μιας καλύτερης μισθολογικά συνθήκης. Αναζήτηση κοινωνικής ασφάλειας, όχι κοινωνικής αδράνειας.

Το ότι υπάρχουν μερίδες, δίκτυα και συμφέροντα που αξιοποιούν και τη διαμαρτυρία για δικές τους βολές είναι άλλο. Εξάλλου, όπως κάθε κινητικότητα δεν είναι πάντα καλή, έτσι και κάθε «συντήρηση» ως αναζήτηση βιοτικής και συναισθηματικής ασφάλειας δεν είναι αναγκαστικά αντιδραστική. Μια ασαφής αλλά σημαντική ιδέα δικαιοσύνης μιλάει στους νεότερους ή σε ένα μέρος τους.

Πρέπει όμως να προστατευτεί από τις ευκολίες των δημαγωγών-κολάκων κάθε εξέγερσης και από τον χύμα συναισθηματισμό της «αντεκδίκησης». Αυτό είναι ευθύνη όσων υποτίθεται πως έχουν πολιτική παιδεία και εμπειρίες. Να λένε πως η δικαιοσύνη δεν έχει καμιά σχέση με την εκδίκηση, τη μεμονωμένη στοχοποίηση προσώπων, την ακραία γενίκευση.

Μην περιμένουμε από δεκαοχτάρηδες να έχουν προγραμματικό λόγο εν μέσω τέτοιων καταστάσεων. Γι’ αυτό ούτε προσχώρηση άνευ όρου σε συνθήματα και λογικές σύγκρουσης, ούτε σνομπ ή περιφρονητική στάση απέναντι στα κύματα δυσφορίας και στο κοινωνικό συναίσθημα που δεν είναι μόνο για το τρένο στα Τέμπη, αλλά και για πολλές συσσωρευμένες ματαιώσεις.

Οπτική Γωνία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ