Η Meta έχει μετατραπεί σε βασικό κόμβο διαδικτυακής απάτης, προειδοποιούν οι ειδικοί, καθώς καθημερινά καταγράφονται χιλιάδες κρούσματα.
Εσωτερικά έγγραφα της Meta, αλλά και ρυθμιστικές αρχές και τράπεζες αναφέρουν ότι οι πλατφόρμες της εταιρείας κατακλύζονται από ψευδείς διαφημίσεις που προωθούν ανύπαρκτα προϊόντα ή παράνομες συναλλαγές. Σύμφωνα με την JPMorgan, σχεδόν το 50% των περιστατικών απάτης στο Zelle το 2023–2024 εντοπίστηκαν σε Facebook και Instagram.
Για σχεδόν δύο χρόνια, ο Edgar Guzman δέχεται τηλεφωνήματα από εξοργισμένους καταναλωτές που πίστεψαν ότι αγόρασαν προϊόντα από την εταιρεία του μέσω διαφημίσεων της Meta.
«Το χειρότερο είναι ότι πρέπει να τους εξηγήσω πως έχουν πέσει θύματα απάτης - εμείς δεν κάνουμε καθόλου online πωλήσεις», λέει. Η εταιρεία του, η Half-Off Wholesale, έχει δει χιλιάδες παραπλανητικές διαφημίσεις να χρησιμοποιούν τη διεύθυνση και τις εικόνες της χωρίς άδεια.
Meta: Το 70% των νεοεισερχόμενων διαφημιζόμενων ήταν απάτες
Εγκληματικά δίκτυα από τη Νοτιοανατολική Ασία αξιοποιούν τα social media για να στήνουν ψεύτικες επιχειρήσεις με χιλιάδες εργαζομένους, πολλοί εκ των οποίων είναι θύματα εμπορίας ανθρώπων. Οι υπάλληλοι εξαναγκάζονται να εργάζονται σε συνθήκες καταναγκασμού, όπως καταγγέλλει η Έριν Γουέστ, πρώην εισαγγελέας. «Αν κάποιος μπορεί να χτυπήσει σκληρά αυτή τη βιομηχανία, είναι η Meta», τονίζει.
Το πρόβλημα έχει διογκωθεί τα τελευταία χρόνια, με την άνοδο των κρυπτονομισμάτων, της τεχνητής νοημοσύνης και των εργαλείων πλαστοπροσωπίας. Εσωτερική ανάλυση του 2022 της Meta έδειξε ότι το 70% των νεοεισερχόμενων διαφημιζόμενων πρόβαλλαν απάτες ή προϊόντα χαμηλής ποιότητας.
Meta: Ανεπαρκής εποπτεία και νομική ασυλία
Παρότι οι απάτες συχνά καταγγέλλονται, η Meta δεν φαίνεται πρόθυμη να υιοθετήσει αυστηρά μέτρα. Σύμφωνα με έγγραφα, η εταιρεία επιτρέπει στους διαφημιζόμενους να συγκεντρώνουν έως και 32 παράπονα για απάτη πριν τους απαγορευτεί η πρόσβαση, ενώ έχει αποφύγει να επιβάλει διαδικασίες επαλήθευσης παρόμοιες με εκείνες των πολιτικών διαφημίσεων.
«Η φερόμενη ανεπαρκής εφαρμογή των πολιτικών παρακολούθησης δεν μπορεί να οδηγήσει σε ευθύνη», ανέφερε η Meta στο αμερικανικό δικαστήριο, προσθέτοντας ότι δεν έχει «καθήκον απέναντι στους χρήστες» να αποτρέπει την απάτη.
Meta: Από κουτάβια μέχρι ράφια με μπαχαρικά
Εκατοντάδες ψευδείς αγγελίες, από σκυλάκια προς πώληση έως προσφορές με προϊόντα της McCormick, κάνουν καθημερινά την εμφάνισή τους στις πλατφόρμες της Meta, παρά τους κανονισμούς. «Νιώθω σαν η Meta να βοηθά τους απατεώνες», λέει η Marah Johnson από την Καλιφόρνια, θύμα απάτης ύψους εκατοντάδων δολαρίων.
Εκπρόσωπος της Meta ανέφερε ότι η εταιρεία εργάζεται για την καταπολέμηση της «επιδημίας απάτης», συνεργαζόμενη με τράπεζες και τεχνολογικούς παρόχους, και δοκιμάζει νέες τεχνολογίες, όπως η αναγνώριση προσώπου. Τόνισε δε ότι η Meta κατήργησε πάνω από 2 εκατομμύρια λογαριασμούς που συνδέονται με απάτες το 2024.
Ωστόσο, σύμφωνα με πρώην εργαζόμενους, η εταιρεία συνεχίζει να αντιμετωπίζει την απάτη ως ζήτημα «χαμηλής σοβαρότητας» και όχι ως σοβαρή απειλή για χρήστες και επιχειρήσεις.
Με πληροφορίες από The Wall Street Journal