Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ενεργοβόρα και τα σπάνια ορυκτά που απαιτούνται για τις μπαταρίες τους δεν επαρκούν

Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ενεργοβόρα και τα σπάνια ορυκτά που απαιτούνται για τις μπαταρίες τους δεν επαρκούν Facebook Twitter
Η Διεθνής Έκθεση Αυτοκινήτων της Γενεύης, 2024/ Φωτ: EPA
0

Στη σημερινή εποχή η ηλεκτροκίνηση, δηλαδή η κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θεωρείται μονόδρομος για την επίτευξη των παγκόσμιων στόχων απαλλαγής από τους ρύπους που προέρχονται από τις μετακινήσεις.

Το πρόβλημα που καλούνται να λύσουν οι εμπλεκόμενοι είναι η εξάλειψη των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Γιατί είναι πρόβλημα; Διότι για την κατασκευή των μπαταριών που είναι απαραίτητες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούνται σπάνια ορυκτά -όπως ο χαλκός, το λίθιο, το κοβάλτιο, το νικέλιο και το μαγγάνιο- των οποίων η ζήτηση διαρκώς αυξάνεται.

Υπολογίζεται ότι τις επόμενες δύο δεκαετίες, η παγκόσμια ζήτηση για χαλκό θα αυξηθεί κατά 40%, για νικέλιο και κοβάλτιο κατά 60-70% και για λίθιο κατά περίπου 90%. Η ζήτηση για εξόρυξη αυτών των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξηθεί τουλάχιστον τριάντα φορές μέχρι το 2040, αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).

Πόσα σπάνια ορυκτά χρειάζονται για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Για την κατασκευή ενός μέσου ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρειάζονται 53,2 κιλά χαλκού, περίπου 8,9 κιλά λιθίου, 39,9 κιλά νικελίου, 24,5 μαγγανίου, 13,3 κιλά κοβαλτίου και 66,3 γραφίτη. Δηλαδή, για να κατασκευαστεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτούνται περίπου 220 κιλά σπάνιων ορυκτών, όταν για το συμβατικό αυτοκίνητο χρησιμοποιούνται από τα σπάνια ορυκτά μόνο 22,3 κιλά χαλκού, 11,2 κιλά μαγγανίου και 0,1 κιλά ψευδάργυρου.

Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ενεργοβόρα και τα σπάνια ορυκτά που απαιτούνται για τις μπαταρίες τους δεν επαρκούν Facebook Twitter
Renault R5 Etech/ Φωτ: EPA

Σε αυτές τις εργασίες θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η κατανάλωση ενέργειας για την εξόρυξη των πρώτων υλών που στην περίπτωση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου η ενεργειακή δαπάνη είναι πολλαπλάσια σε σχέση με αυτή που απαιτείται για την κατασκευή ενός συμβατικού αυτοκινήτου.

Η ανακύκλωση μπαταριών θα καλύψει μόλις το 10% της ζήτησης για σπάνια ορυκτά

Η εξόρυξη, η ανακύκλωση και τα logistics αποτελούν παράγοντες από τους οποίους μπορεί να γίνει μείωση στις εκπομπές ρύπων. Η μεγάλη εξάρτηση της Κίνας από τα ορυκτά καύσιμα αναγκάζει πολλές εταιρείες να αναζητούν άλλου είδους λύσεις, με την ανακύκλωση να παίζει τον πρώτο λόγο. Ήδη υπάρχουν αρκετές εταιρείες στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη που ασχολούνται με την ανακύκλωση. Οι εκτιμήσεις της IEA λένε ότι μέχρι το 2040, τα ανακυκλωμένα υλικά από τις χρησιμοποιημένες μπαταρίες θα μπορούσαν να καλύψουν το 10% της ζήτησης για χαλκό, νικέλιο, λίθιο και κοβάλτιο.

Μια άλλη λύση είναι η επεξεργασία των σπάνιων ορυκτών με στόχο την μείωση των ενεργειακών απαιτήσεων. Οι συνεργασίες παγκοσμίως αποτελούν έναν άλλο παράγοντα προκειμένου να παρακάμψουν την κυριαρχία της Κίνας. Οι ΗΠΑ παρέχουν φορολογικές επιδοτήσεις σε τοπικούς κατασκευαστές που προβαίνουν σε συνεργασίες, ενώ η Ford ηγείται της προσπάθειας για την ενίσχυση της παραγωγής μπαταριών στις ΗΠΑ. Η Volkswagen και η Bosch συνεργάζονται για την κατασκευή μπαταριών EV, η Eurocell πρόκειται να δημιουργήσει ένα gigafactory στην Ολλανδία και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen και Mercedes-Benz υπέγραψαν συμφωνία με τον Καναδά για την παραγωγή πρώτων υλών.

Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ενεργοβόρα και τα σπάνια ορυκτά που απαιτούνται για τις μπαταρίες τους δεν επαρκούν Facebook Twitter
Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου /Φωτ: EPA

Φυσικά δεν θα πρέπει να παραμερίσουμε και το κομμάτι του logistics, όπου σε όλο το δίκτυο γίνονται προσπάθειες για μεταφορές με χαμηλές εκπομπές ρύπων. Μια μελέτη από τις φινλανδικές εταιρείες Recser Oy και Lassila & Tikanoja το 2023 διαπίστωσε ότι η χρήση ανακτημένων υλικών στην κατασκευή μπαταριών μπορεί να εξαλείψει τις εκπομπές ρύπων μέχρι και 98%.

Μέσα από συγκεκριμένη επεξεργασία μια χρησιμοποιημένη μπαταρία μπορεί να έχει απόδοση πάνω από το 90%.Οι ανακυκλωμένες μπαταρίες λιθίου προσφέρουν αρκετό νικέλιο, λίθιο και κοβάλτιο. Παράλληλα, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, βιομηχανικές εγκαταστάσεις, ακόμη και κατοικίες. Παράδειγμα βιομηχανικής κλίμακας είναι η Northvolt, συνεργάτης της Volvo, που σχεδιάζει να ανοίξει εργοστάσιο ανακύκλωσης μπαταριών στη Σουηδία με ετήσια δυναμικότητα 125.000 μονάδων. Η Northvolt παράγει επίσης διάφορα μεγέθη αρθρωτών συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας ιόντων λιθίου για βιομηχανικούς σκοπούς, αποθήκευση και κατασκευή ενεργειακών δικτύων χωρίς άνθρακα.

Τέλος, στην κατασκευή των μπαταριών μπαίνουν και νέα υλικά που έχουν ως στόχο την ενίσχυση της απόδοσης και τη μείωση των εκπομπών ρύπων στις μπαταρίες. Τα νέα υλικά, κυρίως το πυρίτιο, αυξάνουν την ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών μεταξύ 40%-80% και προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση υλικού, ενώ προσφέρουν μεγαλύτερη αντοχή και χαμηλότερο κόστος παραγωγής.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόμπελ Ειρήνης και Μέση Ανατολή: Ο Τραμπ κοντά σε μια ιστορική συμφωνία

Διεθνή / Νόμπελ Ειρήνης και Μέση Ανατολή: Ο Τραμπ κοντά σε μια ιστορική συμφωνία

Ο Ντόναλντ Τραμπ βρίσκεται κοντά στη μεγαλύτερη διπλωματική επιτυχία της προεδρίας του: συμφωνία ειρήνης Ισραήλ–Χαμάς - Όμηροι, εκεχειρία και πολιτικές ισορροπίες καθορίζουν το αποτέλεσμα
LIFO NEWSROOM
Το Ευρωκοινοβούλιο αποφάσισε: «Μπριζόλα», «μπιφτέκι», «λουκάνικο» είναι λέξεις μόνο για κρέας

Διεθνή / Το Ευρωκοινοβούλιο αποφάσισε: «Μπριζόλα», «μπιφτέκι», «λουκάνικο» είναι λέξεις μόνο για κρέας

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της απαγόρευσης όρων όπως «μπιφτέκι», «μπριζόλα» και «λουκάνικο» για φυτικά προϊόντα - Αγρότες υπέρ, καταναλωτές και βιομηχανία τροφίμων κατά — Τι σημαίνει η απόφαση για την αγορά vegan τροφίμων στην Ευρώπη
LIFO NEWSROOM
Μαντλίν ΜακΚάν: Ξεκίνησε η δίκη της 24χρονης που παρίστανε και παρενοχλούσε τους γονείς του αγνοούμενου κοριτσιού

Διεθνή / Μαντλίν ΜακΚάν: Ξεκίνησε η δίκη της 24χρονης που παρίστανε το αγνοούμενο κορίτσι

Τον Απρίλιο του 2024, η Τζούλια Βάντελτ τηλεφώνησε περισσότερες από 60 φορές σε μία ημέρα στους γονείς της Μαντλίν - «Δώστε μου μία ευκαιρία, δεν είμαι ψεύτρα», εκλιπαρούσε σε ένα μήνυμα που είχε αφήσει στον τηλεφωνητή της οικογένειας
LIFO NEWSROOM
Εκεχειρία στη Γάζα: Ισραήλ και Χαμάς συμφώνησαν μετά από δύο χρόνια πολέμου - Τι περιλαμβάνει η πρώτη φάση

Διεθνή / Εκεχειρία στη Γάζα: Ισραήλ και Χαμάς συμφώνησαν μετά από δύο χρόνια πολέμου - Τι περιλαμβάνει η πρώτη φάση

Μετά από δύο χρόνια αιματηρού πολέμου, Ισραήλ και Χαμάς καταλήγουν σε συμφωνία εκεχειρίας με μεσολάβηση του Ντόναλντ Τραμπ - Όλοι οι όμηροι απελευθερώνονται, αρχίζει η απόσυρση του ισραηλινού στρατού και ανοίγει ο δρόμος για ειρήνη στη Μέση Ανατολή
LIFO NEWSROOM
Διαδηλώσεις στο Εκουαδόρ: Οργή για την κατάργηση της επιδότησης καυσίμων

Διεθνή / Διαδηλώσεις στο Εκουαδόρ: Οργή για την κατάργηση της επιδότησης καυσίμων

Διαδηλωτές επιτέθηκαν στο αυτοκίνητο του Προέδρου του Ισημερινού, Ντάνιελ Νόμποα, κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων για την κατάργηση της επιδότησης καυσίμων. Πέντε άτομα συνελήφθησαν και η κατάσταση έκτακτης ανάγκης συνεχίζεται.
LIFO NEWSROOM
Ιλαρία Σάλις: Από τα ουγγρικά κελιά στο Ευρωκοινοβούλιο - Το σύμβολο της μάχης για τη δημοκρατία στην Ευρώπη

Διεθνή / Ιλαρία Σάλις: Από τα ουγγρικά κελιά στο Ευρωκοινοβούλιο - Το σύμβολο της μάχης για τη δημοκρατία στην Ευρώπη

Στις 23 Σεπτεμβρίου 2025, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε με οριακή πλειοψηφία υπέρ της διατήρησης της ασυλίας της, απορρίπτοντας το αίτημα των ουγγρικών αρχών για άρση της
LIFO NEWSROOM
Ισραήλ - Χαμάς: Ο Τράμπ ανακοίνωσε συμφωνία για απελευθέρωση των Ομήρων

Διεθνή / Ισραήλ - Χαμάς: Ο Τράμπ ανακοίνωσε συμφωνία για απελευθέρωση των Ομήρων

Κατάπαυση του πυρός στη Γάζα και συμφωνία μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς για απελευθέρωση των ομήρων  ανακοίνωσε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ πετυχαίνοντας έτσι ένα σημαντικό βήμα προς τη λήξη του πολέμου. 
LIFO NEWSROOM
«Τα στέλνουν να σκοτωθούν»: Κολομβιανοί μισθοφόροι εκπαιδεύουν παιδιά στον πόλεμο του Σουδάν

Διεθνή / «Τα στέλνουν να σκοτωθούν»: Κολομβιανοί μισθοφόροι εκπαιδεύουν παιδιά στον πόλεμο του Σουδάν

Πρώην στρατιώτες που στρατολογήθηκαν από ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας περιγράφουν πώς εκπαίδευαν ανήλικους μαχητές υπό την αιγίδα παραστρατιωτικών δυνάμεων
LIFO NEWSROOM