Το σχέδιο για τον Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αναφέρει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, που υποστηρίζει πως το έργχο έπρεπε να είχε υλοποιηθεί τουλάχιστον πριν από 10 χρόνια.

 

Παράλληλα, οι Συγκοινωνιολόγοι υπογραμμίζουν ότι χρειάζονται συμπληρωματικά μέτρα. «Το σχέδιο του Μεγάλου Περιπάτου στον Δήμο Αθηναίων είναι μια μεγάλη παρέμβαση, με φιλοσοφία που κατ' αρχήν εξυπηρετεί τους στόχους της βιώσιμης κινητικότητας και της καλύτερης ποιότητας ζωής στην πόλη», αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους.

 

«Το εγχείρημα είναι μεγάλο και έπρεπε να είχε επιχειρηθεί τουλάχιστον μια δεκαετία πριν (π.χ. με την εφαρμογή του σχεδίου ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων)», επισημαίνουν και σημειώνουν ότι όπως και σε όλες τις μεγάλες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις που έχουν γίνει στο παρελθόν «τις πρώτες μέρες εφαρμογής των μέτρων οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία (όπως και οι αντιδράσεις) είναι σημαντικές αλλά μειώνονται δραστικά τις επόμενες μέρες/εβδομάδες».

 

Ο τελικός στόχος είναι η ισορροπία του συστήματος μεταφορών της πόλης, όχι με διοχέτευση της κυκλοφορίας σε άλλους άξονες, αλλά με περιορισμό της χρήσης του ΙΧ και την επιλογή άλλων μέσων για την μετακίνηση προς και από το κέντρο της Αθήνας, υπογραμμίζουν οι Συγκοινωνιολόγοι. «Ο στόχος αυτός δεν επιτυγχάνεται σε διάστημα λίγων ημερών καθώς προϋποθέτει την επαρκή ενημέρωση των μετακινούμενων για τα νέα μέτρα κινητικότητας και την αλλαγή της συμπεριφοράς και του τρόπου μετακίνησης, η οποία απαιτεί σαφώς μεγαλύτερο χρονικό διάστημα», σημειώνουν.

 

Επισημαίνουν όμως ότι δεν αρκεί η εφαρμογή μέτρων που αφορούν μόνο την κεντρική περιοχή, αλλά «η συστηματική και σταδιακή εφαρμογή βασικών συμπληρωματικών μέτρων όπως η αναβάθμιση του συστήματος ΜΜΜ, η δημιουργία αξόνων πεζών και ποδηλάτου προς και από το κέντρο της Αθήνας, η λήψη μέτρων για την προστασία των ευάλωτων ομάδων χρηστών (πεζοί, ΑΜΕΑ, ποδηλάτες, δικυκλιστές), η διαχείριση της στάθμευσης».

 

Η πιλοτική εφαρμογή του Μεγάλου Περιπάτου δίνει τη δυνατότητα αξιολόγησης των μέτρων και λήψης διορθωτικών παρεμβάσεων όπου κριθεί σκόπιμο, επισημαίνει ακόμη η ανακοίνωση. «Αυτή τη στιγμή είναι νωρίς να κρίνουμε τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά τη φάση υλοποίησης του πιλοτικού έργου», αναφέρουν οι Συγκοινωνιολόγοι που τονίζουν ότι μετά την πιλοτική εφαρμογή και την αξιολόγηση θα πρέπει να ακολουθήσει η οριστική εφαρμογή «αφού πρώτα εκπονηθούν όλες οι απαραίτητες μελέτες (αρχιτεκτονικές, συγκοινωνιακές, πολεοδομικές, περιβαλλοντικές κτλ.), ώστε να επιτευχθεί τόσο ο στόχος της αισθητικής αναβάθμισης του κέντρου, όσο και η δημιουργία κατάλληλων συμπληρωματικών υποδομών για την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων».

 

Οι προτάσεις του συλλόγου υποψήφιων διδακτόρων στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο

 

Από την πλευρά του, ο σύλλογος υποψήφιων διδακτόρων στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο υπογραμμίζει την ανάγκη για μια ολιστική προσέγγιση, που θα προσεγγίζει συνολικά τον κοινωνικό-οικονομικό χαρακτήρα του κέντρου, την προσβασιμότητα και το δημόσιο χαρακτήρα των κοινόχρηστων χώρων. 

 

Παράλληλα επισήμαινει την ανάγκη τα νέα μέτρα να υλοποιηθούν σε περιοχές του κέντρου της πόλης με οξυμένα προβλήματα, όπως η Κυψέλη, τα Εξάρχεια και του Γκύζη, αντί για ήδη «προνομιακές» περιοχές του όπως η Ηρώδου Αττικού. Τέλος επισημαίνει την ανάγκη να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην επίπτωση των πεζοδρομήσεων στο παραδοσιακό εμπόριο και τις υπάρχουσες χρήσεις και αξίες της γης.