Μοντιλιάνι: Το κρυμμένο πορτρέτο κάτω από ένα αριστουργηματικό έργο του διάσημου ζωγράφου

Όταν ο Μοντιλιάνι «εξαφάνισε» το πρόσωπο της πρώην ερωμένης του Facebook Twitter
Αναδημιουργία του «κρυμμένου» πορτραίτου της Μπέατρις Χέιστινγκς από τον Μοντιλιάνι, όπως δημιουργήθηκε από την Oxia Palus χρησιμοποιώντας τεχνικές AI.
0

Το 1914 η ποιήτρια και συγγραφέας Μπέατρις Χέιστινγκς μετακόμισε στο Παρίσι και εκεί έγινε διάσημη στους μποέμ κύκλους λόγω της φιλίας της με τον Μαξ Ζακόμπ.

Μοιράστηκε ένα διαμέρισμα στο Montparnasse με τον Αμεντέο Μοντιλιάνι και έγινε ερωμένη του και μοντέλο για αμέτρητους πίνακες, συμπεριλαμβανομένου του σπουδαίου έργου του 1916, Seated Nude.

Οι ερευνητές σήμερα βρήκαν κάτω από ένα πορτραίτο του διάσημου ζωγράφου που πέθανε στο Παρίσι το 1920 μια δεύτερη εικόνα που την αναδημιούργησαν φέροντας στο φως το πρόσωπο της ερωμένης του και φυσικά πλαισίωσαν την «ανακάλυψη» με μια εικασία ότι ο Μοντιλιάνι ήθελε να τη διαγράψει από τη ζωή του και τη μνήμη του ζωγραφίζοντας μια άλλη γυναίκα πάνω από το πορτραίτο της.

Η επιστήμη και η τεχνολογία έναν αιώνα αργότερα αποκάλυψαν το μυστικό του πίνακα και ανακατασκεύασαν το χαμένο πορτραίτο με τα χρώματα και την υφή που είχε το πρωότυπο έργο.

Όταν ο Μοντιλιάνι «εξαφάνισε» το πρόσωπο της πρώην ερωμένης του Facebook Twitter
Amedeo Modigliani, Portrait of a Girl, 1917. Φωτο: Tate

Το πρόσωπο της Χέιστινγκς βρισκόταν κάτω από το Πορτραίτο ενός Κοριτσιού, ένα αριστουργηματικό έργο του 1917 που ανήκει στην Tate. Το 2018 αποκαλύφθηκε με χρήση ακτίνων Χ ένα φανταστικό περίγραμμα μιας φιγούρας ολόσωμης και η τότε επιμελήτρια Nancy Ireson, είχε διατυπώσει την πιθανότητα να είναι πορτρέτο του Χέιστινγκς και ότι ο Μοντιλιάνι «ίσως την είχε ζωγραφίσει» μετά το τέλος της έντονης διετούς σχέσης τους το 1916.

Τώρα ένας νευροεπιστήμονας και ένας φυσικός στο University College London έχουν χρησιμοποιήσει αυτήν την ακτινογραφία και την ανάλυση των πινάκων του Μοντιλιάνι δημιουργώντας αλγόριθμους για να κοιτάξουν κάτω από την επιφάνεια της εικόνας και να αποκαλύψουν το «μυστικό» πορτρέτο της.

Ο Anthony Bourached και ο George Cann, είναι επικεφαλής του έργου «NeoMasters» μέσω μιας εταιρείας που ονομάζεται Oxia Palus που το φιλόδοξο σχέδιό τους είναι να ανακαλύψουν ξανά κρυμμένους πίνακες σε καμβάδες που επαναχρησιμοποιήθηκαν από καλλιτέχνες, οι οποίοι ίσως ήταν πολύ φτωχοί για να αγοράσουν προμήθειες ή ήταν δυσαρεστημένοι με τις αρχικές τους συνθέσεις.

Ο Cann υποστηρίζει ότι αυτό το έργο θα μπορούσε να εμβαθύνει την κατανόηση της τέχνης: «Υπάρχουν δυνητικά χιλιάδες έργα τέχνης εκεί έξω που είναι κρυμμένα κάτω από στρώματα βαφής. Τα επόμενα χρόνια, θα μπορέσουμε να φωτίσουμε αυτή τη σκοτεινή περιοχή».

Όταν ο Μοντιλιάνι «εξαφάνισε» το πρόσωπο της πρώην ερωμένης του Facebook Twitter
Tο 2018 αποκαλύφθηκε με χρήση ακτίνων Χ ένα φανταστικό περίγραμμα μιας ολόσωμης φιρούρας κάτω από το έργο Πορτραίτο ενός Κοριτσιού

Τα έργα του Μοντιλιάνι, ενός ζωγράφου που πέθανε από ασιτία και φυματίωση και δε μπόρεσε να πουλήσει τα έργα του όσο ήταν εν ζωή πωλούνται σήμερα σε αστρονομικές τιμές, όπως το  αριστούργημά του Reclining Nude, που πουλήθηκε το 2015 για 113 εκατομμύρια λίρες.

Η γεννημένη στη Νότια Αφρική Αγγλίδα συγγραφέας Μπέατρις Χέιστινγκς που αυτοκτόνησε το 1943, με γκάζι στο σπίτι της, ήταν η πρώτη σοβαρή σχέση του Μοντιλιάνι, μια θυελλώδης συνάντηση που κράτησε δυο χρόνια.

Μοιράστηκαν το πάθος για την ανάγνωση και την ποίηση αλλά και την αγάπη για τις καταχρήσεις, το αψέντι, το κρασί και το χασίς. Χώρισαν επεισοδιακά όπως επεισοδιακή ήταν και η σχέση τους.

Ο Μοντιλιάνι σύμφωνα με τον κορυφαίο εμπειρογνώμονα στο έργο του Kenneth Wayne δήλωσε στον Γκάρντιαν ότι ο Μοντιλιάνι φιλοτέχνησε τουλάχιστον 14 πίνακες της Χέιστινγκς από το 1914 έως το 1916 και πιστεύει ότι οπτικά τον επηρέασε αφού εκείνη την περίοδο ανάπτυξε στο ύφος του με τα επιμήκη πρόσωπα και τους λαιμούς και με επιρροή από την αφρικανική τέχνη.

Όσον αφορά τη διαδικασία αναδημιουργίας του πίνακα, ο Bourached είπε: «Χρησιμοποιώντας τυπικές μαθηματικές τεχνικές, οι άκρες και τα περιγράμματα των έργων του Μοντιλιάνι μπορούν να θεωρηθούν σαν να έχουν σχεδιαστεί με κιμωλία σε έναν πίνακα». Θεωρώντας ότι ήρθε η στιγμή να ανακαλύψουμε μια νέα πτυχή στην τέχνη του σπουδαίου Ιταλού ζωγράφου.

 Το «κρυμμένο» πορτρέτο θα προβληθεί στη γκαλερί Lebenson στο Shoreditch, από έως τις 25 Ιουνίου.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM
Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Καθώς όλο και περισσότερα θερινά σινεμά ανοίγουν, η συνέχεια ενός απέθαντου franchise, το φρέσκο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωστή Χαραμουντάνη και το κινηματογραφικό companion piece του νέου άλμπουμ του Weeknd είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες που επιχειρούν να φέρουν τους θεατές πίσω στις αίθουσες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
hjnrjh

Πολιτισμός / ΕΣΩ 2025: Oι σημαντικότερες στιγμές στην κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου

Η 13η ΕΣΩ: 'Αγκαλιάζοντας το Χάος σ’ έναν Έξυπνο Κόσμο' ολοκληρώθηκε, την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ακριβώς όπως υποσχέθηκε, σαν αγκαλιά, που εμπεριέχει την ρευστότητα του σύγχρονου, διασυνδεδεμένου κόσμου μας που, διαρκώς, αλλάζει.
ΜΕΛΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ-ΠΟΛΛΑΤΟΥ
Έρχεται στο Μεσολόγγι ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Πολιτισμός / Μεσολόγγι: Έρχεται ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Ανακοινώθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για την έναρξη του επετειακού κύκλου των 200 χρόνων από την ηρωική Έξοδο - Η αποκάλυψη του Νίκου Αλάγια για τον πατέρα του που μετανάστευσε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1960
LIFO NEWSROOM
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Δείτε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2400 χρόνια

Πολιτισμός / Δείτε πώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2.400 χρόνια - Το εντυπωσιακό «παιχνίδι» με το φως

O καθηγητής Juan de Lara του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με την βοήθεια της τεχνολογίας έδειξε πώς οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές φωτισμού για να μετατρέψουν το εσωτερικό του Παρθενώνα σε ένα εντυπωσιακό θέαμα
LIFO NEWSROOM