Ιταλός μελετητής ισχυρίζεται ότι ανακάλυψε τον «παλαιότερο Καραβάτζιο»

Ιταλός μελετητής ισχυρίζεται ότι ανακάλυψε τον «παλαιότερο Καραβάτζιο» Facebook Twitter
«Το Αγόρι που Καθαρίζει Φρούτο» / Λάδι σε καμβά / Φωτογραφία: DeAgostini/Getty Images
0

Ο τελευταίος γνωστός πίνακας του Καραβάτζιο, τον οποίο φιλοτέχνησε λίγο πριν τον θάνατό του, είναι το «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας» (1610).

Στο ερώτημα για τον πρώτο πίνακα του εμβληματικού μπαρόκ ζωγράφου, οι μελετητές διχάζονται. Τώρα, ο Ιταλός ερευνητής της Μπαρόκ,Gianni Papi, ισχυρίζεται ότι ανακάλυψε τον παλαιότερο γνωστό πίνακα του Καραβάτζιο.

«Το Αγόρι που Καθαρίζει Φρούτο» έχει πολλές εκδοχές, αλλά ο Papi, λέει ότι τελικά εντόπισε το χαμένο πρωτότυπο, σύμφωνα με το Art Net. «Εάν αυτό αληθεύει, μια ανάλυση με ακτίνες Χ έφερε στην επιφάνεια διάφορες τροποποιήσεις στον καμβά που δείχνουν ότι ο διάσημος Ιταλός καλλιτέχνης τον είχε χρησιμοποιήσει αρχικά, για να ζωγραφίσει ένα μικρό σκύλο» γράφει το δημοσίευμα.

Οι ερμηνείες κλασικών βιβλικών σκηνών, το δράμα των οποίων ενισχύεται από την αριστοτεχνική χρήση του φωτός και της σκιάς από τον Καραβάτζιο, είχαν ως αποτέλεσμα, αριστουργήματα όπως την Ιουδήθ που αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη (περ. 1598) και τον Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ (περ. 1609) που άλλαξαν την πορεία της ιταλικής μπαρόκ ζωγραφικής και συνεχίζουν να εντυπωσιάζουν το σύγχρονο κοινό.

Πριν ο Καραβάτζιο αναδειχθεί στην ιδιοφυΐα της Μπαρόκ και σε έναν από τους πιο εμβληματικούς εκπροσώπους της Αναγεννησιακής Τέχνης, ήταν ένας ακόμη «εξαθλιωμένος καλλιτέχνης που αγωνιζόταν να επιβιώσει στη Ρώμη». Είχε φτάσει από τη γενέτειρά του, το Μιλάνο, σε ηλικία 20 ετών το 1592.. Τελικά βρήκε δουλειά δημιουργώντας απλές ζωγραφιές λουλουδιών και φρούτων στο μεγάλο εργαστήριο του καλλιτέχνη Τζουζέπε Τσέζαρι, (Giuseppe Cesari).

Για εκείνη την περίοδο της ζωής του, ελάχιστα έργα έχουν τεκμηριωθεί ως αυθεντικά, από τους ειδικούς. Ένα από αυτά, αφορά το «Αγόρι που Καθαρίζει Φρούτο», το οποίο θεωρείται το παλαιότερο γνωστό έργο του. Εκτιμάται ότι ο πίνακας χρονολογείται στο 1592, πριν ο Καραβάτζιο ενταχθεί στο εργαστήριο του Τσέζαρι, ή λίγο αργότερα, στο 1593.

Ιταλός μελετητής ισχυρίζεται ότι ανακάλυψε τον «παλαιότερο Καραβάτζιο» Facebook Twitter
«Το Αγόρι που Καθαρίζει Φρούτο», Καραβάτζιο / Λάδι σε καμβά / Φωτογραφία: DeAgostini/Getty Images

Μια ομάδα μελετητών, πιστεύει, ότι ο Καραβάτζιο κατασκεύασε και πούλησε αρκετές εκδοχές του έργου για μικροποσά και δεν αποκλείεται, ορισμένες εξ΄αυτών, να ήταν αντίγραφα που δημιουργήθηκαν από άλλους.

Ορισμένες από τις πιο προβεβλημένες εκδόσεις, ανήκουν στο Μουσείο Longhi στη Φλωρεντία, στη Συλλογή Ishizuka του Τόκιο και στη Βασιλική Συλλογή του Ηνωμένου Βασιλείου. Για ορισμένες από τις περίπου δέκα που έχουν διασωθεί, έχουν διατυπωθεί στο παρελθόν υποθέσεις, πως θα μπορούσαν να είναι το αρχικό πρωτότυπο.

Ο Papi έρχεται να προστεθεί σε αυτές τις υποθέσεις. Ο πίνακας περιγράφηκε ως αντίγραφο δημιουργημένο «μετά» τον Καραβάτζιο, όταν πωλήθηκε σε δημοπρασία στην Ευρώπη πέρυσι. Όταν ο νέος κάτοχός του υποψιάστηκε κάτι διαφορετικό, ζήτησε τη γνώμη του Papi. Μετά τη διενέργεια διαφόρων δοκιμών, ο κορυφαίος μελετητής της τέχνης του 17ου αιώνα υποστήριξε δημοσίως το έργο.

Πιστεύει ότι πρόκειται για το χαμένο πρωτότυπο «Αγόρι που Καθαρίζει Φρούτα», σύμφωνα με δημοσίευμα της El Pais.

Η ανάλυση που «εμφάνισε» έναν σκύλο πίσω από το «Αγόρι που Καθαρίζει Φρούτο»

Έπειτα από την αρχική μελέτη του έργου, ο Papi κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα καλύτερα διατηρημένα τμήματα συνάδουν με «την ποιότητα του χεριού» του Καραβάτζιο. Ωστόσο, όταν το έργο υποβλήθηκε σε ανάλυση με ακτίνες Χ, ο ιστορικός τέχνης βρέθηκε προ εκπλήξεως. Προς το κάτω μέρος του καμβά, περίπου ανάμεσα στα χέρια του αγοριού και τα φρούτα που ξεφλουδίζει, υπάρχει η σιλουέτα ενός μικρού σκύλου που κοιτάζει προς τα επάνω το αγόρι με το στόμα μισάνοιχτο.

Την ίδια ώρα, άλλες περιοχές παρουσιάζουν «τα απομεινάρια ενός τοπίου, υποστηρίζοντας τη θεωρία ότι ο καμβάς επαναχρησιμοποιήθηκε». Κάποια στιγμή, φέρεται το στήριγμα να έχει τροποποιηθεί για να προσαρμοστεί το μέγεθός του στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του ζωγράφου.

Για τον Papi, αυτό το «εύρημα» είναι το «ουσιώδες στοιχείο για την εξακρίβωση της συγγραφής», όπως δήλωσε στην ισπανική εφημερίδα. Παρέχει κάποιες ενδείξεις ότι ο καλλιτέχνης πειραματιζόταν με διάφορες ιδέες πριν επινοήσει τη σύνθεση του «Boy Peeling Fruit» και ότι ήταν αναγκασμένος να είναι λιτός.

«Ίσως ο σκύλος να ήταν μέρος μιας προηγούμενης σύνθεσης», σκέφτηκε ο Papi.

Πιστεύει, ότι η μουσούδα του σκύλου μετατράπηκε τελικά στις σκιές που έριξε στο πουκάμισο του αγοριού το χέρι του και το φρούτο. Στην περίπτωση που ο Ιταλός μελετητής έχει δίκιο, «τώρα καταλαβαίνουμε γιατί αυτές οι ίδιες περιοχές σκιών επαναλαμβάνονται στις υπόλοιπες διαφορετικές παραλλαγές και ποια είναι η προέλευσή τους».

Ενώ ο ιδιοκτήτης του πίνακα παραμένει ανώνυμος, φαίνεται ότι είχε ισχυρή διαίσθηση πως είναι πιθανό να έχει στην κατοχή του έναν αυθεντικό Καραβάτζιο.

«Μήπως ο πίνακας είναι ο ίδιος ακριβώς πίνακας με την ένδειξη Le jeune marchand de fruits, "μετά Καραβάτζιο", που πωλήθηκε από τον οίκο δημοπρασιών Horta των Βρυξελλών στις 23 Ιανουαρίου 2024;» διερωτάται το Art Net. Εκείνη η παρτίδα απέφερε το εντυπωσιακό ποσό των 135.000 ευρώ (146.182 δολάρια). 

Εάν ο πίνακας επαληθευτεί, ακόμη και η τιμή των 150.000 δολαρίων «θα ήταν κλέψιμο» σχολιάζει το Art Net.  Πέρυσι, ο πίνακας Ecce Homo του Καραβάτζιο πωλήθηκε σε Βρετανό συλλέκτη έναντι 36 εκατομμυρίων ευρώ (39 εκατομμυρίων δολαρίων). Πριν επικυρωθεί η αυθεντικότητά του η τιμή του ανερχόταν μόλις στα 1.500 ευρώ.  

Με πληροφορίες από EL PAÍS, Art Net

 
 
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Πολιτισμός / Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Η επιτροπή σημείωσε ότι ο Κρασναχορκάι βραβεύεται «για τη μαγνητική, εκτενή πρόζα του που με υπομονετική ένταση και φιλοσοφική οξύτητα αποκαλύπτει το χάος, την ειρωνεία και τη μοναξιά του ανθρώπινου πολιτισμού»
LIFO NEWSROOM
Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM