Τι μυστικά έκρυβε ο τελευταίος πίνακας του Καραβάτζιο;

Τι μυστικά έκρυβε ο τελευταίος πίνακας του Καραβάτζιο; Facebook Twitter
Καραβάτζιο, To Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας (1610), Λάδι σε καμβά Φωτ.: Palazzo Zevallos Stigliano, Νάπολη
0

Ο τελευταίος γνωστός πίνακας του Καραβάτζιο, που φιλοτέχνησε λίγο πριν τον θάνατό του, το συγκλονιστικό «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας» (1610), μαζί με όλες τις εντυπωσιακές λεπτομέρειες της νέας αποκατάστασής του, αποτελεί τμήμα της έκθεσης «Καραβάτζιο 2025», που παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο στο Palazzo Barberini της Ρώμης και θα διαρκέσει μέχρι το καλοκαίρι.

Αυτή η νέα αποκατάσταση του τελευταίου πίνακα του Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζιο (Michelangelo Merisi da Caravaggio, 1571 - 1610), περισσότερο γνωστού ως Καραβάτζιο, αποκάλυψε λεπτομέρειες που είχαν παραμείνει κρυμμένες εδώ και καιρό, κάτω από στρώματα προηγούμενων κακών αποκαταστάσεων. Νέα ερωτήματα εγείρονται πλέον σχετικά με τα όσα νομίζαμε πως γνωρίζαμε για το «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας», που το κοινό πλέον μπορεί να θαυμάσει στη μεγάλη έκθεση της Ρώμης με έργα του μεγάλου Ιταλού ζωγράφου με τίτλο «Καραβάτζιο 2025».

Ο πίνακας απεικονίζει τη στιγμή μετά τη σύλληψη της παρθένου Αγίας Ούρσουλας από τους Ούνους. Σε αντίθεση με τους συντρόφους της που σφαγιάστηκαν, ο βασιλιάς των Ούνων Αττίλας ερωτεύτηκε τη σεμνότητα και την απαράμιλλη ομορφιά της. Όταν εκείνη αρνήθηκε την πρόταση γάμου που της έκανε, τη σημάδεψε με ένα βέλος. Η Ούρσουλα εμφανίζεται να κοιτάζει έκπληκτη το βέλος που εξέχει από το στήθος της.

Ο Καραβάτζιο φιλοτέχνησε το «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας» (1610) μόλις έναν μήνα πριν από τον θάνατό του, ύστερα από ανάθεση του Πρίγκιπα Μαρκαντόνιο Ντόρια.

Οι προηγούμενες προσπάθειες αποκατάστασης του κατεστραμμένου σε μεγάλη έκταση πίνακα ήταν αρκετά συντηρητικές, αφήνοντας ορισμένα μέρη της σύνθεσης ασαφή μέχρι και σήμερα. Ωστόσο, χάρη στις νέες τεχνικές απεικόνισης με ακτίνες Χ, οι ειδικοί κατάφεραν να εντοπίσουν κρυμμένα στοιχεία του πίνακα, τα οποία αναδείχθηκαν με μια νέα προσπάθεια καθαρισμού.

Τι μυστικά έκρυβε ο τελευταίος πίνακας του Καραβάτζιο; Facebook Twitter
Καραβάτζιο, Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη (1598–1599), Λάδι σε καμβά Φωτ.: Galleria Nazionale d'Arte Antica at Palazzo Barberini, Ρώμη

Πέρα από τη βελτίωση της λαμπρότητας των χρωμάτων του πίνακα, το έργο της αποκατάστασης, που πραγματοποιήθηκε από τη Laura Cibrario και τη Fabiola Jatta, οδήγησε σε τρεις σημαντικές αποκαλύψεις νέων στοιχείων του πίνακα. Η πιο σημαντική από αυτές είναι η άκρη της μύτης ενός στρατιώτη και η περίμετρος του κράνους του, ακριβώς στα δεξιά του Αττίλα, που προηγουμένως δεν διακρίνονταν καθόλου. Σε άλλα σημεία, ο καθαρισμός έχει βοηθήσει τους ειδικούς να κατανοήσουν καλύτερα αδιευκρίνιστα τμήματα του έργου.

Για παράδειγμα, νέες λεπτομέρειες έχουν φανερωθεί στο πρόσωπο της φιγούρας που φοράει καπέλο, που ενδεχομένως να είναι προσκυνητής. Η τρίτη αποκάλυψη βοηθά να αποσαφηνιστεί ένα ακόμα συγκεχυμένο στοιχείο της σύνθεσης: το κράνος ακριβώς πάνω από το κεφάλι της Ούρσουλας. Μπορούμε πλέον να δούμε καθαρά ότι πρόκειται για έναν στρατιώτη και ότι το προστατευτικό κάλυμμα στο κεφάλι του έχει μια σχισμή στα μάτια που του επιτρέπει να βλέπει.

Οι τρεις φιγούρες που αποκαλύφθηκαν «εμπλουτίζουν την ιστορία του δράματος της Αγίας Ούρσουλας», σύμφωνα την ανακοίνωση που εξέδωσε η «Intesa Sanpaolo», ο ιταλικός διεθνής τραπεζικός όμιλος, στον οποίο ανήκει το έργο.

Ο Καραβάτζιο φιλοτέχνησε το «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας» (1610) μόλις έναν μήνα πριν από τον θάνατό του, ύστερα από ανάθεση του Πρίγκιπα Μαρκαντόνιο Ντόρια. Η αυθεντικότητά του τελούσε υπό αμφισβήτηση, μέχρι το 1980, όταν εντοπίστηκε αναφορά σε αυτό σε μια επιστολή από τα αρχεία της οικογένειας Ντόρια.

Ο Καραβάτζιο ολοκλήρωσε πολύ γρήγορα τον πίνακα, καθώς επρόκειτο να φύγει για το Πόρτο Έρκολε,  όπου τελικά και πέθανε στις 18 Ιουλίου 1610, σε ηλικία 38 ετών. Όταν παραδόθηκε το έργο, το βερνίκι δεν είχε στεγνώσει εντελώς και η έκθεσή του στον ήλιο προκάλεσε μόνιμη ζημιά στην επιφάνειά του. Στο πέρασμα του χρόνου, η φθορά στον πίνακα συνεχίστηκε ενώ επίσης υποβλήθηκε σε αποτυχημένες προσπάθειες να περαστούν ξανά τα χρώματα.

Τι μυστικά έκρυβε ο τελευταίος πίνακας του Καραβάτζιο; Facebook Twitter
Καραβάτζιο, Η Αγία Αικατερίνη της Αλεξάνδρειας (1598), Λάδι σε καμβά Φωτ.: Μουσείο Τίσεν-Μπορνεμίσα, Μαδρίτη

Το έργο φυλάσσεται στη συλλογή της «Intesa Sanpaolo» από το 1972 και συνήθως εκτίθεται στο μουσείο της τράπεζας στη Νάπολη. Μια πρώτη αποκατάσταση που έλαβε χώρα μεταξύ 2003 και 2004, αποκάλυψε, μεταξύ άλλων, το χέρι που απλώνεται ανάμεσα στις κεντρικές φιγούρες του πίνακα, όπως και μια κουρτίνα στο βάθος, υποδηλώνοντας ότι το επεισόδιο διαδραματίζεται στη σκηνή του βασιλιά των Ούνων, Αττίλα.

Χάρη στην τελευταία προσπάθεια καθαρισμού, έχουμε μια ακόμη καλύτερη εικόνα των αρχικών προθέσεων του Καραβάτζιο, όσον αφορά τον πίνακα, αν και ορισμένα στοιχεία έχουν χαθεί για πάντα.

«Η κατάσταση του πίνακα δεν είναι ακόμα ικανοποιητική, καθώς ο πίνακας υπέστη σοβαρές ζημιές στο παρελθόν», υποστηρίζει η Maria Cristina Terzaghi, ιστορικός τέχνης και μία από τις επιμελήτριες της έκθεσης «Καραβάτζιο 2025». «Είναι αδύνατο να ανακτηθεί ολόκληρη η εικόνα. Ακόμη και το κεφάλι που αποκαλύφθηκε δεν έχει ανακτηθεί πλήρως, αλλά μπορεί κανείς να το δει πολύ καλύτερα από πριν».

Η εντυπωσιακή έκθεση «Καραβάτζιο 2025» έχει προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον του κοινού ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και μια σοβαρή επιστημονική εργασία που φωτίζει τη ζωή και το έργο του αγαπημένου Ιταλού δεξιοτέχνη του μπαρόκ. Τα 24 αριστουργήματά του παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά στην έκθεση· σε αυτά συμπεριλαμβάνονται σημαντικά διεθνή δάνεια από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το Ινστιτούτο Τέχνης του Ντιτρόιτ, την Εθνική Πινακοθήκη της Ιρλανδίας, το «Museo Nacional Thyssen-Bornemisza» στη Μαδρίτη και το «Royal Collection Trust» στο Λονδίνο. Η εργασία που προηγήθηκε της έκθεσης προσέφερε πολλές νέες ιστορικές και καλλιτεχνικές πληροφορίες. Αυτό οφείλεται στη μοναδική ευκαιρία που παρουσιάστηκε να τοποθετηθούν δίπλα-δίπλα πίνακες που συνήθως βρίσκονται σε απομακρυσμένες γωνιές του κόσμου, της Ιταλίας ή ακόμα και της ίδιας της Ρώμης.

Για παράδειγμα οι ειδικοί ανακάλυψαν απροσδόκητες ομοιότητες μεταξύ του «Πορτρέτου του Maffeo Barberini (περ. 1598), που εκτίθεται δημόσια για πρώτη φορά και της «Αγίας Αικατερίνης της Αλεξάνδρειας», από τη Συλλογή Thyssen-Bornemisza, η οποία ζωγραφίστηκε την ίδια χρονιά· και τα δύο θεωρούνται κορυφαία έργα αυτής της σπάνιας και πολύτιμης έκθεσης – επιστημονικής έρευνας.

Τι μυστικά έκρυβε ο τελευταίος πίνακας του Καραβάτζιο; Facebook Twitter
Καραβάτζιο, Οι Χαρτοκλέφτες (1594), Λάδι σε καμβά Φωτ.: Kimbell Art Museum, Fort Worth, Τέξας

Info
Η έκθεση «Καραβάτζιο 2025» στο Palazzo Barberini στη Ρώμη θα διαρκέσει έως τις 6 Ιουλίου 2025.

Με πληροφορίες από Artnet.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ