Η ανασκαφή σε μια εβραϊκή μεσαιωνική κοινότητα αποκαλύπτει τα μυστικά της διατροφής κοσέρ

Η ανασκαφή σε μια εβραϊκή μεσαιωνική κοινότητα αποκαλύπτει τα μυστικά της διατροφής κοσέρ Facebook Twitter
Άποψη των ανασκαφών στο St Aldates της Οξφόρδης. Credit: Oxford Archaeology
0

Μια ομάδα επιστημόνων, με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, και αρχαιολόγους από την Οξφόρδη, βρήκαν τα πρώτα στοιχεία της θρησκευτικής διατροφής μιας πρώιμης μεσαιωνικής εβραϊκής κοινότητας. Οι τροφές κοσέρ που βρέθηκαν είναι αυτές που συμμορφώνονται με τους εβραϊκούς διατροφικούς κανονισμούς του kashrut, που προέρχονται κυρίως από τον Λευιτικό και το Δευτερονόμιο.

Το κοσέρ είναι ένα σύνολο κανόνων διατροφής και από τις παλαιότερες γνωστές δίαιτες σε ολόκληρο τον κόσμο και η διατήρηση αυτών των διατροφικών νόμων είναι θεμελιώδες μέρος της καθημερινής ζωής. Είναι ένα βασικό μέρος αυτού που τους χαρακτηρίζει ως Εβραίους, τόσο μεταξύ των κοινοτήτων τους όσο και προς τον έξω κόσμο. Ανάμεσα στους κανόνες συγκαταλέγεται η απαγόρευση βρώσης συγκεκριμένων ειδών τροφής όπως το χοιρινό κρέας, τα οστρακοειδή και τα όλα τα είδη εντόμων εκτός από ορισμένα είδη ακρίδων.

Η εβραϊκή συνοικία της Οξφόρδης ιδρύθηκε γύρω από το St. Aldates τον δωδέκατο και τον δέκατο τρίτο αιώνα, μετά την πρόσκληση του William the Conqueror στους Εβραίους της Βόρειας Γαλλίας να εγκατασταθούν στην Αγγλία. Πρόσφατες ανασκαφές από τους αρχαιολόγους της Οξφόρδης στο St Aldates, στην ιστορική καρδιά της Οξφόρδης, αποκάλυψαν στοιχεία για δύο σπίτια, τα οποία σύμφωνα με μια μεσαιωνική απογραφή ανήκαν σε δύο εβραϊκές οικογένειες. Το ένα λέγεται ότι ήταν ένα από τα πιο σημαντικά ιδιωτικά σπίτια στην Οξφόρδη. Το St Aldate's είναι ένας δρόμος στην κεντρική Οξφόρδη της Αγγλίας, παλαιότερα ήταν γνωστός ως Fish Street. Ο δρόμος εκτείνεται νότια από το κέντρο της Οξφόρδης στο Carfax. 

Κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, οι αρχαιολόγοι βρήκαν μια πετρόχτιστη κατασκευή που χρονολογείται στα τέλη του 11ου και 12ου αιώνα. Μια αξιοσημείωτη συγκέντρωση οστών ζώων ανακαλύφθηκε σε αυτό το σημείο όπου κυριαρχούσαν τα κατοικίδια πτηνά (κυρίως χήνες) και με πλήρη απουσία οστών χοίρων, κάτι που δείχνει τη διατροφή κοσέρ. Τα οστά ψαριών προέρχονταν μόνο από είδη όπως η ρέγγα που είναι κοσέρ. Αυτός ο συνδυασμός ειδών υποδηλώνει μια εβραϊκή διατροφική υπογραφή, που αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά στη βρετανική ζωοαρχαιολογία και μόλις για τρίτη φορά στη μεσαιωνική Ευρώπη.

Η ανασκαφή σε μια εβραϊκή μεσαιωνική κοινότητα αποκαλύπτει τα μυστικά της διατροφής κοσέρ Facebook Twitter
Εβραϊκά αγγεία που βρέθηκαν στην ανασκαφή. Χρονολογούνται στα τέλη του 11ου ή 12ου αιώνα. Credit: University of Bristol]

Τα ευρήματα των αρχαιολόγων, που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο περιοδικό Archaeological and Anthropological Sciences, έδειξαν ότι τα εβραϊκά αγγεία πιθανώς χρησιμοποιήθηκαν μόνο για να μαγειρέψουν κρέατα από βοοειδή και αιγοπρόβατα. Τα αποδεικτικά στοιχεία για την επεξεργασία χοίρων δεν υπήρχαν εντελώς.

Η δρ. Julie Dunne από τη Σχολή Χημείας του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, δήλωσε: «Αυτό είναι ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα για το πώς βιομοριακές πληροφορίες που εξήχθησαν από την μεσαιωνική κεραμική και συνδυάστηκαν με αρχαία έγγραφα και οστά ζώων, παρείχαν μια μοναδική εικόνα για τις 800 ετών εβραϊκές διατροφικές πρακτικές».

Αυτή είναι η πρώτη μελέτη του είδους της που μπόρεσε να εντοπίσει την πρακτική της διατήρησης του κοσέρ, με τις σχετικές τελετουργικές πρακτικές τροφίμων σε πήλινα αγγεία και βάζα.

Ο Δρ Lucy Cramp, ο οποίος είναι λέκτορας στο Τμήμα Ανθρωπολογίας και Αρχαιολογίας στο Μπρίστολ, και είναι συν-συγγραφέας της μελέτης, πρόσθεσε: «Οι ανθρώπινες διατροφικές επιλογές βασίζονται σε πολύ περισσότερα από τη διαθεσιμότητα ή το θερμιδικό περιεχόμενο. Αυτό που είναι πραγματικά συναρπαστικό είναι πώς αυτή η απόδειξη για τα διατροφικά πρότυπα στη Μεσαιωνική Οξφόρδη μας ενημερώνει για την ποικιλία των πολιτιστικών πρακτικών και πεποιθήσεων που υπήρχαν στο παρελθόν, όπως σήμερα».

Η ανασκαφή σε μια εβραϊκή μεσαιωνική κοινότητα αποκαλύπτει τα μυστικά της διατροφής κοσέρ Facebook Twitter
Χάρτης που δείχνει την ανάπτυξη της πόλης της Οξφόρδης, από τον 8ο αιώνα μέχρι περ. το 1292 (με το μπλε χρώμα δηλώνεται η εβραϊκή γειτονία). Credit: Pam Manix
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Η δεξιά βρετανική ομάδα εκφράζει μάλιστα «ανησυχία» πως μπορεί πράγματι, η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, να πραγματοποιηθεί στο προσεχές μέλλον και απειλεί με νομικές προσφυγές
LIFO NEWSROOM
Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Πολιτισμός / Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Την Τρίτη 8 Ιουλίου, στο Ρωμαϊκό Θέατρο της Αρλ, η Αμερικανίδα φωτογράφος Nan Goldin καταδίκασε τον πόλεμο στη Γάζα, προκαλώντας έντονη αντιπαράθεση με τους φιλοϊσραηλινούς θεατές.
LIFO NEWSROOM
Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Πολιτισμός / Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Η Ρέινορ Γουιν υπερασπίζεται τα απομνημονεύματά της, δημοσιεύει ιατρικά έγγραφα και καταγγέλλει «παραπλανητική και άδικη» δημοσίευση από την Observer – Η φιλανθρωπική οργάνωση PSPA τερμάτισε τη συνεργασία της
LIFO NEWSROOM
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάικλ Ντάγκλας: «Δεν έχω καμία πρόθεση να ξαναπαίξω – Έπρεπε να σταματήσω»

Πολιτισμός / Μάικλ Ντάγκλας: «Δεν έχω καμία πρόθεση να ξαναπαίξω – Έπρεπε να σταματήσω»

Ο 80χρονος ηθοποιός και παραγωγός δηλώνει ότι είναι ευτυχισμένος μακριά από το κινηματογραφικό πλατό, μετά από σχεδόν 60 χρόνια αδιάκοπης δουλειάς – «Μου αρκεί να βλέπω τη σύζυγό μου να παίζει»
LIFO NEWSROOM