Απεργία την Πρωτομαγιά

Το χειρόγραφο του Ντε Σαντ "120 μέρες στα Σόδομα" αποκτήθηκε για 4,55 εκατ. ευρώ από το γαλλικό έθνος

Το χειρόγραφο του Ντε Σαντ "120 μέρες στα Σόδομα" αποκτήθηκε για 4,55 εκατ. ευρώ από το γαλλικό έθνος Facebook Twitter
Το χειρόγραφο του έργου «120 μέρες στα Σόδομα». Φωτο: EPA
0

Το χειρόγραφο του διαβόητου έργου του Μαρκήσιου ντε Σαντ «120 μέρες στα Σόδομα», αποκτήθηκε από τη γαλλική κυβέρνηση για 4,55 εκατομμύρια ευρώ, μετά από μια εκστρατεία για να μπορέσει να παραμείνει στη χώρα.

Ο πρωτότυπος κύλινδρος στον οποίο ο συγγραφέας έγραψε το έργο κατά τη διάρκεια της φυλάκισής του στις περιώνυμες φυλακές της Βαστίλης έως τις 2 Ιουλίου 1789 αγοράστηκε ως «έμβλημα της καλλιτεχνικής ελευθερίας».

Από το 2017 η γαλλική κυβέρνηση απαγόρευσε την πώληση, σε δημοπρασία, του χειρόγραφου χαρακτηρίζοντάς το «εθνικό θησαυρό».

Οι αξιωματούχοι διέταξαν την απομάκρυνση του ερωτικού αριστουργηματικού έργου του 19ου αιώνα από την πώληση, απαγορεύοντας την εξαγωγή του από τη Γαλλία, όπως ανέφερε τότε σε ανακοίνωσή του ο Οίκος δημοπρασιών Aguttes.

Το χειρόγραφο ήταν μέρος μιας τεράστιας πώλησης ιστορικών εγγράφων ιδιοκτησίας της γαλλικής εταιρείας επενδύσεων Aristophil, που έκλεισε έπειτα από σκάνδαλο που ξέσπασε το 2015 όταν απέσπασε δολίως τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο ευρώ από επενδυτές.

Το «120 Ημέρες στα Σόδομα» αναμενόταν να πιάσει μέχρι και έξι εκατομμύρια ευρώ, και ήταν γραμμένο σε ένα ρολό από κομμάτια περγαμηνής που είχε στην κατοχή του λαθραία, στο κελί του στη Βαστίλη, ο Ντε Σαντ.

Το χειρόγραφο του Ντε Σαντ "120 μέρες στα Σόδομα" αποκτήθηκε για 4,55 εκατ. ευρώ από το γαλλικό έθνος Facebook Twitter
O Μαρκήσιος ντε Σαντ. Φωτο: Britannica

Στις αρχές της Γαλλικής επανάστασης, στις 14 Ιουλίου 1789, ο διάσημος αριστοκράτης απελευθερώθηκε αλλά έφυγε από τη φυλακή χωρίς το χειρόγραφό του. Ο Μαρκήσιος ντε Σαντ πίστευε ότι του το είχαν κλέψει και ξέσπασε σε κλάματα, αλλά το ημιτελές χειρόγραφό του εμφανίστηκε μερικές δεκαετίες αργότερα. Ωστόσο, το βιβλίο έμεινε αδημοσίευτο για περισσότερο από έναν αιώνα, δημοσιεύθηκε πρώτη φορά το 1904 από τον σεξολόγο Iwan Bloch και ήταν απαγορευμένο στη Βρετανία μέχρι τη δεκαετία του 1950.

Ο Ντε Σαντ, περιέγραψε το έργο ως «την πιο ακάθαρτη ιστορία που γράφτηκε ποτέ από τότε που ξεκίνησε ο κόσμος» ενώ το υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας, χαρακτήρισε το χειρόγραφο ως «αληθινό μνημείο» που «έχει σημαδέψει βαθιά πολλούς συγγραφείς», από τον Αντρέ Μπρετόν μέχρι τον Ζορζ Μπατάιγ. Θα ανήκει στη συλλογή της βιβλιοθήκης του Arsenal στο Παρίσι, η οποία είναι υποκατάστημα της Bibliothèque nationale de France.

«Αυτό το χειρόγραφο, που είναι ένα έμβλημα της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής ελευθερίας, με μια ταραγμένη πορεία, επανασυνδέεται με τις δημόσιες συλλογές και τα αρχεία του φυλακισμένου Σαντ που φυλάσσονται στα αρχεία της Βαστίλης στη βιβλιοθήκη του Άρσεναλ», δήλωσε η BNF.

Το χειρόγραφο του Ντε Σαντ "120 μέρες στα Σόδομα" αποκτήθηκε για 4,55 εκατ. ευρώ από το γαλλικό έθνος Facebook Twitter
Σκηνή από την ομώνυμη ταινία του Παζολίνι.

Η κινηματογραφική μεταφορά του έργου του Ντε Σαντ από τον Παζολίνι ήταν εξίσου περιπετειώδης. Η ταινία ήταν η τελευταία του Ιταλού σκηνοθέτη που λίγο καιρό αργότερα δολοφονήθηκε. Το 120 μέρες στα Σόδομα, γνωστό και ως Σαλό, με δομή που θυμίζει τη Θεία Κωμωδία του Δάντη, διαδραματίζεται στην Δημοκρατία του Σαλό, ένα εικονικό κρατίδιο που είχαν ιδρύσει οι φασίστες του Μουσολίνι κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι φασίστες ανακοινώνουν ότι θα αναλάβουν την διαπαιδαγώγηση 9 κοριτσιών και 9 αγοριών, και αφού τους παραλαμβάνουν με την συγκατάθεση των οικογενειών τους, τους μεταμορφώνουν σε δούλους. Οι σκηνές βίας, οργίων, σεξουαλικής υποταγής, βιασμού, ψυχρών βασανιστηρίων και δολοφονίας, οδήγησαν στην απαγόρευση της διανομής και προβολής της ταινίας σε πολλές χώρες.

Πολιτισμός
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει τον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού

Πολιτισμός / Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει τον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού την Κυριακή στο ΚΠΙΣΝ

Η Άννα Κοκκίνου συνεργάζεται με τον Νίκο Βελιώτη και διαβάζει το τελευταίο και, κατά γενική παραδοχή, σπουδαιότερο διήγημά του Γεωργίου Βιζυηνού την Κυριακή στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ.
NEWSROOM
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM