Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες

Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες Facebook Twitter
H Τζούντι Γκάρλαντ στο ρόλο της μικρής Ντόροθι στην ταινία Ο Μάγος του Οζ, 1939.
0

Πρόσφατα, ένας λέκτορας στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, έπεσε επάνω σε από τα κοστούμια που φορούσε η Τζούντι Γκάρλαντ ως Ντόροθι στην ταινία του 1939 ο Μάγος του Οζ.

Για δεκαετίες, μέλη του τμήματος θεάτρου του Καθολικού Πανεπιστημίου της Αμερικής (CUA) άκουγαν φήμες για ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κοστούμια της ταινίας, ένα μπλε και άσπρο καρό φόρεμα που φορούσε η Τζούντι Γκάρλαντ.

Το φόρεμα έγινε δωρεά στο πανεπιστήμιο που εδρεύει στην Ουάσινγκτον, στη δεκαετία του 1970, αλλά από τότε δεν το είχε δει κανένας. Τελικά σε μια επιχείρηση καθαριότητας και ενώ από το κτίριο έπρεπε να πεταχτούν τα άχρηστα πράγματα ενόψει της ανακαίνισής του βρέθηκε μια σακούλα σκουπιδιών που όταν ανοίχτηκε για να δουν τι υπάρχει ως δια μαγείας εμφανίστηκε το φόρεμα.

Σοκαρισμένος από την ανακάλυψη, ο άνθρωπος που το βρήκε ένιωσε να κρατά στα χέρια του την ιστορία του Χόλιγουντ. Με ενθουσιασμό, τράβηξαν μερικές φωτογραφίες του ξεθωριασμένου ενδύματος πριν κατευθυνθούν προς τα αρχεία.

Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες Facebook Twitter
Το φόρεμα της Γκάρλαντ βρέθηκε σε μια σακούλα σκουπιδιών στις αποθήκες του Πανεπιστημίου. Φωτο:Catholic University of America

Οι μελετητές στις ειδικές συλλογές του πανεπιστημίου επικοινώνησαν έπειτα με τον Ryan Lintelman, επιμελητή στο Εθνικό Μουσείο Αμερικανικής Ιστορίας του Smithsonian (NMAH) και έναν εμπειρογνώμονα στα αναμνηστικά του Wizard of Oz. Το μουσείο στεγάζει ένα ζευγάρι ρουμπίνι παντόφλες που φορούσε η Garland στις συλλογές του, καθώς και ένα πλήρες κοστούμι που φορούσε ο Ray Bolger ως το Σκιάχτρο και ένα πρωτότυπο σενάριο του 1938 βασισμένο στο βιβλίο του L. Frank Baum του 1900.

Το εμβληματικό μπλε-άσπρο φόρεμα είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα στην ιστορία του κινηματογράφου αποτελούμενο από δύο κομμάτια: «μια λεπτή βαμβακερή μπλούζα και ένα μπλε και άσπρο καρό φόρεμα που φορούσε η Γκάρλαντ από πάνω.

Αυτή η απλή στολή έγινε τελικά ένα από τα πιο διάσημα σύνολα στην κινηματογραφική ιστορία. όταν παρασέρνεται από έναν ανεμοστρόβιλο ο οποίος τη μεταφέρει μαζι με τον Τότο σε έναν ονειρεμένο, φανταστικό και πολύχρωμο κόσμο τη Χώρα του Οζ.

Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες Facebook Twitter
Τα ρουμπινί παπούτσια που φορούσε η Γκάρλαντ στην ταινία βρίσκονται στην συλλογή του Smithsonian’s National Museum of American History. Φωτο: NMAH

Για τη Γκάρλαντ, η ζωή ως Ντόροθι απαιτούσε σκληρή δουλειά. Μετά από πολλές μέρες χορού στο σετ, η έφηβη ηθοποιός έσκιζε συχνά το λεπτό φόρεμα, και τις τιράντες που το κρατούσαν στους ώμους. Όπως και άλλα κοστούμια που φορούσε στο σετ, το φόρεμα φέρει ενδείξεις μικρών επιδιορθώσεων από μοδίστρες.

Το φόρεμα διαθέτει και μια χαρακτηριστική «μυστική τσέπη» όπου η Γκάρλαντ έκρυβε το μαντήλι της. Το όνομα της ηθοποιού που είναι επίσης γραμμένο στο φόρεμα είναι χειρόγραφο, το ίδιο που εμφανίζεται και σε άλλα γνωστά κοστούμια της.

Ο ρούχο αυτό θυμίζει και μια θλιβερή ιστορία κακοποίησης. Αργότερα, η Γκάρλαντ ισχυρίστηκε ότι στελέχη στούντιο, ηθοποιοί και ο ιδρυτής του Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) Studios Louis B. Mayer την παρενόχλησαν σεξουαλικά ενώ γυριζόταν η ταινία. Οι διευθυντές του MGM ανάγκασαν επίσης τη νέα Γκάρλαντ να πάρει ναρκωτικά και να λιμοκτονήσει για να χάσει βάρος - ενέργειες που συνέβαλαν στους εθισμούς και τις διαταραγμένες διατροφικές συνήθειες που μάστιζαν την ηθοποιό για το υπόλοιπο της ζωής της, όπως έγραψε η Suyin Haynes για το περιοδικό Time το 2019.

Το φόρεμα της Τζούντι Γκάρλαντ από τον «Μάγο του Οζ» ανακαλύφθηκε μετά από δεκαετίες Facebook Twitter
Η Mercedes McCambridge παραδίδει το φόρεμα στον ιερέα Gilbert Hartke, στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Φωτο:Catholic University of America

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός Mercedes McCambridge δώρισε το φόρεμα στον στενό της φίλο, διευθυντή του τμήματος θεάτρου του CUA, ιερέα Gilbert Hartke, στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Ένα άρθρο στη φοιτητική εφημερίδα αναφέρει ότι η ΜακΚάμπριτζ αναφέρθηκε στους εθισμούς της Γκάρλαντ και σημείωσε πως ελπίζει ότι το φόρεμα θα μπορούσε να είναι πηγή «ελπίδας, δύναμης και θάρρους» για τους μαθητές. Τέσσερα χρόνια πριν η ΜακΚέμπριτζ δωρίσει το φόρεμα, η Γκάρλαντ πέθανε από υπερβολική δόση ναρκωτικών σε ηλικία 47 ετών.

Πέντε άλλα φορέματα που φορούσε η Γκάρλαντ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων  βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές. Οι επιμελητές ελπίζουν να μπορέσουν να εκθέσουν το φόρεμα με τα ρουμπινί παπούτσια της Γκάρλαντ που έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην αμερικανική ζωή και θεωρούνται από τα πιο εμβληματικά παπούτσια στην ιστορία του κινηματογράφου και έχουν  εμπνεύσει τις νέες γυναίκες να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.

Η Τζούντι Γκάρλαντ, φορώντας το φόρεμα που βρέθηκε, σε σκηνή της ταινίας ο Μάγος του Οζ, 1939.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Chanel μεταμόρφωσε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό σε πασαρέλα στη Νέα Υόρκη

Πολιτισμός / Η Chanel μεταμόρφωσε έναν εγκαταλελειμμένο σταθμό του μετρό σε πασαρέλα στη Νέα Υόρκη

Η επίδειξη Métiers d’Art, που η Chanel παρουσιάζει κάθε Δεκέμβριο σε κάποιον εντυπωσιακό προορισμό, από την Ιαπωνία μέχρι τη Σενεγάλη, είναι αφιερωμένη στα ιστορικά ατελιέ που έχει εντάξει στο δυναμικό της για να διατηρήσει ζωντανή την παραδοσιακή τεχνική
LIFO NEWSROOM
Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Πολιτισμός / Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Η εξέλιξη της τέχνης από τον ιμπρεσιονισμό έως την ποπ αρτ ξεδιπλώνεται μέσα από έργα 45 κορυφαίων δημιουργών της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, συνθέτοντας ένα μοναδικό και συναρπαστικό εικαστικό πανόραμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Μαλλουρής: An Evening Botanist

Πολιτισμός / An Evening Botanist: Θεραπεία, επιθυμία και απόλαυση σε μια έκθεση

Στην έκθεση An Evening Botanist ο Ανδρέας Μαλλουρής εξετάζει πώς διαφορετικές πρακτικές που συνδέονται με τη θεραπεία, τη σωματική επιθυμία και την απόλαυση, ενεργοποιούν υλικότητες και μέσω αυτών, το κοινωνικό σώμα. Η έκθεση αναπτύσσεται στο όριο ανάμεσα στο χειρουργικό και το ερωτικό, μεταφέροντας κλινικές διαδικασίες σε ένα γλυπτικό λεξιλόγιο.
LIFO NEWSROOM
Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» που αφήνει τους θεατές συγκλονισμένους, η τελευταία παράσταση του Μάικλ Κέιν και της Γκλέντα Τζάκσον, μια ελληνική διασκευή της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» και μια ιρλανδική ιστορία ενηλικίωσης, υποψήφια για βραβείο LUX, στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Σταύρος Ξαρχάκος: Η δήλωσή του υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι αναφορικά με την περιοδεία αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

Πολιτισμός / Σταύρος Ξαρχάκος: «Η συζήτηση για τις συναυλίες πρέπει να τελειώνει εδώ - Τα υπόλοιπα είναι απλώς κουτσομπολιό»

Η δήλωση του Σταύρου Ξαρχάκου υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι, ο οποίος αντιδρά νομικά στην περιοδεία-αφιέρωμα στον πατέρα του, χωρίς την άδειά του
LIFO NEWSROOM
11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Πολιτισμός / 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Με 77 ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ, 32 ταινίες μικρού μήκους και μεγάλη προσέλευση κοινού ολοκληρώθηκε την Κυριακή στην Καλαμάτα το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (21-30/11).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Πολιτισμός / Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Με τον τίτλο «Μουσεία και Ελπίδα», το πετυχημένο διεθνές συνέδριο θα διερευνήσει τον ρόλο των μουσείων στη διαμόρφωση ενός πιο συμπεριληπτικού, δημοκρατικού και με περισσότερη ενσυναίσθηση κόσμου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Σκάρλετ Γιόχανσον δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Πολιτισμός / Σκάρλετ Γιόχανσον: Δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Η Γιόχανσον ανέφερε ότι κατά τη φάση της προπαραγωγής ένας από τους χρηματοδότες της ταινίας απείλησε να αποσυρθεί, εκτός αν αφαιρούνταν τα στοιχεία της πλοκής που σχετίζονταν με το Ολοκαύτωμα
LIFO NEWSROOM