Έργο του Μοντριάν γίνεται μήλο της έριδος ανάμεσα σε κληρονόμους και ένα αμερικανικό μουσείο

Ένα έργο του Πιετ Μοντριάν γίνεται μήλο της έριδος ανάμεσα σε κληρονόμους και ένα αμερικανικό μουσείο Facebook Twitter
Πιετ Μοντριάν | Σύνθεση με μπλε | (1926) Courtesy of the Philadelphia Museum of Art
0

Η οικογένεια των κληρονόμων του Ολλανδού καλλιτέχνη Πιέτ Μοντριάν ζητά την επιστροφή ενός πίνακα αφηρημένης τέχνης του 1926 από το Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας, υποστηρίζοντας ότι το έργο, που τώρα υπολογίζεται ότι έχει αξία πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια, κατασχέθηκε από ένα γερμανικό μουσείο και πουλήθηκε στη Νέα Υόρκη μέσω ενός ντίλερ που ειδικευόταν στο να «ξεφορτώνεται» έργα της «εκφυλισμένης» τέχνης για λογαριασμό των Ναζί.

Η αξίωση, που κατατέθηκε στο Court of Common Pleas της Πενσυλβάνια, προσδιορίζει τον πίνακα ως «Composition with Blue», τον οποίο σύμφωνα με την καταγγελία ο καλλιτέχνης παρέδωσε στην ιστορικό τέχνης Sophie Küppers το 1927. Η Küppers φύλαξε την εικόνα στο Provinzialmuseum στο Ανόβερο, και επανασυνδέθηκε με τον σύζυγό της, τον καλλιτέχνη El Lissitzky, στη Σοβιετική Ένωση. Όπως συνέβη σε ολόκληρη τη Γερμανία το 1937, οι ναζιστικές αρχές αφαίρεσαν έργα που θεωρούνταν «εκφυλισμένα» και έργα που ανήκαν σε Εβραίους από τα κρατικά μουσεία. Εβραίος ήταν ο άντρας της Küppers, El Lissitzky.

Το 1939 ο έμπορος Curt Valentin πούλησε τον πίνακα στη Νέα Υόρκη στον συλλέκτη A. E. Gallatin, γνωστό εκείνη την εποχή για την Gallery for Living Art, την οποία ίδρυσε στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Ο Gallatin έδειξε εκεί τη λεηλατημένη από τους Ναζί εικόνα και τη δώρισε στο Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας το 1952.

Σε μια δήλωση, το Μουσείο της Φιλαδέλφειας σημείωσε ότι ο Gallatin ήταν σε επαφή με τον Mondrian, ο οποίος έζησε στις ΗΠΑ και πέθανε εκεί το 1944. Το μουσείο δήλωσε επίσης ότι ο κληρονόμος του Mondrian, καλλιτέχνης Harry Holtzman, γνώριζε ότι ο πίνακας βρισκόταν στο μουσείο και δεν τον διεκδίκησε ποτέ ως ιδιοκτησία του. Ο Holtzman πέθανε το 1987. Η αξίωση για το «Composition with Blue» υποβάλλεται από ένα καταπίστευμα που εκπροσωπεί τα τρία παιδιά του.

Το μουσείο δήλωσε: «Δεν έχουμε κανένα λόγο τώρα να αμφισβητήσουμε τις αποφάσεις του Mondrian ή του καλού του φίλου και άμεσου κληρονόμου, Harry Holtzman, ο οποίος για άλλα 43 χρόνια μετά τον θάνατο του Mondrian γνώριζε πλήρως ότι το Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας κατείχε και παρουσίαζε τον πίνακα και δεν τον διεκδίκησε ποτέ».

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φωνές Δικαίωσης»: Το ντοκιμαντέρ για τη χρόνια κακοποίηση ανήλικων αθλητριών παρουσιάζεται απόψε στο κοινό

Πολιτισμός / «Φωνές Δικαίωσης»: Το ντοκιμαντέρ για τη χρόνια κακοποίηση ανήλικων αθλητριών παρουσιάζεται απόψε στο κοινό

Το ηχητικό ντοκιμαντέρ που διακρίθηκε στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης καταγράφει το τραύμα, τον αγώνα και τη δικαίωση των θυμάτων κακοποίησης του προπονητή Τάε Κβο Ντο στην Ηλιούπολη
LIFO NEWSROOM
Πέθανε ο θρυλικός σκηνοθέτης της όπερας Pierre Audi σε ηλικία 67 ετών

Πολιτισμός / Πέθανε ο θρυλικός σκηνοθέτης της όπερας Pierre Audi σε ηλικία 67 ετών

Ο κορυφαίος Γαλλο-Λιβανέζος καλλιτεχνικός διευθυντής, επιμελητής και σκηνοθέτης υπήρξε απόλυτα αφοσιωμένος στην τέχνη του και άφησε ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα στον κόσμο της όπερας, της μουσικής και του θεάτρου.
LIFO NEWSROOM
Η «Ανδρομάχη» της Μαρίας Πρωτόπαππα στην Επίδαυρο

Πολιτισμός / Η «Ανδρομάχη» της Μαρίας Πρωτόπαππα στην Επίδαυρο

Στη δραματουργική και σκηνοθετική προσέγγιση της «Ανδρομάχης» από τη Μαρία Πρωτόπαππα, η Ερμιόνη και η Ανδρομάχη αντιπροσωπεύουν τα ιδεώδη των χωρών τους, ενώ ο Μενέλαος και ο Πηλέας την πολιτική και την εξουσία
LIFO NEWSROOM
Τιμοτέ Σαλαμέ: Ο ηθοποιός αποσπά υψηλή διάκριση από την Ιταλική Ακαδημία Κινηματογράφου

Πολιτισμός / Τιμοτέ Σαλαμέ: Ο ηθοποιός αποσπά υψηλή διάκριση από την Ιταλική Ακαδημία Κινηματογράφου

Ο Τιμοτέ Σαλαμέ έχει επανειλημμένα εκφράσει τον θαυμασμό του για την Ιταλία και τον πολιτισμό της, ενώ έχει συνεργαστεί με Ιταλούς σκηνοθέτες και έχει συμμετάσχει σε ταινίες που γυρίστηκαν στη χώρα
LIFO NEWSROOM