ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Επιστολές του Ντίκενς για πρώτη φορά στο φως με νέες πληροφορίες για τη ζωή και την κληρονομιά του

Επιστολές του Ντίκενς για πρώτη φορά στο φως με νέες πληροφορίες για τη ζωή και την κληρονομιά του Facebook Twitter
Η Τζορτζίνα Χόγκαρθ έγινε εκτελεστής του έργου του και συνέβαλε καθοριστικά στη διατήρηση της κληρονομιάς του συγγραφέα μετά το θάνατό του το 1870. Φωτ.: Charles Dickens museum
0

Μια συλλογή επιστολών της έμπιστης κουνιάδας του Κάρολου Ντίκενς θα εκτεθεί για πρώτη φορά στο Λονδίνο με αφορμή τα 212 χρόνια από τη γέννηση του λογοτεχνικού γίγαντα.

Οι επιστολές της Τζορτζίνα Χόγκαρθ που υπήρξε και οικονόμος του Ντίκενς παρέχουν πληροφορίες για τη ζωή και την κληρονομιά του και αποκαλύπτουν τον ρόλο της στη δημιουργία του σπουδαίου συγγραφέα. Η Τζορτζίνα Χόγκαρθ έγινε εκτελεστής του έργου του και συνέβαλε καθοριστικά στη διατήρηση της κληρονομιάς του συγγραφέα μετά το θάνατό του το 1870.

Η αλληλογραφία που αποκτήθηκε από το Μουσείο του Τσαρλς Ντίκενς προσφέρει μια διαφωτιστική εικόνα μιας γυναίκας που "είχε τεράστιο αντίκτυπο τόσο στη ζωή του Ντίκενς όσο και μετά από αυτήν", δήλωσε η Έμμα Χάρπερ, επιμελήτρια του μουσείου.

Η εκτεταμένη αλληλογραφία - ένα μικρό μέρος της οποίας θα εκτεθεί στο κοινό - γράφτηκε από την Χόγκαρθ προς στον δημοσιογράφο Τσαρλς Κεντ μεταξύ 1867 και 1898. Συζητούν την "αβάσταχτη" θλίψη της Χόγκαρθ μετά τον θάνατο του Ντίκενς καθώς και τον μεγάλο θαυμασμό της για τον άνθρωπο.

"Ελπίζουμε ότι οι επιστολές παρέχουν κάποια εικόνα της προσωπικής ζωής του Ντίκενς και του ρόλου της Χόγκαρθ σε αυτήν", δήλωσε η Χάρπερ, η οποία βρίσκεται στη διαδικασία αποκρυπτογράφησης της συλλογής των 120 επιστολών με ρυθμό περίπου έξι επιστολές την ημέρα. "Είναι επίσης απλά υπέροχο να έχουμε τα ίδια τα λόγια της Τζορτζίνα, επειδή οι γυναίκες, εκείνη τη χρονική στιγμή, και όσα έλεγαν δεν καταγράφονταν".

Η Χόγκαρθ έζησε με τον Ντίκενς για 28 χρόνια και έγινε μάρτυρας ορισμένων από τα σημαντικότερα γεγονότα της ιδιωτικής του ζωής - συγκεκριμένα, του χωρισμού του από την αδελφή της Κάθριν, την οποία εγκατέλειψε για την 18χρονη ηθοποιό Έλεν Τέρναν το 1858.

Μαζί με τον βιογράφο Τζον Φόρστερ, ήταν εκτελεστής της διαθήκης του Ντίκενς και υπεύθυνη για τη διανομή της περιουσίας του. Συν-εξέδωσε επίσης τρεις τόμους επιστολών με την κόρη του συγγραφέα, τη Μάμι, στης οποίας την ανατροφή, καθώς και στων άλλων εννέα παιδιών του Ντίκενς είχε συμμετάσχει.

"Για εμάς το βασικό είναι να μάθουμε περισσότερα για τη ζωή της Τζορτζίνα και τη σχέση της με τον Ντίκενς, διερευνώντας τη φιλία τους και τον ρόλο της γυναίκας μέσα στο σπίτι αυτού του πολύ διάσημου συγγραφέα", πρόσθεσε η Χάρπερ. "Οι επιστολές θα προσθέσουν πολλά στην έρευνα για την ίδια".

Επιστολές του Ντίκενς για πρώτη φορά στο φως με νέες πληροφορίες για τη ζωή και την κληρονομιά του Facebook Twitter
Μια εκ των επιστολών της συλλογής. Φωτ.: Charles Dickens museum

Γράφοντας στον Κεντ για τα γενέθλια του Ντίκενς στις 7 Φεβρουαρίου 1871 – την πρώτη χρονιά μετά το θάνατό του - η Τζορτζίνα εξέφρασε ότι η ζωή χωρίς το σύντροφό της ήταν "πολύ δύσκολη" και ότι επιθυμούσε να πεθάνει. Προειδοποίησε: "Ξέρω ότι είναι ευτυχισμένος και ευλογημένος και πράγματι δεν νομίζω ότι θα τον ανακαλούσα σε αυτόν τον σκοτεινό κόσμο αν μπορούσα".

Μια μικρή επιλογή από τις επιστολές θα εκτεθεί στο γραφείο του πρώην σπιτιού του Ντίκενς στην οδό Doughty Street 48-49 στο Λονδίνο. Οι επιστολές βρίσκονταν σε ιδιωτική συλλογή από το 1999 και αγοράστηκαν σε δημοπρασία από το μουσείο έναντι 6.048 λιρών τον Δεκέμβριο, με την υποστήριξη του Arts Council England/V&A Purchase Grant Fund.

Ένα βικτωριανό σκάνδαλο

Ο Τσαρλς Ντίκενς είχε παντρευτεί την Κάθριν Χόγκαρθ όταν ήταν 24 ετών και εκείνη 22. Όμως ο γάμος φαίνεται να ήταν προβληματικός από την αρχή. Ο Ντίκενς ήταν ερωτευμένος με τη μικρότερη έφηβη αδερφή της Κάθριν, τη Μαίρη, που ζούσε με το ζευγάρι όταν παντρεύτηκαν για πρώτη φορά. Η Μαίρη πέθανε απροσδόκητα στην αγκαλιά του Ντίκενς και ήταν απαρηγόρητος. Για το υπόλοιπο της ζωής του θα εξιδανικεύσει τη Μαίρη και θα τη χρησιμοποιούσε ακόμη και ως πρότυπο για πολλούς από τους ενάρετους γυναικείους χαρακτήρες του. Η Κάθριν γέννησε δέκα παιδιά και με ξεθωριασμένη τη φυσική της γοητεία έπαψε να ελκύει τον Ντίκενς, αντίθετα άρχισε να τον απωθεί.

Το 1858, ο 45χρονος Ντίκενς γνώρισε την 18χρονη ηθοποιό Έλεν Τέρναν. Την ερωτεύτηκε και, παρά τις βικτωριανές συμβάσεις, πήρε την απόφαση να χωρίσει από τη γυναίκα του. Παρά τους άδικους νόμους περί γάμου που δεν έδιναν καμία διατροφή ή δικαίωμα στην περιουσία του συζύγου, ο Ντίκενς την αποζημίωσε οικονομικά αλλά πήρε τα 9 του παιδιά να ζήσουν μαζί του και με την αδερφή της Καθριν, Τζορτζίνα.  Τα περισσότερα από τα παιδιά δεν θα μιλούσαν ξανά στη μητέρα τους μετά το θάνατο του πατέρα τους.

Οι φήμες για την κατάρρευση του γάμου του Ντίκενς ποικίλλουν. Κάποιοι ισχυρίστηκαν ότι η Έλεν Τέρναν ήταν η αιτία, κάποιοι άλλοι ισχυρίζονταν ότι είχε σχέση με την κουνιάδα του Τζορτζίνα, γιαυτό πρόθυμα εκείνη έμεινε μαζί του. Οι ισχυρισμοί ήταν ιδιαίτερα σκανδαλώδεις στη σεξουαλικά καταπιεσμένη βικτοριανή εποχή, στην οποία ήταν ταμπού ακόμη και να συζητούνται αυτά τα θέματα.

Φήμες έλεγαν ότι είχε αποκτήσει τρία παιδιά με την Τζορτζίνα. Απογοητευμένος από αυτές τις κατηγορίες, ο Ντίκενς εξέδωσε μια δήλωση - μια πρώιμη μορφή δελτίο τύπου - αρνούμενος την σχέση με την Τζορτζίνα ή την Έλεν. Αναφέρθηκε στην Έλεν ως ένα «ενάρετο και πεντακάθαρο πλάσμα» και ενώ δεν το  κατήγγειλε δημοσίως πίστευε ότι πίσω από τις φήμες ήταν η οικογένεια της γυναίκας του. Πάντως πολλοί θεωρούν ότι είναι περίεργο που η Τζορτζίνα επέλεξε να κάνει τον Ντίκενς επίκεντρο της ζωής της, σε σημείο να απορρίψει δύο προτάσεις γάμου για να μείνει με τον κουνιάδο της.

Με πληροφορίες από Guardian, Charles Dickens Museum

Πολιτισμός
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει τον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού

Πολιτισμός / Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει τον «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεωργίου Βιζυηνού την Κυριακή στο ΚΠΙΣΝ

Η Άννα Κοκκίνου συνεργάζεται με τον Νίκο Βελιώτη και διαβάζει το τελευταίο και, κατά γενική παραδοχή, σπουδαιότερο διήγημά του Γεωργίου Βιζυηνού την Κυριακή στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ.
NEWSROOM
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM