Είναι λύση για το Λούβρο να «διαγράψει» τη Μόνα Λίζα;

Είναι λύση για το Λούβρο να «διαγράψει» τη «Μόνα Λίζα»; Facebook Twitter
Η «ιερόσυλη» πρόταση του Λιουκ είναι: διαγράψτε τη «Μόνα Λίζα». Είτε αφήστε τον πίνακα εκεί που είναι, είτε μετακινήστε τον σε άλλον υπάρχοντα χώρο. Κάντε ό,τι μπορείτε για να βελτιώσετε την εμπειρία των επισκεπτών, αλλά ξεχάστε την ιδέα να χτίσετε έναν δαπανηρό νέο «τάφο» για να μεταφέρετε τη «Μόνα Λίζα» εκεί.
0

Η συζήτηση που έχει ανοίξει εδώ και μερικούς μήνες αφορά το έργο-σταρ του μουσείου του Λούβρου, το αριστούργημα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, την περίφημη «Μόνα Λίζα». Παρόλο που στον συγκεκριμένο πίνακα οφείλεται ένα μεγάλο μέρος της επισκεψιμότητας και της δημοφιλίας του μουσείου, προκαλεί πονοκέφαλο εξαιτίας της κυκλοφοριακής συμφόρησης που δημιουργεί στην αίθουσα στην οποία στεγάζεται.

Οι περισσότεροι επισκέπτες του μουσείου έχουν την ίδια εμπειρία: Δεκάδες άνθρωποι να περνούν δίπλα τους βιαστικά, προσπερνώντας μυριάδες άλλα αριστουργήματα της συλλογής του Λούβρου χωρίς να τους ρίξουν ούτε ματιά, για να φτάσουν ασθμαίνοντας και να τραβήξουν μια σέλφι ή μια φωτογραφία με τον πίνακα του Λεονάρντο.

Ο κορυφαίος ειδικός στον Λεονάρντο ντα Βίντσι, Μάρτιν Κεμπ, περιέγραψε τη μοίρα της «Μόνα Λίζα»: πολιορκημένη από πλήθη που κρατούνται σε απόσταση, μια κατάσταση που δεν είναι χρήσιμη ούτε για τον πίνακα, ούτε για τους επίδοξους θεατές του, ούτε για τα άλλα αριστουργήματα που βρίσκονται γύρω του.

Ο Μπεν Λιουκ γράφει στο The Art Newspaper ότι το μουσείο του Λούβρου γνώριζε από καιρό πως έχει πρόβλημα στη Salle des États που φιλοξενεί το έργο.

Τον Μάιο, ο Laurence des Cars, ο διευθυντής του Λούβρου, φέρεται να είπε στο προσωπικό: «Δεν καλωσορίζουμε τους επισκέπτες πολύ καλά σε αυτή την αίθουσα». Και πρόσθεσε: «Η μεταφορά της "Μόνα Λίζα" σε μια ξεχωριστή αίθουσα θα μπορούσε να δώσει τέλος στην απογοήτευση του κοινού». 

Η πολυσυζητημένη μεταφορά της «Μόνα Λίζα» σε έναν υπόγειο χώρο ειδικά σχεδιασμένο και με δική του είσοδο είναι ένα έργο που θα κόστιζε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ. Η γαλλική κυβέρνηση έχει ήδη πει ότι δεν θα βοηθήσει στην υλοποίησή του. Μισό δισεκατομμύριο ευρώ μοιάζει ακραίο έξοδο για το μουσείο και, όπως τόνισε ο Βενσάν Ντελιεβέν, ο επικεφαλής επιμελητής ιταλικών έργων ζωγραφικής του 16ου αιώνα του μουσείου, ο Λεονάρντο «ήθελε να δημιουργήσει μια πρόσωπο με πρόσωπο σχέση μεταξύ του πίνακα και του ατόμου που τον κοιτάζει». Ο Κεμπ συμφώνησε λέγοντας ότι η μετακίνηση του πίνακα σε έναν χώρο με καλύτερη κυκλοφορία επισκεπτών δεν θα έλυνε «το βασικό πρόβλημα, ότι αυτός δεν είναι ένας πίνακας φτιαγμένος για να τον βλέπουν ταυτόχρονα τεράστια πλήθη ανθρώπων. Είναι ένας πολύ προσωπικός πίνακας, που δημιουργήθηκε για τον σύζυγο της Λα Τζοκόντα και για να εκτεθεί σε πολύ ιδιωτικές συνθήκες».

Η «ιερόσυλη» πρόταση του Λιουκ είναι: διαγράψτε τη «Μόνα Λίζα». Είτε αφήστε τον πίνακα εκεί που είναι, είτε μετακινήστε τον σε άλλον υπάρχοντα χώρο. Κάντε ό,τι μπορείτε για να βελτιώσετε την εμπειρία των επισκεπτών, αλλά ξεχάστε την ιδέα να χτίσετε έναν δαπανηρό νέο «τάφο» για να μεταφέρετε τη «Μόνα Λίζα» εκεί.

Αντίθετα, επενδύστε στο να τραβήξετε την προσοχή των επισκεπτών στα πολλά άλλα αριστουργήματα της συλλογής.

Είναι λύση για το Λούβρο να «διαγράψει» τη Μόνα Λίζα; Facebook Twitter
H Grande Galerie, η αίθουσα με τα ιταλικά αριστουργήματα, είναι από τα «θύματα» της κούρσας που κάνουν οι επισκέπτες για να φτάσουν στη «Μόνα Λίζα».

Τα πιο διαβόητα «θύματα» της κούρσας που κάνουν οι επισκέπτες για να φτάσουν στη «Μόνα Λίζα» είναι οι βενετσιάνικες εικόνες γύρω της, έργα του Τιτσιάνο και του Τιντορέντο στα οποία δεν ρίχνουν ούτε μια ματιά. Όπως επίσης δεν ρίχνουν ούτε ματιά στη γειτονική Grande Galerie που έχει άλλα έργα του Ντα Βίντσι, όπως το αριστουργηματικό «Η Παρθένος και το Θείο Βρέφος με την Αγία Άννα». Εκεί κοντά είναι και άλλα «αόρατα» αριστουργήματα, έργα του Καραβάτζιο όπως ο «Θάνατος της Παρθένου», που είναι παράλογο το γεγονός ότι κανένας δεν τα κοιτάζει, στο πρώτο σε επισκεψιμότητα μουσείο στον κόσμο.

Κάποιοι προτείνουν εκθέσεις πιο μικρές μέσα στο Λούβρο, όπως η έκθεση «The Last Caravaggio», που έκλεισε με τη 10η υψηλότερη ημερήσια επισκεψιμότητα στην ιστορία της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου. Το Λούβρο δεν χρειάζεται καν να δανειστεί έργα, τα έχει στη συλλογή του. Και είναι ένας δυναμικός τρόπος να τραβήξει την προσοχή των επισκεπτών από τη μονόπλευρη αναζήτησή τους. 

«Το Λούβρο», λέει ο Λιουκ, «θα πρέπει να ξεχάσει τα δαπανηρά οικοδομικά έργα και να αφιερώσει όλες τις δυνάμεις και τα κεφάλαιά του σε ριζοσπαστικό και δυναμικό προγραμματισμό και αφήγηση ιστοριών για τα απαράμιλλα έργα του. Γιατί το πρόβλημα της "Μόνα Λίζα" είναι πράγματι δυσεπίλυτο και μόνιμο».

Με πληροφορίες από Theartnewspaper





 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερωτικές αναζητήσεις και περιπέτειες στη Βόρεια Ελλάδα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ερωτικές αναζητήσεις και περιπέτειες στη Βόρεια Ελλάδα από αύριο στους κινηματογράφους

Σε μια «μεταβατική» εβδομάδα για τον κινηματογραφικό προγραμματισμό ξεχωρίζουν το καλόψυχο «Big Bold Beautiful Journey» με τον Κόλιν Φάρελ και τη Μάργκο Ρόμπι, το «My Friend Eva» του πάντα αξιόπιστου Σεσκ Γκάι και το «Τin Soldier», επειδή έφερε στην Ελλάδα για γυρίσματα τον Ντε Νίρο, τον υιό Ίστγουντ και τον Τζέιμι Φοξ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Πολ Μεσκάλ στο εξώφυλλο του Rolling Stone: «Δεν είχα το ταλέντο που ένιωθα ότι είχαν οι άλλοι»

Πολιτισμός / Ο Πολ Μεσκάλ στο εξώφυλλο του Rolling Stone: «Δεν είχα το ταλέντο που ένιωθα ότι είχαν οι άλλοι»

Από την περίοδο που σκεφτόταν να τα παρατήσει, ο Μεσκάλ έφτασε στη λίστα των υποψηφιοτήτων για Όσκαρ και έγινε το «Μήλον της Έριδος» κορυφαίων σκηνοθετών και σχεδιαστών μόδας
LIFO NEWSROOM
Γκρέτα Γκάρμπο: Η μυστηριώδης ζωή της «σφίγγας της Σουηδίας» που «αποπλάνησε» το Χόλιγουντ

Πολιτισμός / Γκρέτα Γκάρμπο: Η μυστηριώδης ζωή της «σφίγγας της Σουηδίας» που «αποπλάνησε» το Χόλιγουντ

Η Σουηδέζα ηθοποιός, θα αποσυρθεί σε ηλικία μόλις 36 χρόνων από το σινεμά, όταν βρισκόταν στην κορυφή, ζώντας τα υπόλοιπα 49 χρόνια, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και τροφοδοτώντας μία ασυγκράτητη μυθολογία γύρω από την προσωπικότητά της, με φήμες, ιστορίες, πληροφορίες, για τη ζωή της, τους πολυάριθμους έρωτές της, την αθεράπευτη προσμονή μίας επιστροφής της στα πλατό
LIFO NEWSROOM
Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του με Argerich, Κουρεντζή, Nagano και Gheorghiu 

Πολιτισμός / Argerich, Κουρεντζής, Nagano, Gheorghiu: Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του

Ο οργανισμός που άλλαξε τον πολιτιστικό χάρτη της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας βρίσκεται στην πιο εξωστρεφή φάση του και υποδέχεται τη νέα σεζόν με ένα πρόγραμμα γεμάτο σημαντικές διεθνείς συμμετοχές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ