Αφέλεια και απληστία: Πώς να αποκτήσετε με λίγα χρήματα έναν Μπασκιά η έναν Γουόρχολ

Αφέλεια και απληστία: Πώς να αποκτήσετε με λίγα χρήματα έναν Μπασκιά η έναν Γουόρχολ Facebook Twitter
Ο Daniel Bouaziz έξω από τη Γκαλερί του στο Παλμ Μπιτς. Πηγή: Meghan McCarthy/USA Today Network
0

Ο Ντανιέλ Μπουαζίζ, ιδιοκτήτης μιας γκαλερί στο Παλμ Μπιτς της Φλόριντα βρέθηκε ενώπιον του δικαστηρίου με την κατηγορία του ξεπλύματος χρήματος και της απάτης, όταν αποκαλύφθηκε ότι τα έργα διασήμων καλλιτεχνών που κρέμονταν στους τοίχους της γκαλερί του και πουλούσε σε απίστευτα χαμηλές τιμές ήταν τελικά πλαστά.

Οι «λάτρεις της τέχνης» πριν αποκαλυφθεί η απάτη του είχαν φυσικά ενθουσιαστεί που θα μπορούσαν να αγοράσουν με λίγα χρήματα, συγκριτικά με αυτά που πιάνουν τα έργα σε δημοπρασίες. Τον Απρίλιο του 2021 ο ιδιοκτήτης της γκαλερί πρότεινε σε έναν πελάτη του μια συμφωνία, να αγοράσει τέσσερα αυθεντικά έργα των Ρόι Λιχτενστάιν, Κίθ Χάρινγκ και Ανρί Ματίς, έργα που ο πελάτης αργότερα περιέγραψε ως το "ιερό δισκοπότηρο", για 290.000 δολάρια. Σύμφωνα με τους ομοσπονδιακούς εισαγγελείς, η συμφωνία ήταν πολύ καλή για να είναι αληθινή.

Τα έργα του πελάτη που τα αγόρασε θεωρώντας την αγορά σαν μεγάλη ευκαιρία, παρουσιάστηκαν σε μια γκαλερί στη Νέα Υόρκη, ο διευθυντής της οποίας είπε ότι κάτι του φαινόταν παράξενο. Τα μεγέθη ορισμένων από τα έργα δεν ταίριαζαν με τα πρωτότυπα, ενώ μερικοί αριθμοί εκδόσεων ήταν λανθασμένοι. Ακόμη χειρότερα, ο πελάτης βρήκε στο eBay μια εκτύπωση του Λιχτενστάιν που ταίριαζε ακριβώς με αυτόν που είχε αγοράσει, με τη διαφορά ότι αυτή στο eBay κόστιζε μόνο 535,50 δολάρια.

Ο Μπουαζίζ, Γάλλος πολίτης που γεννήθηκε στην Αλγερία, βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες με βίζα επισκέπτη Β-2, η οποία δεν του επιτρέπει να έχει και να λειτουργεί γκαλερί, ανέφεραν οι εισαγγελείς που υποστήριξαν ότι τα έργα που παρουσίαζε ως αυθεντικά έργα ήταν φτηνές αναπαραγωγές που αγόρασε μέσω διαδικτυακών δημοπρασιών.

Αφέλεια και απληστία: Πως να αποκτήσετε με λίγα χρήματα έναν Μπασκιά η έναν Γουόρχολ Facebook Twitter
Ένας πίνακας του Jean-Michel Basquiat που τελικά αποδείχθηκε πλαστός. Πηγή: Υπουργείο Δικαιοσύνης HΠΑ

Του απαγγέλθηκαν κατηγορίες μετά από έρευνα που περιελάμβανε εντάλματα έρευνας στις δύο γκαλερί του, έλεγχο των οικονομικών αρχείων και μυστικές αγορές έργων τέχνης που διαπιστώθηκε ότι ήταν πλαστά, καθώς και στοιχεία που συλλέχθηκαν από έξι θύματα που είχαν αγοράσει έργα τέχνης που αργότερα θεωρήθηκαν πλαστά.

Η πιο αποκαλυπτική «ομολογία» είναι αυτή του συνηγόρου του: "Ας το παραδεχτούμε, η επιχείρηση της τέχνης είναι υποκειμενική υπόθεση", είπε, κάτι που σημαίνει χοντρικά ότι πριν από μια πώληση δεν υπάρχει λεπτομερής έλεγχος.

Στην περίπτωση του Μπουαζίζ η υπόθεση έφτασε στα άκρα όχι μόνο γιατί πούλησε μια εκτύπωση, πανομοιότυπη με εκείνη που αγόρασε για 100 δολάρια, ως αυθεντικό Γουόρχολ σε έναν ανυποψίαστο αγοραστή για 85.000 δολάρια, αλλά γιατί με τον τρόπο του απέδειξε ότι οι άνθρωποι που θέλουν να αποκτήσουν τέχνη είναι συχνά αφελείς και το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να ανακαλύψουν μια ευκαιρία που αγοράζουν χωρίς πολλές διατυπώσεις και πιθανώς από χρήματα που και οι ίδιοι δεν έχουν δηλώσει.

Με τον ίδιο τρόπο, ο Μπουαζίζ αγόρασε για 518,40 δολάρια ένα έργο του Μπασκιά που αν και φαινόταν ότι είναι πλαστός  μεταπωλήθηκε για 140.000 δολάρια.

Όσο για τον «γκαλερίστα», ξέπλενε τα χρήματα των θυμάτων του, χρησιμοποιώντας τα κέρδη του για να αγοράσει ένα ρολόι Cartier, μια Lamborghini και μια συλλογή όπλων περιορισμένης έκδοσης.

Αφέλεια και απληστία: Πως να αποκτήσετε με λίγα χρήματα έναν Μπασκιά η έναν Γουόρχολ Facebook Twitter
Ο Daniel Bouaziz έξω από τη Γκαλερί του στο Παλμ Μπιτς. Πηγή: Meghan McCarthy/USA Today Network

Στον ιστότοπο που διατηρούσε ο γκαλερίστας διαφήμιζε και πωλούσε μια συλλογή από ένα ευρύ φάσμα σημαντικών καλλιτεχνών, από τον Μονέ και τον Ροντέν μέχρι τον Μπασκιά μέχρι τον Ντε Κούνινγκ. Μέχρι την τελευταία στιγμή στο δικαστήριο ο συνήγορος του υποστήριζε ότι «οι εκτυπώσεις, ακόμη και αν δεν είναι πρωτότυπες, μπορεί να έχουν σημαντική αξία».

Τον Σεπτέμβριο του 2021, ένας μυστικός πράκτορας του F.B.I. άρχισε να αγοράζει έργα τέχνης από τον Μπουαζίζ, συμπεριλαμβανομένης μιας μεταξοτυπίας του Λιχτενστάιν με τίτλο "The Solomon R. Guggenheim Museum", την οποία ο γκαλερίστας πούλησε στον πράκτορα για 25.000 δολάρια, περιγράφοντάς του το έργο "κορυφαίο", σύμφωνα με την καταγγελία, ενώ είπε στον πράκτορα: "Εγγυώμαι για τα πράγματά μου". Ο ίδιος είχε αγοράσει το έργο online από μια εταιρεία στην Ισπανία για 450 ευρώ.

Η ανακάλυψη της απάτης αυτής είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, καθώς διακινούνται όχι μόνο πρωτότυπα πλαστά έργα τέχνης, αλλά και ένας τεράστιος αριθμός πλαστών χαρακτικών και λιθογραφιών με κέρδος για τους επιτήδειους εκατομμύρια δολάρια ή ευρώ κάθε χρόνο.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάρμα»: Τα ζώα «ζωντανεύουν» μέσα από τη Νεοελληνική Γλυπτική στην Εθνική Γλυπτοθήκη

Πολιτισμός / «Φάρμα»: Τα ζώα της συλλογής της Εθνικής Γλυπτοθήκης αποκτούν μόνιμη έκθεση

Ένα πιο σπάνιο, αλλά πολύ ενδιαφέρον θέμα της Γλυπτικής, όχι μόνο μέσα από την ιδιαίτερη προσέγγιση, αλλά και μέσα από το ύφος του κάθε καλλιτέχνη, άλλοτε έντονα ρεαλιστικό και άλλοτε λιτό και αφαιρετικό, από τη δεκαετία του 1940 έως και τη δεκαετία του 1970.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η προκλητική δημιουργία του Λούκα Γκουντανίνο «After the Hunt», ο Χρυσός Φοίνικας του Παναχί, το «Good Fortune», το «Black Phone 2» και 4 ακόμα ταινίες στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Πολιτισμός / Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Ο οίκος Vivienne Westwood υπερασπίστηκε την παρουσία του στη Σαουδική Αραβία, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «ευκαιρία πολιτισμικού διαλόγου και αμοιβαίας κατανόησης»
LIFO NEWSROOM
«Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

Πολιτισμός / «Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

«Τα διακυβεύματα ήταν τεράστια. Όλοι ήμασταν σε ένταση. Είχαμε ξοδέψει πέντε χρόνια και 200 εκατομμύρια δολάρια» - Ο παραγωγός του «Τιτανικού» γράφει για την εποχή δημιουργίας της ταινίας που «έσπασε» ταμεία και απέσπασε 11 βραβεία Όσκαρ
LIFO NEWSROOM
Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδερφή της

Πολιτισμός / Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδελφή της

«Αν και αυτά τα εντυπωσιακά πορτρέτα έχουν εκτεθεί πολλές φορές τα τελευταία 250 χρόνια, θα είναι πραγματικά ξεχωριστό να βλέπουμε επιτέλους τη Μαρία Αντουανέτα όπως ήταν πραγματικά, και όχι να τη συγχέουμε με την αδελφή της», δήλωσε ο διευθυντής του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας στη Γενεύη
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Βίλα Γκέτι: Παρουσίαση για την παραγωγή αρώματος στην Πύλο στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού

Πολιτισμός / Μια αρχαιολόγος έχει βρει πώς μύριζαν τα αρώματα στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού. Θα μιλήσει για αυτό σε μια διάλεξη

Η εκδήλωση αυτή θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο - Βίλα Γκέτυ και αποτελεί μέρος της περιοδικής έκθεσης «The Kingdom of Pylos», την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Βόρεια Αμερική αφιερωμένη στον Μυκηναϊκό πολιτισμό.
LIFO NEWSROOM
Ο Γούντι Άλεν θυμάται τη Νταϊάν Κίτον

Πολιτισμός / Ο Γούντι Άλεν αποχαιρετά τη Νταϊάν Κίτον

«Με την πάροδο του χρόνου έκανα ταινίες για ένα μόνο κοινό, τη Νταϊάν Κίτον. Δεν διάβασα ποτέ καμία κριτική για τη δουλειά μου και με ενδιέφερε μόνο η γνώμη της Κίτον», γράφει ο Άλεν σε κείμενό του, αφιερωμένο στην Αμερικανίδα ηθοποιό
LIFO NEWSROOM