Στα ράφια των σούπερ μάρκετ μαίνεται ένας πόλεμος που ούτε φαντάζεστε

Στα ράφια των σούπερ μάρκετ μαίνεται ένας πόλεμος που ούτε φαντάζεστε Facebook Twitter
Η "τοποθέτηση προϊόντος" σε συγκεκριμένο σημείο και συγκεκριμένο ράφι ενός καταστήματος είναι ο ακήρυχτος πόλεμος μεταξύ καταναλωτή και μάρκας, ο επίσης ακήρυχτος πόλεμος, μεταξύ προμηθευτών, εταιρειών μάρκετινγκ και φορέων πώλησης.
1

Συμβαίνει σε όλους στο σούπερ μάρκετ: κατευθυνόμαστε με σιγουριά στον διάδρομο και τα ράφια στα οποία θα βρούμε την αγαπημένη μας σοκολάτα ή τη μάρκα σαμπουάν της προτίμησης μας και απλώς, δεν είναι εκεί. Οι υπάλληλοι μας ενημερώνουν ευγενικά ότι το προϊόν της αρεσκείας μας έχει μεταφερθεί σε άλλο διάδρομο ή ακόμη καλύτερα κοντά στις ταμειακές μηχανές, εκεί προς την έξοδο, εμείς το παίρνουμε από εκεί και όλα καλά. Ως καταναλωτές θεωρούμε το ζήτημα το λήξαν, ενώ, πρακτικά μόλις γίναμε ανυποψίαστοι μάρτυρες ενός πολέμου εκατομμυρίων που μαίνεται σε ράφια και διαδρόμους πολυκαταστημάτων, όσο οι πελάτες σπρώχνουν ανέμελοι τα καρότσια τους, από ράφι σε ράφι και από τομέα προϊόντων σε τομέα προϊόντων. 

Η "τοποθέτηση προϊόντος" σε συγκεκριμένο σημείο και συγκεκριμένο ράφι ενός καταστήματος είναι ο ακήρυχτος πόλεμος μεταξύ καταναλωτή και μάρκας, ο επίσης ακήρυχτος πόλεμος, μεταξύ προμηθευτών, εταιρειών μάρκετινγκ και φορέων πώλησης. Για να τοποθετηθεί ένα προϊόν σε αυτό το σημείο, στο εξωτερικό, τουλάχιστον, σημαίνει ότι το brand έχει "αγοράσει" τον χώρο, στο οποίο θα το βρίσκει ο καταναλωτής. Όσο πιο προβεβλημένο αυτό το σημείο, τόσο μεγαλύτερο το τίμημα για την εταιρεία, αλλά και τόσο μεγαλύτερες οι δυνατότητες καλύτερου πλασαρίσματος κατά των πώληση. 

Τα λεγόμενα "slotting fees" είναι τα τέλη που πληρώνουν οι παραγωγοί ενός προϊόντος στους απανταχού πωλητές λιανικής για να εμφανίζεται το προϊόν τους σε συγκεκριμένη θέση. Είναι τέλη που μπορεί να ανέρχονται σε εκατομμύρια δολάρια (ή ευρώ) και πέρα από τα οικονομικά - διαφημιστικά ζητήματα, αυτού του είδους οι διακανονισμοί φαίνεται ότι αρκετές φορές καθορίζουν τις καταναλωτικές μας επιλογές. Πέρα από τις τηλεοπτικές διαφημίσεις, πέρα από τις προτιμήσεις μας... Λίγο τρομακτικό; Ναι, αλλά κάπως έτσι λειτουργεί και το μάρκετινγκ των ραφιών. 

Μία λύση που προτείνεται είναι τόσο ο αποτελεσματικότερος έλεγχος ποιότητας των προϊόντων, όσο και ο έλεγχος της απήχησης τους στην αγορά, πρώτα σε μικρά καταστήματα. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να ελεγχθεί η δημοφιλία ενός προϊόντος - και κατόπιν, βάσει στοιχείων πια να ασκηθεί αποτελεσματική επιχειρηματική πολιτική στα πολυκαταστήματα

"Οι παρασκηνιακές συνεννοήσεις μεταξύ καταστημάτων και παραγωγών διαμορφώνουν επίσης το σύγχρονο σούπερ μάρκετ", γράφει ο Gary Rivlin, ο οποίος πριν από λίγο καιρό προχώρησε στη δημοσίευση εκτεταμένης έρευνας ακριβώς για το συγκεκριμένο ζήτημα και αποκάλυψε το εξής: τα σούπερ μάρκετ στο εξωτερικό διαμορφώνουν τον τιμοκατάλογο των τελών αναλόγως την εταιρεία, το προϊόν, αν είναι νέο, αν είναι επανέκδοση ενός παλιότερου προϊόντος σε νέα συσκευασία και πάει λέγοντας...

Έτσι, για να λανσαριστεί μια νέα μάρκα παγωτού, σε κάθετο ψυγείο (και όχι βαθύ), μπροστά στη βιτρίνα (και όχι προς τα πίσω) το τέλος μπορεί να αγγίξει τα 30.000 δολάρια και μόνο για να εμφανιστεί η συγκεκριμένη μάρκα σε 350 καταστήματα μιας αλυσίδας πολυκαταστημάτων. Όσο πιο κοντά προς τις ταμειακές μηχανές -και προς την έξοδο- ενός καταστήματος εμφανίζεται ένα προϊόν, σύμφωνα πάντα και με τη μελέτη του Rivlin, τόσο αυξάνεται το τέλος. Και φυσικά, αφορά σειρά προϊόντων, με έμφαση στα αναψυκτικά, στα ορεκτικά και σε οποιοδήποτε προϊόν σοκολάτας ή ζαχαρώδους σκευάσματος.   

Σε όσους εκφράζουν την αντίθεση τους προς αυτή την πρακτική που εδώ και πολλά χρόνια καθορίζει τις σχέσεις όλων των εμπλεκόμενων στο φάσμα παραγωγής - πώλησης - κατανάλωσης το επιχείρημα, συνήθως είναι ένα και πολύ σαφές: η δύναμη της λιανικής δυσκολεύει τον ανταγωνισμό και βάζει εμπόδια στο λανσάρισμα προϊόντων από μικρές επιχειρήσεις έναντι κολοσσών. Και μόνο αυτοί έχουν την οικονομική ευχέρεια να πλασάρονται με επάρκεια -και κυρίως με πομπώδη τρόπο- στα μεγάλα πολυκαταστήματα. Επίσης, μόνο αυτά τα μεγέθη μπορούν να πληρώσουν για προωθητικές ενέργειες και άλλου είδους εποχιακές διαφημίσεις και ειδικά για προϊόντα, που χρειάζονται τη διαφήμιση -είτε λόγω ποιότητας, είτε λόγω ποικιλίας- για να σταθούν στην αγορά. 

Μπορεί να υπερνικηθεί αυτή η τακτική; Μία λύση που προτείνεται είναι τόσο ο αποτελεσματικότερος έλεγχος ποιότητας των προϊόντων, όσο και ο έλεγχος της απήχησης τους στην αγορά, πρώτα σε μικρά καταστήματα. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να ελεγχθεί η δημοφιλία ενός προϊόντος - και κατόπιν, βάσει στοιχείων πια να ασκηθεί αποτελεσματική επιχειρηματική πολιτική στα πολυκαταστήματα που ζητούν τόσο υψηλά τέλη, αποκλείοντας φυσικά τους μικρότερους από τις θέσεις βιτρίνας και εξορίζοντας τους στο βάθος. Εκεί που συνήθως μας στέλνει ο ευγενικός υπάλληλος για να τα αναζητήσουμε. 

Με στοιχεία από το Vox.com 

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γάζα: Το Ισραήλ διέταξε τον στρατό να σταματήσει την εκστρατεία αλλά συνεχίζει τους βομβαρδισμούς

Διεθνή / Γάζα: Το Ισραήλ διέταξε τον στρατό να σταματήσει την εκστρατεία αλλά συνεχίζει τους βομβαρδισμούς

Ενώ ετοιμάζονται για την πρώτη φάση του σχεδίου του Ντόναλντ Τραμπ, για τον τερματισμό του πολέμου και την απελευθέρωση όλων των ομήρων, συνεχίζουν τα πλήγματα στη Λωρίδα της Γάζας
LIFO NEWSROOM
Γάζα: Το Ισραήλ διέταξε τον στρατό να σταματήσει τις επιδρομές - Προετοιμάζονται για το πρώτο στάδιο του σχεδίου Τραμπ

Διεθνή / Γάζα: Το Ισραήλ σταματά τις επιδρομές - Εν αναμονή του πρώτου σταδίου του σχεδίου Τραμπ

Οι IDF δήλωσαν ότι έλαβαν εντολή να προετοιμαστούν για το πρώτο στάδιο του σχεδίου για τον τερματισμό του πολέμου στη Γάζα, μετά τη συμφωνία της Χαμάς να απελευθερώσει ομήρους - Τι περιλαμβάνει το σχέδιο Τραμπ
LIFO NEWSROOM
Γάζα: Αεροπορικώς στην Κωνσταντινούπολη μεταφέρονται 137 ακτιβιστές του στολίσκου ελευθερίας

Διεθνή / Γάζα: Αεροπορικώς στην Κωνσταντινούπολη μεταφέρονται 137 ακτιβιστές του στολίσκου ελευθερίας

Η ισραηλινή οργάνωση που παρέχει νομική υποστήριξη στα μέλη του στολίσκου, Adalah, αναφέρει ότι σε αρκετούς ακτιβιστές αρνήθηκαν πρόσβαση σε δικηγόρο, νερό και φάρμακα
LIFO NEWSROOM
Ζιζέλ Πελικό: Eπιστρέφει στο δικαστήριο μετά τη δίκη που διέλυσε την οικογένειά της και την έκανε σύμβολο

Διεθνή / Ζιζέλ Πελικό: Eπιστρέφει στο δικαστήριο μετά τη δίκη που διέλυσε την οικογένειά της και την έκανε σύμβολο

Ο μοναδικός από τους 51 κατηγορουμένους για τους βιασμούς της, αμφισβήτησε την ποινή του - Τα βίντεο των βιασμών της θα προβληθούν ξανά στο δικαστήριο και η ίδια θα παραστεί ως μάρτυρας αυτή τη φορά
LIFO NEWSROOM
Γάζα: Η αβεβαιότητα και η καχυποψία συνεχίζονται μαζί με τους σφοδρούς ισραηλινούς βομβαρδισμούς

Διεθνή / Γάζα: Η αβεβαιότητα και η καχυποψία συνεχίζονται μαζί με τους σφοδρούς ισραηλινούς βομβαρδισμούς

Παρά το κάλεσμα του Ντόναλντ Τραμπ για τον τερματισμό των βομβαρδισμών και την εντολή που δόθηκε στους IDF για την πρώτη φάση του σχεδίου του Αμερικανού προέδρου, η Γάζα σφυροκοπάται
LIFO NEWSROOM
Η σοκολάτα σε κρίση: Τι συμβαίνει με τη Barry Callebaut - Ποιες οι επιπτώσεις στην παγκόσμια αγορά σοκολάτας

Διεθνή / Η σοκολάτα σε κρίση: Τι συμβαίνει με τη Barry Callebaut - Ποιες οι επιπτώσεις στην παγκόσμια αγορά

Η Barry Callebaut, η μεγαλύτερη εταιρεία χύμα σοκολάτας στον κόσμο, αντιμετωπίζει κρίση λόγω υψηλών τιμών κακάο, αλλαγών στη διοίκηση και διακοπών παραγωγής - Οι αποφάσεις της επηρεάζουν τι θα βρούμε στα ράφια σοκολάτας παγκοσμίως
LIFO NEWSROOM
Η ιστορία της Ρουμέισα Οζτούρκ: Πώς η κυβέρνηση Τραμπ παρακολουθούσε φοιτητές - Η «Tiger Team»

Διεθνή / Η ιστορία της Ρουμέισα Οζτούρκ: Πώς η κυβέρνηση Τραμπ παρακολουθούσε φοιτητές

Η Τουρκάλα φοιτήτρια οδηγήθηκε βιαστικά σε ένα ανεπίσημο όχημα, χωρίς να έχει διαπράξει κανένα έγκλημα, σε μια υπόθεση που αποδείχθηκε προτεραιότητα για την αμερικανική κυβέρνηση
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια