Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όλο και περισσότεροι πολίτες στρέφονται στα social media για την καθημερινή τους ενημέρωση, αφήνοντας πίσω την τηλεόραση και τα παραδοσιακά ειδησεογραφικά μέσα. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Ινστιτούτου Reuters για τη Δημοσιογραφία, το 54% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι ενημερώνεται κυρίως μέσω πλατφορμών όπως το Facebook, το YouTube και το X, ποσοστό που ξεπερνά εκείνους που επιλέγουν την τηλεόραση ή τις ειδησεογραφικές εφαρμογές.
Ο συντάκτης της έκθεσης, Nic Newman, επισημαίνει ότι η στροφή προς περιεχόμενο που βασίζεται σε προσωπικότητες και αναρτάται σε μορφή βίντεο αποτελεί μια σοβαρή πρόκληση για τα παραδοσιακά μέσα. Αν και η τάση αυτή δεν είναι αποκλειστική των ΗΠΑ, η δυναμική της φαίνεται να είναι εντονότερη εκεί από ό,τι σε άλλες χώρες.
Η έκθεση καταγράφει επίσης ότι πολλοί πολιτικοί διεθνώς αποφεύγουν τις κλασικές μορφές λογοδοσίας και επιλέγουν εμφανίσεις σε διαδικτυακά περιβάλλοντα με πιο ελεγχόμενο πλαίσιο. Πολλές από αυτές τις πλατφόρμες δίνουν βήμα σε προσωπικότητες χωρίς δημοσιογραφική εμπειρία, που δύσκολα θα αμφισβητήσουν τους συνομιλητές τους, ενισχύοντας έτσι ένα μοντέλο επικοινωνίας χωρίς αντιλογίες.
Παρά τη δημοφιλία τους, οι online προσωπικότητες αντιμετωπίζονται με σκεπτικισμό. Σχεδόν οι μισοί πολίτες παγκοσμίως θεωρούν ότι οι influencers αποτελούν βασική πηγή παραπληροφόρησης, ποσοστό αντίστοιχο με εκείνο που αποδίδεται στους ίδιους τους πολιτικούς.
Στις ΗΠΑ, ο podcaster Τζο Ρόγκαν αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής «influencer» ενημέρωσης. Το 22% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ήρθε σε επαφή με περιεχόμενό του την εβδομάδα πριν από την έρευνα.
Εις ότι αφορά τα social media, το μέσο Χ (πρώην Twitter) φαίνεται να κερδίζει έδαφος ως πλατφόρμα ενημέρωσης, ιδίως ανάμεσα στις νεότερες ηλικίες, αν και η πολιτική ταυτότητα των χρηστών του παρουσιάζει μία ξεκάθαρη μεταβολή. Συγκεκριμένα, από το 2022 και την εξαγορά του από τον Έλον Μασκ, το ποσοστό των χρηστών που αυτοπροσδιορίζονται ως «δεξιοί» έχει τριπλασιαστεί στις ΗΠΑ και σχεδόν διπλασιαστεί στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Αντίθετα, οι νεότερες πλατφόρμες όπως τα Threads, Mastodon και Bluesky δεν έχουν καταφέρει να αποκτήσουν σοβαρή απήχηση στο πεδίο της ενημέρωσης, καθώς η χρήση τους για ειδησεογραφικούς σκοπούς παραμένει κάτω από το δύο τοις εκατό.
Με πληροφορίες από BBC