Γλυπτά του Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο - Καμία πρόοδος στις συνομιλίες

Γλυπτά του Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο - Καμία πρόοδος στις συνομιλίες Facebook Twitter
Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο / Φωτογραφία: EPA
0

Το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα επανήλθε στο διεθνές προσκήνιο έπειτα από δημοσίευμα του βρετανικού περιοδικού The Critic, το οποίο υποστήριξε ότι έχει επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ του Βρετανικού Μουσείου και της ελληνικής κυβέρνησης για τη μακροχρόνια παραχώρησή τους με καθεστώς «μόνιμου δανεισμού».

Ωστόσο, το Βρετανικό Μουσείο έσπευσε να διαψεύσει κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς, ενώ σε αντίστοιχο ρεπορτάζ της εφημερίδας The Times αναφέρεται ότι οι συνομιλίες μεταξύ Λονδίνου και Αθήνας έχουν παραμείνει στάσιμες από τα τέλη του 2023. Τότε, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε εγείρει το θέμα ενώπιον του τότε αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σερ Κιρ Στάρμερ.

Από τη μεριά της η Ντάουνινγκ Στριτ ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει πρόθεση τροποποίησης της σχετικής νομοθεσίας, η οποία θα επέτρεπε στο Μουσείο να εκχωρήσει την κυριότητα των γλυπτών. Όπως υπογραμμίστηκε, η διαχείριση των Γλυπτών του Παρθενώνα αποτελεί αποκλειστική ευθύνη των διαχειριστών του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο λειτουργεί ως ανεξάρτητος θεσμός.

Γλυπτά του Παρθενώνα: Συζητήσεις για «δανεισμό χωρίς ιδιοκτησία»

Η μόνη πρόταση που φαίνεται να συζητείται αφορά έναν «αμοιβαίο δανεισμό»: τα Μάρμαρα να επιστρέψουν στην Ελλάδα για μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς όμως να αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Σε αντάλλαγμα, η ελληνική πλευρά θα δανείσει σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα για περιοδικές εκθέσεις στο Λονδίνο.

Αν και αυτή η προσέγγιση εκλαμβάνεται από ορισμένους κύκλους ως πιθανό διπλωματικό άνοιγμα, στο εσωτερικό της Βρετανίας πυροδοτεί αντιδράσεις. Η επικεφαλής των Συντηρητικών, Κέμι Μπάντενοχ, δήλωσε ότι ουδέποτε τάχθηκε υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα, ενώ εκπρόσωποι του Μουσείου υπογραμμίζουν ότι οι συνομιλίες βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο και απέχουν από οποιαδήποτε οριστική συμφωνία.

Γλυπτά του Παρθενώνα: Όχι σε «προσχηματικό δανεισμό», η ελληνική θέση

Σύμφωνα με Έλληνα αξιωματούχο που συμμετέχει στις διαβουλεύσεις, για να υπάρξει ουσιαστική πρόοδος, οποιαδήποτε συμφωνία θα πρέπει να προβλέπει την επιστροφή μέρους των Γλυπτών στην Αθήνα για «παρατεταμένη χρονική περίοδο» – και όχι για σύντομες εκθέσεις ή με τον τυπικό χαρακτήρα δανεισμών διάρκειας 50 ή 100 ετών.

Η ελληνική κυβέρνηση, επιμένει ο ίδιος αξιωματούχος, δεν επιδιώκει μια συμβολική επιστροφή, αλλά ένα ουσιαστικό και διαρκές άνοιγμα προς την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο.

Με πληροφορίες από ΕΡΤ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παρουσιάστηκε η ψηφιακή πύλη «Συλλογές Τατοΐου» – Ένα έργο που «ξεκλειδώνει» την ιστορία ενός αιώνα

Πολιτισμός / Παρουσιάστηκε η ψηφιακή πύλη «Συλλογές Τατοΐου» – Ένα έργο που «ξεκλειδώνει» την ιστορία ενός αιώνα

Η υπουργός, Λίνα Μενδώνη, υπενθύμισε ότι το κτήμα του Τατοΐου, αν και είχε «σημαντική ιστορική και περιβαλλοντική αξία», παρέμενε για δεκαετίες αναξιοποίητο
LIFO NEWSROOM
Victoria’s Secret Fashion Show 2025: Ο λόγος που η Κένταλ Τζένερ δεν περπάτησε στο φετινό σόου

Πολιτισμός / Victoria’s Secret Fashion Show 2025: Ο λόγος που η Κένταλ Τζένερ δεν περπάτησε στο φετινό σόου

Το θρυλικό σόου επέστρεψε στη Νέα Υόρκη, σηματοδοτώντας τη δεύτερη χρονιά του μεγάλου comeback του μετά την εξαετή παύση και την επανεκκίνηση του 2024, με μία ηχηρή ωστόσο απουσία
LIFO NEWSROOM
Baby Reindeer: Ο Μάκης Παπαδημητρίου σκηνοθετεί την επιτυχία του Netflix στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης

Πολιτισμός / Baby Reindeer: Ο Μάκης Παπαδημητρίου σκηνοθετεί την επιτυχία του Netflix στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης

Το «Baby Reindeer» είναι μια δραματική μαύρη κωμωδία, βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Βρετανού κωμικού Ρίτσαρντ Γκαντ, ο οποίος υπήρξε θύμα εμμονικής παρακολούθησης από μια γυναίκα
LIFO NEWSROOM
Στο μυαλό του Τζον Λε Καρέ

Πολιτισμός / Ένα βότσαλο με την ένδειξη «to fix» και άλλες 1200 κούτες είναι το αρχείο του Τζον Λε Καρέ

Μια νέα έκθεση ανοίγει το δαιδαλώδες αρχείο του πιο διάσημου συγγραφέα κατασκοπείας, φωτίζοντας τη συναρπαστική, συχνά ιδιόμορφη δημιουργική διαδικασία που έκρυβαν τα μυθιστορήματά του.
LIFO NEWSROOM