Το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης επανασυστήνει τη συλλογή του

Το MOMus- Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ανοίγει νέα σελίδα με την επανασύσταση της συλλογής του. Facebook Twitter
Traveller meets art @ MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / Museum of Contemporary Art. Φωτ.: via facebook MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
0

Μια νέα σελίδα στην διαδρομή του MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη ανοίγει στις 24 Μαΐου με την ενοποίηση των εκθεσιακών χώρων και την επανασύσταση στο κοινό της μόνιμης συλλογής έργων του.

Δημιουργούνται με αυτό τον τρόπο διάλογοι ανάμεσα σε νεότερα έργα και τις δωρεές όπως είναι η συλλογή Ιόλα, η συλλογή Ξύδη και η συλλογή Απέργη που έχουν περιέλθει στο μουσείο. 

Σε αυτές τις συλλογές υπάρχουν καλλιτέχνες που επανέρχονται ενώ η μια συλλογή συμπληρώνει την άλλη. Η νέα μουσειογραφική προσέγγιση δεν είναι οργανωμένη στη βάση θεματικών αξόνων, αλλά αποτελεί μια πιο ελεύθερη διαχείριση βασισμένη σε ιστορίες. Κάθε έργο αφηγείται μια ιστορία και αυτό είναι ένα μέρος μιας στρατηγικής του μουσείου προκειμένου να συνδεθεί το κοινό με τα έργα, εντέλει και τον ίδιο τον χώρο της τέχνης.

Θούλη Μισιρλόγλου
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του MOMus, Θούλη Μισιρλόγλου

«Θεωρώ δεδομένη τη νοητική και συναισθηματική ευφυΐα του κοινού που έχει την οπτική του κουλτούρα που δεν μπορείς να αγνοήσεις πια δίπλα σε μια βιομηχανία θεάματος που είναι πολύ ανταγωνιστική» λέει η καλλιτεχνική διευθύντρια του MOMus, Θούλη Μισιρλόγλου. «Με κάποιο τρόπο τα έργα έχουν μια ικανότητα δράσης και αυτή προσπαθούμε να ενεργοποιήσουμε, μέσα από το στήσιμο και όλη την ενοποίηση ανάμεσα στις πτέρυγες του μουσείου».

Το 1982 ο Γ. Φιλίππου παραχώρησε πτέρυγα του εργοστασίου Φίλκεραμ-Johnson για να στεγαστεί η συλλογή του Μουσείου και να παρουσιαστούν οι πρώτες του εκθέσεις. Ακολουθεί η δωρεά του Αλέξανδρου Ιόλα, το 1984, έργων από τη συλλογή του για την ίδρυση μουσείου σύγχρονης τέχνης στη Θεσσαλονίκη.

Το 1992 η ΔΕΘ παραχωρεί ένα περίπτερό της για τις περιοδικές εκθέσεις του Μουσείου, ενώ το 1997 ανεγείρεται νέα πτέρυγα με την οικονομική ενίσχυση του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας «Θεσσαλονίκη '97». Το 1999 δημιουργείται μια ακόμα πτέρυγα με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης βρίσκεται εντός του χώρου της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, στα όρια του ιστορικού και εμπορικού κέντρου της πόλης, και είναι μέρος από το 2018 του ενιαίου Μητροπολιτικού Οργανισµού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus). 

Εκτίθενται για πρώτη φορά έργα και γίνονται εσωτερικές μετακινήσεις για να επανασυνδεθούν τα κομμάτια της μόνιμης συλλογής. Οι αλλαγές αυτές φέρνουν στο προσκήνιο και έργα των τριών δωρεών που δεν έχει δείξει το μουσείο εδώ και πολύ καιρό. Γίνεται ακόμα μια αλλαγή με την παρουσίαση των έργων βασισμένη σε ιστορίες ώστε να δοκιμαστεί ένας άλλος τρόπος επικοινωνίας με το κοινό. 

Θα συναντήσουμε έργα που θα παρουσιαστούν με ένα τρόπο πιο πολυφωνικό, καθώς οι ιστορίες τους δεν θα προέρχονται μόνο από τους επιμελητές αλλά και από ανθρώπους μέσα από το μουσείο και άλλους που σχετίζονται με τον χώρο και θα είναι προσωπικές, ανεκδοτολογικές, επιστημονικές ιστορίες ανθρώπων που έχουν συνδεθεί με τα έργα και το μουσείο, ανθρώπων που συνέβαλαν στη συγκρότηση της συλλογής του.

Το μουσείο ξεκίνησε από την πρωτοβουλία της κοινωνίας των πολιτών, οπότε, η συλλογή του πρώτου μουσείου σύγχρονης τέχνης, τότε Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, φτιάχτηκε με έναν τρόπο ενδεχομένως συγκυριακό αλλά όχι τυχαίο και ακόμα και αυτό αποτελεί ένα μέρος της ιστορίας αυτής της συλλογής. 

«Φροντίζουμε και όλο το κέλυφος, το κτίριο του μουσείου για την αίσθηση που θέλουμε να έχει ένας θεατής, επισκέπτης μέσα στον πραγματικό χώρο. Κτιριακά είναι ένα μουσείο που έγινε σε φάσεις και αυτό αντανακλάται στην αρχιτεκτονική του. Γίνονται κάποιες μικρές επεμβάσεις που θεωρώ ότι θα βοηθήσουν την κίνηση του επισκέπτη μέσα στον χώρο, τη ροή, για να καταλάβει περισσότερο πού βρίσκεται, να γοητευθεί από κάτι και να συνδεθεί με κάτι προσωπικά» λέει η Θούλη Μισιρλόγλου.

Η ανανέωση του μουσείου γίνεται σε μια χρονική στιγμή και μετά από μια χρονιά που έκλεισε με θετικό πρόσημο, με μια αύξηση της επισκεψιμότητας της τάξης του 40% και σε επίπεδο εσόδων με μια αύξηση της τάξης του 35%.

«Θεωρήσαμε ότι αυτό μπορούμε να το ενισχύσουμε πιστεύοντας ότι κάτι πρέπει να παρέχεις στους ανθρώπους που φτάνουν εδώ περισσότερο, εφόσον βλέπεις ότι υπάρχει αυτή η δυναμική. Είναι ακριβώς στη λογική του να ενδυναμώσουμε τη σχέση μας με την κοινωνία αλλά και με ένα τρόπο να απευθυνθούμε στον καθένα ξεχωριστά. Με αυτή την πίστη έγινε αυτό το εγχείρημα, που δεν κρατάει την τυπική ιεραρχία και δομή μια έκθεσης που αρθρώνει ένα κυρίαρχο λόγο». 

Το μουσείο θα παρουσιάσει την ανανεωμένη έκδοση της συλλογής του από τις 24 Μαΐου 2024.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Πολιτισμός / Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Παρά την αναγκαστική μεταφορά στο μουσείο, η τελετή διατήρησε τα καθιερωμένα τελετουργικά, δηλαδή τις χορογραφημένες κινήσεις των «ιερειών» και των κουρών, καθώς και απαγγελίες στην ελληνική γλώσσα
LIFO NEWSROOM
Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Πολιτισμός / Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Εξερευνώντας τη σημασία της μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα, το έργο θα φιλοξενηθεί από τις 19 Μαρτίου ως τις 31 Αυγούστου 2026 στο Μέγαρο Σταθάτου μαζί με δέκα αντίγραφα ειδωλίων «Αφροδίτης» της Ανώτερης παλαιολιθικής περιόδου
LIFO NEWSROOM
Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Τζένιφερ Λόρενς στη νέα ταινία της Λιν Ράμσεϊ, η «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη, και μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί ξεχωρίζουν από την κινηματογραφική σοδειά αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Ο Γιώργος Χατζιδάκις αναφέρει ότι το αίτημα για την περιοδεία είχε απορριφθεί «ρητά», καθώς «δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και στο καλλιτεχνικό ήθος» του Μάνου Χατζιδάκι
LIFO NEWSROOM
Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Πολιτισμός / Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ο Πάπας Λέων επισκέπτεται την Τουρκία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας, σε μια επίσκεψη που αναζωπυρώνει τις ελπίδες για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
LIFO NEWSROOM