Πώς η αστροφυσική με βοήθησε να αποδεχτώ τη nonbinary ταυτότητά μου σε όλη της την πολυπλοκότητα

Πώς η αστροφυσική με βοήθησε να αποδεχτώ τη nonbinary ταυτότητά μου –σε όλη της την πολυπλοκότητα Facebook Twitter
Η φυσική διαρκώς εξελίσσεται, όπως και το φύλο. Μαθαίνουμε όταν αντιλαμβανόμαστε ότι τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα από αυτό που φαίνονται.
0

Η KAITLIN RASMUSSEN, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο τμήμα Αστρονομίας του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον, δημοσίευσε πριν από λίγο καιρό ένα άρθρο στο περιοδικό Science, αφηγούμενη τον τρόπο με τον οποίο η αστροφυσική εμψύχωσε την προσωπική της ζωή και πώς στη συνέχεια η προσωπική της ζωή ενέπνευσε την επαγγελματική της δραστηριότητα.

Οι παρατηρήσεις και οι συνειρμοί της σχετικά με το προσωπικό της βίωμα και τη σύγχρονη φυσική, όπως και οι παρατηρήσεις της για την εποχή μας, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες, από κάθε άποψη.

Η Kaitlin είναι επίσης μέλος της Διεθνούς Κοινότητας Nonbinary Επιστημόνων (ISNBS) και συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας. Προτιμάει τις αντωνυμίες she/they (γι' αυτό και στη μετάφραση έχουμε κρατήσει τη θηλυκή αντωνυμία).

«Μεγαλώνοντας, ρωτούσα πολλές ερωτήσεις. Πολλές από αυτές προανήγγειλαν το μέλλον μου στην αστρονομία: Γιατί είναι κίτρινος ο Ήλιος; Γιατί μοιάζουν έτσι οι αστερισμοί; Γιατί ο Δίας έχει μια κηλίδα; Οι γονείς μου απαντούσαν σε ό,τι μπορούσαν και μου αγόραζαν βιβλία για ν’ απαντηθούν τα υπόλοιπα. Αλλά η πιο συχνή ερώτηση, διατυπωμένη από τα 5 μου χρόνια, ήταν η εξής: Γιατί είμαι κορίτσι; Και γι’ αυτήν οι γονείς μου δεν είχαν καμία απάντηση. Στην πραγματικότητα, εκεί κοντά στο 1990, στους πρόποδες των Απαλαχίων, κανείς δεν είχε απάντηση. Ήταν η πρώτη μου συνάντηση με μια ερώτηση που δεν είχε μια απλή απάντηση.

Στην καθημερινή μου ζωή, η ταυτότητα φύλου μου με ωθεί να βρίσκω αντισυμβατικές λύσεις σε δύσκολα προβλήματα. Αναποδογυρίζω τις αθέατες πέτρες. Δοκιμάζω ανορθόδοξες μεθόδους. Παλεύω με μεγάλα, θεμελιώδη ερωτήματα. Όλα αυτά με κάνουν ένα καλύτερο επιστήμονα.

Η ερώτηση ερχόταν και έφευγε απ’ τη συνείδησή μου μέχρι το γυμνάσιο, όταν η εφηβεία μού έφερε αισθήματα απογοήτευσης και αηδίας. Κάθε μέρα έπρεπε να επιτελώ μια θηλυκότητα, ενώ ένιωθα ολοένα και περισσότερο αποστασιοποιημένη από αυτή.

Στο ακαδημαϊκό μέτωπο, τα πράγματα δεν ήταν πολύ καλύτερα. Στο γυμνάσιο, μισούσα ιδιαιτέρως τη φυσική της πρώτης τάξης και τους άκαμπτους νόμους της, που έδειχναν να αντικατοπτρίζουν την κοινωνία μέσα στην οποία ζούσα. Με τον ίδιο τρόπο που μάθαμε να προσδοκούμε ένα εκκρεμές να ταλαντωθεί, ένα σώμα να γλιστρήσει σε ένα κεκλιμένο επίπεδο ή να αφεθεί να κάνει μια ελεύθερη πτώση, ήταν εξίσου αναμενόμενο από μένα να πάω στην εκκλησία, να γνωρίσω ένα καλό παιδί, να παντρευτώ νέα και να κάνω παιδιά. Αυτή η φαινομενικά αναπόδραστη τροχιά με στενοχωρούσε και με βύθιζε στην απόγνωση.

Πήγα στο πανεπιστήμιο γιατί ήθελα να φύγω. Ένιωθα σα να μην έχω κανένα σκοπό, με κούφιο το μέσα μου, κενό από νόημα – αλλά, την ίδια στιγμή, στεκόμουν σε σταυροδρόμι με 1.000 διαφορετικές μελλοντικές οδούς. Σαν ένα σωματίδιο πάνω σε μια τέλεια σφαίρα, θα μπορούσα να πέσω προς μια οποιαδήποτε κατεύθυνση.

Ήταν καθαρή σύμπτωση που, τριγυρνώντας σε ένα βιβλιοπωλείο, πέτυχα το «Μεγάλο Σχέδιο» του Στίβεν Χόκινγκ σε ένα μπροστινό πάγκο. Δεν μπορώ να σου πω τι με ενέπνευσε να διαλέξω ένα βιβλίο σχετικό με την κοσμολογία. Όμως το έκανα, και σε λίγα λεπτά ανακάλυψα την είσοδο σε ένα νέο είδος φυσικής – εκείνο το είδος που δεν έχει έτοιμες όλες τις απαντήσεις, το είδος που διαφωνεί με τον εαυτό του, εκείνο το είδος που είναι ακατάστατο και χαοτικό, και, ω του θαύματος (!), ευχάριστο. Την επόμενη κιόλας εβδομάδα άλλαξα τον βασικό μου προπτυχιακό προσανατολισμό για την αστροφυσική.

Τα επόμενα χρόνια έμαθα για τη σχετικότητα και πως, κάτω από τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ακόμα κι ο χρόνος μπορεί να επιβραδυνθεί. Έμαθα για την κβαντική μηχανική, όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν. Οι νόμοι έπαψαν πια να είναι απόλυτοι. Τα πράγματα που είχα αποδεχθεί ως γεγονότα ήταν στην πραγματικότητα απλές προσεγγίσεις άγνωστων αληθειών.

Στο πανεπιστήμιο θα άκουγα επίσης τη λέξη «διεμφυλικός» για πρώτη φορά. Θα γνώριζα queer παιδιά σε ερωτικές σχέσεις. Μια τελείως διαφορετική συνάντηση σε σχέση με την πρώτη μου επαφή με αυτά τα ζητήματα στα 13 μου χρόνια – μια συνάντηση με προσβλητικές ασυναρτησίες σε πλακάτ, στα χέρια των μελών μιας ομάδας χριστιανών ζηλωτών, που είχαν έρθει στη γενέτειρά μου για να διαδηλώσουν.

Στα τέλη του πανεπιστημίου, θα καταλάβαινα ότι κι εγώ είμαι αμφιφυλόφιλη – με ελκύει το ίδιο μου το φύλο όσο και άλλα, όπως ακριβώς η βαρύτητα έλκει το παραμικρό αντικείμενο προς κάθε άλλο. Το ένιωθα τελείως φυσικό, λες και είχα βρει μια υπαρξιακή κατάσταση χαμηλότερης ενέργειας. Ωστόσο δεν ήμουν στην κατάσταση ελάχιστης ενέργειάς μου.

Αυτό τελικά συνέβη στα μέσα του μεταπτυχιακού μου, όταν βρήκα την ετικέτα "nonbinary" μέσω φίλων στο Twitter. Με τη ρευστότητά του και την αποκήρυξη του διπολικού συστήματος ως προς το φύλο, ένιωθα το nonbinary σωστό. Το ένιωθα οικείο. Ένιωθα λες και είχα ξοδέψει ολόκληρη τη ζωή μου, προσπαθώντας να επιλύσω ένα χαοτικό σύστημα, μόνο και μόνο για να καταλάβω ότι δεν υπήρχε μια απάντηση, αλλά πολλές. Ήταν τότε που κατάλαβα ότι είμαι ένα φωτόνιο – κατέχοντας εγγενείς ιδιότητες από κάθε πλευρά του δυαδικού συστήματος, αλλά χωρίς να ανήκω σε καμία από τις δύο.

Δεν ήταν πάντα εύκολο. Έζησα για λίγο μια διπλή ζωή, κρυφή, ολοκληρώνοντας το διδακτορικό μου. Αλλά όταν ήμουν έτοιμη, το να αγκαλιάσω την ταυτότητά μου με έφερε σε μια απίθανη κοινότητα.

Τώρα καταλαβαίνω τη δύναμη της ταυτότητας. Το να είσαι nonbinary σημαίνει ότι προκαλείς την κατάσταση των πραγμάτων καθημερινά. Σημαίνει ότι όλα μπορούν και πρέπει να αμφισβητηθούν. Σημαίνει το να εξερευνάς πράγματα, που για άλλους είναι θεμελιώδη, με νέους τρόπους και από διαφορετικές οπτικές.

Στην καθημερινή μου ζωή, η ταυτότητα φύλου μου με ωθεί να βρίσκω αντισυμβατικές λύσεις σε δύσκολα προβλήματα. Αναποδογυρίζω τις αθέατες πέτρες. Δοκιμάζω ανορθόδοξες μεθόδους. Παλεύω με μεγάλα, θεμελιώδη ερωτήματα. Όλα αυτά με κάνουν ένα καλύτερο επιστήμονα.

Η φυσική διαρκώς εξελίσσεται, όπως και το φύλο. Μαθαίνουμε όταν αντιλαμβανόμαστε ότι τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα από αυτό που φαίνονται. Όταν οι επιστήμονες αγκαλιάσουν την πολυπλοκότητα του σύμπαντος, τότε η επιστήμη μπορεί μόνο να βελτιωθεί».

Πηγή: www.science.org

Lgbtqi+
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM