Ο Θεός, το σεξ και το χιούμορ στο λογοτεχνικό σύμπαν του Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ

Ο Θεός, το σεξ, το χιούμορ και η λογοτεχνία Facebook Twitter
Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ, ένας μεγάλος, ιδιοσυγκρασιακός Αμερικανός συγγραφέας.
0

Ο Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ είναι ένας μεγάλος, ιδιοσυγκρασιακός Αμερικανός συγγραφέας. Επιμένω στο «Αμερικανός», μολονότι εγκαταστάθηκε ως μετανάστης στις Ηνωμένες Πολιτείες σε ηλικία τριάντα ετών και δεν έγραψε ποτέ στα αγγλικά. Αναμφισβήτητα είναι ο μεγαλύτερος συγγραφέας της γίντις λογοτεχνίας, δηλαδή της λογοτεχνίας που είχε ως γλωσσικό εργαλείο το βασισμένο στα γερμανικά ιδίωμα των Εβραίων της Ανατολικής Ευρώπης.

Το Νόμπελ Λογοτεχνίας που του απονεμήθηκε το 1978 αποτελεί αναγνώριση αυτού του κορυφαίου λογοτεχνικού έργου που έγινε οικουμενικό όντας στηριγμένο στην εβραϊκή παράδοση της Ανατολικής Ευρώπης, πιο συγκεκριμένα της πολωνοεβραϊκής.

Τα γίντις, ως γλωσσικό ιδιόλεκτο, βρίσκεται σήμερα σε αποδρομή, αν δεν έχουν εξαφανιστεί. Έχουν ακολουθήσει κι αυτά την τύχη ενός άλλου εβραϊκού ιδιόλεκτου, των λαντίνο, δηλαδή της βασισμένης στα ισπανικά διαλέκτου των σεφαραδιτών Εβραίων της Βαλκανικής.

Στα γίντις είχαν γραφεί πολλά λογοτεχνικά κείμενα, ιδιαίτερα κατά τον Μεσοπόλεμο αλλά και πριν απ’ αυτόν, από επίδοξους Εβραίους συγγραφείς που δραστηριοποιούνταν σε γίντις λογοτεχνικά περιοδικά, εφημερίδες, συγγραφικές λέσχες και εκδοτικούς οίκους στις περιοχές της σημερινής Πολωνίας, της Ουκρανίας και της Λιθουανίας.

Τα περισσότερα από τα κείμενα αυτά ήταν αφελή και υπερβολικά συναισθηματικά. Σήμερα είναι ξεχασμένα, παρά τις λίγες εξαιρέσεις. Δημιούργησαν όμως ένα σημαντικό ίζημα λογοτεχνικής ύλης, μια παράδοση πάνω στην οποία πάτησε αναμφισβήτητα ο Σίνγκερ αλλά και η αμερικανική γίντις λογοτεχνική σκηνή, κυρίως η κωμωδία (ιδιαίτερα αυτή που έγινε γνωστή ως Catskills Comedy).

«Αν ο Θεός ήταν πράγματι γεμάτος έλεος και καλοσύνη, δεν θα επέτρεπε να υπάρχει πείνα, αρρώστια και πογκρόμ», γράφει στην αυτοβιογραφία του, βασισμένος στην εμπειρία της φτώχειας της δικής του οικογένειας αλλά και των πάμπτωχων εβραϊκών κοινοτήτων της Πολωνίας. Δεν έγινε όμως ποτέ άθεος.

Είναι παράδοξο ότι μετά το Ολοκαύτωμα τα γίντις επιβίωσαν στην Αμερική, κυρίως στο θέατρο, μολονότι από τη δεκαετία του 1960 γίντις καλλιτέχνες και stand-up κωμικοί άρχισαν να γράφουν και να εκφράζονται στα αγγλικά.

Πάντως, η Catskills Comedy, δηλαδή κωμωδίες και κωμικά νούμερα γραμμένα στα γίντις, με τα οποία από τη δεκαετία του 1920 διασκέδαζαν Aμερικανοεβραίοι στο θέρετρο των βουνών Catskills, πάνω από την κοιλάδα του ποταμού Χάντσον, στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης, βουνά γνωστά και ως «εβραϊκές Άλπεις», άφησε το αποτύπωμά της στην αμερικανική κωμωδία.

Ο Freddie Roman, που πέθανε πριν από λίγες ημέρες, ήταν ένας από τους γνωστούς εκπροσώπους της Catskills Comedy. O Σίνγκερ έκανε κι αυτός τη «θητεία» του στο γίντις θέατρο των Catskills στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1930, χωρίς επιτυχία όμως.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ, Έρωτας και εξορία, Μτφρ.: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, εκδόσεις Δώμα

Όλον αυτόν τον εβραϊκό κόσμο της μεσοπολεμικής Ανατολικής Ευρώπης και της Νέας Υόρκης της δεκαετίας του 1930 τον βρίσκουμε στην αυτοβιογραφία του Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ «Έρωτας και Εξορία» που επανακυκλοφορεί σε νέα, γοητευτικότατη μετάφραση της Μαργαρίτας Ζαχαριάδου από τις εκδόσεις Δώμα. (Η πρώτη ελληνική έκδοση αυτού του σημαντικότατου έργου χρονολογείται στο 1988, σε μετάφραση του Τάσου Δαρβέρη).

Ο υπότιτλος «αυτοβιογραφική τριλογία» υποδηλώνει τα τρία μέρη από τα οποία αποτελείται το βιβλίο και τα οποία αρχικά είχαν κυκλοφορήσει αυτοτελώς. Οι επιμέρους τίτλοι είναι «Ένα μικρό αγόρι σε αναζήτηση του Θεού», «Ένας νέος άντρας σε αναζήτηση του έρωτα» και «Χαμένος στην Αμερική».

Ο Σίνγκερ, που γεννήθηκε το 1903 ή το 1904 σ’ ένα χωριό στην Πολωνία στα βορειοανατολικά της Βαρσοβίας, μεγάλωσε σε μια οικογένεια θρησκευόμενων Εβραίων. Ο πατέρας του ήταν ραβίνος της χασιδικής παράδοσης, δηλαδή υπερορθόδοξος και υπερσυντηρητικός, κλεισμένος στη συναγωγή, στα θρησκευτικά σχολεία και στα ιερά βιβλία, κλεισμένος στα γίντις, μακριά από τον πραγματικό κόσμο και την αληθινή ζωή. Δεν εμπιστευόταν ούτε τις γίντις εφημερίδες.

«Ο πατέρας έλεγε ότι οι εφημερίδες είναι γεμάτες βλασφημίες και αιρετικές ιδέες. Έλεγε ότι το να ξεκινάς τη μέρα σου διαβάζοντας εφημερίδα ήταν σαν να τρως δηλητήριο για πρωινό», γράφει ο Σίνγκερ στο πρώτο μέρος της αυτοβιογραφίας του. Μας κάνει έτσι να σκεφτούμε, από την αντίθετη πλευρά, τη ρήση του Χέγκελ στα «Γραπτά της Ιένας» ότι η ανάγνωση εφημερίδας έχει αντικαταστήσει την πρωινή προσευχή.

Ο Σίνγκερ, που το 1923 εγκαταστάθηκε στη Βαρσοβία, έζησε εκεί μέχρι το 1935 και μετανάστευσε στη Νέα Υόρκη, μέσα στους γίντις λογοτεχνικούς κύκλους προσπάθησε να απαλλαγεί από τη θρησκοληψία της παράδοσης. Η αυτοβιογραφία του περιλαμβάνει συναρπαστικές σελίδες αυτής της αναζήτησης που συνδυάζεται με την ανάγνωση «εθνικών», δηλαδή μη Εβραίων συγγραφέων, αλλά και φιλοσοφίας, φυσικά πέρα από ιερά βιβλία που είχε διδαχτεί στο θρησκευτικό σχολείο όπου είχε φοιτήσει.

Η αναζήτηση τον έφτασε, πολλές φορές, σε σημείο να αμφισβητήσει τον Θεό: «Αν ο Θεός ήταν πράγματι γεμάτος έλεος και καλοσύνη, δεν θα επέτρεπε να υπάρχει πείνα, αρρώστια και πογκρόμ», γράφει στην αυτοβιογραφία του, βασισμένος στην εμπειρία της φτώχειας της δικής του οικογένειας αλλά και των πάμπτωχων εβραϊκών κοινοτήτων της Πολωνίας. Δεν έγινε όμως ποτέ άθεος.

Τα βασικά θέματα στην αυτοβιογραφική διήγηση του Σίνγκερ, που καλύπτει την περίοδο από τα παιδικά χρόνια μέχρι τη μετανάστευση στην Αμερική και τα πρώτα χρόνια του εκεί, είναι ο Θεός και η καταλυτική κριτική της ορθόδοξης εβραϊκής παράδοσης, η κοσμική εβραϊκότητα, η λογοτεχνία και η κουλτούρα του λόγου και τυπωμένου βιβλίου, το σεξ και το χιούμορ.

Νομίζω ότι καταλαβαίνουμε καλύτερα τον Γούντι Άλεν αν διαβάσουμε αυτό το έργο του Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ. Το σεξ διαπερνά όλη την αφήγηση μέσα από τις διάφορες σχέσεις που είχε ο Σίνγκερ στην Πολωνία και μετά στη Νέα Υόρκη. Και δεν είναι μόνο το σεξ. Είναι η αγωνία της στύσης, η βάσανος του πέους, που έχει θρησκευτικές καταβολές.

«Σε αντίθεση με τα άλλα μέλη του σώματος, το πέος έχει την αυτονομία να λειτουργεί ή να μη λειτουργεί ανάλογα με τις ηθικές και αισθητικές συμπάθειες και αντιπάθειές του», γράφει. «Οι καμπαλιστές το αποκαλούσαν “σημείο της διαθήκης” και είχε την ονομασία γεσόντ, το όνομα μίας από τις δέκα σφαίρες της θεϊκής απορροής».

Στη Βαρσοβία ο Σίνγκερ άρχισε να γράφει λογοτεχνία, να εργάζεται σε λογοτεχνικά περιοδικά και να μεταφράζει στα γίντις συγγραφείς όπως ο Τόμας Μαν ή ο Στέφαν Τσβάιχ. Όταν έφυγε για την Αμερική, είχε δημοσιεύσει ήδη το μυθιστόρημα Ο Σατανάς στο Γκόραϋ που του έφερε λογοτεχνικά εύσημα και αναγνώριση, ιδιαίτερα όταν μεταφράστηκε στα αγγλικά (στα ελληνικά στις εκδόσεις Ίνδικτος, σε μετάφραση Άννας Περιστέρη). Πάντως, τα πρώτα χρόνια στην Αμερική ο Σίνγκερ πέρασε μια περίοδο λογοτεχνικής καταθλιπτικής απραξίας. Βιοποριζόταν έχοντας μια στήλη με περίεργα σε γίντις εφημερίδα της Νέας Υόρκης.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ, Γκίμπελ ο σαλός και άλλες ιστορίες, Μτφρ.: Βάιος Λιάπης, εκδόσεις Κίχλη

Τον καταπληκτικό συγγραφέα Σίνγκερ και την πρωτογενή ύλη της λογοτεχνίας του τα βρίσκουμε στη συλλογή Γκίμπελ ο σαλός και άλλες ιστορίες, με εννέα διηγήματα, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Κίχλη. Ο κόσμος των εβραϊκών κοινοτήτων, των στετλ της Ανατολικής Ευρώπης, η καθημερινότητα, οι δεισιδαιμονίες, το μαγικό, αποτελούν τον καμβά αυτών των υπέροχων ιστοριών.

Το βιβλίο συστήνεται όμως και για έναν άλλο λόγο: για τη μετάφρασή του (από τα αγγλικά) από τον Βάιο Λιάπη, στον οποίο οφείλεται και το πολύ κατατοπιστικό και εμπνευστικό επίμετρο. Η πρόσληψη του Σίνγκερ σε όλον τον κόσμο γίνεται κυρίως μέσα από τις αγγλικές μεταφράσεις του έργου του. Από τα γίντις στα αγγλικά το πρωτότυπο κείμενο μπορεί να «αποχρωματίζεται», όπως γράφει ο Βάιος Λιάπης, ακόμη κι αν η μετάφραση υπογράφεται από εξαιρετικούς συγγραφείς, όπως ο Σολ Μπέλου.

Καθώς τα γίντις είναι μια παλιά μορφή γλώσσας που έχει σταματήσει να εξελίσσεται, ο μεταφραστής έβαλε στη μετάφρασή του λέξεις «από παλιότερες στιγμές» των ελληνικών, που φτάνουν σε μας ως ηχώ ενός κόσμου που υπήρξε. Ενδιαφέρουσες είναι επίσης οι συγκρίσεις που επιχειρεί ο Λιάπης μεταξύ του Σίνγκερ και του Παπαδιαμάντη

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΕΡΩΤΑΣ ΚΑΙ ΕΞΟΡΙΑ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΓΚΙΜΠΕΛ Ο ΣΑΛΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ» ΕΔΩ 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

To νέο τεύχος της LIFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Σώσα» του Ισαάκ Μπάσεβις Σίνγκερ: Η λογοτεχνία ενάντια στον φασισμό

Βιβλίο / «Σώσα» του Ισαάκ Μπάσεβις Σίνγκερ: Η λογοτεχνία ενάντια στον φασισμό

Πώς ο νομπελίστας Ισαάκ Μπάσεβις Σίνγκερ αποδομεί το στιβαρό οικοδόμημα του εβραϊσμού του –ή μήπως το αποθεώνει;– για χάρη της αγάπης, για χάρη ενός έρωτα ή για την ίδια λογοτεχνία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δημήτρης Μανιάτης: «Η μανία της άποψης είναι άκρως ενοχλητική»

Βιβλίο / Δημήτρης Μανιάτης: «Η μανία της άποψης είναι άκρως ενοχλητική»

Mε αφορμή τη νέα συλλογή διηγημάτων του, o δημοσιογράφος και συγγραφέας μιλά στη LiFO για την εποχή μας, τη δημοσιογραφία, την πολιτική, τον πολιτισμό, τους μικρούς εμφυλίους στα social media και εξηγεί γιατί οι Αθηναίοι μισούν την πόλη τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ντόρις Λέσινγκ «Άλφρεντ και Έμιλι»

To πίσω ράφι / «Άλφρεντ και Έμιλι»: Το κύκνειο άσμα της Ντόρις Λέσινγκ

Η τελευταία απόπειρα της διάσημης συγγραφέως να ξεφύγει από τη σκιά του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, που είχε ρημάξει τη ζωή των γονιών της, τυλίγοντας και την ίδια από την ημέρα που γεννήθηκε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ