Πώς οι γάτες μάς βοηθούν να ελαφρύνουμε το βάρος της ανθρώπινης φύσης

Τι μας μαθαίνουν οι γάτες Facebook Twitter
Οι γάτες μάς δείχνουν ότι η αναζήτηση νοήματος, όπως το κυνήγι της ευτυχίας, είναι περισπασμός. Εικονογράφηση: bianka/LifO
0

Η ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΓΑΤΑΣ ΚΑΙ ΟΣΑ ΑΥΤΗ μπορεί να μας διδάξει είναι το θέμα του νέου βιβλίου του Τζόν Γκρέι, ομότιμου καθηγητή στο London School of Economics. Πρόκειται για μια πανέξυπνη, διασκεδαστική και στοχαστική παρατήρηση της ζωής και της συμπεριφοράς της γάτας, που οδηγεί σε σκέψεις, διαπιστώσεις και αναθεωρήσεις για τα θέματα της ευτυχίας, του δίκαιου, του άδικου, της ηθικής, της μοναξιάς, της ευζωίας, του χρόνου, της ψυχής, του θανάτου, της αγάπης.

Αν λάβουμε, μάλιστα, υπόψη μας ότι οι γάτες δεν είναι παρεμφερείς περιπτώσεις ενός και μοναδικού τύπου και ότι η καθεμιά είναι μοναδική και διαθέτει περισσότερη ατομικότητα από πολλούς ανθρώπους, τότε το νόημα της ζωής, όπως το δείχνουν οι γάτες, έχει πολλές όψεις.

Ο Γκρέι παραδέχεται ότι όταν σκέφτεται τις γάτες που έχει γνωρίσει, το πρώτο που του έρχεται στον νου δεν είναι τα κοινά γνωρίσματά τους αλλά οι διαφορές τους. Άλλες στοχαστικές και νωχελικές, άλλες παιχνιδιάρες, κάποιες επιφυλακτικές, άλλες παράτολμες και ριψοκίνδυνες, κάποιες ήσυχες και ειρηνικές, κάποιες θορυβώδεις και δυναμικές.

«Οι άνθρωποι είναι άνθρωποι και οι γάτες είναι γάτες. Η διαφορά έγκειται στο ότι ενώ οι γάτες δεν έχουν τίποτα να μάθουν από εμάς, εμείς μπορούμε να μάθουμε από αυτές πώς να ελαφρύνουμε το φορτίο που βαραίνει την ανθρώπινη φύση», γράφει ο Τζον Γκρέι.

Το βιβλίο, που κυκλοφόρησε στα αγγλικά το 2020 με τίτλο «Feline Philosophy: Cats and the meaning of life», έρχεται να προστεθεί στα άλλα βιβλία του συγγραφέα για τη σχέση των ανθρώπων με τα ζώα. Πρόκειται για τα έργα Αχυρένια σκυλιά - Σκέψεις για τους ανθρώπους και άλλα ζώα και Η σιωπή των ζώων - Για την πρόοδο και άλλους νεωτερικούς μύθους, που κυκλοφορούν επίσης στα ελληνικά από τις εκδόσεις Οκτώ.

«Οι άνθρωποι είναι άνθρωποι και οι γάτες είναι γάτες. Η διαφορά έγκειται στο ότι ενώ οι γάτες δεν έχουν τίποτα να μάθουν από εμάς, εμείς μπορούμε να μάθουμε από αυτές πώς να ελαφρύνουμε το φορτίο που βαραίνει την ανθρώπινη φύση», γράφει ο Τζον Γκρέι.

Ο Γκρέι συνδυάζει την παρατήρηση της συμπεριφοράς της γάτας με φιλοσοφικές θεωρήσεις για τη ζωή, την ευτυχία, την αγωνία, τον θάνατο κ.λπ. Μπορούμε να πούμε ότι εδώ οι γάτες «συνομιλούν» με τον Σπινόζα, τον Μοντένι, τον Πασκάλ, τον Αριστοτέλη, τον Σοπενάουερ, τον Καρτέσιο και άλλους φιλοσόφους. Δεν είναι όλοι αυτοί φιλόσοφοι γατόφιλοι.

Ο Σοπενάουερ, ας πούμε, γοητευόταν από τις γάτες. Τις έβλεπε σαν «τις φευγαλέες σκιές ενός Αιώνιου Αιλουροειδούς». Ο Μοντένι ήταν μεγάλος γατόφιλος. «Τόσο τις γάτες όσο και τα όρια της φιλοσοφίας τα κατανόησε καλύτερα ο Μισέλ ντε Μοντένι», γράφει ο Γκρέι. Και παραθέτει μια ρήση του Γάλλου φιλοσόφου, που περιλαμβάνεται στα Δοκίμιά του (στα ελληνικά, στις εκδόσεις της Εστίας): «Όταν παίζω με τη γάτα μου, ποιος ξέρει αν περνάει την ώρα της μαζί μου περισσότερο απ’ ό,τι εγώ μαζί της».

Αντίθετα, ο Καρτέσιος βασάνιζε τις γάτες. Σύμφωνα με μαρτυρίες, είχε πετάξει μια γάτα από το παράθυρο για να αποδείξει την απουσία συνειδητής επίγνωσης από τα μη ανθρώπινα ζώα.

Και στις μέρες μας δεν αγαπούν όλοι τις γάτες. Μάλιστα, στις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχει ένα αντιγατικό κίνημα που θεωρεί τη γάτα καταστροφέα της οικολογικής ποικιλομορφίας επειδή σκοτώνει τα πουλιά. Αλλά, όπως γράφει ο Γκρέι με χιούμορ, ένα άλλο ζώο ευθύνεται για την πλανητική μαζική εξαφάνιση των ειδών. Κι αυτό δεν είναι παρά ο άνθρωπος.

Γατες
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ TO ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: John Gray, Αιλουροειδής φιλοσοφία, Οι γάτες και το νόημα της ζωής, Μτφρ.: Γιώργος Λαμπράκος, Εκδόσεις Οκτώ, Σελ.: 174

Ευτυχία, αγωνία, αγάπη, θάνατος αποτελούν έννοιες-κλειδιά της φιλοσοφίας. Ας τις δούμε σε σχέση με τις γάτες. Η ευτυχία είναι βασική κατάσταση της γάτας, γράφει ο Γκρέι. «Αυτός ίσως είναι ο κύριος λόγος που πολλοί από εμάς αγαπούμε τις γάτες. Κατέχουν μια έμφυτη ευτυχία την οποία οι άνθρωποι συνήθως αδυνατούν να κατακτήσουν».

Οι γάτες είναι ρεαλίστριες. Σπάνια κάνουν κάτι εάν δεν εξυπηρετεί έναν ορισμένο σκοπό ή δεν τους προσφέρει άμεση ευχαρίστηση. «Είναι το άκρον άωτον του ρεαλισμού. Όταν έρχονται αντιμέτωπες με την ανθρώπινη μωρία, απλώς φεύγουν».

Οι γάτες δεν υποφέρουν από αγωνία, εκτός αν απειλούνται ή βρίσκονται σε κάποιο παράξενο μέρος. Οι άνθρωποι, αντίθετα, θεωρούν ότι όλος ο κόσμος είναι ένα παράξενο και απειλητικό σύμπαν. Οι γάτες δεν σκέφτονται τον θάνατο, παρότι φαίνεται να ξέρουν αρκετά καλά πότε είναι η ώρα τους να πεθάνουν. Οι γάτες έμαθαν στους ανθρώπους να τις αγαπούν.

Ο Γκρέι γράφει πως αυτή είναι η αληθινή βάση της εξημέρωσης των γατών. «Είναι τόσο σαγηνευτικές ώστε συχνά οι άνθρωποι πίστευαν πως η προέλευσή τους είναι πέραν του κόσμου τούτου».

Οι γάτες δεν πλήττουν και δεν φοβούνται να μείνουν μόνες με τον εαυτό τους. «Οι γάτες χαίρονται να είναι ο εαυτός τους, ενώ οι άνθρωποι προσπαθούν να είναι ευτυχισμένοι, δραπετεύοντας από τον εαυτό τους». Οι γάτες δεν σχεδιάζουν τη ζωή τους. Τη ζουν όπως έρχεται. Αντίθετα, οι άνθρωποι σχεδιάζουν τη ζωή τους. Αλλά επειδή δεν ξέρουν πότε και πώς αυτή η ζωή θα τελειώσει, καταλήγουν να ζουν όπως οι γάτες: κατά τύχη.

Πραγματικές ή μυθοπλαστικές ιστορίες με ήρωες γάτες ενισχύουν την «αιλουροειδή φιλοσοφία» του Τζον Γκρέι. Η πρώτη πραγματική γάτα που συναντάμε, στην αρχή κιόλας του βιβλίου, είναι ο Μέιο. Ένας γάτος Σιάμ που τον Φεβρουάριο του 1968, ενώ ο πόλεμος μαινόταν στην πόλη Χούε του Βιετνάμ, μπήκε στο δωμάτιο του πολεμικού ανταποκριτή του CBS Τζον (Τζακ) Λόρενς.

Πώς οι γάτες μάς βοηθούν να ελαφρύνουμε το βάρος της ανθρώπινης φύσης Facebook Twitter
Ulrike statue, Vanessa Ferle

Τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, ο Λόρενς επέστρεψε στις ΗΠΑ έχοντας στις αποσκευές του τον Μέιο. Αν ο γάτος έμενε στο Βιετνάμ, είναι σίγουρο ότι θα είχε την τύχη χιλιάδων άλλων ζώων, σκυλιών, μαϊμούδων, ελεφάντων, τίγρεων, νεροβούβαλων που σκοτώθηκαν στις πολεμικές συγκρούσεις. Ο Μέιο εγκαταστάθηκε στο νέο του σπίτι στο Κονέτικατ και αργότερα ακολούθησε τον Τζακ και την οικογένειά του στο Λονδίνο.

Μέιο και Τζον ζούσαν σαν παλιόφιλοι. Ο Μέιο πήγαινε για ύπνο αργά το βράδυ, έχοντας γλείψει τις σταγόνες ουίσκι από τα δάχτυλα του Τζακ. Πέθανε το 1983 από πνευμονία.

Το 2002 ο Τζον Λόρενς έγραψε την ιστορία του Μέιο («The cat from Hué: A Vietnam war story»). Ο Μέιο είχε γεννηθεί μέσα στον καπνό και στη αντάρα του πολέμου, έφυγε από το Βιετνάμ και κατόρθωσε να ζει ευτυχισμένος οπουδήποτε κι αν βρισκόταν. «Έμοιαζε σοφός. Γνώριζε. Είχαμε γίνει φίλοι» .

Η αγάπη για τη γάτα, ιδιαίτερα όταν συγκρούεται με την αγάπη για τους ανθρώπους, αποτελεί το θέμα διάσημων λογοτεχνικών έργων, τα οποία παρουσιάζει ο Γκρέι στο βιβλίο του.

Ένα από αυτά είναι το μυθιστόρημα Η γάτα της Κολέτ. Η Σαχά, μια γάτα ρωσική μπλε, ζει με τον Αλέν. Όταν ο Αλέν παντρεύεται την Καμίγ, αυτή διαπιστώνει ότι η γάτα έχει μεγαλύτερο μερίδιο στη ζωή του άντρα της απ’ ό,τι η ίδια. Αποφασίζει να δολοφονήσει τη γάτα, πετώντας την από το παράθυρο. Η Σαχά σώζεται, καθώς η πτώση της ανακόπτεται από μια τέντα.

Ο Αλέν παίρνει τη γάτα και εγκαταλείπει την Καμίγ. Ο θρίαμβος της Σαχά είναι εμφανής. Έτσι κι αλλιώς η Σαχά είναι η πραγματική ηρωίδα του μυθιστορήματος και η αφήγηση γίνεται από την δική της οπτική γωνία. Από το βιβλίο του Γκρέι δεν λείπουν ακόμη η Πατρίσια Χάισμιθ ή ο Ιάπωνας συγγραφέας του Εγκωμίου της σκιάς, Τανιζάκι, τα κείμενά των οποίων ρίχνουν ακόμη περισσότερο φως στον κόσμο των γατών.

Το μεγάλο δίδαγμα έρχεται στο τέλος του βιβλίου: «Οι γάτες μάς δείχνουν ότι η αναζήτηση νοήματος, όπως το κυνήγι της ευτυχίας, είναι περισπασμός. Το νόημα της ζωής είναι ένα άγγιγμα, μια μυρωδιά, που έρχεται τυχαία και φεύγει προτού το καταλάβουμε».

Πολύ ωραία η μετάφραση του Γιώργου Λαμπράκου, «εξαιρετικά αιλουροειδής».

Υ.Γ.: Τέσσερις γάτες συνέβαλαν στη συγγραφή αυτού του βιβλίου και ο Τζον Γκρέι τις μνημονεύει. Είναι οι αδελφές Σόφι και Σάρα και οι αδελφοί Τζέιμι και Τζούλιαν, όλες γάτες Βιρμανίας. «Όταν έγραψα το βιβλίο, ο Τζούλιαν ήταν είκοσι τριών ετών κι ακόμη απολάμβανε τη ζωή».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

To νέο τεύχος της LIFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM