«Κάτι έχω να σας πω»: Oι πολλές ταυτότητες του Χανίφ Κιουρέισι

Χανίφ Κιουρέισι «Κάτι έχω να σας πω» Facebook Twitter
Γεννημένος το 1954 στο Κεντ από πατέρα Πακιστανό και μητέρα Βρετανίδα, και με σπουδές φιλοσοφίας στο King’s College του Λονδίνου, ο Κιουρέισι είναι από τους συγγραφείς που, με τις ευλογίες του Σαλμάν Ρούσντι, ανανέωσαν την αγγλική λογοτεχνία.
0

ΜΟΙΑΖΕΙ ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΑΛΛΑ έχουν περάσει σχεδόν σαράντα χρόνια από τότε που ο Χανίφ Κιουρέισι έκλεβε την παράσταση ως σεναριογράφος του Στίβεν Φρίαρς στο «Ωραίο μου πλυντήριο» κι έβλεπε την καριέρα του ν’ απογειώνεται με μυθιστορήματα όπως «Ο Βούδας των προαστίων» και «Μπλακ Άλμπουμ», όπου γινόταν λόγος για τον κόσμο των μεταναστών και για τον ρατσισμό, για τον θρησκευτικό φανατισμό αλλά και για τον έκλυτο βίο, όπως και για τη ρευστότητα της σεξουαλικής ταυτότητας.

Γεννημένος το 1954 στο Κεντ από πατέρα Πακιστανό και μητέρα Βρετανίδα, και με σπουδές φιλοσοφίας στο King’s College του Λονδίνου, ο Κιουρέισι είναι από τους συγγραφείς που, με τις ευλογίες του Σαλμάν Ρούσντι, ανανέωσαν την αγγλική λογοτεχνία, αποδεικνύοντας πως η Βρετανία δεν είναι το κέντρο του κόσμου αλλά ένα πολύχρονο σταυροδρόμι πολιτισμών παλλόμενο από ζωή.

Στο «Κάτι έχω να σας πω», πηγαινοερχόμενος ανάμεσα στο Λονδίνο της νιότης του και στο Λονδίνο της εποχής του Τόνι Μπλερ που πλήττεται από ισλαμικές βόμβες βιώνοντας «τη δική του 11η Σεπτεμβρίου», ο Χανίφ Κιουρέισι ανακεφαλαιώνει όλα τα προσφιλή του θέματα: της φυλετικής ταυτότητας, της ταξικής μετεγγραφής, των οικογενειακών δεσμών και της πατρότητας, των ορίων της σεξουαλικής ελευθερίας.

Ένας Ασιάτης του Λονδίνου πρωταγωνιστεί και στο μυθιστόρημα «Κάτι έχω να σας πω» (μετ. Α. Καλοκύρης, Καστανιώτης, 2009), το οποίο, όπως και τα προηγούμενά του, με αποκορύφωμα το δυστυχώς εξαντλημένο «Οικείες απιστίες», στηρίζεται σε αυτοβιογραφικά στοιχεία.

Εδώ, ο Κιουρέισι δανείζεται το προσωπείο ενός επιτυχημένου ψυχαναλυτή, του Τζαμάλ Χαν: ενός άρτι χωρισμένου πενηντάρη και πατέρα έφηβου γιου, ο οποίος βιοπορίζεται από τα μυστικά των άλλων ενώ κρατά το δικό του μυστικό επτασφράγιστο.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Χανίφ Κιουρέισι, Κάτι έχω να σας πω, Μτφρ.: Α. Καλοκύρης, εκδόσεις Καστανιώτη

Στοιχειωμένος από ερινύες για έναν παλιό φόνο του οποίου υπήρξε ηθικός αυτουργός και βυθισμένος στην ενδοσκόπηση που τον οδηγεί η κρίση μέσης ηλικίας, ο Τζαμάλ σκαλίζει το παρελθόν του. Κι επιστρέφει στα τέλη της δεκαετίας του ΄70, στην εποχή της θατσερικής ηγεμονίας, τότε που «οι περισσότεροι λευκοί θεωρούσαν τους Ασιάτες “κατώτερους”, λιγότερο ευφυείς, λιγότερο καλούς σε όλα». Τότε που οι Εργατικοί, οι γκέι, οι μαύροι και οι φεμινίστριες δένονταν σ’ ένα ακτιβιστικό χαρμάνι και που ο ίδιος –«ο μόνος σκουρόχρωμος φοιτητής στο μάθημα της φιλοσοφίας»– πάλευε να λύσει τους λογαριασμούς του με τις πακιστανικές ρίζες του και συναντούσε τον πρώτο του μεγάλο αλλά άδοξο έρωτα, στο πρόσωπο μιας αστής Ινδής καλλονής, της Ατζίτα.

Ο Κιουρέισι μας το λέει απ' την αρχή: ο φόνος του πατέρα της Ατζίτα είναι η πηγή των ενοχών του Τζαμάλ, φόνος που προκλήθηκε από την αποκάλυψη ότι η κοπέλα κακοποιούνταν σεξουαλικά από τον μπαμπά της. Και να που τριάντα χρόνια μετά, ο Τζαμάλ βλέπει να εμφανίζονται μπροστά του όχι μόνο οι πάλαι ποτέ περιθωριακοί κολλητοί του και αυτουργοί του εγκλήματος, αλλά και η εξαφανισμένη έκτοτε Ατζίτα, μαζί με τον γκέι αδελφό της που έχει εξελιχθεί σε ποπ σταρ. Ένα συναπάντημα που λειτουργεί μάλλον σαν πρόσχημα για τον συγγραφέα ώστε ν’ αποτιμήσει όλα όσα συνέβησαν στο μεταξύ όχι μόνο στη ζωή του alter ego του αλλά και στη βρετανική κοινωνία.

Γύρω από τον Τζαμάλ βλέπουμε να ζωντανεύει ένας ολόκληρος θίασος δευτερευόντων ηρώων: η πληθωρική και χιλιοτρυπημένη με πίρσινγκ αδελφή του, ανύπαντρη μητέρα κάμποσων παιδιών, ο διάσημος θεατρικός συγγραφέας και όψιμος εραστής της τελευταίας που μπαινοβγαίνει μαζί της σε πριβέ σεξ κλαμπ, μια αριβίστρια τηλεοπτική παραγωγός ριάλιτι σόου ανύποπτη για τον κυνισμό της, ο δωδεκάχρονος γιος του κεντρικού ήρωα, ένα μαγκάκι, όπως και η πρώην σύζυγός του, που ενδεχομένως να τον δεχτεί στο σπίτι ξανά.

Κι ανάμεσά τους, βλέπουμε ν’ αναδύεται η φιγούρα του ομοφυλόφιλου αριστερού εκατομμυριούχου Ομάρ Άλι, ενός πολύ γνωστού ιδιοκτήτη πλυντηρίων και τώρα λόρδου και μεγιστάνα των ΜΜΕ, ο οποίος οσμίστηκε εγκαίρως «πόσο μοντέρνες και μοδάτες μπορούσαν να γίνουν με την κατάλληλη προώθηση οι μειονότητες»…

Στο «Κάτι έχω να σας πω», πηγαινοερχόμενος ανάμεσα στο Λονδίνο της νιότης του και στο Λονδίνο της εποχής του Τόνι Μπλερ που πλήττεται από ισλαμικές βόμβες βιώνοντας «τη δική του 11η Σεπτεμβρίου», ο Χανίφ Κιουρέισι ανακεφαλαιώνει όλα τα προσφιλή του θέματα: της φυλετικής ταυτότητας, της ταξικής μετεγγραφής, των οικογενειακών δεσμών και της πατρότητας, των ορίων της σεξουαλικής ελευθερίας.

Μέσα από τους προβληματισμούς του ήρωά του, καταφέρνει να μεταφέρει την απογοήτευση και τη σαστιμάρα των πρώην ριζοσπαστών που νιώθουν τώρα ν’ απειλούνται από φανατισμένους τρομοκράτες. Κι εκείνο που αναδεικνύει πάνω απ’ όλα είναι τα διλήμματα ενός χορτασμένου από ηδονές αλλά και ενοχές άντρα, καθώς αναρωτιέται πώς θα βαδίσει από δω και πέρα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ