«Η κινηματογραφική λέσχη» του Ντέιβιντ Γκίλμουρ: σινεμά, αναζητήσεις και πατρότητα

Ντέιβιντ Γκίλμουρ «Η κινηματογραφική λέσχη» Facebook Twitter
Το χρονικό που αφηγείται ο Γκίλμουρ αποκαλύπτει ουσιαστικά τι σημαίνει να είσαι γονιός, και τι απαιτείται για να δημιουργήσεις μια εποικοδομητική σχέση που θα μεταμορφώσει ένα ανασφαλές αγόρι σε άντρα με κουράγιο και αυτογνωσία. Φωτ.: Steve Russell/Toronto Star via Getty Images/Ideal Image
0


ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ
έναν έφηβο που σιχαίνεται το σχολείο; Τι στάση μπορεί να κρατήσει ένας γονιός απέναντι σ’ έναν -καλοπροαίρετο και περήφανο κατά τα άλλα- δεκαπεντάχρονο,  ο οποίος εμφανίζεται όλο και πιο ψεύτης, όλο και πιο πονηρός, επειδή είναι ανίκανος ν’ αφοσιωθεί σε κάτι που δεν τον ενδιαφέρει;

Μ’ αυτό ακριβώς το ερώτημα αναμετρήθηκε πριν από μερικά χρόνια ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογραφικούς κριτικούς του Καναδά, ο Ντέιβιντ Γκίλμουρ (απλή συνωνυμία με τον κιθαρίστα των Πινκ Φλόιντ) βλέποντας τους βαθμούς του γιού του να καταρρέουν και τον ίδιο να επιδίδεται συστηματικά στην κοπάνα, πότε για να λάβει μέρος σε διαγωνισμούς ραπ, πότε για να γεμίσει γκράφιτι τη γειτονιά, πότε για να φλερτάρει άτσαλα με την παρανομία.

Στις σελίδες της «Κινηματογραφικής λέσχης» δίνονται ένα σωρό πληροφορίες από τα παρασκήνια της κινηματογραφικής βιομηχανίας που μόνο οι άνθρωποι του σιναφιού γνωρίζουν τόσο καλά.

Προκειμένου να «χάσει» οριστικά τον γιο του, ο Γκίλμουρ, έστω και με βαριά καρδιά –«Κι αν κάνω λάθος; Κι αν παριστάνω τον μοντέρνο και τον αφήσω να καταστρέψει τη ζωή του;»- του επέτρεψε να εγκαταλείψει πρόωρα τα θρανία. Τον καθησύχασε μάλιστα ότι θα συνεχίσει να τον στεγάζει και να τον χαρτζιλικώνει, εκτός κι αν μπλέξει με ναρκωτικά, οπότε η συμφωνία τους θ’ ακυρωθεί αμέσως. Όλα αυτά δε υπό έναν όρο: «Θέλω να βλέπεις τρεις ταινίες τη βδομάδα μαζί μου», του λέει. «Θα τις επιλέγω εγώ. Είναι η μοναδική μόρφωση που θα έχεις».

Κινηματογραφική λέσχη
Το βιβλίο είναι προσωρινά εξαντλημένο

Κάπως έτσι ανοίγουν οι πύλες της «Κινηματογραφικής λέσχης» (μετ. Γ. Καλαμαντής, Πατάκη, 2011): ενός καλογραμμένου βιβλίου που διαβάζεται σαν μυθιστόρημα μολονότι αναφέρεται σε πραγματικά περιστατικά, αποτυπώνοντας, εν μέσω άφθονων κινηματογραφικών αναφορών, την περιπέτεια με αίσιο τέλος που μοιράστηκαν ο πρεσβύτερος με τον νεώτερο Γκίλμουρ.

Και τι δεν θα παρακολουθήσουν οι δυο τους. Από τα «400 χτυπήματα» του Τριφό, την «Ντόλτσε βίτα» του Φελίνι ή τα «Πουλιά» του Χίτσκοκ, μέχρι τη «Λάμψη» του Κιούμπρικ και τα «Σαγόνια του καρχαρία» του Σπίλμπεργκ, κι από τον «Πολίτη Κέιν» του Ουέλς ή τα «Οικόπεδα με θέα» του Μάμετ ως το «Εκτός ελέγχου» του Σόντενμπεργκ και το «Pulp fiction» του Ταραντίνο. Αριστουργήματα αλλά και έργα της σειράς, θρίλερ, συναισθηματικές κομεντί και γουέστερν, τους δίνουν την ευκαιρία ν’ ανταλλάξουν κρίσεις για ηθοποιούς και σκηνοθέτες, να σχολιάσουν διάσημες ατάκες και σκηνές και, κυρίως, να προβούν σε αμοιβαίες εξομολογήσεις που φέρνουν ακόμα πιο κοντά τον έναν στον άλλο.

Στις σελίδες της «Κινηματογραφικής λέσχης» γίνεται λόγος και για το «Ρόμποκοπ» και για το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», και για το «Πιάστε τον κοντό» και για το «Μανχάταν», όπως δίνονται κι ένα σωρό πληροφορίες από τα παρασκήνια της κινηματογραφικής βιομηχανίας που μόνο οι άνθρωποι του σιναφιού γνωρίζουν τόσο καλά. Το ζουμί, ωστόσο, του βιβλίου βρίσκεται εκτός μεγάλης οθόνης, εκτός πλατό. Βρίσκεται στην καθημερινότητα των πρωταγωνιστών του, με τον πατέρα να διαθέτει άφθονο χρόνο στο γιο του, να γίνεται κοινωνός των ερωτικών του απογοητεύσεων, να σιγοντάρει τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις, να στέκεται στο πλευρό του κι όταν αυτός παραστρατεί, συμμετέχοντας ολόψυχα στη διαδικασία ενηλικίωσής του.

Το χρονικό που αφηγείται ο Γκίλμουρ αποκαλύπτει ουσιαστικά τι σημαίνει να είσαι γονιός, και τι απαιτείται για να δημιουργήσεις μια εποικοδομητική σχέση που θα μεταμορφώσει ένα ανασφαλές αγόρι σε άντρα με κουράγιο και αυτογνωσία. Η ελληνική έκδοση του «The film club» είναι  δυσεύρετη πια, αλλά η ιδέα μιας τέτοιας εναλλακτικής εκπαίδευσης ίσως αποδειχτεί χρήσιμη και σε άλλους!

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πίσω ράφι/ Ντάσιελ Χάμετ: Το γεράκι της Μάλτας

To πίσω ράφι / «Το γεράκι της Μάλτας»: Ένα μυθιστόρημα που έχει συναρπάσει γενιές και γενιές

Το έργο του Ντάσιελ Χάμετ, στο οποίο βασίστηκε και η ομώνυμη ταινία με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, έχει χαρακτηριστεί ως η «καλύτερη αστυνομική ιστορία που γράφτηκε στην Αμερική».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ