«Η κινηματογραφική λέσχη» του Ντέιβιντ Γκίλμουρ: σινεμά, αναζητήσεις και πατρότητα

Ντέιβιντ Γκίλμουρ «Η κινηματογραφική λέσχη» Facebook Twitter
Το χρονικό που αφηγείται ο Γκίλμουρ αποκαλύπτει ουσιαστικά τι σημαίνει να είσαι γονιός, και τι απαιτείται για να δημιουργήσεις μια εποικοδομητική σχέση που θα μεταμορφώσει ένα ανασφαλές αγόρι σε άντρα με κουράγιο και αυτογνωσία. Φωτ.: Steve Russell/Toronto Star via Getty Images/Ideal Image
0


ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ
έναν έφηβο που σιχαίνεται το σχολείο; Τι στάση μπορεί να κρατήσει ένας γονιός απέναντι σ’ έναν -καλοπροαίρετο και περήφανο κατά τα άλλα- δεκαπεντάχρονο,  ο οποίος εμφανίζεται όλο και πιο ψεύτης, όλο και πιο πονηρός, επειδή είναι ανίκανος ν’ αφοσιωθεί σε κάτι που δεν τον ενδιαφέρει;

Μ’ αυτό ακριβώς το ερώτημα αναμετρήθηκε πριν από μερικά χρόνια ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογραφικούς κριτικούς του Καναδά, ο Ντέιβιντ Γκίλμουρ (απλή συνωνυμία με τον κιθαρίστα των Πινκ Φλόιντ) βλέποντας τους βαθμούς του γιού του να καταρρέουν και τον ίδιο να επιδίδεται συστηματικά στην κοπάνα, πότε για να λάβει μέρος σε διαγωνισμούς ραπ, πότε για να γεμίσει γκράφιτι τη γειτονιά, πότε για να φλερτάρει άτσαλα με την παρανομία.

Στις σελίδες της «Κινηματογραφικής λέσχης» δίνονται ένα σωρό πληροφορίες από τα παρασκήνια της κινηματογραφικής βιομηχανίας που μόνο οι άνθρωποι του σιναφιού γνωρίζουν τόσο καλά.

Προκειμένου να «χάσει» οριστικά τον γιο του, ο Γκίλμουρ, έστω και με βαριά καρδιά –«Κι αν κάνω λάθος; Κι αν παριστάνω τον μοντέρνο και τον αφήσω να καταστρέψει τη ζωή του;»- του επέτρεψε να εγκαταλείψει πρόωρα τα θρανία. Τον καθησύχασε μάλιστα ότι θα συνεχίσει να τον στεγάζει και να τον χαρτζιλικώνει, εκτός κι αν μπλέξει με ναρκωτικά, οπότε η συμφωνία τους θ’ ακυρωθεί αμέσως. Όλα αυτά δε υπό έναν όρο: «Θέλω να βλέπεις τρεις ταινίες τη βδομάδα μαζί μου», του λέει. «Θα τις επιλέγω εγώ. Είναι η μοναδική μόρφωση που θα έχεις».

Κινηματογραφική λέσχη
Το βιβλίο είναι προσωρινά εξαντλημένο

Κάπως έτσι ανοίγουν οι πύλες της «Κινηματογραφικής λέσχης» (μετ. Γ. Καλαμαντής, Πατάκη, 2011): ενός καλογραμμένου βιβλίου που διαβάζεται σαν μυθιστόρημα μολονότι αναφέρεται σε πραγματικά περιστατικά, αποτυπώνοντας, εν μέσω άφθονων κινηματογραφικών αναφορών, την περιπέτεια με αίσιο τέλος που μοιράστηκαν ο πρεσβύτερος με τον νεώτερο Γκίλμουρ.

Και τι δεν θα παρακολουθήσουν οι δυο τους. Από τα «400 χτυπήματα» του Τριφό, την «Ντόλτσε βίτα» του Φελίνι ή τα «Πουλιά» του Χίτσκοκ, μέχρι τη «Λάμψη» του Κιούμπρικ και τα «Σαγόνια του καρχαρία» του Σπίλμπεργκ, κι από τον «Πολίτη Κέιν» του Ουέλς ή τα «Οικόπεδα με θέα» του Μάμετ ως το «Εκτός ελέγχου» του Σόντενμπεργκ και το «Pulp fiction» του Ταραντίνο. Αριστουργήματα αλλά και έργα της σειράς, θρίλερ, συναισθηματικές κομεντί και γουέστερν, τους δίνουν την ευκαιρία ν’ ανταλλάξουν κρίσεις για ηθοποιούς και σκηνοθέτες, να σχολιάσουν διάσημες ατάκες και σκηνές και, κυρίως, να προβούν σε αμοιβαίες εξομολογήσεις που φέρνουν ακόμα πιο κοντά τον έναν στον άλλο.

Στις σελίδες της «Κινηματογραφικής λέσχης» γίνεται λόγος και για το «Ρόμποκοπ» και για το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», και για το «Πιάστε τον κοντό» και για το «Μανχάταν», όπως δίνονται κι ένα σωρό πληροφορίες από τα παρασκήνια της κινηματογραφικής βιομηχανίας που μόνο οι άνθρωποι του σιναφιού γνωρίζουν τόσο καλά. Το ζουμί, ωστόσο, του βιβλίου βρίσκεται εκτός μεγάλης οθόνης, εκτός πλατό. Βρίσκεται στην καθημερινότητα των πρωταγωνιστών του, με τον πατέρα να διαθέτει άφθονο χρόνο στο γιο του, να γίνεται κοινωνός των ερωτικών του απογοητεύσεων, να σιγοντάρει τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις, να στέκεται στο πλευρό του κι όταν αυτός παραστρατεί, συμμετέχοντας ολόψυχα στη διαδικασία ενηλικίωσής του.

Το χρονικό που αφηγείται ο Γκίλμουρ αποκαλύπτει ουσιαστικά τι σημαίνει να είσαι γονιός, και τι απαιτείται για να δημιουργήσεις μια εποικοδομητική σχέση που θα μεταμορφώσει ένα ανασφαλές αγόρι σε άντρα με κουράγιο και αυτογνωσία. Η ελληνική έκδοση του «The film club» είναι  δυσεύρετη πια, αλλά η ιδέα μιας τέτοιας εναλλακτικής εκπαίδευσης ίσως αποδειχτεί χρήσιμη και σε άλλους!

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πίσω ράφι/ Ντάσιελ Χάμετ: Το γεράκι της Μάλτας

To πίσω ράφι / «Το γεράκι της Μάλτας»: Ένα μυθιστόρημα που έχει συναρπάσει γενιές και γενιές

Το έργο του Ντάσιελ Χάμετ, στο οποίο βασίστηκε και η ομώνυμη ταινία με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, έχει χαρακτηριστεί ως η «καλύτερη αστυνομική ιστορία που γράφτηκε στην Αμερική».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ