ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

«Το μέλλον διαρκεί πολύ»: Η εξομολογητική αυτοβιογραφία του Λουί Αλτουσέρ

To πίσω ράφι/ Αλτουσέρ: «Το μέλλον διαρκεί πολύ» Facebook Twitter
Η μακροσκελής εξομολόγηση του Αλτουσέρ, ενδεικτική της μεγαλοφυΐας, της συνεχούς ανησυχίας αλλά και των ορίων του, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το ΄92 σε μετάφραση ΄Αγγελου Ελεφάντη και Ρούλας Κυλιντηρέα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0

ΟΤΑΝ ΣΤΙΣ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1990 έφευγε από τη ζωή ο Λουί Αλτουσέρ -ο κομμουνιστής φιλόσοφος των δεκαετιών του ΄60 και του ΄70, ο στοχαστής που επηρέασε με την ανανεωτική του σκέψη δεκάδες διανοούμενους σημαδεύοντας μια ολόκληρη γενιά- πολλοί ξαφνιάστηκαν. Πίστευαν πως ο διάσημος μαρξιστής είχε εγκαταλείψει από καιρό τα εγκόσμια και από μια άποψη είχαν δίκιο. Από το 1980 κι έπειτα, ο ταραγμένος ψυχικά Αλτουσέρ είχε βυθιστεί στη σιωπή. Στις 16 Νοεμβρίου εκείνης της χρονιάς, πάνω σε μια από τις συχνές κρίσεις του, είχε στραγγαλίσει άθελά του τη γυναίκα του. Και μ’ αυτήν ακριβώς τη σκηνή θα ξεκινούσε λίγα χρόνια αργότερα η αυτοβιογραφία του (βλ. «Το μέλλον διαρκεί πολύ», εκδ. Ο Πολίτης):

«Να η σκηνή του φόνου, όπως την έζησα. Ξαφνικά όρθιος, ντυμένος με τη ρόμπα μου, στα πόδια του κρεβατιού μου, στο διαμέρισμά μου της Εκόλ Νορμάλ (…). Εμπρός μου: η Ελέν ξαπλωμένη ανάσκελα, κι αυτή με τη ρόμπα της (…) Γονατιστός σιμά της, σκυμμένος πάνω της, της κάνω μασάζ στο λαιμό (…) Πιέζω τους δυο αντίχειρες στο πάνω μέρος του στέρνου και, συνεχίζοντας την πίεση, πλησιάζω αργά την πιο σκληρή ζώνη κάτω από τ’ αυτιά, μετατοπίζοντας λοξά τον ένα αντίχειρα προς τα δεξιά, τον άλλον προς τ’ αριστερά. Σχηματίζω ένα V. Aισθάνομαι μεγάλη κούραση στα χέρια. Το ξέρω, το να κάνω μασάζ μου κουράζει τους πήχεις των χεριών.

Το πρόσωπο της Ελέν είναι ακίνητο, γαλήνιο, τ’ ανοιχτά της μάτια καρφωμένα στο ταβάνι. Και ξαφνικά με πιάνει τρόμος. Τα μάτια της δε λένε να ξεκαρφωθούν από το ταβάνι και, κυρίως, να ένα μικρό κομμάτι γλώσσας που εξέχει ανάμεσα στα δόντια και τα χείλη. Είχα δει νεκρούς, αλλά δεν είχα δει στραγγαλισμένους στη ζωή μου. Κι ωστόσο νιώθω ότι είναι στραγγαλισμένη. Αλλά πώς έγινε; Ανασηκώνομαι και ουρλιάζω: στραγγάλισα την Ελέν!»

Ο Λουί Αλτουσέρ, πράγματι, απουσίαζε από τη «δίκη» που ακολούθησε το έγκλημα. Του αναγνωρίστηκε το ακαταλόγιστο. Δεν καταδικάστηκε. Έχασε όμως την νομική του υπόσταση. Δεν είχε το δικαίωμα υπογραφής ή έκδοσης. Ο ίδιος βυθίστηκε στη σιωπή και τα έργα του δεν άντεξαν, ξεχάστηκαν μαζί με τη συντριβή του μαρξισμού.

Ομολογημένος στόχος του Αλτουσέρ όταν ξεκινούσε το 1985 την αυτοβιογραφία του ήταν ν’ απολογηθεί -έστω και καθυστερημένα- δημόσια για το έγκλημά του. Το σχέδιο για μια αυτοβιογραφία ήταν παλιότερο. «Το μέλλον διαρκεί πολύ», όμως, άρχισε να συντάσσεται την ημέρα που ο Αλτουσέρ διάβασε στην Μοντ, σ’ ένα σημείωμα της Κλοντ Σαρότ, δυο φράσεις που τον πλήγωσαν. «Εμείς», έγραφε η Σαρότ, «όταν βλέπουμε στα ΜΜΕ ένα διάσημο όνομα αναμεμειγμένο σε κάποια ζουμερή υπόθεση, τα κάνουμε όλα ένα. Το θύμα; Δεν αξίζει τρεις αράδες. Γιατί βεντέτα είναι η διασημότητα…»

cover
Το βιβλίο του Λουί Αλτουσέρ «Το μέλλον διαρκεί πολύ - Τα γεγονότα» είναι εξαντλημένο από τον εκδότη. 

Ο Λουί Αλτουσέρ, πράγματι, απουσίαζε από τη «δίκη» που ακολούθησε το έγκλημα. Του αναγνωρίστηκε το ακαταλόγιστο. Δεν καταδικάστηκε. Έχασε όμως την νομική του υπόσταση. Δεν είχε το δικαίωμα υπογραφής ή έκδοσης. Ο ίδιος βυθίστηκε στη σιωπή και τα έργα του δεν άντεξαν, ξεχάστηκαν μαζί με τη συντριβή του μαρξισμού. Αν και «νεκρός», όμως, ζούσε. Στο «Το μέλλον διαρκεί πολύ», άλλωστε, γίνεται φανερό πώς ζούσε και κατά τη γόνιμη περίοδό του: με τις διαταραχές και τις καταθλίψεις του, μαζί με την αμφιλεγόμενη, τυραννική όσο και απροστάτευτη Ελέν του, με την καταπιεσμένη ομοφυλοφιλία του, με την συνεχή αίσθηση του μέτρου και της άγνοιας, με την αδιάκοπη αυτοκριτική του.

Ο Αλτουσέρ ανατρέχει στα παιδικά του χρόνια στην Αλγερία, μιλά για την εποχή που δρούσε σαν καλός χριστιανός καθολικός, για τον πόλεμο, την είσοδό του στην Εκόλ Νορμάλ, την γνωριμία του με τον έρωτα στα εικοσιεννιά του, τη φιλοσοφική του περιπέτεια, την εκ των έσω κριτική του απέναντι στο Κομμουνιστικό Κόμμα. Κι εκείνο που εντυπωσιάζει, είναι ότι διαλέγει τον δρόμο της απομυθοποίησης:

«Μπορώ να βεβαιώσω ότι τόσο στα γραπτά όσο και στα προφορικά πραγματευόμουν τα περισσότερα θέματα χωρίς να γνωρίζω πολλά πράγματα. Ήξερα, όμως, να γράφω «εκθέσεις ιδεών» και να αποκρύπτω κατάλληλα την άγνοιά μου κάτω από μιαν a priori επεξεργασία του οποιουδήποτε θέματος και φυσικά σύμφωνα με τον ανάλογο πανεπιστημιακό κώδικα…». Σε πείσμα των ενδοιασμών του, μέσα στο «κουκούλι» της σχολής, ασκώντας το λειτούργημα του καθηγητή Φιλοσοφίας αισθανόταν όλα και περισσότερο φιλόσοφος. Όπως όμως παραδέχεται, η φιλοσοφική του μόρφωση ήταν μάλλον περιορισμένη. «Γνώριζα καλά τους Ντεκάρτ, Μαλεμπράνς, κάπως τον Σπινόζα, καθόλου τον Αριστοτέλη, τους σοφιστές και τους στωικούς, αρκετά καλά τον Πλάτωνα, τον Πασκάλ, καθόλου τον Καντ και μόνο χωρία του Μαρξ που είχα διαβάσει πολύ προσεκτικά. Φτιάχτηκε, ωστόσο, ένας μύθος για τον τρόπο που μάθαινα και γνώριζα την φιλοσοφία».

Η μακροσκελής εξομολόγηση του Αλτουσέρ, ενδεικτική της μεγαλοφυΐας, της συνεχούς ανησυχίας αλλά και των ορίων του, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το ΄92 σε μετάφραση ΄Αγγελου Ελεφάντη και Ρούλας Κυλιντηρέα σχεδόν ταυτόχρονα με την γαλλική της έκδοση, σ’ έναν τόμο που περιελάμβανε κι ένα σχεδίασμα αυτοβιογραφίας, γραμμένο από το 1976, με τίτλο «Τα γεγονότα». Χρόνια εξαντλημένο από την αγορά, το βιβλίο αυτό ίσως να υπάρχει καταχωνιασμένο σε κάποιο παλαιοβιβλιοπωλείο…

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ