20 χρόνια Pulp Fiction. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

20 χρόνια Pulp Fiction. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
8



ΣΚΕΦΤΗΚΑ ΝΑ ΚΛΕΙΣΩ
 τις ανταποκρίσεις από τις Κάννες σε ένα πιο προσωπικό τόνο, γιατί τα βραβεία που απονέμονται είναι πάντα προϊόν υπολογισμού και πολιτικής (και γούστου, δε λέω) και εμείς οι δημοσιογράφοι εμπλεκόμαστε σε ένα παιχνίδι μαντεψιάς, χωρίς ακριβώς να το θέλουμε: ποιες ταινίες ξεχώρισαν σύμφωνα με τους κριτικούς που γράφουν στα μεγάλα έντυπα του εξωτερικού, τι μπορεί να προτιμήσει η κριτική επιτροπή, πόσο θα βαρύνει η γνώμη του προέδρου, ποιος σκηνοθέτης είναι αρκετά νέος για να βραβευτεί και ποιου επιτέλους ήρθε η σειρά. Τελικά ξεχνάμε ποια ταινία άρεσε σε μας, και ποια στιγμή θα θυμόμαστε περισσότερο.

Αυτές τις στιγμές τις επιβεβαιώνει η ιστορία και η διάρκεια. Όλοι αφηγούνται το κρίσιμο δευτερόλεπτο που τους ταρακούνησε ένας σεισμός, ή πώς πληροφορήθηκαν τον θάνατο του αγαπημένου τους καλλιτέχνη, ή τι ακριβώς έκαναν όταν κηρύχτηκε πόλεμος, ή πυροβολήθηκε ο Κένεντι, αν μιλάμε για τους παλιότερους. Στην αναλογία του Φεστιβάλ Καννών, η καμπή της νεότερης εποχής είναι το Pulp Fiction, η προβολή στην υπερχειλισμένη Sale Debussy, η θριαμβευτική υποδοχή στη Lumiere μετά το κόκκινο χαλί, και ο Χρυσός Φοίνικας που άλλαξε τη ζωή πολλών κινηματογραφιστών έκτοτε.

Ήταν η τέταρτη χρονιά που κάλυπτα το φεστιβάλ και ομολογώ πως αδυνατούσα να κατανοήσω τη φρενίτιδα γύρω από τον Ταραντίνο. Το 1992 είχε προβληθεί το Reservoir Dogs εκτός συναγωνισμού και είχε ενθουσιάσει με τη φρέσκια ματιά του και το σινεματζίδικο στιλ του- βρισκόταν ήδη σε περίοπτη θέση στις συζητήσεις των cool σινεφίλ. Δύο χρόνια αργότερα, στη δημοσιογραφική προβολή εκείνο το απόγευμα γινόταν της κακομοίρας. Νέος ακόμη, δεν είχα διαπίστευση υψηλής προτεραιότητας και μπήκα με το ζόρι και την τελευταία στιγμή σε μια ηλεκτρισμένη αίθουσα, ξαναμμένη από προσδοκία για το σκηνοθέτη, το εντυπωσιακό καστ και το υπερθετικό μπαζ που δημιουργήθηκε την προηγουμένη, από μια άλλη κρυφή προβολή στο σινεμά των Καννών, Olympia.

Η ταινία είχε ζαλίσει τους πρώτους και έμελλε να ξετρελλάνει και τους επόμενους. Στο τέλος, έπεσε η Debussy από τα χειροκροτήματα και τις φωνές. Οι περισσότεροι παραμιλούσαν. Κάποιοι ψέλλιζαν αντιρρήσεις περί υπερβολικής αντίδρασης- πως δηλαδή ο Ταραντίνο δεν είναι δα ο πρώτος χρησιμοποιεί το εύρημα της σπασμένης γραμμικής αφήγησης, και πως οι εξυπνάδες είναι περισσότερες από τα έξυπνα στοιχεία. Προσωπικά, ήμουν στο κέντρο και, αρχικά τουλάχιστον, προς τα κάτω. Θαύμασα τα πάντα στην ταινία και έμεινα ασυγκίνητος από το σύνολο. Το Pulp Fiction δεν με είχε κερδίσει, ίσως γιατί, κακώς, περίμενα ένα θαύμα από το πουθενά, και με τίποτε δεν πίστευα πως θα έπαιρνε τον Φοίνικα, τη χρονιά που ο Κισλόφσκι κατέθετε τη διαθήκη του με τα Τρία Χρώματα: Κόκκινο, που ολοκλήρωνε την θεσπέσια τριλογία του με τον πιο ταιριαστό επίλογο μιας καριέρας που ξέραμε πως δεν θα έιχε συνέχεια, λόγω των προβλημάτων υγείας που είχε.

Υπολόγισα χωρίς τον ξενοδόχο, τον Κλιντ Ίστγουντ, πρόεδρο της κριτικής επιτροπής, ο οποίος αγνόησε εντελώς τον Πολωνό και το έδωσε, προφανώς χωρίς δεύτερη σκέψη, στο δικό του παιδί, έναν ανανεωτή που αγαπούσε το σινεμά του είδους, τα b movies που κάποτε θεωρούνταν παρακατιανά (βλέπε σπαγκέτι γουέστερν) και τώρα αποθεώνονται με το αποδεκτό βραβείο στον δύσκολο κόσμο των σηκωμένων φρυδιών.

Απονομή βραβείου, Κάννες, 1994

Ο Ταραντίνο έγινε και δικός μου με το Jackie Brown, ίσως γιατί με συγκίνησε με την αυθεντική αγάπη του για τη soul μουσική, και γιατί επιτέλους έδειξε πως έχει και ψυχή εκτός από τεχνική. Παραδόθηκα στα κόλπα του με το δεύτερο Kill Bill που προβλήθηκε επίσης στις Κάννες, και δε μπορώ παρά να σηκώσω τα χέρια ψηλά με τους Μπάσταρδους και το Τζάνγκο, που φαντάζομαι οτι δεν θα έπαιρνε μόνο Χρυσό Φοίνικα από τον Ίστγουντ, αν ερχόταν στις Κάννες με την ίδια σύνθεση της κριτικής επιτροπής, αλλά θα σάρωνε και όλα τα υπόλοιπα βραβεία σε πείσμα των κανονισμών.

Είναι τέτοια η αγάπη του κόσμου για το Pulp Fiction που πολλοί δημοσιογράφοι έγραψαν πόσο απίστευτο τους φαίνεται οτι πέρασαν 20 χρόνια από τότε.

20 χρόνια μετά, στο ίδιο κόκκινο χαλί

Ο Ταραντίνο, μαζί με τους πρωταγωνιστές του, την Ούμα Θέρμαν και τον Τζον Τραβόλτα, ήρθε στις Κάννες για την επέτειο, έκανε τα ωραία, του τα χορευτικά και τα επικοινωνιακά [δείτε βίντεο πάνω] και παρακολούθησε την ταινία του σε ειδική βραδινή προβολή σε κόπια 35mm στην παραλία, μην παραλείποντας να δηλώσει πως πάντα βλέπει τις ταινίες του όποτε τυχαίνει να "πέσει πάνω τους" στην τηλεόραση και λυπάται συναδέλφους του που δεν απολαμβάνουν τις δικές τους.

20 χρόνια Pulp Fiction. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter

Με την αγαπημένη του Ούμα, έδωσε το μεγάλο βραβείο της βραδιάς στον Τζεϊλάν και το Winter Sleep, αλλά κάτι μου λέει πως, παρά τη γενναιόδωρη αγκαλιά σε πολλά και διαφορετικά είδη σινεμά, το φιλμ του Τούρκου δεν πρέπει να είναι της αρεσκείας του (διότι τον διακατέχουν ιερόσυλα γούστα, σε σχέση με τον σεβαστικό Μάρτιν Σκορσέζε) και θα πανηγύριζε με κάτι σαν το Mommy του Ξαβιέ Ντολάν.

Σχολίασε επίσης το ψηφιακό φιλμ και τις προβολές σε DCP, διατρανώνοντας την πεποίθηση του πως ήρθε το τέλος στο κινηματογράφου, τουλάχιστον όπως τον γνώρισε και τον υπηρετεί εκείνος. Μου ακούγονται λίγο υπερβολικά όλα αυτά, και εντέχνως κολακευτικά προς ένα κοινό που έχει μάθει να τον τοποθετεί στο ρόλο του αντισυμβατικού και του πρωτοποριακού. Δε νομίζω πως είναι έτσι τα πράγματα.

20 χρόνια Pulp Fiction. Aπό τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Απ' το φετινό reunion στις Κάννες

Ο Κουέντιν Ταραντίνο δεν είναι πρωτοποριακός και αντισυμβατικός. Είναι ένας έξυπνος και ταλαντούχος δημιουργός, που παθιάστηκε και παθιάζεται ακόμη με το σινεμά και τη μουσική, μοναχικός από επιλογή και πλέον κατοχυρωμένος για τα οικονομικά θέματα, που έμαθε εξαιρετικά καλά τους κώδικες παρακολουθώντας παλιές ταινίες, κλασσικές και φτηνιάρικες, και τους ερμηνεύει κατά βούληση. Διαφέρει από το Χόλιγουντ αλλά το αγαπά και ξέρει πως να χρησιμοποιεί τους ηθοποιούς, κυρίως τους γνωστούς και πεποιημένους, σε ρόλους μη αναμενόμενους, τοποθετώντας τους ανάμεσα στο παρελθόν τους, τις δυνατότητες τους και τις ανάγκες των ελαφρά off χαρακτήρων που πλάθει. Τώρα τελευταία, ασχολείται και με την Ιστορία και ως ικανότατος σεναριογράφος, εκτός από σκηνοθέτης, την ανασκευάζει ψυχαγωγικά, πάντα με άξονα το σινεμά. Με τον δικό του τρόπο, με την ευρεία παλέτα της μανιέρας που έχει τελειοποιήσει, σε ένα όργιο εναλλαγής του χαμηλού, βίαιου ενστίκτου και της σοφιστικέ απόχρωσης.

Αν ο Ταραντίνο είναι πρωτοπορία, τότε ο Γκοντάρ τι είναι; Να ένα παράδειγμα μελετητή του κινηματογράφου, από τη γαλλική θεωρητική παράμετρο, που όταν έπιασε την κάμερα στα χέρια του, ξέχασε τι είχε διαβάσει και γράψει για τους παλιότερους και ανακάτεψε γενναία την τράπουλα. Ο Ταραντίνο, αντίθετα, δεν θα αποβάλλει ποτέ, απ' ότι φαίνεται τη νοσταλγία, και αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Το Pulp Fiction, διατηρεί τη δύναμη του ατόφια, αλλά κερδίζει τους θεατές με το συναίσθημα μιας άλλης εποχής, ιδωμένης με διαφορετικά διατυπωμένο συντακτικό- οι χρόνοι στο μοντάζ και το σπάσιμο των ταμπού με τους χαρακτήρες που ξεπαστρεύονται χωρίς να έχουν ολοκληρώσει τον προδιαγεγραμμένο κύκλο τους.

Δεν θέλω να δικαιολογήσω εκ του αποτελέσματος τα Όσκαρ και το consensus των μελών που τα ψηφίζουν, αλλά τα δύο Όσκαρ σεναρίου, για το Pulp Fiction και το Τζάνγκο, συνοψίζουν σωστά τις διαφορετικές φάσεις της πορείας του, και επισημαίνουν τη δύναμη του να γράφει πρωτότυπα για το σινεμά που σκηνοθετεί ο ίδιος. Άλλωστε, ο Ταραντίνο έχει πει πως κάθε του λέξη έχει μεγάλη βαρύτητα και δεν υπόκειται σε αλλοιώσεις και αυτοσχεδιασμούς στο γύρισμα. Τώρα, αν με την δήλωση γύρω από την παρακμή του σινεμά λόγω του ψηφιακού φορμάτ, εννοεί την ποιότητα της εικόνας, νομίζω πως είναι θέμα χρόνου για να τελειοποιηθεί η προβολή και να πλησιάσει όσο γίνεται περισσότερο το φιλμ, που είναι σαφές πως δεν συμφέρει πραγματικά κανέναν, στην εποχή της πειρατείας και του δυσθεώρητου κόστους του αρνητικού, της εμφάνισης και της κόπιας. Αυτό που θα είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον θα ήταν ένα σχόλιο του για το περιεχόμενο του σύγχρονου σινεμά, και ειδικότερα του χολιγουντιανού. Διότι, εκτός των άλλων, το Pulp Fiction άρεσε τόσο πολύ γιατί μιλούσε αλλιώς, χρησιμοποίησε μια γλώσσα κοφτή, λακωνική, γεμάτη διπλά νοήματα και κρυφές επιθυμίες, αντί για τις ανόητες ανταλλαγές διαλόγων και πυροβολισμών που παράγονται μαζικά τις τελευταίες δεκαετίες.

Πριν τον Ταραντίνο, κανείς δεν θα σκεφτόταν να βάλει τον Τραβόλτα και τον Μπρους Γουίλις να παίξουν τέτοια πράγματα- δε μιλάω για τους πιο καλλιτεχνίζοντες, συνεπώς περιορισμένους σε μικρότερο κοινό Αμερικανούς. Ο Ταραντίνο δεν είναι μόνο στιλ. Θα είχε ξεπεραστεί αν ήταν έτσι. Εξελίσσεται επειδή ξέρει να γράφει και δεν έχει χάσει το κέφι και την έμπνευση του. Αλλά και τη μανιακή του ενέργεια, την εγωκεντρική του ορμή να είναι ο καλύτερος και ο κόσμος, το κοινό και τα φεστιβάλ και τα Όσκαρ, να τον παρακολουθούν. Όσο για το τελευταίο του project που διέρρευσε στο διαδίκτυο και εξοργίστηκε τόσο που έκανε μηνύσεις και απέσυρε το σχέδιο του να το σκηνοθετήσει, είπε πως κάλμαρε λίγο και μπορεί να το εκδώσει, ή να το ανεβάσει στο θέατρο, ή να το γυρίσει σε ταινία, ή και τα τρία! Και πάνω από όλα, να κερδίσει ξανά το αγαπημένο του από όλα τα βραβεία, εκείνο των Καννών, "πριν σβήσουν τα φώτα". Δε νομίζω. Εδώ θά 'μαστε. 

 
Οθόνες
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

7 σχόλια
Όσο καλή ταινία και να ήταν το Κόκκινο, το Pulp Fiction ήταν καλύτερη. Ταινία που επανακαθόρισε το σινεμά, σίγουρα στις 10 καλύτερες της ιστορίας. Άσε που το Κόκκινο δεν ήταν καν η καλύτερη ταινία της τριλογίας (το Μπλε πολύ καλύτερο).
Πολύ καλός ιδιαίτερα στα παλιά του (reservoir dogs, PF, four rooms, true romance, Jackie Brown from the dusk till dawn, ect) αλλά με καθαρά πτωτική πορεία τα τελευταία χρόνια (με εξαίρεση to death proof)
Στο Four Rooms σκηνοθέτησε μόνο το... ένα δωμάτιο. Στο From Dusk Till Dawn νομίζω ήταν απλά ηθοποιός. Τα PF και True Romance δεν τα ξέρω καν!Συγνώμη αλλά, διαφωνώ με την πτωτική πορεία!
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου αγαπητέ. Ο Ταραντίνο είναι μεγάλος σκηνοθέτης, σεναριογράφος και χιουμορίστας. Μάλλον από τις εξαιρέσεις του Εμπορικός = Τσιχλόφουσκα.Σχεδόν όλες οι ταινίες του είναι μία και μία κατά την άποψή μου. Και φυσικά Pupl Fiction με Kill Bill - uber alles.
το παλπ φικτιον ειχε πολυ ωραιες μουσικες , ατακες γαματη σκηνοθεσιααλλα απο ουσια ,κοκο , νοημα το απολυτο μηδεν...εκτος αν παιρνει τον εαυτο του απλα σαν περιεργη ταινια δρασηςκαι το κιλ μπιλ βλεποταν , ειχε μουσικαρες , σκηνοθεσια καλη αλλα εκτος απο φορος τιμης σε αγαπημενες ταινιες του ταραντινομηδενικο νοημα !!μονο ως ταινιες δρασης βλεπονται οι συγκεκριμενες