Ένα νέο βιβλίο του Μίκη Θεοδωράκη επιστεγάζει τη ζωή και το έργο του

Ένα νέο βιβλίο του Μίκη Θεοδωράκη επιστεγάζει τη ζωή και το έργο του Facebook Twitter
Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Κατάφερε να ζήσει στον «υπερθετικό» όπως λέει κι ο ίδιος.
0

Το τελευταίο βιβλίο του Μίκη Θεοδωράκη με τίτλο «Μονόλογοι στο Λυκαυγές» (IANOS 2017) συνδέεται με το αμέσως προηγούμενό του «Διάλογοι στο Λυκόφως» (IANOS 2016) – και οι δύο εκδόσεις προσδιορίζονται από τον συγγραφέα ως «το Τέλος και η Αρχή μιας νέας Ουτοπίας», ως επιστέγασμα της ζωής και του έργου του. Οι «Μονόλογοι» περιλαμβάνουν κείμενα του δημιουργού της χρονικής περιόδου 1996-2016, όπως ανασύρθηκαν από το αρχείο του, επιλεγμένα και καταχωρημένα από τον ίδιο. Διαβάζοντας τις «Ιδέες-Σκέψεις-Προτάσεις» στο Α' Μέρος των «Μονολόγων», ο αναγνώστης αποκομίζει τα ιδιαίτερα στοιχεία που στήριξαν την προσωπική φιλοσοφία του μεγάλου συνθέτη, όπως η θεωρία του για τη «Συμπαντική Αρμονία» και η αγάπη του για τον απελευθερωμένο άνθρωπο, κυρίως από τα δεσμά μιας «κρυφής παιδείας» που κατασκευάζει «πειθαρχημένους, καταπτοημένους και ανασφαλείς στρατιώτες της παραγωγής» («Αντιμανιφέστο», σελ. 46-74). Μέσα από έναν χειμαρρώδη λόγο που χαρακτηρίζεται από σαφήνεια και οξυδερκή προβληματισμό, στο Β' Μέρος παρακολουθούμε τις «Ομιλίες-Δηλώσεις-Άρθρα-Κείμενα» με χρονολογική σειρά, καθώς και τα στοιχεία της ανασκόπησης των σημαντικότερων γεγονότων αλλά και της καλλιτεχνικής δραστηριότητας του συνθέτη ανά χρονιά. Για παράδειγμα, στην ανασκόπηση της χρονολογικής ενότητας 2001-2005 ξαναθυμόμαστε ότι το 2003 πραγματοποιήθηκε η ιστορική συναυλία του Θεοδωράκη στη μαρτυρική Μακρόνησο ή ότι το 2004 έφυγαν από τη ζωή οι Χ. Φλωράκης, Μ. Αναγνωστάκης, Μ. Σαχτούρης, Γ. Μπιθικώτσης, Σ. Κουγιουμτζής, Γ. Ζωγράφος και Β. Μοσχολιού.

Δηλώνει ότι ποτέ δεν λύθηκε το πρόβλημα της ενότητας του ελληνικού λαού που είχε «θανάσιμα τραυματιστεί» από το «μέγα εθνικό έγκλημα» του Εμφυλίου, διότι οι υπεύθυνοι όχι μόνο δεν λογοδότησαν αλλά συνωμότησαν όλοι μαζί ώστε να διαιωνίζεται μια καταστροφική παραμόρφωση της ιστορικής αλήθειας, μια «φτιαχτή» διαίρεση του λαού για να επιβιώνουν πολιτικά κάποιοι.


Η προσπάθεια του Μίκη Θεοδωράκη να εξιστορήσει στο ευρύ κοινό την κινητήριο δύναμη της αέναης δημιουργικότητας και εντατικής δραστηριοποίησής του στη μουσική σύνθεση τον μεταφέρει στις αναμνήσεις των παιδικών του χρόνων. Μιλά για την εντύπωση που του έκανε ο έναστρος ουρανός όταν κοιμόταν στο ύπαιθρο και για το πώς καθρεφτίστηκε στον μετέπειτα «Γαλαξία» του μουσικού του έργου. Οδηγούμενος μέσα από μια σειρά «συνεργασιών» ψυχής, αισθήσεων, μυαλού, λόγου και γνώσεων, ο Θεοδωράκης κατανόησε εμπειρικά την έννοια των Πυθαγόρειων, οι οποίοι 2.500 χρόνια πριν είχαν αναπτύξει τη θεωρία της μουσικής αρμονίας των ουράνιων σωμάτων: «Είχα την αίσθηση ότι η πρωτογενής μουσική ύλη που κατέγραφα ήταν το αποτέλεσμα μιας ουσιαστικής ένωσης ανάμεσα σ' εμένα και τη συμπαντική αρμονία που με περιβάλλει». Περιγράφει αυτό το βίωμα ως ένα παραλήρημα όπου οι ήχοι των πλανητών προέβαλλαν μέσα του ευκρινώς και τον γέμιζαν «με ακαθόριστη, σχεδόν νεφελώδη ευτυχία και πληρότητα». Κύριος σκοπός της ύπαρξής του ήταν οι συνθέσεις του να έχουν πάντα τη δυνατότητα επικοινωνίας «με κάποιο αρχέτυπο αρμονίας και μουσικής που μας περιβάλλει χωρίς να το γνωρίζουμε», αυτό που αποκαλεί ο ίδιος «Συμπαντική Αρμονία» (σελ. 75-77).

Ένα νέο βιβλίο του Μίκη Θεοδωράκη επιστεγάζει τη ζωή και το έργο του Facebook Twitter


Στο κείμενο «Εκ βαθέων Ι» (σελ. 153-168) εντυπωσιάζει η συνείδηση του συνθέτη που αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως έναν δημιουργό με θρησκευτικό «πιστεύω» στο ιδεατό «Κέντρο» του Νόμου της Συμπαντικής Αρμονίας, όπου ισορροπούν οι αντιθέσεις Σκότους (χάους)-Φωτός (ενέργειας). Αυτό το αίσθημα τον ανύψωνε από την τραγικότητα των συνθηκών του απολύτου Χάους – βιώματα των χρόνων του κατατρεγμού, των φυλακών, των εξοριών και της Μακρονήσου. Πάντοτε υπήρχε ένα απόθεμα ενέργειας που του έδινε τη δύναμη να γράφει μουσική, βρίσκοντας την αναγκαία ψυχική γαλήνη, υπερβαίνοντας τα γεγονότα και την αθλιότητα γύρω του. Η μουσική του κατέγραψε την πιο δραματική σελίδα της νεότερης ελληνικής Ιστορίας που ξεκινά με τον Εμφύλιο, το «Μέγα Ψέμα», όπως τον αποκαλεί. Δίνοντας τη δική του μαρτυρία και κατ' επέκταση τη δική του οπτική, δηλώνει ότι ποτέ δεν λύθηκε το πρόβλημα της ενότητας του ελληνικού λαού που είχε «θανάσιμα τραυματιστεί» από το «μέγα εθνικό έγκλημα» του Εμφυλίου, διότι οι υπεύθυνοι όχι μόνο δεν λογοδότησαν αλλά συνωμότησαν όλοι μαζί ώστε να διαιωνίζεται μια καταστροφική παραμόρφωση της ιστορικής αλήθειας, μια «φτιαχτή» διαίρεση του λαού για να επιβιώνουν πολιτικά κάποιοι.


Πολύ ενδιαφέρον, εμβριθές και με λογική ακεραιότητα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το κείμενο «Για το πρόβλημα της Ελληνικότητας» (σελ. 213-238), το οποίο αναλύει την προσωπική εμπειρία και στάση του Θεοδωράκη για το τι εστί «ελληνικότητα» σε συνδυασμό με τις βασικές απόψεις του συγγραφέα Γιώργου Κοντογιώργη στην Ελληνική Ιστορία. Το 1953 το ΚΚΕ διατυπώνει και επιβάλλει ως επίσημη θέση του κόμματος ότι οι νεοέλληνες ουδεμία σχέση έχουν με την αρχαία Ελλάδα. Ο Μίκης Θεοδωράκης διαφωνεί κάθετα με τη θέση αυτή. Το 1954 βρίσκεται στο Παρίσι για σπουδές πάνω στη συμφωνική μουσική και εκεί συνειδητά διατηρεί την ελληνικότητα στο ύφος της τέχνης του, παρόλο που πυρπολείται από ισχυρά ευρωπαϊκά «ηχητικά υλικά». Κατά τον Κοντογιώργη, ο ελληνισμός, ως το πρώτο ανθρωποκεντρικό «κοσμοσύστημα», είχε διανύσει στο παρελθόν μια ολοκληρωμένη διαδρομή, ενώ τώρα διέρχεται τη φάση της «μεταφεουδαλικής οικοδόμησης». Το έθνος προϋπάρχει του Κράτους και δεν κατασκευάζεται από αυτό. Ο ελληνισμός συγκροτείται εδώ και αιώνες με γνώμονα το άστυ, όπου ο άνθρωπος ναι μεν ανήκει σε ένα σύνολο, αλλά ταυτόχρονα είναι ελεύθερος. Αυτή «η βαθιά ανθρωποκεντρική ιδιοσυστασία» χάνεται πλέον διότι έχει συντελεστεί μια «συστηματική καλλιέργεια του συνδρόμου κατωτερότητας του σύγχρονου Έλληνα». Κι αυτό γιατί ποτέ δεν ολοκληρώθηκε το πρόταγμα της «ελληνικής παλιγγενεσίας», η οποία προϋπήρχε της Επανάστασης του 1821. Η συνέχεια του ελληνισμού επιβιώνει μέσα στην ελληνική γλώσσα, στις πολιτισμικές και εθνικές ιδιαιτερότητες, μέσα από τις μεταμορφώσεις του ελληνισμού ανά τους αιώνες που γίνονται το χωνευτήρι των εθνοτήτων, χωρίς όμως να τις καταργούν.


Στους «Μονόλογούς» του, ο μεγάλος εθνικός μας συνθέτης επανέρχεται ξανά και ξανά στην ιδέα μιας ειρηνικής, ουδέτερης ζώνης που θα έπρεπε να αντιπροσωπεύει η Ελλάδα μέσα από τον πολιτισμό της ως σταυροδρόμι των ιστορικο-κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας. Κατάφερε να ζήσει στον «υπερθετικό», όπως λέει κι ο ίδιος. Το ογκώδες, πολύπλευρο μουσικό του έργο θα εμπνέει πάντα την ολοκλήρωσή μας μέσα από την υπερβατικότητα και τη μαγεία της αρμονίας των ουράνιων σφαιρών που φέρει μέσα του.

Ένα νέο βιβλίο του Μίκη Θεοδωράκη επιστεγάζει τη ζωή και το έργο του Facebook Twitter
Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT