Τεό Τριανταφυλλίδης  Facebook Twitter
Feral Metaverse, by Theo Triantafyllidis, In-game

Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

0

Πριν από λίγους μήνες το Whitney Museum of American Art απέκτησε το έργο του Τεό Τριανταφυλλίδη «BugSim (Pheromone Spa)» ως μέρος του «Shifting Landscapes», μιας έκθεσης που δίνει μια εκτεταμένη ερμηνεία του τοπίου. Τα έργα απεικονίζουν τις επιπτώσεις της εκβιομηχάνισης στο περιβάλλον, εξετάζουν τα όρια και τις επιπτώσεις της γεωπολιτικής και δίνουν σχήμα σε φανταστικούς χώρους ως τρόπους αποσταθεροποίησης της έννοιας του «φυσικού» κόσμου.

Το «τοπίο» αυτό του Τεό, ένα τεράριουμ που οργώνει τη φαντασία με τη συναρπαστική συμπλοκή του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου, είναι ένα από τα αγαπημένα μου έργα. Όταν φτάνω στο στούντιό του τού ζητώ να το δούμε, και καθόμαστε στον ειδικά σχεδιασμένο καναπέ, μέρος του έργου του, «Ork Haus», που δείχνει μια οικογένεια παγιδευμένη σε ένα σπίτι να εκτελεί τελετουργικά της καθημερινότητας, ενώ γύρω υπάρχουν ταπισερί που δημιούργησε ο αλγόριθμος και μια τετραπλή τραμπάλα –αν μπορώ να την αποκαλέσω έτσι– με οθόνες. Οι χρήστες είναι μεν αφοσιωμένοι στη δική τους οθόνη και πραγματικότητα, αλλά βρίσκονται σε επαφή με τους γύρω τους. Όλα αυτά, όπως και τα καλώδια, τα γλυπτά, τα έπιπλα, ο ειδικά σχεδιασμένος ηλεκτρονικός εξοπλισμός και ένας χειροποίητος υπολογιστής, τοποθετημένος σε ένα τεράστιο διαφημιστικό παπούτσι Crocs, με τα καλώδια και τις συνδέσεις στο πάτωμα, δημιουργούν ένα παράδοξα γαλήνιο περιβάλλον. Στον Τεό αρέσει να αφήνει ανοιχτό τον εξοπλισμό του για να μπορεί το κοινό να βλέπει όλο το σύστημα και να καταλαβαίνει πώς λειτουργεί.

«Καμιά φορά ζηλεύω αυτούς που ξεκινούν ένα έργο και δεν έχουν ιδέα πού θα τους οδηγήσει. Είναι καλό να βρεις μια ισορροπία, να αφουγκραστείς τη διαδικασία, ειδικά όταν δουλεύεις με υπολογιστές. Αυτή η συνθήκη από μόνη της σε βάζει σε μια πολύ δομημένη λογική, σου επιτρέπει όμως να αυτοσχεδιάσεις και να νιώσεις αυτό το απελευθερωτικό συναίσθημα», λέει.

Παρόλο που τα εξπρεσιονιστικά και τερατώδη πλάσματά του μοιάζουν να έρχονται στις οθόνες από ταινίες φαντασίας, σαν σύμβολα της ανθρώπινης κατάστασης και μιας παράξενης λογικής, το στούντιο μοιάζει με καταφύγιο· και τα έργα του θα μπορούσαν να αποτελούν ένα σχόλιο για την παντός είδους βία την οποία συναντάμε αδιαλείπτως μόλις πατήσουμε στο πεζοδρόμιο.  

Τεό Τριανταφυλλίδης  Facebook Twitter
Υπάρχει μια υπεροψία ότι εμείς οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα και δεν υπάρχει περίπτωση το AI να μπορέσει ποτέ να δημιουργήσει τέχνη που να συγκριθεί με τη δική μας, αλλά αυτά τα θεμέλια θα αρχίσουν να κλονίζονται. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αναζητώντας υβριδικά εικαστικά μέσα και αντιμετωπίζοντας την τεχνολογία σαν παιχνίδι, ο Τεό Τριανταφυλίδης έχει συγκροτήσει μια καλλιτεχνική ταυτότητα που αποφεύγει τα κλισέ του διδακτισμού και του μηνύματος και εκφράζει την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο αυτό που χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1988. Λόγω του οικογενειακού του περιβάλλοντος οι σπουδές στο Πολυτεχνείο ήταν σχεδόν αυτονόητες. Έτσι βρέθηκε στην Αρχιτεκτονική, σε μια σχολή της οποίας το δημιουργικό κομμάτι τού άρεσε εξίσου με το φαντασιακό. Αποφοίτησε στην καρδιά της κρίσης, το 2012. Βγαίνοντας στο επάγγελμα στο πλαίσιο μιας κακής οικονομικής κατάσταση, συνειδητοποίησε πως όσα φανταζόταν κατά τη διάρκεια των σπουδών του, σε συνθήκες πλήρους ελευθερίας, χωρίς πελάτες ή την αίσθηση ότι αυτό που φτιάχνεται απευθύνεται σε κάποιον, και φυσικά με το όνειρο μιας πόλης ωραιότερης, απείχαν πολύ από την πραγματικότητα. 

Τεό Τριανταφυλλίδης  Facebook Twitter
Feral Metaverse, Opening Performance at Group Hug by Onassis ONX, at WSA NY, 2024. Φωτ.: Sinclair Li

«Ήταν σαν σχολή τέχνης, αλλά πιο δομημένη, με αγαπημένους καθηγητές, τον Κορρέ, τον Τουρνικιώτη. Εκεί έμαθα μια επιστημονική μέθοδο, απέκτησα μια γενικότερη γνώση για την Ιστορία της Τέχνης και το πώς κάνεις μια κριτική ανάγνωση, όλα αυτά τα δημιουργικά εργαλεία που είναι παρεμφερή με τα καλλιτεχνικά. Ωστόσο, προσπαθώ να αφήσω τη σχεδιαστική διαδικασία, τη γραμμική πορεία, επιχειρώ να απελευθερωθώ από αυτά και να εκφράσω μια άλλη ελευθερία. Καμιά φορά ζηλεύω αυτούς που ξεκινούν ένα έργο και δεν έχουν ιδέα πού θα τους οδηγήσει. Είναι καλό να βρεις μια ισορροπία μεταξύ των δύο, να αφουγκραστείς τη διαδικασία, ειδικά όταν δουλεύεις με υπολογιστές, καθώς από μόνη της η συνθήκη σε βάζει σε μια πολύ δομημένη λογική, που ωστόσο σου επιτρέπει να μπορείς να αυτοσχεδιάσεις, να νιώσεις αυτό το απελευθερωτικό συναίσθημα», λέει.

Τελειώνοντας τις σπουδές του, πήγε για δύο χρόνια στην Κίνα για να δουλέψει ως αρχιτέκτονας στο Πεκίνο. Εργάστηκε σε διεθνή γραφεία και σε ένα τοπικό, όπου υπήρχε ένας ενδιαφέρων συνδυασμός παράδοσης και  σύγχρονης αρχιτεκτονικής – εκεί συνειδητοποίησε ότι δεν του ταιριάζει πολύ αυτό το επάγγελμα. «Κατά έναν πολύ παράδοξο τρόπο νομίζω πως μοιάζουμε ως φιλοσοφία ζωής. Το άλλο που μου έκανε κλικ ήταν πως λόγω έλλειψης γλωσσικής επικοινωνίας –πολύ σπάνια θα βρεις άτομα που μιλάνε αγγλικά στην καθημερινότητα– πέρασα σε ένα σημείο προγλωσσικό που με βοήθησε να σκέφτομαι  και να διαβάζω πράγματα πιο διαισθητικά. Εκείνη την εποχή έπαιζε πολύ το Faceboook και το Tumblr κι εγώ, επειδή ήμουν πολύ online, και σε μια προσπάθεια να κοινωνικοποιηθώ, άρχισα να ανακαλύπτω και τελικά ήρθα σε επαφή με μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδικτυακή κοινότητα με μεγάλη δραστηριότητα γύρω από τη Net Art και την Post-Internet Art, σε μια εποχή που υπήρχε μεγάλη αισιοδοξία για το μέλλον του internet αλλά και για το πώς κοινωνικοποιούμαστε και κάνουμε παρέα. Για παράδειγμα, έβλεπα κάποιους καλλιτέχνες που ήταν ήδη καταξιωμένοι, τους έστελνα στο Facebook και αρχίζαμε να μιλάμε». 

Τεό Τριανταφυλλίδης  Facebook Twitter
Meanwhile, 2024, at Horst Arts & Music Festival & TICK TACK, BE. Φωτ.: Alex Shlyk

Μέσω αυτής της επικοινωνίας άρχισε να μπαίνει σε μια τέτοια κοινότητα. Στην αρχή έκαναν κάποιες εκθέσεις σε ένα format που λεγόταν «Bring Your Own Beamer, Bring Your Own Projector». Αυτό γινόταν διαδικτυακά, έκαναν ένα show σε μια μέρα, σε διάφορες πόλεις. Αυτό συντέλεσε προφανώς στην απόφαση που πήρε να κάνει ένα μεταπτυχιακό στο UCLA στο Λος Άντζελες, στην άλλη άκρη του πλανήτη, όπου βρήκε μια οικογένεια πολύ κοντινή του, που έκανε Ιnternet Αrt και εξερευνούσε διαρκώς τις νέες τεχνολογίες και τα καινούργια λογισμικά. Θέλει κότσια να αποφασίσεις να κάνεις αυτό το είδος τέχνης που ακόμα και σήμερα προσπαθείς να είσαι στο επόμενο κύμα της, να ανακαλύψεις το επόμενο βήμα, να αντιμετωπίσεις την καχυποψία, την ασάφεια, το αν μπορείς και πού να δείξεις τη δουλειά σου, αν μπορείς να πουλήσεις ή να βιοποριστείς από αυτήν. 

«Στην αρχή έφτιαξα πολλά μικρά έργα interactive, μικρά video games ή μικρές, πιο interactive experiences. Ανακάλυψα τη μηχανή παιχνιδιών ως εργαλείο με το οποίο μπορείς να φτιάξεις έναν τόπο ή ένα περιβάλλον ζωντανό, με κίνηση, αλληλεπίδραση και διαδραστικότητα. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό για μένα και κάπως έκανε και κλικ με την αρχιτεκτονική. Είναι πολύ κοντινά αυτά, σαν να σχεδιάζεις ένα σύστημα ή ένα κτίριο. Και ενώ όλα στην αρχή ήταν στατικά, με τη μηχανή παιχνιδιών πατούσα play και όλα ζωντάνευαν. Είναι μια κίνηση που δεν έχεις προδιαγράψει, μπορεί να σε εκπλήξει εκείνη την ώρα, είναι ο αλγόριθμος που έχεις φτιάξει και λειτουργεί ανεξάρτητα πια.

Μία από τις πρώτες μου δουλειές είναι το «Still life with yum-yums» που βασίζεται σε ένα research paper το οποίο είχε κάνει ο Carl Sims στα '90s και λεγόταν "Evolving Creatures". Είχε γράψει έναν πρωτογενή αλγόριθμο σαν να φτιάχνει μικρά πλασματάκια με μυς και ένα κάποιο υποτυπώδες σώμα, που όταν τα αφήσεις σε ένα περιβάλλον αυτά μαθαίνουν μόνα τους πώς να κινούνται. Ουσιαστικά εξελίσσονται όσο περνάει ο χρόνος και το καθένα από αυτά είναι ξεχωριστό, έχουν ένα DNA με τα βασικά τους χαρακτηριστικά και ο στόχος τους είναι να κινηθούν στον χώρο, να βρουν το άλλο τους μισό, να αναπαραχθούν. Στα παιδιά τους περνάει ένας συνδυασμός των DNA των "γονιών". Πρόκειται για μια κοινότητα που οργιάζει και αναπαράγεται. Φυσικά, αυτό συμβαίνει σε ένα περιβάλλον όπου δρουν διάφορες δυνάμεις και κάποια στιγμή το πρόγραμμα κρασάρει και ξεκινά από την αρχή. Αυτός είναι ο κύκλος, είναι καθαρή τέχνη με τις προεκτάσεις της».

Τεό Τριανταφυλλίδης  Facebook Twitter
Ο Τεό Τριανταφυλλίδης φωτογραφίζεται μπροστά από το έργο του "BugSim (Pheromone Spa)", 2022. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αν σταθεί κάποιος μπροστά σε ένα έργο φαντασίας μπορεί να το διαβάσει όπως θέλει. Τα έργα της διπλωματικής του Τεό αποτέλεσαν την πρώτη του ατομική έκθεση στη Νέα Υόρκη στην γκαλερί Meredith Rosen – δίπλα τους ήταν γλυπτά και κάποια πρώτα έργα σε υφάσματα. Μιλώντας για τα έπιπλα και τα υφάσματα που υπάρχουν γύρω μας μου εξηγεί την περίπλοκη διαδικασία δημιουργίας μέσω του ΑΙ, που μπορεί να πάρει και μήνες. Μπορεί το ΑΙ να παραγάγει σε δευτερόλεπτα μια πρόφαση πραγματικής εικόνας που μας πείθει, αλλά αυτή δεν είναι η πραγματική εικόνα, είναι φαντασιακή, που μέσω ενός καλλιτέχνη βρίσκει την πρακτική εφαρμογή της. Αυτή η «μετάφραση» καθιστά τη διαδικασία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα.

«Έχει ενδιαφέρον ότι κατά κάποιον τρόπο "υποδουλώνομαι" στη μηχανή και προσπαθώ να επιτελέσω το χειρωνακτικό έργο που εκείνη δεν μπορεί τη δεδομένη στιγμή. Και είναι και κάπως μια αντιστροφή του φόβου για τις μηχανές που υπήρχε και του φόβου που έχουμε σήμερα ότι αυτές οι μηχανές θα πάρουν τη θέση του ανθρώπου στα δημιουργικά επαγγέλματα. Υπάρχει μια υπεροψία ότι εμείς οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα και δεν υπάρχει περίπτωση  το AI να μπορέσει ποτέ να δημιουργήσει τέχνη που να συγκριθεί με τη δική μας, αλλά αυτά τα θεμέλια θα αρχίσουν να κλονίζονται, οι βεβαιότητες θα πάψουν. Επίσης πολλοί καλοί καλλιτέχνες χρησιμοποιούν πλέον AI». 

Το κοινό σήμερα είναι σαφώς πιο εξοικειωμένο με αυτό το είδος τέχνης, αλλά ακόμα δυσκολεύεται να συνδεθεί με μια οθόνη, με ένα ψηφιακό έργο σε έναν εκθεσιακό χώρο. Ο Τεό Τριανταφυλλίδης παρουσιάζει τα φυσικά έργα του ως ένα περιβάλλον που υποδέχεται το ψηφιακό, ως μια εισαγωγή που μπορεί να μας βάλει πιο εύκολα στο έργο. Για παράδειγμα, για την έκθεση στο Onassis Onx στη Νέα Υόρκη το έργο του «Feral Metaverse», ένα βιντεοπαιχνίδι που παρουσιάστηκε ως εγκατάσταση για οκτώ παίκτες, ήταν σχεδιασμένο γύρω από έναν μεσαιωνικό καταπέλτη.

Τεό Τριανταφυλλίδης  Facebook Twitter
"Feral Metaverse" by Theo Triantafyllidis, Installation View at Group Hug by Onassis ONX, at WSA NY, 2024. Φωτ.: Matthew Niederhauser

Τον ίδιο τον ενδιαφέρει τα έργα του να χρησιμεύσουν ως αφορμή για προβληματισμό σχετικά με τα είδη κοινωνικών συμπεριφορών που επιτρέπονται σε υπάρχουσες εικονικές πλατφόρμες ή ως πρόκληση για τον τρόπο με τον οποίο κατοικούμε χώρους και πώς μπορούμε να τους φανταστούμε διαφορετικά και να συνεργαστούμε μέσα σε αυτούς.

Ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης, η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης, θεμελιωδώς διαφορετικά, μπορούν να κάνουν μόνο καλό το ένα στο άλλο. Στη δουλειά του προσπαθεί κι εκείνος να βρει ποιος είναι ο καλός τρόπος διαλόγου με το AI, πώς μπορεί να ενταχθεί σε ένα συνολικότερο καλλιτεχνικό process και σε ποια σημεία είναι πιο χρήσιμο. Η πρόθεση είναι το βασικό στοιχείο που οδηγεί έναν καλλιτέχνη σε μια ενδιαφέρουσα καινούργια κατεύθυνση. Στη δική του περίπτωση υπάρχει και ένας στόχος,που συνδέει όλες τις προθέσεις και τα είδη νοημοσύνης: η αποκατάσταση του πλανήτη και της ισορροπίας του, μια οδός που να δείχνει τα πιο φωτεινά μονοπάτια της μεταιχμιακής εποχής μας με τους πιο αναπάντεχους τρόπους.

Τεό Τριανταφυλλίδης  Facebook Twitter
Λεπτομέρεια του έργου "BugSim (Pheromone Spa)", 2022, Theo Triantafyllidis, Live Simulation
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ