Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
«Πιστεύω πως το έργο τέχνης μπορεί να είναι μορφή αντίστασης, με επιμονή, μνήμη και διάρκεια, και να εκφράζει τις εντάσεις της εποχής του με ειλικρίνεια». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Στο εργαστήριό της, με τα υλικά της δουλειάς της ανάμεσά μας, την Twice, τις πλαστικές καρέκλες και όλα όσα συγκροτούν το πολύπλευρο έργο της μας υποδέχεται η εικαστικός Μαρίνα Ξενοφώντος που θα εκπροσωπήσει την Κύπρο στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 με το έργο της που επελέγη ομόφωνα και θα το παρουσιάσει με επιμελητή τον Kάιλ Ντάνσεβιτς. «Η εγκατάσταση αυτή είναι μια μελέτη πάνω στην έννοια της συλλογικής μνήμης ως αποθέματος. “It rests to the bones” σημαίνει κυριολεκτικά “αναπαύεται ή παραμένει στα κόκαλα”, και για μένα δείχνει πώς η ιστορία, η εμπειρία, το τραύμα και η ομορφιά εγγράφονται στο σώμα, στη γη, στα αντικείμενα», εξηγεί. 

Η πρόταση, σύμφωνα με το σκεπτικό, δεν πραγματεύεται απλώς καίρια ζητήματα των δύσκολων εποχών που διανύουμε αλλά αποκαλύπτει με ευαισθησία μικροϊστορίες του κυπριακού χώρου, τοποθετώντας τες σε ένα πιο σφαιρικό πλαίσιο. Η συνολική εγκατάσταση γλυπτών, βίντεο και ήχου εμβαθύνει σε ζητήματα ατομικής και συλλογικής πολιτιστικής μνήμης, υπογραμμίζοντας τη δύναμη των λαϊκών παραδόσεων και της κληρονομιάς να αμφισβητούν καθιερωμένες κοινωνικές νόρμες, δομές και συμβάσεις.

Η Ξενοφώντος επανατοποθετεί διάφορα πολιτισμικά memorabilia, αναδεικνύοντας τα στρώματα που κρύβουν. Έτσι, ξαναφέρνει στο φως κοινωνικές και ανθρωπολογικές πτυχές που λόγω των ηγεμονικών ιστορικών αφηγήσεων είχαν επισκιαστεί ή διαγραφεί εντελώς με την πάροδο του χρόνου. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία αμφισβητεί την αξιοπιστία και τη σταθερότητα της μνήμης, αποκαλύπτοντας παράλληλα την ευμετάβλητη –και ενίοτε απατηλή– φύση της.

«Ένα στοιχείο που επανέρχεται διαρκώς στο έργο μου είναι η αναμέτρηση με τον χρόνο, ο τρόπος που το ατομικό μπλέκεται με το συλλογικό και πώς ένα μικρό προσωπικό γεγονός μπορεί να ανοίξει σε μια ευρύτερη πολιτισμική μνήμη».

Μέσα από την εγκατάσταση ανατρέπονται τα καθιερωμένα πολιτιστικά σύμβολα, ενώ η ίδια η έννοια της αναπαράστασης αμφισβητείται. Το πολιτισμικό παρελθόν της Κύπρου αποδομείται, προκειμένου να αποκαλύψει ιδιαίτερες, προσωπικές ιστορίες χωρίς ιδεατές αφηγήσεις μέσα από τις φωνές γυναικών που συνήθως τοποθετούνται έξω από τις κοινωνικές, οικογενειακές και θρησκευτικές συμβάσεις στις οποίες είχαν καθηλωθεί για αιώνες.

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Μαρίνα Ξενοφώντος, NEW FAITHFUL, 2023, In Practice Μαρίνα Ξενοφώντος, SculptureCenter, Φωτ.: Charles Benton

Αυτή την εποχή η Μαρίνα Ξενοφώντος παίρνει μέρος στην ομαδική έκθεση «Sacred or Monsters», μια σύνθεση γλυπτικών αναπαραστάσεων, video performances, επιγραφών και ηχητικών ντοκουμέντων που εξερευνά την έννοια της ταυτότητας ως μιας εύπλαστης ή μεταβλητής δομής που αποδαιμονοποιεί κάθε «άλλο», αφαιρώντας το σημειολογικό του βάρος ως επικίνδυνο, βρόμικο και αντικανονικό. Μετα-ανθρώπινα όντα, μυθικά πλάσματα, υπάρξεις που διαρκώς μεταμορφώνονται και σώματα εξουθενωμένα μα άτρωτα συνυπάρχουν, φτιάχνοντας μια αφήγηση που ολοκληρώνεται μέσα από την αποσπασματικότητά της, μια ιστορία που ενίοτε τρομάζει, θαμπώνει, αποπροσανατολίζει, ενώ, παράλληλα, φωτίζει, ενημερώνει και ενδυναμώνει.

«Το τερατώδες, ως παραβολή πλέον, αποκτά νέο νόημα, γίνεται αντιληπτό μέσα από τη δυνατότητα, την αιδώ ή την ιερότητά του. H γλυπτική εγκατάσταση της Μαρίνας Ξενοφώντος, με τα video performances “Pinocchio” (2008-2009/2025), “To Egon Schiele” (2008-2009/2025) και “Am I a puppet” (2008-2009/2025) που συνδιαλέγονται ετεροχρονισμένα ή αναπάντεχα, έρχεται να ενισχύσει την παράλογη αυτή νέα δύναμη του τερατώδους, διερευνώντας την έννοια του άλλου που ενυπάρχει στον εαυτό. Μεταλλάσσοντας την ίδια της την ταυτότητα, η καλλιτέχνις προσεγγίζει, προβάρει και επιτελεί κάθε της χειρονομία ως εγκιβωτισμένη μίμηση ή αναβίωση μιας πράξης αλλόκοτης. Μέσα από προσθετικά εξαρτήματα που αλλοιώνουν το πρόσωπο, μέσα από νήματα που ορίζουν τις κινήσεις του ή ελέγχουν την όψη του σώματος, τα έργα επιθυμούν να υπάρξουν ως οχήματα εξερεύνησης επιθυμιών, χειραφετήσεων, επιταγών και μεταθέσεων. Η μαριονέτα βρίσκεται πάλι επί σκηνής, πλέον, όμως, παραμορφώνοντας η ίδια τον εαυτό της, εντείνοντας την αυτοδιάθεσή της, εκτείνοντας τα όριά της», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ιωάννα Γερακίδη

— Πόσο παρούσα είναι στη δουλειά σου η χώρα σου;
Η Λεμεσός και η Κύπρος είναι πάντα παρούσες στη δουλειά μου, ακόμα κι αν αλλάζουν. Πάντα υπάρχει το αίσθημα της μελαγχολίας, που ίσως πηγάζει από κάτι που δεν έχει επιλυθεί (το άλυτο) ή από κάτι που έχει χαθεί. Η πόλη όπου μεγάλωσα δεν υπάρχει πια όπως τη θυμάμαι – η ταχύτατη ανάπτυξη, οι ουρανοξύστες και τα νέα έργα αλλοίωσαν τον ρυθμό της και εξαφάνισαν αυτό το τοπικό, αυθεντικό κοινωνικό στοιχείο που υπήρχε. Αυτή η απώλεια έγινε αφετηρία να καταγράψω, να θυμηθώ, να σώσω κάτι από εκείνη τη ροή της ζωής που υπήρχε κάποτε.

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Μαρίνα Ξενοφώντος, Data Storage of a True Spectrum, 2020, But we_ve met before, HotWheels Athens Φωτ.: Κωνσταντίνος Ανδρίκουλας
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Μαρίνα Ξενοφώντος, Code of Construction, 2024, View from Somewhere Near, KVH, Φωτ.: Joanna Wilk
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Μαρίνα Ξενοφώντος, Evacuation Plan (λεπτομέρεια), 2023, Public Domain Camden Art Center, Φωτ.: Luke Walker
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Marina Xenofontos, Mirror Room, 2014

— Ποιες είναι οι αναμνήσεις σου από τη δεκαετία του ’90;
Μεγάλωσα στη Λεμεσό τη δεκαετία του 90, στην Κύπρο, που ήταν ακόμα έντονος ο απόηχος της εισβολής στις μεγαλύτερες γενιές. Η μητέρα μου μου έδινε πάντα την ελευθερία να πειραματίζομαι δημιουργικά, να αγοράζω βιβλία και υλικά τέχνης, ακόμα και να ράβω τα δικά μου ρούχα σε “ράφτενες” από σκίτσα που έκανα. Αυτό το αίσθημα ελευθερίας ήταν καθοριστικό. Τα καλοκαίρια τα περνούσα στο χωριό σε μια παράλληλη διάσταση που με επηρέασε με τον τρόπο της. Ο παππούς έφτιαχνε κρασί σ’ ένα μικρό διυλιστήριο, που ήταν και το εργαστήριό του. Εκεί έφτιαχνε καρέκλες, μπαστούνια και είχε ένα γαϊδουράκι ως κατοικίδιο. Τα απογεύματα, στο καφενείο, διαβάζαμε εφημερίδες, λύναμε μαθηματικά κουίζ και μου έδινε κάθε φορά μια λίρα να πάω να παίξω βιντεοπαιχνίδια. Από μικρή είχα έφεση στην τέχνη, κάτι που ενίσχυσαν και κάποιοι δάσκαλοι στο σχολείο που με παρέπεμψαν σε απογευματινά μαθήματα. Ξεκίνησα με την ιδέα να σπουδάσω αρχιτεκτονική, αλλά στο τέλος αποφάσισα να ακολουθήσω την τέχνη, ακόμα και αν κι αυτό δεν άρεσε καθόλου στον πατέρα μου, που ήθελε κάτι πιο στέρεο.

— Έφυγες πολύ μικρή για σπουδές στην Αγγλία. Πόσο σε επηρέασαν οι σπουδές σου εκεί;
Πηγαίνοντας μετά το σχολείο στην Αγγλία, σπούδασα καλές τέχνες. Οι σπουδές μου εκεί με επηρέασαν βαθιά γιατί μου έδειξαν ένα τρόπο σκέψης πολύ διαφορετικό από αυτόν που είχα μέχρι τότε. Οι βιβλιοθήκες ήταν απίστευτες, ένας ολόκληρος κόσμος γνώσης που με έβαλε να σκεφτώ αλλιώς, πιο ελεύθερα, πιο θεωρητικά αλλά και πιο συνειδητά ως προς το γιατί και πώς παράγω ένα έργο. Αυτή η περίοδος με βοήθησε να απομακρυνθώ λίγο από τις επιρροές του τόπου μου και να τις ξαναδώ από απόσταση, με άλλη οπτική. Μετά από λίγα χρόνια στην Κύπρο, πήγα για μεταπτυχιακό στη γλυπτική στο Bard College, σε ένα αρκετά απαιτητικό πρόγραμμα. Παράλληλα, προς το τέλος, μπήκα στο residency του Rijksakademie van beeldende Kunsten το οποίο λειτούργησε για μένα σαν προσομοίωση της ζωής του εικαστικού σε ένα πιο επαγγελματικό επίπεδο παραγωγής, καθώς εκεί είχα στούντιο, χώρο διαμονής και εργαστήρια για παραγωγή για δύο χρόνια.

— Πότε παρουσίασες το πρώτο ολοκληρωμένο σου έργο; 
Το 2009 παρουσίασα το «Sequence», που θεωρώ ότι είναι το πρώτο ολοκληρωμένο μου έργο. Ήταν ένας καθρέφτης που υποστηριζόταν από μια μεταλλική αγχόνη με έναν μηχανισμό που δημιουργούσε κίνηση στον καθρέφτη. Ένας προτζέκτορας πρόβαλλε πάνω του μια παραμορφωμένη (distorted) εικόνα 360° στον χώρο – ένα είδος αγωνίας και αντανάκλασης ταυτόχρονα. Αυτό ήταν και το τελικό μου έργο στη σχολή· εκεί κατάλαβα πόσο με απασχολεί η έννοια της θέασης, της ανατροπής του χώρου και του χρόνου.

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
«Ένα πόστερ του Τσε Γκεβάρα που βρήκα ένα πρωί –το είχε αφήσει ο γείτονάς μου έξω από το σπίτι– ή η εικόνα του Aμπντουλάχ Οτσαλάν σε ένα κουρδικό σπίτι κάπου στα νότια της Κύπρου είναι για μένα αντικείμενα-φορείς ερωτημάτων. Αμφισβητούν τη σύγχρονη αξία του συμβόλου, τη διαδρομή του μέσα στην κοινωνία και τον κορεσμό του νοηματικά». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Μετά τις σπουδές σου στο Λονδίνο επιστρέφεις στη Λεμεσό. Τι αποφασίζεις να κάνεις;
Επέστρεψα στη Λεμεσό. Τότε έμενα στο υπόγειο του πατρικού μου και νοίκιαζα ένα μεγάλο στούντιο που σύντομα μετατράπηκε στο Konteiner, έναν ανοιχτό χώρο για πειραματισμό, συναντήσεις και συλλογικές δράσεις. Εκεί δημιουργήθηκε το «Ideology (and conviction) was modified with pragmatism» (2012), το οποίο παρουσιάζει κομμάτι ενός ημιτελούς εσωτερικού χώρου, μια γωνία με πλακάκια από εκκλησία, και δημιουργήθηκε μέσα στην παύση των εργοταξίων κατά την οικονομική κρίση. Το έργο συναρμολογήθηκε ξανά φέτος για την έκθεση «In a bright green field» στο Μουσείο Μπενάκη ως μια χειρονομία διασταύρωσης παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος. Την ίδια περίοδο ξεκίνησε και το «We were supposed to have fun» (2011 – σήμερα), ένα ανοιχτό αρχείο με προσωπικά βίντεο που περιλαμβάνουν από οίκους ανοχής, φεστιβάλ και techno parties μέχρι εκκλησίες, διερευνώντας τη μνήμη ως μια συνεχώς μεταβαλλόμενη εμπειρία.

— Αρχίζεις εκείνη την περίοδο να δουλεύεις και με άλλους καλλιτέχνες.
Άρχισα να δουλεύω πιο συλλογικά, να συναντώ άλλους καλλιτέχνες, να ανταλλάσσουμε ιδέες και να συνδιαμορφώνουμε δράσεις. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία γεννήθηκαν κι άλλες συνεργασίες, όπως αυτές με τη Μαρία Τουμάζου και τον Ορέστη Λάζουρα στους «Νεωτερισμούς Τουμάζου» – επρόκειτο για window projects, fashion editorials, ποίηση και εκθέσεις τέχνης.

— Εδώ και χρόνια δημιουργείς το «Απεριόριστο Αρχείο», μια συλλογή από ιστορίες, υλικά, αντικείμενα προσωπικά ή μη. Είναι μια διαδικασία συγκομιδής φωτογραφιών, βίντεο και καταγραφών διαφορετικής σημασίας. Μίλησέ μου γι’ αυτή.
Αυτά που συλλέγω γίνονται μέρος ενός αρχείου που, όπως λέει ο Κρις Μάρκερ στο Sans Soleil: «The new Bible will be an eternal magnetic tape of a time that will have to reread itself constantly just to know it existed». («Η νέα Βίβλος θα είναι μια αιώνια μαγνητική καταγραφή μιας εποχής που θα χρειάζεται να ανατρέχει διαρκώς στον εαυτό της, μόνο και μόνο για να θυμάται ότι κάποτε υπήρξε.») Αυτό το αρχείο δεν είναι γραμμικό, αναπνέει, μετασχηματίζεται και επανέρχεται εκ νέου. Είναι μια σύνθεση του παρόντος με το παρελθόν και, εν μέρει, με το μέλλον. Ένα πόστερ του Τσε Γκεβάρα που βρήκα ένα πρωί –το είχε αφήσει ο γείτονάς μου έξω από το σπίτι– ή η εικόνα του Aμπντουλάχ Οτσαλάν σε ένα κουρδικό σπίτι κάπου στα νότια της Κύπρου είναι για μένα αντικείμενα-φορείς ερωτημάτων. Αμφισβητούν τη σύγχρονη αξία του συμβόλου, τη διαδρομή του μέσα στην κοινωνία και τον κορεσμό του νοηματικά. Μέσα από τέτοιες εικόνες και υλικά προσπαθώ να κατανοήσω πώς συνδέεται η γεωγραφία με την αναπαράσταση, και τι απομένει τελικά ως μεταδεδομένο μνήμης. Είναι σαν ένας οργανισμός που χρειάζεται να ξαναδιαβάζει τον εαυτό του για να θυμάται ότι υπήρξε.

— Θεωρείς ότι η μνήμη δεν είναι ποτέ στατική, είναι μια ζωντανή, διαδραστική διαδικασία που συνδέεται άμεσα με την υλικότητα.
Με ενδιαφέρει η αντανάκλαση, η κίνηση, τα αυτόματα(αυτόματα) – πώς ένα αντικείμενο ή ένα φως μπορεί να ενεργοποιήσει τη μνήμη του θεατή. Προσπαθώ να δείξω πως η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε αλλά που ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς. Ένα στοιχείο που επανέρχεται διαρκώς στο έργο μου είναι η αναμέτρηση με τον χρόνο, ο τρόπος που το ατομικό μπλέκεται με το συλλογικό και πώς ένα μικρό προσωπικό γεγονός μπορεί να ανοίξει σε μια ευρύτερη πολιτισμική μνήμη. Επανέρχομαι συχνά στην ιδέα της επανάληψης, ανασχηματίζοντας τα ίχνη κάθε φορά υπό διαφορετικό πρίσμα.

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Μαρίνα Ξενοφώντος, Code of Construction, 2024, View from Somewhere Near, KVH, Φωτ.: Fred Dott
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Μαρίνα Ξενοφώντος, Copy of a dream, 2020, I don_t sleep I dream, The Island Club, Φωτ.: Μίρκα Κουτσούρη
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Μαρίνα Ξενοφώντος, Installation view, 2023, Public Domain Camden Art Center Φωτ.: Luke Walker
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς» Facebook Twitter
Μαρίνα Ξενοφώντος, 15thofJuly, 2025, Overnight Coup Plan, Mint, Stockholm, Φωτ.: Johan Österholm

— Μίλησέ μου για τις video performances.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου ασχολήθηκα με το video performance, παραμορφώνοντας το πρόσωπο και το σώμα μου και βιντεογραφώντας τον εαυτό μου σαν μαριονέτα, σαν έναν Πινόκιο. Χρησιμοποιούσα το representation και appropriation (αναπαράσταση και οικειοποίηση) όπως το βλέπουμε στους πίνακες του Έγκον Σίλε, για παράδειγμα στο «Standing woman in red dress». Αυτά τα έργα τα έκανα ξανά perform μετά από δεκαπέντε χρόνια στο «Cynics Republic» σε σύνθεση του Pierre Bal-Blanc, στο Palais de Tokyo το 2024, και τώρα προβάλλονται στο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Θεοχαράκη. 

— Ποιος είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη σε μια ρευστή κοινωνία;
Να παρατηρεί, να καταγράφει και να δημιουργεί χώρους σκέψης. Είναι κάτι που με απασχολεί πάρα πολύ, ζούμε σε μια εποχή φρικιαστικών καταστάσεων, όπου η πολιτική ευθύνη απουσιάζει και το ανθρώπινο δίκαιο συνθλίβεται. Η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει σαν σημείο αναφοράς, σαν περιβάλλον και υπενθύμιση. Είναι ένας τρόπος να μιλήσεις για την πολιτική, την οικονομία, αλλά κυρίως για την ανθρώπινη εμπειρία. Πιστεύω πως το έργο τέχνης μπορεί να είναι μορφή αντίστασης, με επιμονή, μνήμη και διάρκεια, και να εκφράζει τις εντάσεις της εποχής του με ειλικρίνεια.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Sacred or Monsters» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ