«Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ; Facebook Twitter
«Ο απελπισμένος» (Le Désespéré), 1843
0

Ο άντρας που κοιτάζει με ορθάνοιχτα μάτια γεμάτα τρόμο και απόγνωση, με τα δάχτυλα μέσα στα μαλλιά του, με μια έκφραση σχεδόν θεατρική, είναι ο Γάλλος ζωγράφος Γκιστάβ Κουρμπέ. Η τεχνική αυτής της αυτοπροσωπογραφίας, που θεωρείται από τις πιο δυνατές στην ιστορία της τέχνης και από τις καθοριστικές για τη ρεαλιστική γαλλική ζωγραφική του 19ου αιώνα, θυμίζει το ύφος του Καραβάτζιο, με την έντονη αντίθεση φωτός-σκιάς (chiaroscuro) και τα ρούχα που ανεμίζουν και προσθέτουν μια αίσθηση κίνησης. 

Ο πίνακας με τίτλο «Le Désespéré» («Ο απελπισμένος»), που φιλοτεχνήθηκε την περίοδο 1843-45, δείχνει τον ζωγράφο σε μια στιγμή συναισθηματικής έκρηξης ή απόλυτης απελπισίας. Σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, δεν πρόκειται για μια κυριολεκτική απεικόνιση της απελπισίας, αλλά μπορεί να ερμηνευτεί και ως σχόλιο για το καλλιτεχνικό «εγώ» που υποφέρει. Αν και ρεαλιστής, ο Κουρμπέ συχνά εστίαζε στον εαυτό του και στην πάλη του καλλιτέχνη με τα συναισθήματά του και με την κοινωνία. Το συγκεκριμένο έργο δεν εκτέθηκε κατά τη διάρκεια της ζωής του. Δεν είναι βέβαιο πότε ακριβώς το ζωγράφισε – πολλοί πιστεύουν ότι το φιλοτέχνησε όταν ήταν νέος, σε μια περίοδο κατά την οποία προσπαθούσε να εδραιωθεί ως καλλιτέχνης.  

Η αποκάλυψη ότι το Κατάρ είναι ιδιοκτήτης του πίνακα πυροδότησε νέο κύκλο συζητήσεων για να λυθεί το θέμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και το ζήτημα του πώς έφτασε ο πίνακας στα χέρια των Καταριανών.

Από τα έργα που άφησε πίσω του ο Κουρμπέ, εξήντα βρίσκονται στο Μουσείο Κουρμπέ στο Ορνάν, τη γενέτειρά του. Πρόκειται για έργα που ζωγράφισε κατά τη νεότητά του («Η γέφυρα στο Ναχίν», 1837), εκείνα που θυμίζουν τους κύκλους στους οποίους κινήθηκε («Πορτρέτο της Lydie Jolicler», 1869· «Πορτρέτο του Urbain Cuénot», 1847), έργα με αγαπημένα του θέματα, όπως τα ζώα («Το μοσχάρι», 1873), οι σκηνές κυνηγιού («Αλεπού πιασμένη σε παγίδα», 1860), οι θαλασσογραφίες, τα τοπία της Franche-Comté («Η βελανιδιά του Φλαγκέ», 1864), και την «Αυτοπροσωπογραφία στην Αγία Πελαγία», περίπου το 1872. Στο Μουσείο Ορσέ υπάρχουν περίπου 48 πίνακες του Κουρμπέ. Εκεί φιλοξενούνται κάποια από τα πιο σημαντικά έργα του, όπως τα «Μια ταφή στο Ορνάν», «Το εργαστήριο του ζωγράφου» και το σκανδαλώδες «Η προέλευση του κόσμου». 

Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ; Facebook Twitter
Το σκανδαλώδες «Η προέλευση του κόσμου» (L'Origine du monde), 1886. 

Η περίφημη αυτοπροσωπογραφία του (που πολλοί νόμιζαν ότι ανήκει ή υπάρχει στις αποθήκες του Ορσέ) ανακοινώθηκε ότι θα εκτεθεί τελικά στο Μουσείο Ορσέ από τον Οκτώβριο. Η αποκάλυψη ότι το Κατάρ είναι ιδιοκτήτης του πίνακα πυροδότησε νέο κύκλο συζητήσεων για να λυθεί το θέμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και το ζήτημα του πώς έφτασε ο πίνακας στα χέρια των Καταριανών. 

Μια μυστηριώδης πώληση

κουρμπε
Γκιστάβ Κουρμπέ, 1860s

Το «αόρατο» για πολλά χρόνια αριστούργημα του Κουρμπέ επανεμφανίστηκε χάρη σε μια δανειακή σύμβαση μεταξύ της Γαλλίας και του ιδιοκτήτη του, του Κατάρ. Έχει προγραμματιστεί να παραμείνει στους τοίχους του Μουσείου Ορσέ στο Παρίσι για πέντε χρόνια, ενώ το μέλλον του παραμένει αβέβαιο. Η τελευταία φορά που εκτέθηκε ήταν πριν από δεκαεπτά χρόνια, το 2008, στο Grand Palais, στην αναδρομική έκθεση «Gustave Courbet» που είχαν συνδιοργανώσει το The Metropolitan Museum of Art, η Réunion des Musées Nationaux, το Musée d’Orsay, και το Musée Fabre του Μονπελιέ. Την ίδια χρονιά η έκθεση ταξίδεψε και στη Νέα Υόρκη, στο Μητροπολιτικό Μουσείο και στο Μονπελιέ. Στον κατάλογο αναγράφεται ότι το έργο είναι δάνειο από το επενδυτικό ταμείο τέχνης της γαλλικής τράπεζας BNP Paribas, και ότι ο πίνακας δεν είχε εκτεθεί από τα τέλη της δεκαετίας του 1970. 

Γιατί λοιπόν αυτό το αριστούργημα του ρεαλιστικού κινήματος ανήκει στο Κατάρ και όχι σε ένα γαλλικό μουσείο, αναρωτιούνται όλοι. Προφανώς και το πρόβλημα ήταν οικονομικό, επειδή η γαλλική κυβέρνηση δεν ήταν σε θέση να ανταγωνιστεί τον οργανισμό μουσείων του Κατάρ (όλοι θυμούνται πώς απέκτησε τους «Χαρτοπαίκτες» του Σεζάν το 2013 για 250 εκατομμύρια δολάρια), ο οποίος ξόδευε ένα δισεκατομμύριο δολάρια σε έργα τέχνης εκείνη την εποχή για να γεμίσει τα μουσεία του. 

Το ερώτημα που γεννιέται είναι γιατί η γαλλική κυβέρνηση, που έχει τα μέσα να αποτρέψει τη διαρροή έργων τέχνης, μη εκδίδοντας πιστοποιητικά εξαγωγής για πολιτιστικά αγαθά αξίας άνω των 300.000 ευρώ, δεν έκανε κάτι για τον συγκεκριμένο πίνακα, η αξία του οποίου ξεπερνά κατά πολύ αυτό το ποσό. 

Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ; Facebook Twitter
«Ταφή στην Ορνάν» (Un enterrement à Ornans), 1849-1850

Ο συγκεκριμένος πίνακας δεν έφυγε ποτέ από τη Γαλλία, από τότε που αποκτήθηκε από το Κατάρ, όπως δήλωσε το υπουργείο Πολιτισμού, γι’ αυτό και δεν χρειάστηκε να έχει τέτοιου είδους πιστοποιητικό. Φυσικά και έχει γίνει μια συμφωνία μεταξύ Γαλλίας και Κατάρ, η οποία, σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού, προβλέπει «την έκθεση του έργου εκ περιτροπής μεταξύ του Μουσείου Ορσέ και του Μουσείου Art Mill» στην Ντόχα (Κατάρ), η κατασκευή του οποίου έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί έως το 2030.  

Την εποχή που ο πίνακας εκτέθηκε για τελευταία φορά, ιδιοκτήτες του έργου ήταν το επενδυτικό ταμείο τέχνης της γαλλικής τράπεζας BNP Paribas, που στη συνέχεια αποκτήθηκε από τα Μουσεία του Κατάρ, έναν κρατικό φορέα υπεύθυνο για την ανάπτυξη της καλλιτεχνικής σκηνής στο πλούσιο πετρελαιοπαραγωγό εμιράτο. Εξακολουθούν να παραμένουν άγνωστα τόσο η ημερομηνία που άλλαξε χέρια ο πίνακας όσο και η τιμή του. 

Ο γαλλικός Τύπος αναφέρεται σε αυτή την ιστορία σημειώνοντας ότι «ένα από τα πιο εκφραστικά και αξιοσημείωτα έργα του καλλιτέχνη βρισκόταν πάντα σε χέρια ιδιωτών – και επομένως σπάνια εκτίθετο, παρά τη φήμη του». Επίσης, είναι απορίας άξιο γιατί αυτός ο σημαντικός πίνακας δεν βρέθηκε ποτέ σε γαλλικές συλλογές. Καταδικασμένος από το κράτος επειδή ζήτησε την απομάκρυνση της στήλης της πλατείας Βαντόμ κατά τη διάρκεια της Παρισινής Κομμούνας το 1871, ο Κουρμπέ αναγκάστηκε να πουλήσει τους πίνακές του για να πληρώσει το κολοσσιαίο ποσό που απαίτησαν τα δικαστήρια, πράγμα που οδήγησε στη διασπορά των έργων του σε ιδιωτικές συλλογές. Όσο για το συγκεκριμένο έργο, έγινε περισσότερο γνωστό τον 20ό αιώνα.  

Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ; Facebook Twitter
«Το εργαστήριο του ζωγράφου» (L'atelier du peintre), 1855

Ο Γκιστάβ Κουρμπέ μέσα από τα έργα του αμφισβήτησε τα καλλιτεχνικά πρότυπα της εποχής του και έφερε στο προσκήνιο τον απλό άνθρωπο, την καθημερινή ζωή και τη σκληρή πραγματικότητα, μακριά από τις εξιδανικευμένες μορφές του ρομαντισμού και του κλασικισμού. Προερχόταν από εύπορη οικογένεια και είχε την οικονομική άνεση να σπουδάσει ζωγραφική στο Παρίσι, αν και απέρριψε τη συμβατική εκπαίδευση της École des Beaux-Arts. Από νωρίς ακολούθησε τον δικό του δρόμο, επηρεασμένος από την ολλανδική τέχνη και τους Ισπανούς ρεαλιστές. Αντί να απεικονίζει μύθους, ήρωες ή αλληγορικές μορφές, ζωγράφιζε εργάτες και χωρικούς, γυναίκες στην καθημερινότητά τους, τοπία χωρίς ρομαντική εξύψωση, και τον ίδιο του τον εαυτό με ειλικρίνεια και δραματικότητα. 

Ιδεολογικά ήταν ριζοσπάστης και πήρε ενεργό μέρος στην Κομμούνα του Παρισιού το 1871. Συνελήφθη και φυλακίστηκε για τον ρόλο του στην καταστροφή της στήλης της πλατείας Βαντόμ. Αργότερα αυτοεξορίστηκε στην Ελβετία, όπου πέθανε το 1877. Η τέχνη του άνοιξε τον δρόμο για τα επόμενα κινήματα του ιμπρεσιονισμού, του εξπρεσιονισμού και του μοντέρνου ρεαλισμού. Θεωρείται καλλιτέχνης που άλλαξε ριζικά την πορεία της δυτικής ζωγραφικής, επιμένοντας ότι η τέχνη πρέπει να δείχνει την αλήθεια της ζωής, ακόμη κι αν αυτή είναι σκληρή ή μη δημοφιλής. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ στο Κέιμπριτζ λεηλατημένο έργο τέχνης από τους Ναζί;

Πολιτισμός / Ένας πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ στο Κέιμπριτζ λεηλατημένο έργο τέχνης από τους Ναζί;

Ο Κουρμπέ έχει υπογράψει ένα από τα πιο προκλητικά έργα στην ιστορία της τέχνης, τον περίφημο πίνακα «L'Origine du Monde» (Η προέλευση του κόσμου) που απεικονίζει ένα αιδοίο, ο οποίος δεν είχε εκτεθεί δημοσίως μέχρι το Γαλλία έως το 1995 και σήμερα βρίσκεται στο μουσείο Ορσέ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT